زنان نماینده مجلس: حجاب مطالبه زنان جامعه نیست
تاریخ انتشار: ۱۹ شهریور ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۶۸۰۹۲۴
به گزارش جماران، مواجهه با مطالبات زنان، اغلب با یک پاسخ نه چندان جامع همراه بوده که این مطالبه اقلیتی از زنان است و زنان مسایل مهمتری دارند. اما این دیدگاه وجود دارد که زنان ایرانی با وجود حضور فعال در عرصههای سیاسی و اجتماعی و علمی، نه تنها متناسب با تلاش خود به جایگاههای مدیریتی نرسیدهاند بلکه در رسیدن به مطالبات ابتدایی خود نیز چندان توفیقی نداشتند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در میزگری با حضور خانمها پروانه سلحشوری، طیبه سیاوشی و فاطمه ذوالقدر، نمایندگان تهران در مجلس شورای اسلامی، دلایل عدم توفیق جامعه زنان در رسیدن به مطالباتش را به بحث گذاشتیم.
زنانایرانیازمشروطهبهبعددرروندحاکمیتمردمسالاریدرکشورنقشداشتندواگرچههموارهدرهمهعرصههاحضوراجتماعیداشتهاندودوشادوشمرداندرجامعهایفاینقشکردهاندامابهنظرمیرسددرسطوحعالیمدیریتیکمتردیدهشدهیانادیدهگرفتهشدهاندوبااینکهدرتصمیمسازیهاحضورداشتهانداماتصمیمگیرنبودهاند.دلیلپایینبودنسهمزناندرادارهکشوربهویژهدرسطوحعالیمدیریتیچهبودهاست؟
ذوالقدر: همانطور که گفتید با اینکه زنان تصمیمساز بودند ولی تصمیمگیرنده نبودند. علیرغم نقشی که زنان در اجتماع، خانواده و عرصه سیاسی اجتماعی داشتند ولی هیچ وقت پستهای کلیدی، حساس و تصمیم نهایی را اتخاذ نکردند. علل آن ریشه در تاریخ و فرهنگ ایرانی دارد و از مشروطه به بعد است که زنان کمی توانستند جایگاه خودشان را پیدا کنند. دولت گذشته و دولت فعلی از آغاز نشان داد که قضیه تغییر کرده است و در دولت یازدهم هم نشان داده شد که حضور زنان در تصمیمات کلیدی خیلی بیشتر از قبل بود. الان هم در آغاز دولت دوازدهم این را خواسته بودیم که زنان بتوانند در پستهای حساس حضور داشته باشند حتی وزارت را پیشنهاد دادیم ولی این مساله تاکنون محقق نشده است. در حال حاضر در پستهای معاونت و مدیریتی روی سهم ۳۰ درصد تاکید میشود و در وزارت بهداشت و امور خارجه خود آقای ظریف تاکید کردند که قطعا سفیرانی از میان زنان انتخاب خواهند شد. هر چه رو به جلو میرویم وضعیت بهتر میشود مثلا همین حضور ما در مجلس که ۱۷ نفر بودیم نوید دهنده این است که تغییراتی اتفاق خواهد افتاد و وضعیت زنان در ایران به اینگونه باقی نخواهد ماند. حضور و عملکردمان نشان میدهد ما فقط نمیخواهیم صندلی اشغال کرده باشیم. در رأی اعتماد کابینه هم بسیار حضور داشتیم و تعدادی زیادی در موافقتها و مخالفتها صحبت کردند. چون همیشه ایرادی که به زنان در مجلس میگرفتند این بود که زنان مجلس خیلی فعال نیستند پس ما میخواستیم این تابو را بشکنیم. خیلی هم جنگیدیم و توانستیم که موفق عمل کنیم.
