Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-29@09:09:06 GMT

سياتيک؛ از کمردرد تا ناله پاها

تاریخ انتشار: ۱۹ شهریور ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۶۷۷۷۵۴

خبرگزاري آريا -

اگر از دوستان و اطرافيان خود پرس‌وجو کنيد، متوجه مي‌شويد کمتر کسي است که در طول زندگي خود به کمردرد مبتلا نشده باشد. در واقع، کمردرد آشناي ديرينه انسان‌ها بوده و بسياري از آنها تا آخر عمر با اين مشکل زندگي مي‌کنند. يکي از شايع‌ترين ناراحتي‌هاي ناحيه کمر، تحريک عصب سياتيک است که گاه حتي مبتلايان را از انجام ساده‌ترين کارهاي روزمره نيز باز مي‌دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


سياتيک، عصب گسترده‌اي است که از ناحيه تحتاني کمر آغاز و تا پشت پاها ادامه مي‌يابد. اعمال هرگونه فشار روي اين ناحيه باعث تحريک عصب سياتيک شده و درد از قسمت تحتاني کمر به پشت يکي از پاها، باسن و پايين‌تر انتشار مي‌يابد. کمردردهاي مربوط به عصب سياتيک معمولا يک پا را درگير کرده و با نشستن، سرفه يا عطسه کردن تشديد مي‌شود. در چنين حالتي، ممکن است در پاي خود بي‌حسي، ضعف يا سوزن‌سوزن شدن احساس کنيد. علائم بيماري معمولا ناگهاني بروز مي‌کنند و چند روز تا چند هفته ادامه مي‌يابند.
بيش از 85 درصد مردم دنيا در طول زندگي خود به نوعي کمرشان درد مي‌گيرد؛ ولي اين دردها همگي ناشي از تحريک اعصاب سياتيک نيست. در بسياري از موارد، علت کمردرد کشيدگي و فشار بيش از حد وارده به ماهيچه‌هاي ناحيه تحتاني کمر است، اما مشخصه‌اي که دردهاي سياتيک را از ساير انواع کمردرد مجزا مي‌کند، دردهايي است که از کمر به‌سمت پاها انتشار مي‌يابد. اين دردها همانند گرفتگي پاها تا چند روز شما را درگير مي‌کند.

مراقب خودتان باشيد
بيشتر افرادي که به دردهاي سياتيک مبتلا هستند، افراد سي و پنجاه ساله هستند. در اين ميان، زنان بيش از مردان در معرض ابتلا به سياتيک قرار دارند و اين احتمال در زنان باردار، به دليل فشاري که در طولاني‌مدت بر اثر رشد جنين به عصب سياتيک وارد مي‌شود، بيشتر است. از ديگر دلايل بروز دردهاي سياتيک مي‌توان به بيرون‌زدگي ديسک کمر و التهاب ستون مهره اشاره کرد.
بيرون زدگي ديسک کمر از جمله شايع‌ترين علل بروز دردهاي سياتيک به شمار مي‌رود. ديسک‌ها همانند بالشتک‌هايي بين استخوان‌هاي ستون مهره عمل مي‌کنند. با افزايش سن و قرار گيري در معرض آسيب‌هاي احتمالي، ديسک‌هاي ميان‌مهره‌اي نيز ضعيف‌تر مي‌شوند. گاه مواد ژله‌مانند بين مهره‌ها که همان ديسک‌ها هستند، از پوشش خارجي بيرون مي‌زنند و به ريشه‌هاي عصب سياتيک فشار وارد مي‌کنند.
از هر 50 نفر در دنيا، يک نفر در طول زندگي بيرون‌زدگي ديسک را از سر مي‌گذراند. تنگي مجراي نخاعي از ديگر دلايل بروز دردهاي سياتيک محسوب مي‌شود. ساييدگي و پارگي طبيعي مهره‌ها ممکن است باعث نازکي نخاعي شود. اين فرآيند نازک‌شدگي کانال نخاعي به تنگي کانال نخاعي معروف است و روي ريشه‌هاي عصب سياتيک فشار مي‌آورد. اين اختلال در افراد بالاي 60سال به‌وفور ديده مي‌شود. در موارد نادر، سياتيک بر اثر رشد تومورها در داخل يا امتداد طناب نخاعي يا عصب سياتيک ايجاد مي‌شود. مثلاً رشد تومور، روي عصب مربوط فشار وارد مي‌کند.
بسياري از آدم‌ها، بويژه مردان، عادت دارند کيف پول خود را در جيب پشتي شلوار خود قرار دهند. اين کار در طولاني‌مدت فشار مزمني روي ماهيچه‌هاي اين ناحيه وارد و دردهاي عصب سياتيک را در طول زمان تشديد مي‌کند. پزشکان معتقدند افراد از قرار دادن کيف پول در جيب عقبي شلوار بايد جدا خودداري کنند.
از ديگر دلايل بروز سياتيک مي‌توان به التهاب، عفونت يا آسيب‌هايي مانند شکستگي اشاره کرد. به‌طور کلي، هر شرايطي که باعث تحريک‌پذيري يا اعمال فشار روي عصب سياتيک شود، ممکن است آغازکننده علايم بيماري باشد.
راه‌هاي رهايي از سياتيک
راه‌هايي براي کاهش کمردردهاي سياتيکي وجود دارد که بدون هيچ دردسري و در منزل مي‌توانيد انجام دهيد تا درد به مقدار زيادي کاهش يابد. استفاده از پدهاي گرم‌کننده يا بسته‌هاي يخ در بهبود درد بسيار مؤثر است. کيسه‌هاي آب گرم يا کيسه‌هاي يخ هر دو ساعت، به مدت 20 دقيقه مي‌تواند از شدتِ کمردرد شما بکاهد. البته تاثيرگذاري هر يک از اين دو روش به بيمار بستگي دارد و تنها از راه آزمون و خطا به دست مي‌آيد.

