Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت:۱۰ درصد ایرانیان از قند خون بالا رنج می‌برند و ۲۷ درصد از افراد بالای ۱۸ سال در جامعه متبلا به فشار خون هستند. آفتاب‌‌نیوز : رضا ملک‌زاده معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در نوزدهمین کنگره بین‌المللی تازه‌های قلب و عروق ایران اظهار داشت: در 40 سال گذشته پس از پیروزی انقلاب اسلامی دستاوردهای بسیار مهمی در زمینه پیشگیری از بیماری‌ها و کاهش ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی داشته‌ایم به طوری که در این مدت میانگین سن افراد حدود 24 سال افزایش داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: در حال حاضر مهم‌ترین علت مرگ‌ و میر در کشور ما سکته‌های قلبی و مغزی است که حدود 50 درصد از آمار فوتی‌ها را به خود اختصاص داده است.
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت تصریح کرد: خوشبختانه با اقدامات صورت گرفته مرگ‌ومیر کودکان و مادران باردار در این مدت کاهش قابل توجهی داشته است.
ملک‌زاده در تشریح اقدامات وزارت بهداشت در خصوص کنترل بیماری‌ها گفت: در طی چند سال گذشته در راستای برقراری عدالت اجتماعی به اکثر روستاهای دورافتاده کشور آب آشامیدنی سالم منتقل شد و همچنین در زمینه کنترل عفونت‌ها و بیماری‌هایی مثل هپاتیت B و مالاریا اقدامات بسیار خوبی صورت گرفته است.
وی گفت: با تلاش پزشکان و مسئولان وزارت بهداشت در چند سال اخیر ایرانیان توانستند بیشترین میزان افزایش قد را در مردان به نام خود ثبت کنند.
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت تصریح کرد: مصرف سیگار در کشور ما نسبت به سایر کشورها کمتر است اما همچنان باید با فرهنگ‌سازی مناسب تلاش کنیم تا این آمار را به کمترین حد ممکن برسانیم.
ملک‌زاده با بیان اینکه در زمینه بروز سکته‌های قلبی و مغزی باید برنامه‌ریزی‌های دقیقی صورت گیرد، گفت: متأسفانه شاهد هستیم در کشور ما سکته‌های قلبی به صورت زودرس بروز می‌کنند و 30 درصد از افرادی که به سکته‌های زودرس مبتلا می‌شوند عمرشان زیر 50 سال است.
وی گفت: همچنین در ایرانیانی که سن آنها بالای 30 سال است شاهد افزایش این آمار هستیم و همچنین 55 درصد ایرانیان بالای 60 سال به فشار خون مبتلا هستند.
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت افزود:‌ از سال 1970 تاکنون سرانه مصرف کالری در ایرانیان از 2 هزار واحد به 3 هزار واحد افزایش پیدا کرده است که این موضوع نشان‌دهنده زیاده‌روی در مصرف غذا است.
ملک‌زاده با تأکید بر اینکه عوامل ژنتیکی نقش به‌سزایی در بروز بیماری‌های قلبی و عروقی دارند، گفت: باید توجه شود که استفاده بیش از حد از مواد غذایی و چاقی نیز نباید مورد غفلت واقع شود.
وی توضیح داد: در حال حاضر 10 درصد افراد جامعه به قند خون مبتلا هستند و 30 درصد از ایرانیان نیز مستعد ابتلا به بیماری قند خون هستند.
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: 27 درصد افراد بالای 18 سال در کشور ما مبتلا به فشار خون بالا هستند و متأسفانه باید گفت که 90 درصد از ایرانیان از تحرک کافی برخوردار نیستند. به طوری که در مطالعه‌ای که روی 50 هزار نفر از افراد بالای 40 سال انجام شد اطلاع یافتیم که 50 درصد این افراد بر اثر سکته‌های مغزی و قلبی جان خود را از دست داده‌اند.
ملک‌زاده تصریح کرد: نزدیک به 35 درصد از افراد جامعه به کبد چرب مبتلا هستند که این بیماری عامل اصلی بروز فشار و قند خون بالا است.
وی گفت: باید فرهنگ‌سازی لازم در خصوص سبک زندگی سالم انجام شود و همچنین پیشگیری اولیه و ثانویه برای بیماری‌ها را باید در جامعه ترویج کنیم.
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت اضافه کرد: افتخار می‌کنیم که در ایران بهترین برنامه‌ پیشگیری از سکته‌های مغزی و قلبی در حال اجرا است و متخصصین نقش به‌سزایی در تحقق این هدف ایفا می‌کنند.
وی افزود: در مطالعه‌ای که بر روی 2 هزار نفر از افرادی که یک بار سکته قلبی را تجربه کرده بودند، دیدیم که نیمی از این افراد در این مدت داروهای خود را مصرف نکرده‌اند لذا لازم است در این زمینه متخصصین آگاهی‌های لازم را به مردم ارائه دهند.
ملک‌زاده با بیان اینکه داروی استاتین هیچ مشکلی برای کبد افراد ایجاد نمی‌کند، گفت: این دارو در ابتدای دوره مصرف ممکن است میزان آنزیم‌های کبد را بالا ببرد که با ادامه مصرف این آنزیم‌ها به حالت طبیعی خود برمی‌گردند و به طور کلی داروی استاتین هیچ تأثیر منفی بر روی کارکرد کبد ندارد.
وی در خصوص داروی پلی‌پیل توضیح داد: در افرادی که ریسک بالای سکته مغزی در آنها مشاهده شده می‌توان با تجویز این دارو تا 80 درصد از بروز سکته پیشگیری به عمل آورد.
به گزارش انتخاب، معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در پایان گفت: مطالعات نشان داده که در سال 2006 حدود 62 هزار ایرانی به سکته قلبی و 32 هزار نفر به سکته مغزی دچار شده‌اند که باید گفت با مصرف این دارو می‌توان این آمار را کاهش داد.منبع: فارس