خانمذوالقدرخیلیمثبتبهقضیهنگاهکردند.خانمسلحشوریمیخواهمشمانیزتبیینکنیدکهچراتاالانزنانبهآنمنزلتمتناسبباتوانمندیهایشاندرعرصههایسیاسیومدیریتینرسیدهاند؟اینمسالهچقدربهخودزنانبازمیگردد،چقدرمربوطبهنگاهاجتماعیوچقدربهنگاهحاکمیتیبازمیگردد؟یعنیآیاتلاشهدفمندیوجودداشتهکهخانمهاکمتردرعرصهاجتماعیحضورداشتهباشند؟
سلحشوری: این یک سوال است اما بحثی که شروع کردید، تقریبا سطح کلان تری را میپوشاند. بحث دموکراسی در ایران، نقش زنان در این روند و چگونگی بروز و ظهور زنان در طی ۱۱۰ سالی که از انقلاب مشروطه میگذرد را مد نظر قرار دادید. البته میدانید از معدود کشورهای دنیا که سابقه تاریخی بسیار غنی دارند و در آن سابقه تاریخی، حضور پررنگ زنان را به عنوان حاکمان و تاثیرگذاری زنان را ببینید، خود ایران است. حتی شاید در فضای مجازی تصویر زنی که مسوول امور مالی در دوره ایران باستان بود را دیده باشید؛ زنان بسیاری بودند که واقعا تاثیر داشتند و حاکمیت میکردند اما متاسفانه کشور ما تاریخ پر فراز و نشیبی دارد یعنی دورههای صعود و نزول زیادی را طی کرده است؛ خانمهای ما تا گام به جلو برمیدارند باز متاسفانه به عقب رانده میشوند و در این ۱۰۰ سال اخیر این پیچ و خمهای تاریخی بیشتر خود را نشان داده است. خانم ذوالقدر به نظر من حق دارند که خوشبین باشند چون ما نتایج این خوش بینی را الان بیشتر میبینیم. در دوران پهلوی اساسا توسعه از بالا و نوسازی مطرح است ولی از سوی دیگر در بحث توسعه سیاسی کنترل شدیدی وجود دارد و خفقان و دیکتاتوری حاکم است. رضا شاه کشف حجاب کرد که زور و اجبار بود، کشف حجاب یک اشتباه فاحش تاریخی بود که آنها انجام دادند و همین امر موجب اعتراضهای فراوانی از جانب زنان شد. زمان پهلوی دوم که بحث توسعه سیاسی مطرح میشود، میبینید که در آنجا بحث توسعه سیاسی از بالا است یعنی اجازه رشد به جامعه مدنی داده نشده و جامعه مدنی رشد پیدا نمیکند چون سطح سواد پایین است. سطح سواد بعد از انقلاب بالا رفت و به خصوص زنان از بیسوادی رنج میبردند. پس آنها اعتقاد داشتند باید توسعه از بالا رخ دهد؛ مثلا آخرین مجلس در زمان شاه فکر میکنم ۲۰ نماینده زن داشت یعنی از الان که رشد دو برابری در مجلس دهم داریم باز بیشتر بود. ولی تا چه حد در بدنه اجتماعی نخبگان زن وجود داشت و تا چه حد در بدنه اجتماعی زنان تحصیل کرده وجود داشتند؟ قطعا خیلی کمتر از الان بود. فرقی که وجود دارد این است که پس از انقلاب زنان دانش آموخته فرهیخته وارد اجتماع شده و تاثیرگذاری را میبینیم یعنی خود انقلاب، این فرصت را برای زنان فراهم کرد که بتوانند از نظر آموزشی، بهداشتی و سلامت رشد پیدا کنند. این را در نظر بگیرید ساختار کشورهایی مثل ایران، هم پدرسالارانه و هم به شدت مردسالارانه است و یک جامعه سنتی را هنوز داریم. صد سال از گذار سنت به مدرنیسم میگذرد و ما نتواستیم اینها را در تقابلهایی که ایجاد شده در کنار هم قرار دهیم و بتوانیم آنچه که سنت ما میتواند هویت ما را حفظ کند، احیا و آنچه که الان این سنتها ممکن است برای ما دست و پا گیر شود و موجب توقف ما شود را کنار بگذاریم. در بحثهای جامعه شناختی، گیدنز از گردونه خرد کننده صحبت میکند که هر آنچه در مسیر آن قرار میگیرد، له میکند و بدین ترتیب در تعریف مدرنیسم متاخر خاصیت قدرتمند آن را یادآور میشود. ما از یک طرف وابستگی عمیقی به سنتهای خودمان داریم و از سوی دیگر مدرنیسم، آنها را تحتالشعاع قرار میدهد. این ارتباط باید به درستی شکل بگیرد البته نه به صورت سلبی بلکه به صورت ایجابی.
