Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بی باک نیوز»
2024-04-29@02:18:32 GMT

تولید محصول گلخانه با گرمای دودکش کارخانه سیمان

تاریخ انتشار: ۱۹ شهریور ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۶۸۲۸۱۳


به گزارش بی‌باک نقل از ایانا، محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی از یک طرح مبتکرانه ایجاد گلخانه در کنار کارخانه سیمان که از حرارت دودکش کارخانه برای گرمای گلخانه استفاده می‌شود، بازدید کرد که این طرح برای نخستین بار در خاورمیانه اجرا می‌شود.

حرکت مبتکرانه و نوظهور کارخانه سیمان زاوه که از حرارت دودکش های واحد تولیدی خود اقدام به ایجاد گلخانه کرده یک حرکت امیدبخش است که باعث افزایش عملکرد تولید می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وزیر جهاد کشاورزی گفت: توسعه کشت گلخانه ای از طرح های مهم در حوزه اقتصاد مقاومتی است و بنا داریم از طریق منابع صندوق توسعه ملی و بانک ها، ارزان ترین تسهیلات را در اختیار تولید کنندگان این بخش قرار دهیم.
محمود حجتی در حاشیه بازدید از طرح گلخانه هیدروپونیک شرکت سیمان زاوه اظهار داسکرد: البته باید تلاش کنیم تا این سیاست را با استفاده از فناوری های نو و دانش روزآمد در سطح کشور گسترش دهیم.
وی با تحسین ابتکار خلاقانه کارخانه سیمان زاوه در راه اندازی این گلخانه، افزود: حرکت مبتکرانه و نوظهور کارخانه سیمان زاوه که از حرارت دودکش های واحد تولیدی خود اقدام به ایجاد گلخانه کرده یک حرکت امیدبخش است که باعث افزایش عملکرد تولید می شود.
حجتی با تاکید بر اینکه این نوع فعالیت ها باید در سطح کشور الگوسازی شود، گفت: دودکش های حرارتی که دائم در حال هدر رفتن سوخت و آلودگی محیط هستند، ظرفیت بازیافتی دارند و با توجه به اینکه اغلب این دودکش ها گاز کربنیک زیادی دارند، این می تواند تولید کشت گلخانه ای را تا ۳۰ درصد افزایش دهد.
وی بیان داشت: این نوع ابتکارات باید با کمک تولید کنندگان و کارآفرینان به عنوان یک الگوی سازنده در سطح کشور مطرح شود تا شاهد صرفه جویی در بخش کلان کشور و بهره وری بالا باشیم.
طرح ایجاد گلخانه هیدروپونیک (کشت بدون خاک) با استفاده از بازیافت انرژی حرارتی گریت کولر (خنک کن) کارخانه سیمان شهرستان زاوه در دست اجرا است.
اجرای این طرح که برای نخستین بار در خاورمیانه با همکاری یک شرکت هلندی صورت می گیرد مانع از هدر رفتن انرژی حرارتی از دودکش کارخانه شده و در فرایند تولید و مصرف بهینه به کار گرفته می شود.
مدیرعامل کارخانه سیمان زاوه نیز به خبرنگاران گفت: کلید آغاز این طرح از آذرماه ۹۴ زده شد اما به دلیل برخی مشکلات در واگذاری تسهیلات و همچنین تجهیزات عملا، آذرماه ۹۵ تجهیز و به مرحله اجرا درآمد.
محمدرضا توکلی افزود: در مرحله نخست این طرح در سطح سه هکتار با ۸۳ میلیارد ریال تسهیلات اجرایی شده که تاکنون ۷۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال آن جذب شده و پیش بینی ما برای اتمام نهایی پروژه ۱۸۰ میلیارد ریال اعتبار است.
وی با بیان اینکه این پروژه تا پایان آذرماه امسال به بهره برداری می رسد، افزود: بازیافت حرارتی دودکش کارخانه سیمان زاوه ظرفیت گرم کردن ۶ هکتار گلخانه را دارد و در آینده قصد توسعه این پروژه را داریم.
وزیر جهاد کشاورزی در سفر یک روزه خود به منطقه تربت حیدریه پس از بازدید از چند طرح کشاورزی در جلگه رخ و دیدار با زعفرانکاران این شهرستان به زاوه رفت و از گلخانه هیدروپونیک کارخانه سیمان این شهرستان بازدید کرد.
مرکز شهرستان ۸۰ هزار نفری زاوه در ۱۸۰ کیلومتری مشهد واقع است.