منبع: آفتاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۷۲۰۰۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزئیاتی از طرح‌های مطالعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

رئیس مرکز طرح‌های ملی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جزئیاتی از طرح‌های در درست اجرای این مرکز ارائه کرد و گفت: امیدوارم به سرانجام رسیدن طرح‌های ملی، انقلابی در ساحت تولید داده‌های فرهنگی کشور رقم زده و دست سیاست‌گذاران این حوزه را از حیث سیاست‌گذاری پر کند.

به گزارش ایسنا،‌ نشست خبری مرکز طرح‌های ملی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز با حضور صابر جعفری کافی‌آباد (رئیس مرکز) و سجاد یاهک (معاون مرکز) در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار شد.

در ابتدای این نشست صابر جعفری درباره تحولات ساختاری و فنی مرکز طرح‌های ملی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: در این دو سالی که مسئولیت مرکز طرح‌های ملی را عهده‌دار شده‌ام، تصور می‌کنم انقلاب یا دست‌کم تحول بسیار عمیقی در مکانیزم پیمایش‌های ملی مربوط به حوزه‌های مختلف ساحت فرهنگی رقم خورده است.

وی افزود: پیش از این مدت، حدود یک دهه شاهد رکودِ داده در این مرکز بودیم که در این دو سال این مرکز احیا شد. به‌ عبارت دیگر این تغییر را، محصول شجاعت دولت محترم و البته وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای حرکت در مسیر برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری مبتنی بر ارزیابی‌های علمی از فرهنگ کشور می‌دانم.

