Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-01@19:49:57 GMT

مراسم جشن عید غدیر خُم در خارج از کشور برگزار شد

تاریخ انتشار: ۱۹ شهریور ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۶۸۱۷۲۹

مراسم جشن عید غدیر خُم در خارج از کشور برگزار شد

مراسم جشن عید غدیر خُم به همت نمایندگی‌های فرهنگی کشورمان و با حضور عاشقان و محبان اهل بیت (ع) و ایرانیان مقیم در خارج از کشور برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، به نقل از روابط عمومی و اطلاع‌رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، مراسم جشن عید غدیر خُم به همت نمایندگی‌های فرهنگی کشورمان و با حضور عاشقان و محبان اهل بیت (ع) و ایرانیان مقیم در خارج از کشور برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مراسم‌ها در کشورهای ذیل برگزار شد:

غنا

به مناسبت عید سعید غدیر خُم، کنفرانس یک روزه «غدیر و رهبری اسلامی؛ نقش روشنفکران مسلمان»، ۱۸ شهریور با حضور مالکی، سفیر کشورمان، علماء، اساتید مسلمان دانشگاه آکرا و کوماسی، رییس دانشگاه اسلامی غنا، مدیر حوزه علمیه اهل بیت (ع) آکرا، نمایندگان دفتر امام کل مسلمانان، امام شیعیان و رییس انجمن دانشجویان مسلمان دانشگاه‌های غنا در محل رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در غنا، برگزار شد.

مالکی در سخنانی، با اشاره به اهمیت واقعه مهم تاریخی اسلام عید سعید غدیر اظهار کرد: امید است تا مقالاتی که در این کنفرانس ارائه می‌شود، بتواند در آگاهی بخشی مسلمانان غنا از این رویداد بی‌نظیر اسلامی مؤثر و مفید باشد.

شیخ سعید آناس ساندو، کارشناس روابط بین‌الملل و محقق مرکز تحقیقاتی صلح غرب آفریقا به نظم جهانی و نقش رهبری اسلامی اشاره کرد و با مقدمه‌ای از نظم نوین جهانی و شرح تاریخی آن در روابط بین‌الملل، پیام غدیر را در برابر نظم نوین جهانی، یگانه راه حل دانست.

وی شناخت صحیح رهبری امت‌های جهان را با توجه به نگرش گسترده اسلام از روابط بین‌الملل، حیاتی دانست و مسأله تبلیغ و بنیان نهادن دین اسلام توسط پیامبر اکرم (ص) را مورد دقت قرار داد و آن را در نظم نوین جهانی تحلیل کرد.

عثمان محمد، استاد و مدیر بخش فرهنگ و تحقیقات مؤسسه مطالعات آفریقایی دانشگاه لگون آکرا با مقدمه‌ای در خصوی ورود اسلام به آفریقا رهبری اسلامی را از منظر فرهنگ و ارزش‌های آفریقایی مورد بررسی و تحلیل قرار داد.

یعقوب پلیگا، مدیر و استاد دانشکده فنی کوماسی سخنان خود را با عنوان تحلیلی روشنفکرانه از واقعه غدیر و اهمیت آن برای رهبری اسلامی ارائه کرد.

در ادامه اشعاری در مدح واقعه غدیر خُم سروده شد و شیخ سیبویه ذکریا، استاد مطالعات اسلامی دانشگاه کوماسی نیز در حمایت از نسل کشی مسلمانان میانمار و به شهادت رساندن آنها، پیام همبستگی و همدردی مسلمانان غنا را با مسلمانان مظلوم میانمار و آمرین و عاملین این واقعه اسفناک را محکوم کرد.شیخ کمال الدین، امام شیعیان غنا نیز ضمن تبریک عید غدیر پیرامون این واقعه مهم در اسلام مطالبی را بیان کرد.

همچنین،مراسم جشن عید سعید غدیر خُم، ۱۷ شهریور با حضور هیأت اعزامی از مجمع جهانی اهل بیت (ع)، حجت‌الاسلام فاکر میبدی، استاد حوزه علمیه قم و علیزاده، رییس اداره کشورهای آفریقایی مجمع از سوی سفارت جمهوری اسلامی ایران و با مشارکت رایزنی فرهنگی کشورمان در غنا، برگزار شد.