ورزش و سياتيک
ورزش و انجام نرمش‌هاي کششي از جمله موثرترين راه‌هاي درماني به شمار مي‌رود. يکي از نکات کليدي که بايد به خاطر داشته باشيد داشتن فعاليت‌هاي مفيد بدون اعمال فشار به ناحيه کمر است؛ به طوري که در طول فرآيند درمان نبايد بي‌تحرک بود. حرکت به‌طور قابل‌توجهي التهاب و درد را کاهش مي‌دهد.
با مراجعه به متخصص طب فيزيکي مي‌توانيد نحوه انجام نرمش و کشش آرام ماهيچه‌هاي همسترينگ (پشت استخوان ران) و ناحيه تحتاني کمر را فرابگيريد. از سوي ديگر، ممکن است برخي حرکات ورزشي با توجه به بيماري، براي شما مفيد نباشد. بهتر است در مشورت با پزشک از اين امر آگاه شويد. پياده‌روي‌هاي کوتاه مدت از مؤثرترين روش‌هاي درماني به شمار مي‌رود.
در مواردي که سياتيک بر اثر ابتلا به بيرون‌زدگي ديسک کمر ايجاد شده و دردهاي شديدي پس از چهار تا شش هفته ايجاد مي‌کند، عمل جراحي به‌عنوان روش نهايي درمان به کمک پزشکان مي‌آيد. پزشک در اين عمل بخشي از ديسک بيرون‌زده را خارج مي‌کند و از اين طريق، فشار وارد به عصب سياتيک را از بين مي‌برد. حدود 90 درصد از بيماران بدون نياز به عمل جراحي بهبود مي‌يابند.
اگر به دردهاي سياتيک مبتلا هستيد، بهتر است بعد عمل و به مدت يک ماه از انجام برخي کارها مانند رانندگي، وزنه‌برداري يا خم‌شدن به جلو خودداري کنيد. همچنين انجام درمان‌هاي فيزيکي نيز ممکن است استقامت ماهيچه‌هاي ناحيه کمر را تقويت کند. از آنجا که بهبود و بازتواني از اهميت بالايي برخوردار است، با فعاليت‌هاي بدني تا حد زيادي مي‌توان بر اين ناراحتي‌ها غلبه کرد.
مدارکي دال بر اين موضوع وجود دارد که برخي درمان‌هاي مکمل، اثربخشي بسيار خوبي روي کمردردهاي سياتيکي دارند. طب سوزني، ماساژدرماني، يوگا و حرکات کايروپرکتيک ممکن است دردهاي تحتاني موضعي را به‌طور قابل‌توجهي کاهش دهد.
ابتلا به سياتيک، افراد را در معرض ابتلاي دوباره به اين بيماري و عود اين مشکل قرار مي‌دهد. ولي انجام برخي راهکارها خطر عود بيماري را بشدت کاهش مي‌دهد. انجام ورزش‌هاي منظم و هميشگي، حفظ حالت صحيح نشستن و ايستادن، خم‌شدن روي زانوها براي برداشتن اشياي سنگين از روش‌هاي پيشگيرانه به شمار مي‌روند که علاوه بر جلوگيري از آسيب‌هاي احتمالي وارده، از احتمال عود سياتيک نيز مي‌کاهد.