جعفری با تاکید بر اینکه این احیا با دو تحول جدی در دو محور مهم دنبال شد، بیان کرد: سال‌ها به دلیل تعطیلی این مرکز در دولت‌های نهم و دهم و اقتضائات آن، این مرکز تبدیل به دبیرخانه انجام طرح‌های ملی شده و ساختار انجام طرح‌های ملی دچار فروپاشی شده بود. در این سال‌ها انجام طرح‌های ملی از سوی نهادی انجام می‌شد که رئیس دفتر از سوی آن مأمور شده بود. بعد از ایام کرونا از طریق ارزیابی کارشناسی طرح‌های انجام‌شده با یک شورای علمی متشکل از اساتید دانشگاه‌های مختلف کشور، به این نتیجه رسیدیم که پیشرفت کار مطابق با مفاد قرارداد منعقد شده بین دفتر طرح‌های ملی و مجریان نیست.

وی افزود: از این‌رو با مجریان جدیدی که از اساتید دانشگاه‌های درجه یک کشور هستند، قراردادها منعقد و انجام طرح‌ها به راه افتاد. در این تحول جدید، دفتر طرح‌های ملی در متن اجرای طرح‌های ملی و کل فرآیند انجام طرح‌ها در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات قرار گرفت. تغییر دوم در این زمینه، کاهش مدت‌ زمان انجام طرح‌ها از طریق استفاده از اساتید برجسته علمی انجمن‌شناسی در هر استان و نیز هزینه مالی آن به نصف مبلغ موارد پیشنهادی بنگاه‌های جمع‌آوری داده بود.

وی با اشاره به موضوع دل‌مشغولی نسبت به کیفیت داده‌ها در طول تاریخ، اظهار کرد: یکی از تغییرات در طول تاریخ پیمایش‌ها در جهان، دل‌مشغولی نسبت به داده‌هایی است که پشتوانه سیاست‌گذاری قرار می‌گیرند. بعد از ورود ما به دفتر طرح‌های ملی برای اولین‌بار و با توجه به پیشرفت پلتفرم‌های انجام پرسشنامه، همه پرسشنامه‌ها اعم از میدانی و تلفنی را به شیوه بسیار نظام‌مند شنود می‌کنیم و به محض دریافت خطا، آن پرسشنامه و در صورت لزوم آن پرسشگر را کنار را می‌گذاریم.

جعفری ادامه داد: به عبارت دیگر کیفیت جمع‌آوری داده‌ها دائماً به‌صورت نظام‌مند پایش می‌شود. مشکل دیگر در این زمینه، «عدم پاسخگویی» است که در سال‌های اخیر میزان آن افزایش یافته است. نرخ عدم پاسخگویی در برخی پیمایش‌های اخیر بسته به میزان حساسیت آن‌ها، به ۵۰ درصد می‌رسد و نوعاً آنچه تحت عنوان نتایج پیمایش‌ها منتشر می‌شود، مربوط به بخشی است که افراد حاضر به پاسخگویی شده‌اند. در گزارش‌های رسمی مرکز طرح‌های ملی علاوه بر گزارش از پاسخگویان، گزارش تفصیلی از عدم پاسخگویان ارائه می‌شود تا امکان تفسیر روشن از داده‌ها در اختیاز مخاطب قرار گیرد.

رئیس مرکز طرح‌های ملی به پیمایش‌های معوق و جدید انجام‌ شده در این مرکز اشاره و خاطرنشان کرد: زمانی که مسئولیت این دفتر را عهده‌دار شدم، ۶ پیمایش ملی بر زمین‌ مانده وجود داشت که علی‌رغم مشکلات بودجه‌ای پژوهشگاه، با تلاش همکاران آن‌ها را به راه انداختیم که مهم‌ترین آن‌ها، موج چهارم ارزش‌ها و نگرش‌های ایرانیان بود که اواخر آذر ۱۴۰۲ آغاز و گزارش ملی آن در اواسط زمستان ۱۴۰۲ ارائه شد و برای اولین‌بار فعالانه در مدت بسیار کوتاه ۲ الی ۳ ماهه، از آن رونمایی کردیم. داده‌ها و برش‌های استانی این پیمایش مهم و تأثیرگذار نهایتاً تا اواسط خردادماه، در اختیار شورای فرهنگ عمومی و استان‌ها قرار خواهد گرفت که امیدوارم به بصیرت سیاست‌گذاران حوزه فرهنگی بیفزاید.

