Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-04-29@20:51:51 GMT

تایپوگرافی در طراحی سایت

تاریخ انتشار: ۲۱ شهریور ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۷۱۲۴۵۳

افزایش رزولوشن دستگاه ها، افزایش سرعت اینترنت و دسترسی طراحان به ابزارهایی برای تایپ در وب مانند Google Fonts و Adobe Typekitو … ، باعث شده تا این عصر به عصر طلایی تایپوگرافی تبدیل شود. تایپوگرافی هنری است که در آن طراح می کوشد با تغییر عناصر متن ، مثل اندازه ، فاصله حروف ، شکل حروف ، فاصله خطوط ، پاراگراف بندی و مواردی از این دست زبان بصری برای تایپ به وجود آورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بعضی از این عناصر در طراحی لوگو اسم نیز کاربرد دارند زیرا در لوگوی اسم نیز عناصر متن و فواصل این عناصر اهمیت زیادی دارد.

فواید تایپوگرافی:

پیشرفت تکنولوژی و استفاده ی کاربران از نمایشگرهای با رزولوشن بالا (مانند رتینای اپل)، گزینه های بیشتری را برای تایپوگرافی فراهم کرده است.

· فراهم کردن فرصت برای نمایش هویت برند

· ارتقا و بهبود کیفیت محتوای متنی

· ابزاری برای ایجاد سلسله مراتب بصری (به طور خاص در زمینه CTAها کاربردی است)

6 نکتهطلایی تایپوگرافی در طراحی سایت

1. مهمترین عامل؛ خوانایی

هیچگاه خوانایی را فدای یک فونت بهتر نکنید، طرح تایپوگرافیکی که قابل خواندن نباشد به کار کسی نمی آید حتی اگر یک مهر اسم نیز خوانا نباشد، جایی کارایی نخواهد داشت.

2. ساده اما تاثیرگذار

یک تایپوگرافی ساده،خواندنش راحت تر و لود شدن آن کمتر زمان می برد اما این به معنی تاکید بر استفاده از سبک های مینیمالیستی در طراحی تایپوگرافی نیست.

3. افزایش اندازه فونت

استفاده از رنگ های متضاد با محیط در تایپوگرافی برای ایجاد contrast

4. استفاده از حالت bold فونت ها

تایپوگرافی تاثیرگذار را با تایپوگرافی زرق و برق دار اشتباه نگیرید، فونت های ساده حس اعتماد و شفافیت را القا می کنند.

Serif vs. Sans Serif

سریف (Serif) به خطوط کوچک یا زائده‌هایی گفته می‌شود که در نقاط پایانی یک حرف، رقم یا نماد افزوده می‌شود. فونت‌هایی که دارای این خطوط کوچک هستند را فونت‌های سریف می‌نامند. فونت‌های سنزسریف (Sans-serif) نیز به فونت‌هایی گفته می‌شود که دارای این زوائد نیستند. ( sans به معنای “بدونِ …” می‌باشد و کلمه ای فرانسوی است)

هیچ شواهد قطعی وجود ندارد که نشان دهد یکی از آن ها خواناتر از دیگری است. تفاوت این دو فونت در استایل آن ها است،سریف متن را غنی تر و رسمی تر نشان می دهد در حالیکه سنزسریف سادگی بیشتری دارد.

چند نمونه از فونت های سریف محبوب:

Caslon

Garamond

Freight Text

Minion

FF Meta Serif

چند نمونه از فونت های سنزسریف محبوب:

Proxima Nova

Futura

Avenir

Open Sans

Helvetica Neue

5. سبک دست نوشته بر روی لایه عکس

یکی از مکمل های خوب برای استفاده در کنار سبک به کاربردن نقاشی در طراحی سایت ها،دست نوشته ها می باشند.برای اینکه خوانایی دست نوشته ها می تواند مشکل ساز باشد،سعی کنید استفاده از آن را به تیتر های بزرگ بر روی لایه عکس ها محدود کنید.در creativeblog فونت های دست نوشته انگلیسی معرفی شده است.

Superimposed/Shared Space

یکی از بهترین روش هایی که می توان نوشته را بهتر در معرض دید قرار داد و توجه را به نوشته جلب کرد،قرار دادن لایه نوشته(یا حتی بخشی از آن) بر روی سایر لایه ها به طوری که هر دو لایه قابل تشخیص باشند است(superimposing). یکی از روش های دیگری که امروزه مورد توجه است خارج شدن متن از فضای خود و ورود آن به فضای سایر بخش ها است. برای مثال بخشی از کلمه بر روی عکس قرار می گیرد و بخشی دیگر از آن خارج از عکس. در این روش کل صفحه در هم ترکیب می شود و باعث افزایش برجستگی نوشته می شود.

6. عدم استفاده از چندین خانواده فونت

در اکثر مواقع، شما برای هر سایت به بیش از دو خانواده فونت نیازی ندارید. برای ایجاد تنوع سعی کنید از سایزها و شکل های مختلف همان خانواده فونت استفاده کنید.

منبع: websima.com

منبع: ساعت24

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۷۱۲۴۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اختتامیه سومین جشنواره افتخار من


به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای کهگیلویه و بویراحمد، مدیر پیشکسوتان دفاع مقدس اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان گفت: موضوع این جشنواره بیان خاطرات همسران، فرزندان و نوادگان پیشکسوتان دوران دفاع مقدس بود.
سرهنگ پژمان افزود:هدف از برگزاری این جشنواره ارتباط پیشکسوتان دفاع مقدس و انتقال فرهنگ ایثار و شهادت به نسل جوان است.
وی اضافه کرد: از استان کهگیلویه و بویراحمد ۹۷ اثر به این جشنواره ارسال که ۹۱ اثر آن در بخش صوتی،۵ اثر در بخش خاطره گویی و یک اثر در بخش عکس نوشته بود
سرهنگ پژمان گفت: امروز همزمان در سراسر کشور از ۱۳ اثر برتر ملی تجلیل شد که یک اثر آن در بخش عکس نوشته، اثر فاطمه خدا خواست از استان کهگیلویه و بویراحمد بود.

دیگر خبرها

  • ببینید | اولین تصاویر از مرحل آماده کردن موشک‌های سپاه برای حمله به اسرائیل؛ نوشته‌های خاص بر روی موشک‌ها
  • اختتامیه سومین جشنواره افتخار من
  • امین مدنی:‌ «وعده صادق»؛ عبور از قوی ترین نقطه پدافندی جهان
  • رصد عنکبوت در سیاره سرخ
  • «مگره و مردان محترم» در کتابفروشی‌ها دیده شدند
  • ساخت نازک‌ترین ورقه طلای جهان با ضخامت یک اتم
  • (ویدئو) مرگ جوجه‌ پنگوئن‌های امپراتور در پی ذوب بی‌سابقه یخ در قطب جنوب
  • انتشارات شهید کاظمی با ۶۰ عنوان جدید به نمایشگاه کتاب می‌آید
  • عکاسی از انبوه عنکبوت‌ها روی مریخ
  • ایده برای طراحی سایت شرکتی