Web Analytics Made Easy - Statcounter


سرویس سیاسی-
دیپلمات کهنه‌کار آمریکایی تاکید کرد: برجام توافق خوبی است که به جای لغو تحریم‌های ایران موجب تشدید تحریم‌ها علیه این کشور شده است.
«دنیس راس» سیاستمدار کهنه‌کار آمریکایی که در چندین دوره از جمله در دولت قبل آمریکا به عنوان مشاور رئیس‌جمهور فعالیت کرده است در یادداشتی با عنوان «راه مناسب برای فشار بر ایران» در روزنامه «نیویورک دیلی نیوز» نوشت: برجام توافق خوبی است که به جای لغو تحریم‌های ایران موجب تشدید تحریم‌ها علیه این کشور شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


راس در ادامه نوشت: برجام توافق خوبی است. ایرانی‌ها بر سر برنامه هسته‌ای خود مذاکره کرده و محدودیت‌هایی را بر آن اعمال کردند. آنها می‌گفتند فقط درصورتی این کار را خواهند کرد که در ابتدا همه تحریم‌ها لغو شود اما به جای آن ما برعکس عمل کردیم و تحریم‌ها علیه ایران را تشدید کردیم.
وی افزود: اکنون وقت آن است که فشارهای خود را علیه فعالیت‌های سپاه قدس در منطقه و شبه نظامیان حامی ایران متمرکز سازیم و نشان دهیم که فعالیت‌های آنان برای ایران هزینه ساز خواهد بود.این دیپلمات آمریکایی تاکید کرد: متاسفانه  [سردار] قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس در فعالیت‌های خود در سراسر منطقه موفق بوده. حضور ایران در سوریه و عراق تقویت شده است و توانسته موشک‌ها و مشاوران حزب الله را به حوثی‌های یمن برساند.
به گزارش جام، راس در ادامه نوشت: در این زمان ما نیاز داریم که متحدان اروپایی را متقاعد سازیم تا در افزایش هزینه علیه ایرانی‌ها با  ما همراه شوند نه اینکه با کنار کشیدن از برجام آنها را از خود دور سازیم.
گفتنی است «نیکی هیلی» نماینده آمریکا در سازمان ملل در روزهای گذشته در نشستی در اندیشکده «امریکن اینترپرایز» گفت پایبندی فنی ایران به برجام کافی نیست و باید «قطعات دیگر پازل» از جمله فعالیت‌های منطقه‌ای ایران و آزمایش‌های موشکی را هم در نظر گرفت.
صالحی:آمریکا خارج شود
ما پایبند می‌مانیم!
«علی‌اکبر صالحی» رئیس‌سازمان انرژی اتمی در گفت‌وگو با نشریه آلمانی «اشپیگل» تاکید کرد حتی اگر آمریکا هم از توافق هسته‌ای عقب‌نشینی کند اما اروپایی‌ها در آن بمانند، ایران احتمالاً بازهم به آن پایبند خواهد بود.
صالحی در پاسخ به این سؤال که هشدارهای رئیس‌جمهور ایران درباره اینکه اگر آمریکا تحریم جدیدی وضع کند، تهران می‌تواند در عرض چند ساعت برنامه هسته‌ای‌اش را از سر بگیرد، چه مقدار جدی است، تاکید کرد: «ما پیوسته در حال ارزیابی این هستیم که این توافق چه مقدار برای ما سود دارد یا اینکه پایبندی به آن‌چه میزان برای ما هزینه دارد. اگر آمریکا از آن خارج شود ولی دیگر کشورها به آن پایبند باشند، ایران نیز احتمالاً به تعهداتش پایبند خواهد بود.
