Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «افکارنيوز»
2024-04-26@23:07:06 GMT

اختتامیه جشنواره نقالی و پرده‌خوانی غدیر

تاریخ انتشار: ۱۹ شهریور ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۶۸۳۷۴۹

اختتامیه جشنواره نقالی و پرده‌خوانی غدیر

آیین پایانی دومین جشنواره نقالی و پرده خوانی علوی شب گذشته در محوطه باز حوزه هنری با حضور مدیران هنری از جمله کوروش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایش حوزه هنری، فاضل نظری معاون هنری حوزه هنری، امیر نصیربیگی مدیر انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس، اتابک نادری، سید خلیل طباطبایی و داود فتح‌علی بیگی دبیر علمی جشنواره و حسین عالم‌بخش دبیر اجرایی این جشنواره به همراه پیشکسوتان و علاقه‌مندان به هنر نقالی و پرده خوانی برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فتحعلی‌بیگی: باید از آثار پیشکسوتان نسخه‌ای مرجع تهیه شود

داوود فتحعلی‌بیگی در این برنامه با اشاره به حضور پیشکسوتان و اساتید نقالی و پرده خوانی درمیان شرکت کنندگان این دوره از جشنواره گفت: بسیاری از این اساتید در زمان پهلوی برای پیگیری این هنر با حکومت پهلوی درگیر و آسیب‌های جدی دیدند. این عزیزان هنرمند بارها از سوی حکومت مستبد پهلوی که با پرده خوانی و نقالی و ترویج اخلاق اسلامی مخالفت داشت مورد هجوم قرار گرفته و تجهیزاتشان ضبط شد. خدا رو شکر که امروز نه تنها با آنها برخورد بد نمی‌شود بلکه از آنها تقدیر و تشکر بعمل می‌آید.

وی در ادامه افزود: برای ماندگاری این هنر باید از این عزیزان آثاری به عنوان الگو تهیه شود تا در اختیار علاقه‌مندان فعالیت در این حوزه قرار گیرد. اینگونه است که ما می‌توانیم هنر نقالی و پرده خوانی را زنده نگه داریم.

فتحعلی‌بیگی ادامه داد: در دوره‌های قدیم نقالان برای مردم از معجزه‌های الهی می‌گفتند. اما امروزه آنچه باید از طریق پرده خوانان و نقالان به مردم منتقل شود اندیشه امام علی علیه السلام و ائمه اطهار(ع) به همراه سبک زندگی ایشان است. نقالان امروز می‌توانند با بهره‌گیری از مطالب ارزشمند و آموزنده در نهج البلاغه به نقالی و پرده خوانی بپردازند تا از افکار ارزشمند و الهی حضرت علی علیه السلام در سطح جامعه نهادینه و گسترش یابد. جامعه امروز ما نیازمند گسترش و ترویج اخلاق اسلامی با پرداختن به اندیشه و سیره معصومین(ع) به شیوه‌ی هنری است. ما باید از قابلیت‌های هنر چگونه اندیشیدن را به مردم بیاموزیم و در صدر همه آنها اندیشه ائمه و معصومین(ع) را پیشه خود قرار دهیم.

وی افزود: مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری با مدیریت کوروش زارعی اقدام های جدی و بسیار ارزشمندی در زمینه‌های نمایشی کشور داشته است. اقدامات مذکور شایسته تقدیر و تشکر است. چراکه بسیاری از هنرهای نمایشی ما از جمله نقالی در حال فراموشی شدن بود. اما امروز می‌بینیم که برای هنری همچون نقالی و پرده خوانی جشنواره ای اختصاصی یافته است.

وی در پایان گفت: ان شاء الله در آینده با برنامه‌ریزی و همکاری مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری جشنواره نمایشنامه نویسی علوی را هم برگزار کنیم.

حوزه هنری ناجی هنر نقالی و پرده‌خوانی کشور است

عالم‌بخش دبیر این دوره از جشنواره با تشکر از حوزه هنری در برگزاری این جشنواره گفت: لازم است از برادری که سال گذشته آغاز کننده این رویداد فرهنگی در هنرهای نمایشی کشور بود سپاسگزاری کنم. چراکه طرح این جشنواره سال‌ها در سازمان‌های مختلف مطرح بود اما هیچ اقدام عملی و جدی برای آن صورت نمی‌گرفت. تا اینکه مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری به همت برادر عزیزم کوروش زارعی و پیگیری‌های دلسوزانه ایشان با همکاری سازمان فرهنگی هنری شهرداری اقدام به برگزاری جشنواره نقالان و پرده خوانی غدیر کرد.

عالم‌بخش افزود: همچنین باید از شورای سیاستگذاری جشنواره شامل داود فتحعلی‌بیگی، کوروش زارعی، دکتر ناصربخت، اردشیر صالح‌پور، امیرحسین شفیعی و محسن میرزاعلی که در برگزاری این جشنواره بسیار به ما کمک کردند تقدیر و تشکر کنم.

وی با ارائه خلاصه گزارشی از جشنواره گفت: تعداد آثار شرکت‌کننده در این جشنواره 117 اثر در قالب هنر نقالی بود. ضمن اینکه امسال حضور بانوان نقال نیز خیلی چشمگیر است. در این جشنواره 31 اجرا توسط 31 نقال و پرده‌خوان داشتیم. همچینین در این میان یک نقال نوجوان 14 ساله هم داشتیم که اهل تهران است.

عالم‌بخش در پایان گفت: یکی از اهداف اصلی ما از برگزاری جشنواره نقالان علوی علاوه بر زنده نگه داشتن هنر نقالی و پرده خوانی کشور به عنوان یکی از هنرهای آیینی سنتی اصیل ایرانی پرداختن به حضرت علی (ع) است. ان شاء الله زیر سایه ایشان در امنیتی که با فعالیت رزمنده‌های مدافع حرم کشورمان در هزاران کیلومتر آن طرف‌تر برای ما ایجاد شده به زندگی ادامه دهیم.