فکر میکنم در جایی خوانده بودم که یکی از جامعه شناسان ما گفته بود “مشکل مملکت ما بحث مدرنیسم است”. اما این اجتناب ناپذیر است. الان که به دوران پسامدرن نزدیک میشویم، ابزارها همه مدرن شدهاند مثلا اگر رفتن به مکه ماهها به طول میانجامید، الان چند ساعته میرسند؛ اگر کسی فرزندش خارج از کشور بود و به سختی تلفنی ارتباط میگرفت الان در لحظه چهره به چهره با او صحبت میکند و زمان و مکان مفاهیم گذشته خود را از دست داده است؛ بنابراین سیر تحولات باعث میشود که این روند سرعت بیشتری به خودش بگیرد. پس از تلگرام و شبکههای اجتماعی که ما داریم واقعا سیر تحولات سریعتر شده و از منطقهای بودن به جهانی بودن رسیده است. یعنی همان نظریه دهکده جهانیای مک لوهان مطرح است. در لحظه میبینید مساله بنیتا پیش میآید و نه ایران بلکه تمام جهان از این مساله خبردار میشوند. بنابراین در خصوص بحث زنان و اینکه چرا تا به حال در این حوزهها رشد پیدا نکردند، باید گفت اگر تا ۱۰ سال پیش میشد بیشتر کنترل کرد از این به بعد کنترل آن به این راحتی امکانپذیر نخواهد بود. چون شما یک جامعه آموزش دیده مطالبهگر دارید و آنها هستند که نظر خودشان را تحمیل میکنند.
اصرار به وزارت زنان را خود من در ورزشگاه شهید شیرودی مطرح کردم. در شیرودی این مساله را مطرح کردیم که تبدیل به یک جریان و مطالبه جدی شد. اگرچه نتوانستیم در آن سطح به مطالبه خودمان برسیم اما بلافاصله بعد از تشکیل دولت حداقل ۳ زن در پستهای مدیریتی خوب و کلان به کار گرفته شدند و این امید وجود دارد که زنان بیش از این پستها به کار گرفته شوند و مصوبه شورای عالی اداری دولت در سطح مدیریت زنان بتواند وضعیت زنان را در حوزه اشتغال و مدیریت ارتقا دهد. به نظر من فقط هم بحث مدیریت سیاسی یا اجرایی نیست بلکه بحث این است که ما باید بتوانیم این شکاف جنسیتی را کم کنیم. میدانید که در شاخصهای بینالمللی جزو ۵ کشور آخر دنیا هستیم؛ پس باید این شکاف را تا میتوانیم کم کنیم.
در حوزه آموزش و بهداشت وضع ما خوب است حتی میتوانیم بگوییم با کشورهای توسعه یافته تقریبا برابری میکنیم یا در حوزه اقتصاد کم و بیش مشکلاتی دارد اما در حوزه امر سیاسی به شدت این شکاف وجود دارد. این تحول از بالا رخ داده و تحول از پایین هم اتفاق افتاده یعنی جامعه مدنی رشد یافته است و من امیدوارم آن موانع قانونی که از یک طرف وجود دارد و مسایلی که شما هم اشاره کردید که ممکن است برخی نخواهند زنها در موقعیتهای جدیدی تثبیت شوند، هم به این نتیجه برسند که برای یک توسعه پایدار و برای یک جامعه سالم ضرورت دارد زنان در تمام عرصهها حضور داشته باشند. شاید ۲۰-۳۰ سال پیش مادر من، این اوقات فراغتی که من دارم را نداشتند؛ الان فرصت فراغت بیشتر است تا زنان بتوانند حضور اجتماعی بیشتری داشته باشند.
همه باید بدانند برای اینکه زنان از سلامت روان بهتری برخوردار باشند و بتوانند مادران بهتری باشند حتما باید حضورشان در اجتماع بیشتر باشد و همین امیدواری را دارم؛ شاید روندش به آن سرعت نباشد ولی وجود دارد.
*خانمسیاوشی،خانمسلحشوریبهبحثحرکتجامعهایرانیازسنتبهمدرنیسماشارهداشتند.دراینگذارازسنتبهمدرنیسمخودزنهاچقدردردیدهشدنوحضوراجتماعییادرکنارنگهداشتهشدننقشداشتند.ایشانبهمطالبهگریاشارهکردندوگفتندمطالبهانتخابوزیرزندرفاصلهایکوتاهبهمطالبهعمومیتبدیلشد.آیازناندرطولتاریخ،مطالبهگرینداشتندیااگرداشتندآیاجامعهآنرابهدلایلمختلفازجملهمثلانگاهمردسالارانهپسزدهاست؟اینمطالبهگریزنانچقدرمیتوانددررسیدنخانمهابهاهدافشانموثرباشد؟
سیاوشی: بحث خیلی مهمی که من هم نوشته بودم و خانم سلحشوری به خوبی اشاره کردند، این است که این حرکت فکری و عملی زنان در طول تاریخ به چه صورت بوده؟ آیا از بالا بوده یا از پایین بوده است؟ روندی که ما تا الان دیدیم به این شکل بوده است که مطالبات و حرکتها اکثرا از بالا شکل گرفته است به خاطر همین در سطوح پایین یا در سطح جامعه تاثیر کافی نداشته است.