مالکی سفیر کشورمان، با اشاره به آیاتی از قرآن کریم پیرامون امامت و ولایت حضرت علی(ع) واقعه غدیر خم را مورد بررسی قرار داد.

در ادامه برنامه دو تن از دانش آموزان مدرسه ایرانی اشعاری را در مدح مقام والای حضرت امیرالمؤمنین (ع) به زبان فارسی و انگلیسی سرودند.

حجت‌الاسلام فاکر میبدی، استاد حوزه علمیه قم نیز در سخنرانی خود ضمن تبریک عید سعید غدیر به کلیه ایرانیان مقیم در این کشور پیرامون اهمیت عید غدیر و امامت و ولایت معرفی شده از سوی پیامبر اکرم (ص) در روز غدیر خم نکات مهمی را بیان کرد.

قزاقستان (آلماتی)

آیین بزرگداشت «عید سعید غدیر» با حضور جلالی کیاسری، وابسته فرهنگی کشورمان، سرکنسول کشورمان و ایرانیان شهر آلماتی در محل سالن اجتماعات وابستگی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در آلماتی، برگزار شد.

جلالی کیاسری ضمن قرائت بخشی از شاهنامه، گفت: این فرازها در شاهنامه، نشان از مهر و دلدادگی ایرانی‌های آن روزگار به جایگاه ارزشمندِ پیشوای پارسایان و پرهیزکاران دارد.

وابسته فرهنگی کشورمان با اشاره به شخصیت والای امام علی (ع) گفت: پیام راستین دین و گوهر شایسته و رهایی بخش آموزه‌های دینی، مهر و مردمی و عشق و دوستی با یکدیگر است.

ترکمنستان (عشق آباد)

جشن عید سعید غدیر خُم، ۱۷ شهریور با حضور کارکنان سفارت جمهوری اسلامی ایران، معلمان مجتمع آموزشی، نمایندگان و روسای ادارات ایرانی مقیم، ایرانیان مقیم و ارادتمندان خاندان عصمت و طهارت و عاشقان مولی الموحدین حضرت علی (ع) به همت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در عشق‌آباد در مسجد فاطمه زهرا (س) این شهر برگزار شد.

این مراسم با اقامه نماز جماعت آغاز و با تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید ادامه یافت. ابوالقاسمی، رایزنی فرهنگی کشورمان در سخنانی، گفت: پیامبر اکرم (ص) خاتم پیامبران و آخرین فرستاده خداوند برای گذشتگان و فاتح و بازکننده ولایت و امامت برای آیندگان است.

وی با اشاره به جایگاه امامت گفت: حضور اهل بیت (ع) در کنار قرآن کریم، برای تبیین و تفسیر دین لازم و ضروری است و امیدوار هستیم زمین و زمان آماده بشوند برای روزی که حضرت مهدی (عج) ظهور یابند و بتواند آن خلافت الهی را در بحث سیاسی هم به مرحله اجرا دربیاورد.

در ادامه مراسم، اشعاری در وصف بزرگی مولا علی (ع) به زبان فارسی و آذری قرائت شد که مورد استقبال حاضران قرار گرفت.

پکن

مراسم جشن عید سعید غدیر خُم، ۱۷ شهریور و با حضور سفیر، محمد رسول الماسیه رایزن فرهنگی کشورمان و ایرانیان مقیم، به همت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در پکن، برگزار شد.

الماسیه در سخنانی، به قرائت قطعه شعری از ابوعلی سینا پزشک حاذق ایرانی در وصف حضرت علی (ع) پرداخت.

حجت‌الاسلام علی اکبر عطاران، از کارشناسان دینی با اشاره به ابلاغ خطبه غدیر توسط حضرت جبرئیل به پیامبر اکرم (ص)، به تشریح ماجرای خطبه غدیر پرداخت.

وی به ویژگی های رهبری حضرت علی (ع) اشاره کرد و گفت: ویژگی‌های شخصیتی و مدیریتی حضرت علی (ع) از جمله عدالت، شجاعت، روحیه اجتماعی و مردمداری در دنیا بی نظیر است.

فیلیپین

مراسم جشن عید غدیر خُم، با حضور مسلمانان فیلیپینی ایرانیان مقیم و دانشجویان ایرانی در رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در مانیل برگزار شد.

