تبیین روشهای تفسیری در لندن
تاریخ انتشار: ۲۰ شهریور ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۶۹۷۹۱۱
به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، جشن عید غدیر خم برای انگلیسیزبانان در مرکز اسلامی انگلیس که با اعطای جوایز مسابقه علامه طباطبایی همراه بود، دیروز یکشنبه(19 شهریور) با شرکت جمعی از مسلمانان انگلیسیزبان و دوستداران اهل بیت عصمت و طهارت برگزار شد.
مسابقه علامه طباطبایی که از دو سال گذشته آغاز شده است، هر سال هدایایی شامل جوایز نقدی و کمک هزینه سفر به ایران و برخی برنامه های آموزشی رایگان را به دانشآموزان برگزیده دبیرستانی در سطوح آخر دبیرستان و پیش دانشگاهی در انگلستان اهدا میکند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در ابتدای این برنامه توضیحاتی در مورد جایزه مسابقه سالیانه علامه طباطبایی که به اختصار در انگلیسی «ATAward» خوانده میشود، ارائه شد.
در سیستم مدارس انگلستان دوره دبیرستان به دو بخش دو ساله تقسیم میشود. دانشآموزان ابتدا دوره GCSE را گذرانده و پس از موفقیت وارد دوره A-Level میشوند که معادل پیش دانشگاهی در نظام آموزشی ایران است.
در سومین دوره مسابقه علامه طباطبایی 60 نفر جزء دانشآموزان موفق و برتر دبیرستانهای انگلستان شناخته شده بودند که جوایز برندگان توسط حجتالاسلام و المسلمین محمد علی شمالی، رئیس مرکز اسلامی انگلیس به آنان اعطا شد.
حجتالاسلام والمسلمين محمد علی شمالی در مراسم جشن عید غدیر برای انگلیسیزبانان و اهدای جوایز سومین دوره مسابقه علامه طباطبایی در لندن سخنانی در معرفی علامه طباطبایی و تفسیر باشکوه المیزان ایراد کرد.
رئیس مرکز اسلامی انگلیس در سخنان خود به بررسی جایگاه علمی و معنوی علامه طباطبایی پرداخت و گفت: ما به عنوان شیعه و پیروان اهل بیت، بنا بر حدیث ثقلین متمسک به قرآن و اهل بیت هستیم و نباید به قرآن بی توجه باشیم. باید هم به قرآن و هم به اهل بیت توأماً تمسک جوییم.
وی سپس در توضیح اهمیت درک مفاهیم قرآن، تفسیر المیزان را مورد توجه قرار داد و در خصوص شیوه و متد تفسیر قرآن به قرآن برای حاضران نکاتی را بیان کرد.
رواییبودن تفاسیر اولیه قرآن
حجتالاسلام والمسلمین شمالی افزود: تفاسیر اولیه قرآن بیشتر حالت روایی داشته و سعی کردهاند با توسل به احادیث و روایات آیات قرآن را تفسیر کنند. در کنار روش روایی روشهای دیگری مانند تفسیر عرفانی و فلسفی نیز دیده میشود.
علامه طباطبایی؛ نخستین مفسر قرآن به قرآن
رئیس مرکز اسلامی انگلیس بیان کرد: روش قرآن به قرآن اگرچه از قدیم مد نظر علما بوده اما اولین کسی که توانست به طور کامل و روشمند تمام قرآن را از سوره حمد تا ناس به روش قرآن به قرآن تفسیر کند علامه طباطبایی بود.
وی توضیح داد که علامه خود این روش را از ائمه آموخته است و علاوه بر تفسیر قرآنی، تفسیر روایی را نیز از نظر دور نداشته و در تفسیر هر بخش از قرآن به احادیث مرتبط نیز پرداخته و گاه بحثهای فلسفی نیز درباره برخی از آیات مطرح کرده است.
وی در ادامه سخنان خود به موضوع غدیر اشاره کرد و گفت غدیر فقط یک واقعه تاریخی نیست. چرا که اگر فقط یک واقعه در گذشته بود، لزومی نداشت که ما آن را بزرگ بداریم و عید بنامیم. در واقع باید دانست که موضوع غدیر همچنان زنده است و هر کدام از ما و هر نسلی از بشر باید رابطه خود را با غدیر تعیین کند.
فلسفه غدیر
رئیس مرکز اسلامی انگلیس افزود: غدیر نماینده این موضوع است که خداوند مسیر هدایت را پس از پایان مأموریت آخرین پیامبر خود همچنان باز نگه داشته و آن را برای ما روشن کرده است و آن چیزی نیست جر هدایت و راهنمایی ائمه معصومین(ع). و اکنون رابطه ما با آن هدایت الهی در شخص حضرت امام زمان(عج) متجلی است؛ بنابراین ما وظیفه داریم بیعت و از آن مهم تر وفاداری خود به آن حضرت بعد از بیعت را به اثبات برسانیم.