در ميان روش‌هايي که گفتيم، برخي راهکارها جزو مؤثرترين راه‌هاي درمان سياتيک به شمار مي‌روند و کيفيت زندگي در مبتلايان به کمردردهاي سياتيکي بهبود مي‌يابد:
برقراري دوباره تعادل ميان ماهيچه‌ها: متخصصان بر اين باورند که کشش و انجام حرکات نرمشي شيوه مناسب و آساني است که دردهاي سياتيک را تا حد قابل‌ملاحظه‌اي بهبود مي‌بخشد؛ به طوري که بيش از 80 درصد مبتلايان با انجام صحيح حرکات کششي، از اين دردها خلاص مي‌شوند و علائم بيماري در آنها به‌مرور از بين مي‌رود. از سوي ديگر، انجام نادرست حرکات نه فقط کمکي به بهبود دردهايتان نمي‌کند، بلکه بر شدت آن نيز مي‌افزايد.
درمان ميوفاسيال (Myofascial): اين نوع درمان، نوعي روش سنتي به شمار مي‌رود که در واقع درمان بافت نرم ماهيچه‌اي است که درد و بي‌تحرکي ماهيچه‌هاي اسکلتي را درمان مي‌کند. از اين روش براي درمان دردهاي سياتيک و سردرد استفاده مي‌شود.
اين درمان، گرفتگي‌ها و انقباض‌هاي عضلاني را برطرف مي‌کند، گردش خون و غدد لنفاوي را بهبود مي‌دهد و رفلکس‌هاي کششي را در ماهيچه‌ها تحريک مي‌کند. اين روش همانند ماساژدرماني است و حرکات آن روي بدن با فشار دست‌ها صورت مي‌گيرد.
دارو و درمان
استفاده از داروهاي مسکن معمول مانند استامينوفن، داروهاي غيراستروييدي ضدالتهابي مانند آسپرين، ايبوپروفن و ناپروکسن در کاهش دردهاي سياتيک بسيار موثرند. پزشک ممکن است تزريق استروييدها را به‌عنوان کاهش التهاب براي برخي بيماران تجويز کند. در موارد شديد بيماري، پزشک براي کاهش التهاب، تزريق استروييدها را به داخل نخاع توصيه مي‌کند. اين تزريق دقيقا در ناحيه اطراف عصب سياتيک انجام مي‌شود.
منبع:jamejamonline.ir


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۶۷۷۷۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مکملی که ریزش مو را درمان می‌کند

آفتاب‌‌نیوز :

شما می‌توانید از طریق نور خورشی، د ویتامین D مورد نیاز بدن را تأمین کنید. در برخی از غذا‌ها از جمله روغن ماهی سالمون، کره و تخم‌مرغ نیز ویتامین‎دی به اندازه‌ی کافی وجود دارد. 

بسیاری از ما وقتی به ریزش مو مبتلا می‌شویم به سراغ مکمل‌های آهن و قرص زینک می‌رویم. در حالی که دلیل ریزش مو در همه‌ی افراد یکسان نیست.

یکی از خواص ویتامین D برای بدن، جلوگیری از ریزش مو است.

کمبود این ویتامین، مانع از رشد فولیکول‌های مو می‌شود. زیرا در فولیکول‌های مو تعداد زیادی دریافت‌کننده‌ی ویتامین دی وجود دارد.

این موضوع نشان می‌دهد رشد مو تا حد زیادی به ویتامین دی بستگی دارد.

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • راهکارهای خانگی برای درمان معده‌دردهای خفیف
  • روستای رودریش شهرستان کهگیلویه درگیر اپیدمی بیماری تب مالت است
  • ۲۵ هزار نیروی جدید در وزارت بهداشت جذب می شوند
  • با جوراب خوابیدن خوب است یا بد؟ | چه کسانی نباید با جوراب بخوابند؟
  • توزیع ۲۰۰۰ پزشک عمومی در کشور
  • خطرات عادت اشتباه پا گذاشتن روی داشبورد!
  • مکملی که ریزش مو را درمان می‌کند
  • غربالگری نوزاد چیست؟ بهترین زمان آزمایش غربالگری
  • خطرات عادت عجیب پا گذاشتن روی داشبورد!
  • در قم مطرح شد: ضرورت توجه به عوامل کاهش‌دهنده جمعیت