وی افزود: از دیگر پیمایش‌های بسیار مهم، «پیمایش نگرانی‌های ایرانیان نسبت به مهاجران افغانستانی» بود که با توجه به حساسیت‌های سیاست‌گذاری وقت نسبت به مهاجران افغانی، انجام این پیمایش کمکی بنیادی به بدنه سیاست‌گذاری کشور بود. همچنین پیمایش‌های «سبک زندگی ایرانیان» و «وضعیت استفاده از شبکه‌های مجازی و ابعاد زندگی کاربران» در حال انجام هستند. همچنین پیمایش‌های دیگری در دستور کار قرار دارند که عبارتند از: پیمایش هویت ملی ایرانیان با اجرای دکتر اردشیر انتظاری، طراحی نقشه خلقیات ایرانیان با اجرای دکتر صبوریان، آرزوهای جوانان با اجرای دکتر علیرضا حدادی و همکاری مرکز طرح‌های ملی.

جعفری بیان کرد: علاوه‌بر این موارد، پیمایش‌های معنی‌داری در سال‌های آتی انجام خواهد شد که سنجش وضعیت فرهنگ عمومی ایرانیان، سواد تاریخی ایرانیان و سواد فرهنگی ایرانیان از آن جمله‌اند. پیمایش‌های «خانواده» به سفارش وزارت کشور و «سبک زندگی نوجوانان» از دیگر پیمایش‌های در دستورکار هستند که امید است منابع مالی آن‌ها تأمین شود.

وی در پایان اضافه کرد: امیدوارم به سرانجام رسیدن این طرح‌های ملی، انفجار و انقلابی در ساحت تولید داده‌های فرهنگی کشور رقم بزند و دست سیاست‌گذاران این حوزه را از حیث سیاست‌گذاری پر کند.

در ادامه این نشست سجاد یاهک - معاون مرکز طرح‌های ملی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز با بیان اینکه درست‌ اجرا کردن یک پیمایش، مهم‌ترین بخش یک داده است، اظهار کرد: اگر این مهم مخدوش شود و پرسشنامه، طرح فنی آن، نظارت بر آن‌ها و ... معیوب باشد، کل این چرخه معیوب خواهد شد. از این رو دفتر طرح‌های ملی خیلی تلاش کرد که این زیرساخت اساسی را فراهم کند و مسئولیت گردآوری داده و راهبری آن را خود بر عهده گیرد. این کار از مهم‌ترین اقدامات بود که قطعاً اهمیت داده‌های آن طی سال‌های آتی روشن خواهد شد. ما در این دفتر ریل‌گذاری خوبی انجام دادیم که تاکنون ۴ پیمایش ملی انجام شده و ۸ پیمایش دیگر نیز در دستور کار قرار دارد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • سروصدای ترافیک برای سلامتی خطرناک است
  • کاهش ۳ درصدی حوادث منجر به فوت در استان اصفهان/ ۵۰ درصد فوتی‌های کشور مربوط به بخش ساختمان
  • سالانه بین هزار تا دو هزار نفر به سالک مبتلا می‌شوند
  • بیماریی که سالانه بین هزار تا دو هزار نفر به آن مبتلا می‌شوند
  • فشارخون عامل اصلی بیماری های قلبی و عروقی
  • معمای عجیب: این ۵۰۰ نفر از بیمار‌ی‌ قلبی و دیابت در امانند
  • کمبود نیروی پرستاری، یک‌ مسئله جهانی است
  • تعداد پرستاران زن در ایران، 75درصد بیش از پرستاران مرد است
  • فعالیت ۲۳۰۰۰۰ پرستار در ایران/ ۷۵ درصد پرستاران زن هستند
  • جزئیاتی از طرح‌های مطالعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی