Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@07:14:55 GMT

گزارش ایسنا از معضل اعتیاد در خاش

تاریخ انتشار: ۲۰ شهریور ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۶۹۴۴۵۱

گزارش ایسنا از معضل اعتیاد در خاش

گرفتار شدن در دام اعتیاد به مصرف مواد مخدر بعنوان یک بلا و تهدیدی برای جامعه خاش تبدیل شده که تلاش برای ایجاد اشتغال و رفع موانع تولید عاملی مهم برای ریشه کنی این معضل است.

به گزارش ایسنا- همه مسئولان و بزرگان و اقشار مختلف مردم خاش به وجود اعتیاد و بلای خانمان سوز مواد مخدر اعتقاد و باور دارند و متاسفانه این معضل در زندگی فردی و اجتماعی مردم خاش ریشه دوانده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اعتیاد به مواد مخدر ریشه تمام جرائم بوده و بعنوان یک آسیب مهم اجتماعی جامعه خاش را به نابودی کشانده است.

هم اینک بخش بزرگی از جامعه خاش اعم از زنان و کودکان، دانش آموزان و دانشگاهیان و کارکنان در دام این معضل گرفتار شده اند که آثار آن به وضوح در حوزه های مختلف اجتماعی نمایان است.

محمداکبر چاکرزهی فرماندار شهرستان خاش در گفت و گو با ایسنا گفت: اعتیاد و معضل مواد مخدر خسارات فروان و جبران ناپذیری را به جامعه ایران وارد کرده و متاسفانه همجواری با دو کشور افغانستان و پاکستان به عنوان تولید کنندگان و بازارهای عمده عرضه و فروش مواد مخدر کشور و منطقه ما را بیشتر مورد تهدید قرار داده است.

رئیس شورای هماهنگی با مواد مخدر شهرستان خاش افزود: موضوع اعتیاد بعنوان یک مسئله و مبحثی بسیار مهم در جهت نابودسازی سرمایه های ارزشمند کشور که نسل جوان هستند از سوی دشمنان به صورت جدی و هدفمند دنبال می شود که ضرورت دارد برای کاهش آسیبهای ناشی از آن به مباحث اشتغالزایی و حمایت از سازمانهای مردم نهاد توجه شود.

دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر شهرستان خاش نیز با تشریح علل گرایش افراد به سمت مصرف مواد مخدر گفت: گرفتار شدن زنان و کودکان و قشر تحصیل کرده و نیز صاحبان مشاغل در دام اعتیاد بعنوان زنگ خطری جدی محسوب می گردد که جامعه ما را به نابودی می کشاند.

عیدمحمد قلندرزهی به خبرنگار ما گفت: تغییر در الگوهای مصرف از سنتی به صنعتی مواد مخدر، سهولت دسترسی به مواد؛ معضلاتی مانند فقر، بیکاری، حاشیه نشینی و اختلافات خانوادگی از آسیبهای مهم اجتماعی محسوب می گردند که باید به این مباحث توجه شود.

وی ضرورت توجه به مراکز و مناطق پرخطر اعتیاد مانند ایرندگان، پشتکوه و گوهرکوه و جمع آوری مراکز ترک اعتیاد غیرمجاز، جمع آوری خرده فروشان در نقاط مختلف شهر را خواستار شد.

وی نقش علما، مسئولان، سران قبائل و طوایف و معتمدان، شوراها، نخبگان، دانشگاهیان، فرهنگیان، رسانه ها و فعالان ورزشی را برای کاهش مصرف و اثرات سوء مصرف مواد مخدر مهم عنوان کرد و تصریح کرد: گرایش اقشار جامعه و بویژه کودکان، زنان، تحصیلکردگان در مدارس و دانشگاهها و مراکز خوابگاهی و غیره به سمت مصرف مواد صنعتی و روان گردانها و مواد الکلی تهدیدی جدی برای جامعه ما است.

وی تحقق شعار اجتماعی‌کردن امر مبارزه با مواد مخدر را از مهمترین اولویت‌های کاری دبیرخانه ستاد برشمرد و بیان کرد: باید شوراهای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر سراسر کشور نیز این امر مهم را سر لوحه کاری خود قرار دهند و از این طریق انگیزه لازم در مردم ایجاد شود .

قلندرزهی با تاکید براینکه با اعتماد و امنیت اجتماعی می‌توان زمینه را برای مشارکت اجتماعی در عرصه مبارزه همه جانبه با مواد مخدر فراهم کرد، گفت: مبارزه با مواد مخدر نیازمند حرکت جهادی است.

وی با اشاره به آمارهای ارائه شده از سوی مسئولان بهداشت و درمان خاش گفت: 2.7 درصد از جمعیت نود هزار نفری روستائیان این شهرستان در دام اعتیاد گرفتار هستند.

این مسئول ادامه داد: آمار اعتیاد در سنین مختلف رو به رشد بوده که 77 درصد معتادان تریاک؛ 16 درصد شیره؛ سه درصد کراک؛ یک درصد شیشه و مواد دیگر مصرف می کنند.

وی بیان کرد: در مراکز درمانی برای درمان معتادان به میزان هشتاد درصد شربت متادون و بیست درصد قرص آن استفاده می شود و در همین مبحث ترک اعتیاد سی درصد به دلیل نداشتن شغل و بیکاری پس از کسب بهبودی به سمت مواد گرایش دارند.

رئیس اداره بهزیستی شهرستان خاش هم گفت: در این شهرستان محلها و مکانهای فراوان و کانون های پرخطری در مبحث عرضه و فروش مواد مخدر وجود دارند که بسیار آسیب زا و تهدید کننده هستند.