*یعنیمطالباتزناندرونینشدهبود؟
سیاوشی: مساله این است که زنان مطالبه را در سطوح مختلف مذهبی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی به خوبی در طول تاریخ مطرح کردند و به اشکال مختلف سرکوب شدند. چون این مطالبه نیاز به آن جریانسازی و فضاسازی داشته که تبدیل به یک گفتمان شود. متاسفانه آن گفتمان پیش نیامده است و ما الان در کشور تبدیل به گفتمان کردیم اما به نظرم هنوز به مرحله نهادینه نرسیده است.
مساله مهم این است که حتی ما زنانی را داشتیم که در عرصههای مذهبی تلاش کردند که خودشان را به جایگاهی برسانند که جایگاه مردانهای بوده است؛ مثلا رسیدن به سطح اجتهاد که موضوع کوچکی نیست. من همیشه فکر میکنم که اگر در عرصه مذهبی بتوانی خودت را به آن سطحی برسانی که معمولا مردان میرسند این مساله بسیار مهم است ولی متاسفانه بعدا تداوم آنچنانی پیدا نکرده است و فقط خانم مجتهده امین بوده است. در سطوح سیاسی، فرهنگی و اقتصادی میتوانیم دنبال نمونههایی در ۱۰۰-۵۰ سال اخیر بگردیم. خانمهایی بودند که اگر بخواهیم از آنها قهرمانسازی کنیم به خوبی میتوانیم به عنوان یک قهرمان از آنها نام ببریم ولی متاسفانه اینها یا جریان ناهماهنگی را با جامعه شروع کردند یا به هر شکلی به انزوا کشیده شدند. در سالهای اخیر به نظر من علیرغم اینکه بر اساس آن تئوری و آموزشها حرکت میکنیم ولی زنان جامعه ما واقعگراتر و عملگراتر میشوند و متوجه شدهاند که حضور صرفا در عرصه نشستن، نوشتن و کار آکادمیک کردن کفایت نمیکند. درست است عرصه سیاست، عرصه بسیار خشنی است و ممکن است باب طبع بسیاری از خانمها نباشد ولی به نظر من به این عرصه ورود پیدا کردن به رغم اینکه بسیاری از مسایل هم علیه شما مطرح خواهد شد، به نظر من بسیار ضروری است؛ برای اینکه آن گفتمانسازی سریعتر پیش برود و این مساله تبدیل به یک امر نهادینه در عرصههای مختلف شود.
تا دورههای قبل که زنان فعالیتهایی داشته و در مجلس حضور داشتند اما این مطالبه را یا نمیخواستد یا ضروری نمیدانستند یا اینکه این را مطرح نکردند که زن در عرصه سیاسی میتواند در سطح وزیر و معاون وزیر و استاندار و فرماندار باشد، در اتاقهای فکر و تصمیمگیری ورود پیدا کند؛ درحالی که متاسفانه ما هیچ وقت نه در اتاق های فکر ورود پیدا کردیم نه در هیات مدیرهها چون همیشه آنجا حیاتخلوت مردان بود. ورود زنان به این عرصهها ضروری است. زمانی که بتوانیم به این عرصهها ورود پیدا کنیم، من مطمئنم این مطالبات زنان به آن مرحله مطلوب رسیده است. مساله ۳۰ درصد سهمیه زنان الان مطرح شده که بر اساس مصوبه شورای عالی اداری خانمها تا ۳۰ درصد در تمام عرصهها به کار گرفته خواهند شد؛ این یک شبه به وجود نیامده است؛ به هر حال فشاری از پایین طی این سالها جمع شد و به صورت بیان نمایندههای مردم مطرح شد و به نظر من بسیار موثر بود.