انتهای پیام/ب


--------------------------------------------------------------------------

تذکر: کاربر محترم! انتشار مطالب دیگر رسانهها از سوی پایگاه خبری تحلیلی بی‌باک لزوما به معنای صحت و تایید محتوای آنها نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. در ضمن شما می توانید اخبار و مطالب وزین خود را که تا کنون در هیچ رسانه‌ای منتشر نشده است از طریق بخش "تماس با ما" یا پل ارتباطی این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید برای ما ارسال نمایید تا در صورت دارا بودن مولفه‌های لازم، منتشر گردد.

------------- با کلیک بر روی لینکهای ذیل تمامی روزنامه‌های کشور را رایگان مطالعه کنید -------------

روزنامه‌های عمومی | روزنامه‌های اقتصادی | روزنامه‌های ورزشی | سایر روزنامه‌ها| هفته‌نامه و ماهنامه | نشریات استانی

منبع: بی باک نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bibaknews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بی باک نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۶۸۲۸۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رزهای تولیدی خراسان جنوبی ۳۷.۵ میلیارد تومان ارزآوری داشت

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی از تولید ۱.۵ میلیون شاخه گل رز به ارزش ۳۷ میلیارد و ۵۰۰ میلون تومان در استان خبر داد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، منوچهر شایسته با اشاره به تولید گل رز در سطح استان اظهار داشت: سال گذشته 1.5 میلیون شاخه گل رز در سطح استان تولید شد که این میزان از سطح 1.5 هکتار از گلخانه‌های استان  برداشت شده است. 

وی گفت: قیمت هر شاخه گل رز در استان 25 هزار تومان است که علاوه بر داخل استان برای فروش به استان‌های مشهد و تهران ارسال می‌شوند. ارزش یک میلیون و 500 هزار شاخه گل رز تولیدشده در استان 37 میلیارد و 500 میلیون تومان است. 

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی بیان کرد: ارقام موجود گل رز در استان هلندی، زرد، سفید و قرمز است که در گلخانه‌های استان 12 نفر مشغول به کار هستند.

محمدرضا اکبری نیز از رشد 51 درصدی تولیدات گلخانه‌ای در استان خبر داد.

وی با اشاره به اینکه از ابتدای سال از سطح 93.5 هکتار از گلخانه‌های استان بیش از 12 هزار تن  انواع محصولات سبزی و صیفی، 1.5 میلیون انواع گل شاخه بریده، 280 هزار عدد انواع نشاء گل و گیاه زینتی و محصولات سبزی و صیفی و 960  تن انواع سبزیجات برگی برداشت شده است گفت: این میزان نسبت به سال گذشته 51 درصد افزایش داشته است.

معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی افزود: ارزش  محصولات گلخانه‌ای استان از جمله  گوجه فرنگی، فلفل، خیار و سبزیجات برگی 796 میلیارد و 800 ملیون تومان است که 570 خانوار بهره‌بردار دارد و بیشترین سطح گلخانه استان مربوط به شهرستان‌های فردوس، قاین و خوسف است.

انتهای پیام/ 252

دیگر خبرها

  • بنگاه‌های اقتصادی موظف به بکارگیری نیروهای بومی رزن هستند
  • سیمان، سنگ آهن و فولاد در صدر معاملات در بورس کالا
  • سه هزار و ۳۵۴ پروانه راه‌اندازی گلخانه خانگی در سیستان و بلوچستان صادر شد
  • راه‌اندازی ۱۹۷۵ گلخانه خانگی در سیستان و بلوچستان
  • رزهای تولیدی خراسان جنوبی ۳۷.۵ میلیارد تومان ارزآوری داشت
  • تولید یک میلیون و ۵۰۰ هزار شاخه گل رز در خراسان جنوبی
  • از برداشت موز گلخانه‌ای تا گرده افشانی نخیلات در فارس
  • استفاده از بتن حاوی گرافن در آمریکا
  • ساخت بلوک‌های بتنی از شیشه‌های دورریز توسط استارتاپ ایرانی
  • کارخانه سیمان سفید در شهرستان دیرابجاد می شود