خبرنگار ‌اشپیگل این سؤال را مطرح کرد که چگونه بر این چالش که روحانی نتوانسته وعده‌های اقتصادی که درپی لغو تحریم‌ها و حصول برجام داده بود را عملی کند، غلبه خواهید کرد، و صالحی نیز پاسخ داد:آمریکا تلاش می‌کند فضای تجارت را مسموم کند. آنها بانک‌ها و شرکت‌های بزرگ را از همکاری با ایران می‌ترسانند. این هراس‌افکنی است. اما در واقعیت آنها چیز زیادی به دست نمی‌آورند. لفاظی‌ها زیاد است، بله. اگر آمریکا آن کلمات را عملی کند، آنگاه ما باید با وضعیت بسیار متفاوتی مواجه شویم.
گفتنی است «ریچارد نفیو»- معمار شبکه تحریم‌های آمریکا- در روزهای گذشته در یادداشتی در نشریه فارین پالیسی نوشت: اظهارنظر صالحی درباره پایبندی ایران و اروپا به برجام علی رغم خروج آمریکا از برجام نادرست است، زیرا در اتحادیه اروپا هیچ زیربنای قانونی برای اینکه دولت‌ها بتوانند این اقدام را عملی کنند، وجود ندارد.
رئیس‌سازمان انرژی اتمی در حالی از پایبندی ایران به برجام بعد از کناره‌گیری آمریکایی‌ها سخن می‌گوید که پیش از این مقامات دولت گفته بودند اروپایی‌ها آقا اجازه بوده و باید با کدخدا مذاکره کرد!
در جریان تبلیغات یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری روحانی گفته بود آمریکا کدخدای ده است و با کدخدا بستن راحت‌تر است، امروز و با نقض‌های مکرر برجام از سوی آمریکا مشخص نیست که دولت چگونه خواهد توانست با اروپای آقا اجازه کار خود را ادامه دهد؟!
از سوی دیگر بیشتر تحریم‌هایی که با برجام امید می‌رفت که برداشته شوند از سوی آمریکا بوده و اروپایی‌ها نیز در روابط اقتصادی با ایران جدای از آمریکا عمل نمی‌کنند از این رو ادامه برجام بدون آمریکا و تنها با تکیه بر کشورهای اروپایی ممکن نیست.تجربه نیز نشان داده است که آمد و رفت هیئت‌های بزرگ و کوچک اروپایی در چند سال گذشته به کشور هیچ عایدی ملموسی نداشته است و تکیه بر ادامه عمر برجام به امید پایبندی اروپایی‌ها بیشتر تکیه بر سراب است تا واقعیت‌ها ملموس و عینی.
هسته‌ای رفت، تحریم‌ها ماند!
اظهارات «دنیس راس» درخصوص تشدید تحریم‌ها در پسابرجام سندی دیگر بر «دستاورد تقریبا هیچ برجام» است.
براساس تبلیغات گسترده دولتمردان و اعضای تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای و رسانه‌های به ظاهر حامی دولت قرار بر این بود که برجام دو دستاورد عمده داشته باشد؛ اول «لغو تمامی تحریم‌ها» و دوم «گشایش اقتصادی برای عموم مردم» اما همان‌طور که منتقدان نیز به درستی‌اشاره کرده بودند، به دلیل رعایت نکردن قاعده «توازن تعهدات»، «همزمانی اجرای تعهدات»، «اخذ تضمین از طرف مقابل» و «پیش‌بینی برگشت‌پذیری امتیازات واگذار شده در صورت نقض عهد» که قاعده عقلی هر قرارداد عادی حقوقی است، برجام نمی‌توانست برآورده‌کننده این شعارها باشد.
در حال حاضر و به اذعان مقامات ارشد دولت، ماحصل توافق هسته‌ای این است که «هسته‌ای رفت و تحریم‌ها ماند و تقریبا هیچ دستاوردی عاید ایران نشد». قرار بود با اجرائی شدن برجام، صدها میلیارد دلار از دارایی‌های کشورمان که بلوکه شده است، آزاد شود، تمامی تحریم‌ها آنگونه که آقای رئیس‌جمهور به صراحت اعلام کرده بود- در روز اجرای توافق(دی ماه 94)- بالمره لغو شود، فروش هواپیما و قطعات آن از تحریم خارج شود، گشایش اقتصادی ایجاد شود، روابط تجاری که لازمه آن گشایش «ال‌سی» در بانک‌های خارجی است از بن‌بست خارج شود، چرخ معیشت مردم همراه با سانتریفیوژها به چرخش درآید، سرمایه‌گذاری خارجی صورت پذیرد، تورم از میان برداشته شود و تولید از رکود خارج شود ولی طرف مقابل ما یعنی 6 کشور 1+5 و مخصوصاً آمریکا به هیچ یک از این تعهدات خود عمل نکرده است و این واقعیت تلخ را مقامات ارشد دولت نظیر آقایان روحانی، ظریف، صالحی،عراقچی و سیف نیز انکار نمی‌کنند.
غارت ۲ میلیارد دلاری اموال ایران، تمدید قانون تحریمی آیسا، تصویب قانون محدودیت ویزا، تصویب بیش از ۸۰ طرح ضدایرانی در کنگره آمریکا، پابرجا ماندن تحریم سوئیفت، تمدید وضعیت اضطراری علیه ایران و در نهایت تصویب طرح سیاه چاله تحریم (تحریمی که کارشناسان آن را جامع‌ترین بسته تحریمی آمریکا علیه ایران در طول تاریخ نامیدند) تنها بخشی از عهدشکنی‌های آمریکا در پسابرجام است.
پس از امضای برجام، کلیدواژه‌هایی همچون «برجام منطقه‌ای»، «برجام ۲ و ۳»، «منطقه قوی‌تر به جای قوی‌ترین کشورِ منطقه» و... بارها از سوی مقامات غربی و روزنامه‌های زنجیره‌ای مطرح شد.
این ایده غلط و مغایر با منافع ملی، در حقیقت بر لزوم کوتاه آمدن از سیاست‌های انقلابی ایران در منطقه، کاهش حمایت از متحدان استراتژیک منطقه‌ای و گفت‌وگوی بی‌پشتوانه با کشورهای مرتجع منطقه تاکید دارد. در حالی که آمریکا و کشورهای مرتجع منطقه آشکارا از تروریست‌ها حمایت می‌کنند و از لزوم کشاندن ناامنی به داخل ایران می‌گویند و با همراهی رژیم صهیونیستی در خیال راه‌اندازی ناتوی عربی علیه ایران هستند، بیان چنین مواضعی به نفع چه کسی است؟ در چنین منطقه آشوب‌زده‌ای آنچه تاکنون امنیت ایران را تضمین کرده، صرفا مولفه‌های قدرت آن بوده است. مولفه قدرتی که حاصل رشادت‌های مدافعان حرم و محور مقاومت در منطقه بوده است.
متاسفانه متن برجام و ضمائم آن آن‌قدر خلل و فرج ریز و درشت دارد که آمریکایی‌ها هر روز طمع کنند از یکی از این سوراخ‌ها چنگ و دندانی نشان دهند. مقامات غربی به دنبال آن هستند تا محدودیت‌ها و بازرسی‌های بی‌سابقه برجام دائمی شده و مسائلی مانند نابودی یا مهار توان موشکی کشورمان و محدودکردن قدرت منطقه‌ای ایران نیز به آن اضافه شود.
برخی دولتمردان و رسانه‌های به ظاهر حامی دولت مدعی بودند که برجام ابزاری در دست ایران برای لغو تحریم‌هاست، ولیکن همان‌طور که منتقدان نیز با دلایل متقن تاکید داشتند، در حال حاضر برجام صرفا ابزاری در دست آمریکا برای افزایش فشار بر ایران است.در حقیقت برجام از نظر آمریکایی‌ها با اجرای تعهدات ایران تمام شده و تعهدات آمریکا روی کاغذ باقی خواهد ماند و اگر دولت ایران انتظار وعده نسیه جدیدی! از سوی آمریکا دارد باید امتیاز نقد جدیدی! بدهد.
ایران تحت قوی‌ترین نظام بازرسی
«یوکیا آمانو» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سخنرانی افتتاحیه در میزگرد «اجلاس راهبردی بلد» گفت ایران تحت قوی‌ترین نظام بازرسی قرار دارد.
آمانو درباره نظارت بر اجرای برجام توضیح داد:آژانس در حال حاضر بر اجرای تعهدات هسته‌ای ایران طبق برجام نظارت دارد و آن را مورد بررسی قرار می‌دهد و بعنوان چشم و گوش جامعه بین‌الملل عمل می‌کند.وی درباره نقش برجام گفت: برجام یک دستاورد روشن برای راستی‌آزمایی هسته‌ای است. ایران در معرض قوی‌ترین نظام راستی‌آزمایی هسته‌ای قرار دارد. بازرسان ما 24 ساعت تمامی هفته در صحنه حضور دارند. ما با استفاده از دوربین‌هایی که به طور دائم مستقر هستند و از طریق تجهیزات دیگر، به تأسیسات هسته‌ای نظارت داریم.
مدیرکل آژانس انرژی اتمی تصریح کرد: ایران بسیاری از محدودیت‌های اعمال شده بر برنامه هسته‌ای‌اش را پذیرفت و برنامه هسته‌ای این کشور در مقایسه با قبل کوچکتر است. دسترسی آژانس به سایت‌ها و اطلاعات توسعه یافته است.
خروج 20 تن آب سنگین به خارج از ایران!
با آن‌که ایران مطابق با بند 10 برجام می‌توانست 130 تن آب سنگین مازاد خود را پیش از صادرات در بازارهای بین‌المللی، در داخل کشور نگهداری نماید، جدیدترین گزارش آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خبر از کاهش نزدیک به 20 تن از ذخایر آب سنگین ایران می‌دهد. چنان‌که در بند 9 این گزارش آمده است: در 7 آگوست 2017 آژانس تائید کرده است که ذخایر آب سنگین ایران 111 تن بوده است.گزارش آمانو خبر از اجرای همان تعهدی می‌دهد که خبرگزاری رویترز در 16 خرداد 96 به آن‌اشاره کرده بود. رویترز در گزارش خود نوشته بود که ایران  به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرده است که 20 تن از آب سنگین را به خارج از ایران می‌فرستد تا مانع از نقض محدودیت تعیین شده در ذخایر آب سنگینی شود که بر اساس برجام برای ایران تعیین شده است.
6 روز پس از انتشار این خبر توسط رویترز آمانو در کنفرانس خبری خود در این باره گفته بود: طبق اطلاعات ما 20 تن از ذخایر آب سنگین ایران در آینده نزدیک به خارج منتقل می‌شود اما نمی‌توانم بگویم که به کجا منتقل خواهد شد.
به گزارش رجا، خروج ذخایر مازاد آب سنگین از ایران اولاً خلاف برجام است ثانیاً در نتیجه مذاکره مجدد برجام و عقب‌نشینی تیم مذاکره‌کننده وزارت امور خارجه در برابر زیاده خواهی آمریکا حاصل شده است چرا که این مسئله از جمله درخواست‌های همیشگی آمریکا‌ بود و تیم مذاکره‌کننده ایران بدون داشتن هرگونه مجوزی از شورای امنیت ملی، مجلس شورای اسلامی و کمیته نظارت بر اجرای برجام با حضور در کمیسیون مشترک می‌پذیرد که آب سنگین مازاد ایران  به خارج از کشور ارسال شود.
تمایل کشورهای اروپایی
 به مذاکره مجدد درباره برجام
بلومبرگ در گزارشی با عنوان «هنر مذاکره مجدد درباره توافق هسته‌ای ایران» به نقل از مقام‌های آمریکایی نوشته راهبرد جدید دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا درخصوص برجام آماده شده و منتظر تأیید وی است.