این مراسم با تلاوت آیاتی چند از کلام‌الله مجید آغاز شد و با سخنرانی تنهایی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در فیلیپین در خصوص مقام والای امام علی (ع) ادامه یافت.

وی امام علی (ع) را یک نمونه بارز از رهبری جامعه اسلامی دانست و گفت: تقوا و عدالت از صفات بارز امام علی (ع) است و برای همین نه تنها شیعیان، بلکه اهل سنت و دیگر ادیان نیز از آن حضرت به عنوان شخصیت والا و گرانقدر یاد می‌کنند.

حجت الاسلام و المسلمین حاج آقا اکبری، رییس کالج بین المللی المصطفی در سخنانی، ماه ذیحجه را از ماه‌های پُر ارزش خواند و گفت: عید غدیر بزرگترین عید مسلمانان است.

برگزاری مسابقه، اجرای موسیقی زنده و نواختن سه تار و قرائت غزل زیبایی در مدح حضرت علی (ع) از دیگر برنامه‌های این مراسم بود.

آتن

مراسم جشن عید سعید عید غدیر خم، ۱۸ شهریور با حضور مجید مطلبی شبستری، سفیر و علی محمد حلمی، رایزن فرهنگی کشورمان، عاشقان امامت و ولایت در محل رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در آتن برگزار شد.

این مراسم با تلاوت آیاتی از قرآن کریم آغاز و سپس، کلیپی از بیانات رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مدظله العالی) در مورد عید غدیر و سروده های زیبایی از شاعران و مداحان کشورمان پخش شد.

حلمی در سخنانی، تحت عنوان غدیر نقش امامت در تداوم رسالت پیامبر اکرم(ص)، گفت: واقعه غدیر برای جهان اسلام بسیار حائز اهمیت است.

رایزن فرهنگی کشورمان به تشریح این واقعه مهم تاریخی و خطبه پیامبر گرامی (ص) در این روز پرداخت.

در ادامه این مراسم، در مدح امام علی( ع) و رخ‌داد تاریخی غدیر، اشعار زیبایی سروده شد.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۶۸۱۷۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گرامیداشت سالروز تولد سیمین دانشور برگزار شد

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، رضا بساطی شهردار ناحیه ۸ اظهار داشت: به مناسبت ۸ اردیبهشت سالروز تولد سیمین دانشور نویسنده بزرگ معاصر و خالق رمان مشهور سووشون، با همکاری خانه موزه سیمین و جلال، شرکت توسعه فضاهای فرهنگی و معاونت اجتماعی و فرهنگی منطقه یک، مراسم جشنی با حضور شخصیت های فرهنگی، مدیران فرهنگی شهر و علاقمندان فرهنگ و ادب در خانه این زوج نامدار معاصر برپا شد.

گفتنی است در این مراسم محمد حسین دانایی خواهرزاده جلال آل احمد، احمد محیط طباطبایی رییس ایکوم در ایران ( شورای جهانی موزه‌ها)، احمد ابوحمزه رییس کمیته گردشگری شورای اسلامی شهر حضور داشتند و هر کدام به جنبه‌هایی از شخصیت سیمین دانشور و جلال آل احمد و اهمیت خانه موزه سیمین پرداختند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • گردهمایی بزرگ دختران دانشجو در قم برگزار می شود
  • مراسم کومسای در منطقه جهانی هورامان برگزار می‌شود
  • مراسم دهه کرامت در لرستان با محوریت مردم برگزار می‌شود
  • جایزه نوبل ایرانی به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟
  • مراسم آیینی سنتی کومسای در منطقه جهانی هورامان برگزار می‌شود
  • شصت و دومین جایزه نوبل ایرانی ۶۲ منتخب خواهد داشت/ جایزه البرز(جایزه نوبل ایرانی) قدیمی‌ترین جایزه علمی کشور است
  • تصویب تشکیل بنیاد شیخ انصاری در دزفول
  • جشن تکلیف ۴ هزار دختر در حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)
  • گرامیداشت سالروز تولد سیمین دانشور برگزار شد
  • برگزاری کنگره جهانی حضرت رضا (ع) در دهه کرامت