*خانمسلحشوری،شماچقدراینبحث۳۰درصدسهمیهزناندرلیستهایانتخاباتیومدیریتیرامثبتمیبینیدوبهنظرتانچهتبعاتمنفیدارد؟برخیازمنتقداناینسهمیهبندی،معتقدندکهباتبعیضمثبتباعثمیشویمبعضیازخانمهاییکهشایدتوانمندترازآقایاننیستند،درجایگاهیقراربگیرندکهشایدبتوانبهترازآناستفادهکردوبرعکسبعضیازطرفداراناینسهمیهبندیمعتقدندکههمهدنیاتبعیضمثبتنسبتبهزنانقایلاست.بهنظرشماتبعاتمثبتومنفیاینطرحچیست؟
سلحشوری: مصوبه شورای عالی اداری را در حوزه اجرایی برای زنان داشتیم ولی در بیشتر کشورهای جهان سوم و مناطقی که حداقل برابری جنسیتی کمتر است سیستمی به نام کوتا سیستم وجود دارد. حال اگر ما عنوان تبعیض مثبت را مطرح نکنیم اما یک نوع امتیاز دادن است. خود من به شخصه اصلا موافق این نیستم ولی به این نتیجه رسیدم که لاجرم برای اینکه زنان بتوانند به جایی برسند باید این سهمیه را برای آنها قایل شد. بسیاری از آقایان به ما میگویند همینکه شما بحث زن و مرد را مطرح میکنید، کار را خراب میکنید، بیایید رقابت سالم را انجام دهید اما مگر شما مردها اجازه میدهید؟!
تا آنجا که ممکن است مردان اجازه نمیدهند فضا برای زنان فراهم شود؛ اگرچه الان خدا را شکر، شرایط بهتر شده است. حتی اگر بخواهیم این امتیاز را بگیریم، باز نیاز به تعامل با مردان داریم تا بتوانیم این امتیاز را بگیریم؛ پس برای کشورهای جهان سوم گریزی نیست. بحثها و همایشها در رابطه با مطالبه وزیر زن زیاد بود و آقای روحانی هم قول داده بودند و اما به سطح معاونین رسیدیم. چند نفر به ما زنگ زدند و گفتم که ما اصرار داریم خانمها در معاونت باشند اما به من میگفتند سلحشوری کوتاه بیا، بگذار برای مدیرکلی بعد معاونت. این طرز فکر مردهاست چون منابع کمیاب است.
ما میدانیم قدرت یک منبع کمیاب است، قدرت کمبود نیست بلکه کمیاب است. به عنوان مثال اینجا ۶ صندلی است و این ۶ صندلی باید پر شود و آقایان تا حضور دارند، میگویند این ۶ نفر خودمان باشیم، چرا یک زن بیاید! پس از این ۶ صندلی حتی اگر یک صندلی را بخواهید به یک زن اختصاص دهید، یک مرد را بلند کردهاید. قدرت چیزی است که اقتدار و مشروعیت به همراه دارد و توان بالاتری را دارد و همان استیلا و توان است که باعث شده ما تا حالا نتوانیم رشد کنیم. پس به اینکه این سهمیه وجود داشته باشد، نیاز داریم؛ هر چند ممکن است در این سهمیه در اوایل، زنانی حضور پیدا کنند که از رانت بیشتری برخوردار باشند، ممکن است توانمندی بعضی از آقایان را نداشته باشند ولی در پروسه توسعه بالاخره به جایی خواهند رسید که این برابری حاصل خواهد شد و حداقل در کشور ما ثابت شده مردانی که تا کنون صدارت داشتند، کار خاصی نکردند که زنان از عهده آن برنیایند یعنی این را نشان دادند که حداقل میتوانند به اندازه آنها کار کنند و زیاد نگران ناتوانی ما نباشند.
*خانمذوالقدر،دراینفرصت،خوباستنظرشماراهمدرموردسهمیهبندیبدانیم.عدهایاینسهمیهبندیراتلاشیفمنیستیمیدانندکهنتیجهایبهدنبالنخواهدداشت…
ذوالقدر:الان خیلیها سوال می کنند چرا ۳۰ درصد چرا از ۵۰ درصد شروع نکردید؟ بارها از من سوال کردند که چرا از همان اول ۵۰ درصد را مطرح نکردید و برای این ۳۰ درصد هم کلی باید بجنگید و شاید بتوانید ۱۰ درصد بگیرید و بهتر بود ۵۰ درصد را مطالبه میکردید تا ۳۰ درصد را میگرفتید. این ۳۰ درصد در لیست نمایندگان تهران بود که شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان به این نتیجه رسید که از این ۳۰ نفر ۸ نفر یعنی ۳۰ درصد از میان خانمها باشد و از همان زمان بود که بحث ۳۰ درصد رواج پیدا کرد. ما بعدا گفتیم هر لیستی که قرار است بسته شود و هر حزبی که قرار است لیستی را مشخص کند باید سهمیه ۳۰ درصد خانمها را لحاظ کند و فرقی نمیکند کدام شهر باشد.
*پسایننگاهتوسعهایبودهونهصرفانگاهفمینیستی…
ذوالقدر:نه فقط صرفا این نبوده بلکه برای مشارکت بیشتر خانمها و گرفتن بیشتر سهمیه بود. ما جزو کشورهای توسعه یافته نیستیم و به جهان سوم نزدیک هستیم و باید مثل آنها عمل کنیم. الان اکثر کشورهای دنیا که غیرتوسعه یافته هستند مثل عربستان، پاکستان و سوریه سهمیه دارند و فقط کشورهای توسعه یافته قایل به این سهمیه نیستند چون نگرش و فرهنگشان فرق دارد و فرقی بین زن و مرد قایل نیستند و میبینیم که رییسجمهور و رییس مجلسشان زن است.
*درواقعشمابهخودجامعهانتقادداریدکهنگاهشبهزننگاهبرابرنیست؟
ذوالقدر:بله! حتی خود زنها هم نگاهشان اینگونه است که نباید وارد این میدان شویم. پس ما باید اول زنان خودمان را قانع کنیم که شما میتوانید وارد میدان شوید. ۵۰۰۰ زن برای ما طومار نوشتند که میگویند کاری کنید زودتر بازنشست شویم و برویم. این را قبول ندارند که این همه توانایی دارند، پیشرفت کردند و باید برای رسیدن به پست بالاتر مانند مدیر و معاون تلاش کنند. آنها هم تقصیر ندارند شاید جامعه و فرهنگ خانواده اینگونه بوده است. من شاید از وقتی به دنیا آمدم دغدغه درآمد نداشتم و مجبور نبودم کار کنم برعکس این تفکر که در کشورهای غربی است که فرزندان اعم از دختر یا پسر از ۱۸ سالگی باید کار پیدا کند و وارد عرصه فعالیتهای اقتصادی و جامعه شود و بقول معروف گلیم خود را از آب درآورند، اما فرهنگ ما خیلی اینگونه نیست. این تفاوتها باعث میشود زنها وارد میدان نشوند و از همان اول میدان را دربست در اختیار مردان قرار دهند.
*یعنیبرخیزنانمابهنوعیدچارتنبلیاجتماعیشدند؟
ذوالقدر: به تعبیری بله! باید تلاش کنیم این فرهنگ را عوض کنیم، شغل متناسب داشته باشیم و در شغلمان سخت و پرکار تلاش کنیم تا در آینده مملکت و وضعیت جامعه تاثیرگذار باشیم. در فرهنگ و تمدن که ایران و ادبیات پارسی و دین اسلام و سفارشات پیامبر مکرم اسلام و ائمه اطهار بر مزمت بیکاری و تنبلی و بر لزوم کار و تلاش تاکید شده است، در این مورد شعر زیبایی را مرحوم ملک الشعرا، بهار سروده است که میگوید:
برو کار میکن، مگو چیست کار/ که سرمایهٔ جاودانی است کار
نگر تا که دهقان دانا چه گفت/ به فرزندگان چون همی خواست خفت
که: « میراث خود را بدارید دوست/ که گنجی ز پیشینیان اندر اوست
من آن را ندانستم اندر کجاست/ پژوهیدن و یافتن با شماست
چو شد مهر مه، کشتگه برکنید/ همه جای آن زیر و بالاکنید
نمانید ناکنده جایی ز باغ/ بگیرید از آن گنج هر جا سراغ
پدر مرد و پوران به امید گنج/ به کاویدن دشت بردند رنج
به گاوآهن و بیل کندند زود/ هم اینجا، هم آنجا و هرجا که بود
قضا را در آن سال از آن خوب شخم/ ز هر تخم برخاست هفتاد تخم
نشد گنج پیدا ولی رنجشان/ چنان چون پدر گفت، شد گنجشان