در ادامه گزارش آمده است: ترامپ از فرصت نشست مجمع عمومی سازمان ملل برای متقاعد کردن همتایان اروپایی خود جهت حمایت از مذاکره مجدد درخصوص برجام استفاده خواهد کرد.
مطابق این گزارش، در حال حاضر فرانسه و انگلیس نگاه مثبتی به ایده مذاکره مجدد درباره برجام دارند. دو دیپلمات آمریکایی به بلومبرگ گفته‌اند که همتایان آنها در لندن و پاریس، علائمی نشان داده‌اند مبنی بر اینکه آماده بررسی اعمال فشار بر ایران جهت رفع برخی از نقائص برجام هستند.
بلومبرگ علاوه بر اظهارات این دو دیپلمات، به اظهارات چند روز پیش سخنگوی وزارت خارجه فرانسه هم‌اشاره کرده است. این سخنگو گفت: «امانوئل ماکرون روز ۲۹ آگوست گفت که توافق هسته‌ای با ایران را می‌توان با همکاری‌هایی برای دوران پس از سال ۲۰۲۵ و با همکاری‌های ضروری در زمینه موشک‌های بالستیک تکمیل کرد».
مذاکره با ایران، خارج از برجام
«جرارد آرود» سفیر فرانسه در آمریکا به گزارش بلومبرگ که تصریح کرده بود پاریس و لندن از مذاکره مجدد درباره توافق هسته‌ای با ایران حمایت می‌کنند، واکنش نشان داد.
آرود در واکنش نوشت: فرانسه از هیچگونه بازگشایی (پرونده) برجام حمایت نمی‌کند. این توافق به همین شکلی که هست اجرا شود.
وی با بیان اینکه هرگونه رفتار با برجام بایستی بر اساس ویژگی‌های خود این توافق صورت گیرد،  همچنین گفت: گفت‌وگو درباره سایر جنبه‌های سیاست خارجی ایران، خارج از برجام  امکان‌پذیر است.
خودداری از لغو تحریم ایران
به گزارش فارس، به نقل از رادیو چک، مجلس سفلی این کشور طی یک رای گیری از لغو تحریم فروش تجهیزات مربوط به نیروگاه‌های هسته‌ای به ایران خودداری کرد.
چک در سال 2000 قانونی را تصویب کرده بود که طی آن فروش تجهیزات تهویه‌‎ای مخصوص نیروگاه هسته‌ای به ایران را ممنوع کرده بود.
شرکتهای چک به دنبال صادرات این تهویه‌ها به نیروگاه هسته‌ای بوشهر هستند.این گزارش افزود: اگر چه براساس توافق هسته‌ای میان ایران و 1+5 تحریم فروش چنین تجهیزاتی به ایران لغو شده است اما نمایندگان مجلس چک تحت فشارهای آمریکا و بریتانیا از لغو این تحریم خودداری کردند.
محکومیت یک آمریکایی
رئیس‌یک شرکت فولاد نیویورکی به اتهام تلاش برای صادرات آلیاژ فولادی قابل استفاده در صنایع موشکی به ایران، به 4 سال و نه ماه زندان محکوم شد.
آنطور که رویترز خبر داده، قاضی دادگاه بخش بروکلین، «ادرال کویومکو» تبعه آمریکایی ترک‌تبار 45 ساله را به اتهام تلاش برای خرید 450 کیلوگرم آلیاژ کوبالت-نیکل و داشتن قصد ارسال این مواد به ایران به سپری کردن این مدت در زندان محکوم کرده است.
این حکم پس از فرجام‌خواهی صادر شده و نهایی است.پس از برجام، یک سری کالا به تشخیص آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، دارای مصرف دوگانه نظامی-غیرنظامی اعلام و از ایران درخواست شد که برای خرید آنها، از طریق کانال خرید برجام اقدام کند.