ادریس تمندانی بیان کرد: بازدیدهای محسوس و نامحسوس مسئولان از محلهای فعالیت باندهای توزیع و فروش مواد خانمان سوز و کنترل کردن و برخورد با مجرمان باید تقویت شوند.

وی ضرورت گسترده کردن فعالیتها در مراکز و مکانهای فرهنگی و ورزشی، کمک به ایجاد اشتغال و تولید و رونق مباحث اقتصادی را از راهکار مهم مقابله با پدیده شوم مواد مخدر و کاهش آسیبهای اجتماعی عنوان کرد.

تمندانی تاکید کرد: فروش مواد مخدر صنعتی؛ مواد الکلی و گرفتار شدن زنان و دختران و افراد کم سن و سال در دام مواد مخدر زنگ خطری جدی و عاملی تهدید کننده بوده که باید بصورت جدی مورد توجه قرار گیرد .

بخشدار مرکزی خاش هم گفت: فقر، اعتیاد، بیکاری، ناتوانی در تامین معاش و خیلی از موارد دیگر زمینه‌ساز ناهنجاری‌های مختلف اجتماعی هستند.

مجتبی شجاعی اظهار کرد: ایمان به خدا بهترین عمل برای تسکین قلب‌ها است و همین ایمان و اعتقاد به خداوند انسان را از خطرات و آسیب‌ها حفظ می‌کند.

وی افزود: گرفتار شدن در دام اعتیاد، فرد را به نابودی می‌کشاند و یک فرد معتاد علاوه بر اینکه به خود و خانواده‌اش آسیب وارد می‌کند، سبب نابودی و تباهی یک جامعه می‌شود.

بخشدار مرکزی خاش تصریح کرد: از اینکه افراد گرفتار شده در دام اعتیاد راغب هستند به سلامتی و زندگی در روال عادی خود برسند باعث سربلندی است.

وی گفت: کار افرادی که از دام اعتیاد خارج شده و به فکر نجات هم‌نوعان خود هستند بسیار ارزشمند و قابل تقدیر بوده و مسئولان موظفند برای آموزش فنون و مهارت‌ها و نیز اختصاص تسهیلات جهت اشتغال آنان اقدام کنند.

گزارش از محمد امین میربلوچزهی

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۶۹۴۴۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

متلاشی شدن شبکه تولید و توزیع مواد مخدر صنعتی در ماهان

به گزارش خبرنگار مهر، سینا بنی اسد، صبح جمعه در تشریح جزئیات این خبر به خبرنگاران گفت: پس از انجام یکسری اقدامات فنی و اطلاعاتی مشخص شد یک شبکه توزیع مواد مخدر صنعتی به سرکردگی یک زن و شوهر اقدام به تولید و توزیع مواد مخدر صنعتی از نوع شیشه می‌نمایند.

وی با بیان اینکه بلافاصله دستورات قضائی لازم جهت دستگیری اعضای این باند صادر گردید افزود: سرانجام در یک عملیات هماهنگ، نیروهای پلیس مبارزه با مواد مخدر استان کرمان پس از اخذ دستورات قضائی با ورود به کارگاه تولید مواد مخدر صنعتی در حاشیه شهر ماهان، موفق به کشف و ضبط بیش از کشف ۳۶ کیلو مواد مخدر شامل شیشه، هروئین و بیش از ۵۰ کیلوگرم پیش سازهای مواد مخدر صنعتی از سوداگران مرگ شدند.

بنی اسد، ارزش ریالی مواد مخدر کشف شده در این عملیات را بیش از ۷۰ میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: در این رابطه یک واحد منزل مسکونی پلمب و دو متهم بازداشت و دستورات قضائی لازم جهت دستگیری سایر اعضای این باند که شناسایی شده‌اند صادر شده است.

وی با اشاره به اینکه طبق ماده ۸ قانون مبارزه با مواد مخدر مجازات‌های سنگینی در انتظار سوداگران مرگ وجود دارد، گفت: عزم دستگاه قضائی در برخورد با سوداگران مرگ مرتبط با مواد مخدر جدی است و به تولیدکنندگان و فروشندگان مواد مخدر هشدار می‌دهیم که هیچ گونه اغماضی در برخورد با این جرایم وجود ندارد.

دادستان شهر ماهان با اشاره به اینکه با همکاری مردم و سایر نهادهای مسئول، تلاش برای پاکسازی جامعه از آلودگی مواد مخدر دوچندان خواهد شد افزود: از تمامی شهروندان می‌خواهیم که در صورت اطلاع از هرگونه فعالیت مشکوک، بدون تردید موضوع را با پلیس در میان بگذارند.

کد خبر 6088926

دیگر خبرها

  • کشف ۴۵۵ کیلوگرم مواد مخدر در شهرستان میناب استان هرمزگان
  • «اسنوس» مواد مخدر جدید فوتبالیست‌های لیگ برتر
  • کشف محموله ۲۴۷ کیلوگرمی حشیش در مشهد
  • دستگیری دو باند توزيع مواد مخدر در کرمانشاه
  • ۸۶ کیلوگرم مواد مخدر در کاشان کشف شد
  • آموزش فنی و حرفه ای رایگان برای ترک کنندگان
  • ۲۵۴ معتاد متجاهر در مشهد جمع آوری شدند
  • جمع آوری ۲۵۴ معتاد متجاهر در مشهد
  • جمع آوری و دستگیری ۲۸۶ معتاد و خرده فروش در مشهد
  • متلاشی شدن شبکه تولید و توزیع مواد مخدر صنعتی در ماهان