این شعر و صدها نمونه دیگر در فرهنگ و ادب پارسی ما حکایت بر اهمیت کار و تلاش دارد یا در حدیث معروف از پیامبر معظم اسلام خطاب به «عثمان بن مظعون» که فرزندش از دنیا رفته بود، بسیار غمگین شد، تا آنجا که خانهاش را مسجد قرار داد و مشغول عبادت شد همه کارها و تلاشها را جز عبادت ترک گفت و این خبر به رسول خدا(ص) رسید، او را احضار کرده، فرمود: یا عثمان! ان الله تبارک و تعالى لم یکتب علینا الرهبانیه، انما رهبانیه امتى الجهاد فى سبیل الله! اى عثمان! خداوند متعال رهبانیت را براى امت من مقرر نداشته، رهبانیت امت من جهاد و تلاش در راه خدا است لذا میبینیم که تلاش، کار و سخت کوشی و حضور در جامعه وفعالیت در فرهنگ و تمدن ایرانی و اسلامی یک امر شایسته و پسندیده است، یک عبادت است، حتی روایت داریم کسی که به قصد کسب روزی حلال برود و بمیرد شهید است، ولی متاسفانه شاهدیم که این تأکیدات از سوی دیگر جوامع که اسلامی نیستند مانند غرب یا در کشوری مانند ژاپن نهادینه شده و زن و مرد دوشادوش هم کار میکنند و بیکاری در آن جوامع مزموم و ننگ تلقی میشود ولی در جوامعی مانند ما بیکاری به یک فرهنگ تبدیل شده است! اینها همه به این خاطر است که ما فرهنگ و تمدن و سنتها، آداب و رسوم خود و غرب را درست متوجه نشدیم لذا باید با فرهنگسازی و برای خروج از این رکود اقتصادی زن و مرد دوشادوش هم کار کنند.
*خانمسیاوشینظرتانرادربارهبحثسهمیهبندیمیفرماییدکهآیابهتوسعهبیشترجامعهوحضوربیشترزنهادرعرصهاجتماعیکمکمیکندیامیتواندتبعاتمنفیهمداشتهباشد؟
سیاوشی: به نظر من، مزایای این بحث ۳۰ درصد که یکی از مباحث مهم در توسعه پایدار است برای کشوری مثل کشور ما بیشتر از تبعات منفی آن است. البته خیلی از کشورها هستند که حدودا بیشتر از ۲۰ سال است، این بحث را شروع کردند و پیاده
منبع: جماران
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۶۸۰۹۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
حکمت عفاف و حجاب در ادیان آسمانی
مسئله عفاف و حجاب مورد تأکید کتب آسمانی و آموزههای انبیای الهی است. نمونههای متعددی از مسأله حجاب در کتب مقدس مسیحیان و یهودیان ذکر شده است. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، حجاب معادل تحفّظ نسبت به مواجههی غیر اصولی با افراد غریبه و یا دوری از نگاه آنهاست. این مسئله ریشه در فطرت و ذات پاک انسانها دارد. در واقع انسان هر اندازه به سمت تقویت ایمان به خدا حرکت و از خطاها وگناهان دوری کند، به همان میزان بر عفت و حیای او اثر مثبت میگذارد و فرد مؤمن به صورت خودکار علاقه دارد در دید نامحرمان نباشد، اما همین که از خدا فاصله گرفت، به مرور زمان تقیدات خود را کنار میگذارد و این امر سبب میشود به تدریج از ارزشهایی مثل حیا و حجاب فاصله بگیرد.