--------------------------------------------------------------------------

تذکر: کاربر محترم! انتشار مطالب دیگر رسانهها از سوی پایگاه خبری تحلیلی بی‌باک لزوما به معنای صحت و تایید محتوای آنها نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. در ضمن شما می توانید اخبار و مطالب وزین خود را که تا کنون در هیچ رسانه‌ای منتشر نشده است از طریق بخش "تماس با ما" یا پل ارتباطی این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید برای ما ارسال نمایید تا در صورت دارا بودن مولفه‌های لازم، منتشر گردد.

------------- با کلیک بر روی لینکهای ذیل تمامی روزنامه‌های کشور را رایگان مطالعه کنید -------------

روزنامه‌های عمومی | روزنامه‌های اقتصادی | روزنامه‌های ورزشی | سایر روزنامه‌ها| هفته‌نامه و ماهنامه | نشریات استانی

منبع: بی باک نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bibaknews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بی باک نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۶۷۷۰۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سرکوب جنبش‌های اعتراضی دانشجویان حامی فلسطین جلوه حقوق بشر آمریکایی است

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای زنجان؛ حجت الاسلام و المسلمین خاتمی در خطبه‌های این هفته نماز جمعه شهر زنجان با بیان اینکه دشمنان ادعای حقوق بشر دارند، گفت: در آمریکا به ۷۰ دانشگاه با نیروی نظامی حمله ور شده‌اند، در صورتی که در مجامع حقوقی، نیرو‌های نظامی و انتظامی حق ورود به مراکز علمی را ندارد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ۱۸ اردیبهشت و امضای برجام، افزود: آمریکا خود را به دیوانگی زد و برجام را پاره کرد، در همین برجام آمده بود که اگر آمریکا به تعهدات خود عمل نکند، ایران مجاز است به تعهداتی که داده عمل نکند و قدم به قدم عقب نشینی کند بنابراین اگر قرار بر این بود که کشور مقابل به تعهدات خود عمل کرد ایران نیز به تعهدات خود عمل کند.

نماینده ولی فقیه در استان با بیان اینکه این اقدام ایران مقابل آمریکا یعنی ایستادگی در برابر طاغوت بود، گفت: در مجلس، وزارت خارجه، سازمان نیروی انرژی هسته‌ای نوشته شده است، اگر آن ها متعهد به تعهدات خود نشوند ما یک قدم بیشتر از قول‌هایی که داده‌ایم پیشروی خواهیم کرد.

امام جمعه زنجان افزود: ما از اول گفته بودیم که آمریکا و هم‌پیمانانش به عهد خود وفا نمی‌کنند و در طول ۴۰ سال نیز این بدعهدی خود را نشان داده بودند.

حجت‌الاسلام خاتمی در بخشی دیگر با اشاره به روز جهانی صلیب سرخ و هلال‌احمر گفت: ایران در این رابطه با تمام قدرت در منطقه درحال نقش‌آفرینی است.

دیگر خبرها

  • مثلث آمریکایی چه هدفی را در تقابل با فعالیتهای هسته‌ای ایران دنبال می‌کنند؟ / نقشه راه گروسی در تهران پس از عملیات وعده صادق
  • در سفر رافائل گروسی به تهران موارد اختلافی ایران و آژانس حل خواهد شد؟
  • آیا در سفر گروسی موارد اختلافی ایران و آژانس حل خواهد شد؟
  • سرکوب جنبش‌های اعتراضی دانشجویان حامی فلسطین جلوه حقوق بشر آمریکایی است
  • توافق نزدیک عربستان با آمریکا؛ آل‌سعود هسته‌ای می‌شود؟
  • جهان برای تحقق آرمان فلسطین به پا خواسته است
  • (ویدئو) تحریم‌ها و اقتصاد نابسامان فرش ایران را به زیر کشید؛ ما منزوی شده‌ایم
  • آیا جان توافق ایران و عربستان با ابتکار چین در خطر است؟/ پکن از ترس تحریم های ثانویه فروش نفت از تهران را کاهش خواهد داد/ دیپلماسی تلفنی چین میان ایران و آمریکا موفق بود
  • آمریکا و عربستان در مسیر توافق هسته‌ای غیرنظامی؟
  • ریچموند به هایوارد پیوست/ تشدید دایره تحریم اسرائیل در آمریکا