حجتالاسلام شمالی ادامه داد: بیشتر مردم فکر می کنند پیروی از امام حاضر و زنده کار آسانی است چون امام صبور، حلیم و خوشخو است و پس به راحتی می توان از او پیروی کرد. اما باید متوجه بود که امام مثل کسی است که دارد از کوهی صعود میکند و اگرچه خوشخو است اما در حال طی مسیر دشواری است و برای رسیدن به او و پیروی از او باید مشقات را تحمل کرد. همین دشواری در حفظ وفاداری بعد از بیعت است که موجب غیبت آن حضرت شده است.
وی در ادامه ابزار امیدواری کرد که ما همه بتوانیم پیروان شایستهای برای آن حضرت باشیم.
حجتالاسلام والمسلمین شمالی گفت همچنان که یکی از فضلا گفته است تنها یک قوم و یک مذهب در دنیا هست که به حضور یک امام زنده در بین باقی انسانها اعتقاد دارد که او واسطه بین انسان و خداست و آن مذهب شیعه است.
امام زمان(عج)؛ واسطه بین زمین و آسمان
وی امام زمان (عج) را واسطه بین زمین و آسمان نامید و گفت: به این ترتیب لیلة القدر برای ما معنای تازهای پیدا میکند، چون ما میدانیم که ملائکه و روح در این شب بر چه کسی نازل میشوند.
رئیس مرکز اسلامی انگلیس با دعا برای آنکه ما از پیروان واقعی آن حضرت بوده و وظیفه خود برای نشر مفهوم غدیر را به درستی انجام دهیم سخنان خود را به پایان برد.
این برنامه با اقامه نماز مغرب و عشا به امامت حجت الاسلام والمسلمین شمالی به پایان رسید/.
منبع: ایکنا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۶۹۷۹۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
احزاب ویژگیهای حزبالله را از آیات و روایات استخراج و به کار بندند
آیتالله سید محمد سعیدی در دیدار با حاجی عباسی دبیرکل حزب جامعه زینب، نخستین حزب بانوان در کشور که در پژوهشکده علامه طباطبایی(ره) برگزار شد با تسلیت شهادت امام صادق (ع) اظهار کرد: مناسبتهای مذهبی هر سال با اتفاقاتی همراه میشود که باید سیره اهلبیت(ع) نسبت به آن اتفاقات را دریابیم و از آن در عمل استفاده کنیم.
وی با اشاره به مبارزات مردم فلسطین و مقاومت آنان در مسیر احیاء عزت و سربلندی که از دست دادهاند، گفت: مناسب است که در این ایام سیره امام صادق (ع) نسبت به مبارزه برای حفظ عزت و سربلندی مسلمانان را مدنظر قرار دهیم و روایات که در این زمینه فرمودهاند را نصب العین خود قرار دهیم.
امامجمعه قم ادامه داد: ما ایام میلاد حضرت معصومه (س) و امام رضا (ع) را در پیش داریم که باید این ایام که دهه کرامت نام گرفته فرصت و ظرفیتی باشد برای معرفت بیشتر زیرا در دستگاه اهلبیت (ع) هرکسی که معرفت بیشتری داشته باشد بهتر جواب میگیرد.
وی با بیان اینکه فرزندان موسی بن جعفر (ع) و سایر ائمه در جایجای ایران مثل ستاره میدرخشند، افزود: حضور این امامزادگان در نقاط مختلف از روی حکمت بوده و در مورد حضرت معصومه (س) نقل شده است که امام صادق (ع) در زمانی که امام هفتم هنوز به دنیا نیامده بودند فرمودند بهزودی دختری از نسل من در شهر قم دفن میشود و از حضور ایشان در قم خبر دادند.
آیتالله سعیدی با بیان اینکه حضور امامزادگان در کشور ما و سایر نقاط یک حضور هدفمند بوده است، گفت: این که یک دختر از اهلبیت(ع) چنین بارگاه و حرمی در ایران دارد یک نشانه از نشانههای الهی است که نیازمند تأمل و تفکر است.
وی با بیان اینکه ما باید نسبت به حزب و الزامات آن توجه قرآنی و اهل بیتی داشته باشیم تا به نتیجه برسیم، گفت: اگر این توجه نباشد سرگرم امور دنیا خواهیم شد، ولی اگر این توجه وجود داشته باشد از حزب خداوند میشویم که به فرموده قرآن کریم از مفلحون و رستگاران خواهیم شد.
تولیت حرم مطهر بانوی کرامت با بیان اینکه باید ویژگیهای حزبالله را از قرآن و روایات استخراج کنیم و خود را با آن تطبیق دهیم، افزود: باید مواردی که در قرآن و روایات کلمه «منّا» و «لیس منّا» آمده است را موردتوجه قرار دهیم تا ببینیم که چه افرادی از حزب خدا و اهلبیت به شمار آمدهاند و چه افرادی خارج از این حزب محسوب شدند.
وی توجه به توان و ظرفیتهای شخصی و شخصیتی خود را مهم دانست و ادامه داد: نشاندادن استعدادها و ظرفیتهای افراد از کارهای بزرگ است و رسالت پیامبران همین بوده و آمدند بگویند که شما انسانها چه ظرفیتهایی دارید.