از این روست که مسئله عفاف و حجاب مورد تأکید کتب آسمانی و آموزههای انبیای الهی است. نمونههای متعددی از مسأله حجاب در کتب مقدس مسیحیان و یهودیان ذکر شده است. در رساله پطرس آمده است «همچنین ای زنان، شوهران خود را اطاعت نکنید تا اگر بعضی نیز مطیع کلام نشوند، سیرت زنان ایشان را بدون کلام دریابد * چون که سیرت طاهر و خدا ترس شما را ببینند * و شما را زینت ظاهری نباشد، از بافتن موی و متحلّی شدن به طلا و پوشیدن لباس * بلکه انسانیت باطنی، قلبی در لباس غیر فاسدِ روح حلیم و آرام که نزد خدا گرانبهاست* زیرا بدین گونه، زنان مقدسه در سابق نیز که متوکّل به خدا بودند، خویشتن را زینت و شوهران خود را اطاعت میکردند * مانند ساره که ابراهیم را مطیع بود و او را آقا میخواند و شما دختران او شدهاید. (انجیل، رساله پطرس رسول، باب سوم، فقره (1-6) همچنین در رساله پولس چنین آمده است «و همچنین زنان، خویشتن را بیارایند به لباس مزین به حیا و پرهیز، نه به زلفها و طلا و مرواید و رخت گرانبها، بلکه چنانکه زنانی را میشاید که دعوی دینداری کنند به اعمال صالحه. (رساله پولس به تیمونائوس، باب دوم، فقره 9 و10)
میزگرد| درباره حجاب طوری برخورد نکنیم جوانمان دینگریز شود / خصلتی که اجر شهید را داردنزدیک به این نوع دعوت نسبت به عفاف و حیا را در قرآن با تعابیر دیگری مییابیم. خداوند در آیه31 سوره نور خطاب به پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله میفرماید «وَ قُلْ لِلْمُؤْمِنَاتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَیَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَلا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلا مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَلْیَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَى جُیُوبِهِنَّ وَلا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلا لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آبَائِهِنَّ أَوْ آبَاءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنَائِهِنَّ أَوْ أَبْنَاءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِی إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِی أَخَوَاتِهِنَّ أَوْ نِسَائِهِنَّ أَوْ مَا مَلَکَتْ أَیْمَانُهُنَّ أَوِ التَّابِعِینَ غَیْرِ أُولِی الإرْبَةِ مِنَ الرِّجَالِ أَوِ الطِّفْلِ الَّذِینَ لَمْ یَظْهَرُوا عَلَى عَوْرَاتِ النِّسَاءِ وَ لا یَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِیُعْلَمَ مَا یُخْفِینَ مِنْ زِینَتِهِنَّ وَتُوبُوا إِلَى اللَّهِ جَمِیعًا أَیُّهَا الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ»؛ یعنی «و به زنان با ایمان بگو: چشمان خود را از آنچه حرام است فرو بندند، و شرمگاه خود را حفظ کنند، و زینت خود را مگر مقداری که پیداست [در برابر کسی] آشکار نکنند، و ] برای پوشاندن گردن و سینه [مقنعههای خود را به روی گریبان هایشان بیندازند و زینت خود را آشکار نکنند مگر برای شوهرانشان، یا پدرانشان، یا پدران شوهرانشان، یا پسرانشان، یا پسران شوهرانشان، یا برادرانشان، یا پسران برادرانشان، یا پسران خواهرانشان، یا زنان [هم کیش خود] شان، یا بردگان زر خریدشان، یا خدمتکارانشان از مردانی که ساده لوح و کم عقل اند و نیاز شهوانی حس نمیکنند، یا کودکانی که [به سنّ تمیز دادن خوب و بد نسبت به امیال جنسی] نرسیدهاند و زنان نباید پاهایشان را [هنگام راه رفتن آن گونه] به زمین بزنند تا آنچه از زینتهایشان پنهان میدارند [به وسیله نامحرمان] شناخته شود. و [شما] ای مؤمنان، همگی به سوی خدا بازگردید، امید که رستگار شوید.»
کارنامه 40 ساله عفاف و حجاب (1)| یوسف نبی چرا گرفتار گناه نشد؟ / برای اصلاح عفاف و حجاب مردم را تکریم کنیمدر این آیه چند دعوت از سوی خداوند انجام شده است: فروبستن چشم، حفظ عفت، پنهان کردن زینت، دستهجات محارم و توبه؛ رعایت تمام این مسائل شرعی سبب میشود انسان به فلاح و رستگاری برسد. این مسئله یکی از حکمتهای حفظ عفاف و حجاب است؛ یعنی انسان مؤمنی که قصد دارد به رستگاری برسد، این رستگاری در رعایت عفاف و حجاب اوست و در واقع حجاب، مسیر رسیدن به رستگاری را برای انسان مؤمن هموار میکند و او را به درجات عالی در دنیا و آخرت میرساند. این امر همان حکمتی نهفته در سایر کتب آسمانی در راستای دعوت به رعایت عفاف و حجاب است.
در اوج بانوانی که در پرتو این خصلت مسیر رستگاری را در دنیا و آخرت پیمودند، حضرت مریم و حضرت زهرا سلامالله علیهما و برخی از بانوان شاخص تاریخ بودند. بنابراین با مرور سیره آن بزرگواران میتوان تبیین بهترین از خصلت عفاف داشت. هرچند مسیحیت در سدههای گذشته مسیر انحراف را پیمود و با پیروی از مدرنیته حجاب از نماد مریم مقدس (س) برداشت تا مقدمات افول خود را رقم بزند.
انتهایپیام/