از هنرمندان شرکت کننده در این رویداد فرهنگی هنری تقدیر شد

آیین پایانی دومین جشنواره نقالی و پرده‌خوانی غدیر با تقدیر و تشکر ویژه از سید مصطفی سعیدی مرشد و شاهنامه خوان و نقال پیشکسوت کشور همراه بود. سعیدی در واکنش به این رویداد در اختتامیه جشنواره گفت: خداوند می‌فرماید اگر کسی با کلامی بنده من را شاد کنند من بر پیشانی او خواهم نوشت غرق در رحمت من باد. و اگر کسی بنده‌ام را با کلامی آزرده کنند او را از رحمت خود محروم خواهم ساخت. بنده با این اتفاق بسیار شاد شدم. خداوند ان‌شاء‌الله دل آن کسی که برنامه‌ریز و ایده‌پرداز این کار بود را شاد کند.

آیین پایانی دومین جشنواره نقالی و پرده‌خوانی غدیر با تقدیر از نقالان و پرده‌خوانان جوان و پیشکسوت شرکت‌کننده در این دوره از جشنواره همراه بود.

به این ترتیب در بخش بانوان از فوزیه قراگوزلو، فاطمه حیدری‌فر، معصومه لشنی، زهرا محمودی، حورا تیلا، طوبی شیرکانی، زهره پیمان‌راد و هستی قائدی با اهدای لوح یادبود و هدیه نقدی تقدیر و تشکر به عمل آمد.

همچنین در بخش دیگری از تقدیرهای این مراسم از هنرمندان پیشکسوت این جشنواره با اهدای تندیس ویژه «مرشد ترابی» و اهدای لوح یادبود به همراه هدیه‌ای نقدی تقدیر به عمل آمد.

به این ترتیب از هنرمندان چون مرشد احدی، نقی صباغ، ذبیح‌الله بهاری، ابراهیم سیرجانی، علی نادری، محسن میرزاعلی، سید حمید حوائجی، مهدی چایانی، رسول میرزاعلی، محسن حسن بیگی، سید محمود میرتقی، محمدرضا معجونی، مهدی دریایی، حسن بصیری، محمد صمدیان، هومن روح‌تافی، کیخسرو دهقانی، محمدرضا آریانفر، حسین علی‌خانی، جواد خرم، مهدی دریایی و محمدرضا قاسمی تقدیر به عمل آمد.

منبع: افکارنيوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۶۸۳۷۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اختتامیه جشنواره «پوپک» در هفته فرهنگی اصفهان

شهردار اصفهان گفت: اختتامیه جشنواره «پوپک» در هفته فرهنگی اصفهان برگزار می‌شود و میزبان نمایندگان کشورهای مختلف در اصفهان خواهیم بود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، علی قاسم‌زاده امروز _چهارشنبه پنجم اردیبهشت_ در برنامه رادیویی «بی‌واسطه با مردم» اظهار کرد: در ایام نوروز مسافران زیادی وارد شهر اصفهان شدند و علاوه بر گردشگران داخلی، تعداد زیادی از گردشگران خارجی از شهر بازدید کردند که طی ملاقات با آن‌ها، از شهر، شهرداری و مردم اصفهان تشکر کردند که من این پیام را خدمت مردم اصفهان ابلاغ می‌کنم.

وی با بیان اینکه در هفته فرهنگی اصفهان به سر می‌بریم و پذیرای مهمانان زیادی خواهیم بود، افزود: در این هفته شاهد اجرای برنامه‌ها و برگزاری جشن‌های متعددی در شهر هستیم که یکی از مهم‌ترین برنامه‌ها از حیث ملی و بین‌المللی اختتامیه جشنواره پوپک است، زیرا پس از جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان دومین جشنواره‌ای است که برای کودک طراحی شده و در حوزه نقاشی است.

شهردار اصفهان با بیان اینکه محورهای این جشنواره بیشتر مربوط به مباحث شهری است، ادامه داد: این دوره از جشنواره پوپک با استقبال گسترده از کشور خودمان و سایر کشورها مواجه شده است و در اختتامیه آن میزبان نمایندگان کشورهای مختلف در اصفهان خواهیم بود.

قاسم‌زاده ادامه داد: امیدوارم این روزها که از روزهای خوب شهر اصفهان است، با جریان زاینده‌رود کماکان ادامه پیدا کند و بتوانیم روزهایی را تجربه کنیم که رودخانه خشک نباشد.

این خبر در حال تکمیل است…

کد خبر 747512

دیگر خبرها

  • مشارکت 240 اثر در جشنواره طوفان القوافی/ اختتامیه در بصره برگزار می شود
  • مشارکت ۲۴۰ اثر در جشنواره شعر «طوفان القوافی»/ اختتامیه در بصره برگزار می‌شود
  • حوزه هنری با نمایش «آلاء» به جشنواره مونودرام کارتاژ تونس می‌رود
  • مراسم اختتامیه جشنواره قهرمان ایران
  • اختتامیه جشنواره قهرمان ایران؛ میرزازاده و کیانی بهترین ورزشکاران از نگاه مردم
  • اختتامیه جشنواره سفیران سلامت در رزن
  • اختتامیه جشنواره «پوپک» در هفته فرهنگی اصفهان
  • اختتامیه جشنواره استعدادیابی از مدرسه و محله تا انجمن در زابل
  • راهیابی ۲ اثر نمایشی از چهارمحال و بختیاری به جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد
  • ۲ اثر به جشنواره تئاتر بچه‌های مسجد راه یافت