Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس خوزستان از ایذه، بدون شک این شهرستان در گذشته یکی از خوش آب و هواترین شهرهای استان خوزستان در تمام فصول بوده و این مساله در تابتان و روزهای گرم خوزستان می‌توانست وضعیت هوایی ایذه نسبت به سایر نقاط استان را بیشتر نمایان کند.

با گذشته زمان و آبگیری سد کارون 3 و همچنین کم شدن بارش باران در این شهرستان شرایط آن با گذشته 10 سال پس از آبگیری و 5 سال پس از خشکسالی‌ها دستخوش تغییرات اقلیمی فراوان شد، این تغییرات تا جایی پیش رفت که شرجی و گرما ره‌آورد تابستان در این دیار کهن شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این گرمای طاقت‌فرسا در حالی پیش آمد که تا یک دهه پیش مردم این شهرستان به راحتی فصول و روزهای گرم سال را ب یک کولر آبی پشت سر می‌گذاشتند و این روزها یک کولر چند هزار گازی و مدرن هم نمی‌تواند پاسخگوی گرمای این شهرستان باشد.

بدون شک نقش تالاب‌های این دیار در خنک کردن هوا و تاثیر بر جریانات گرم تابستانی را نمی‌توان انکار کرد، دو تالاب مهم در شمال استان خوزستان که می‌توانست با نگاه مسؤولان، نه به عنوان سیستمی برای کنترل گرمای تابستان، بلکه به یک قطب گردشگری در خوش آب و هواترین نقطه استان برای تعطیلات مختلف مردم این دیار تبدیل شود.

رفته رفته با حفاری چاه‌های زیاد برای تامین آب شهرستان بر روی رگه‌های اصلی آب این تالاب‌ها میزان ورودی آب آن به‌طور چشمگیری کاهش پیدا کرد و این مساله تا جایی پیش رفت که تالاب بندون تنها در دو ماه از سال آن هم در قسمت‌های میانی خود دارای چندین مترمکعب آب است و تالاب همیشه شاداب میانگران نیز در فصول مختلف سال تنها با آب فاضلاب شهری که به سمت دل آن سرازیر می‌شود کمی در میانه‌های وسطی خود نفس بکشد.

این جریانات خشک شدن تالاب‌های ایذه با عدم توجه مسؤولان در گذشته به تامین حق‌آبه تالاب‌ها با اقدامات سوداگران و سودجویان همراه شد و آتش‌سوزی‌های مختلف در کنار تالاب و سوختن گیاهان اطراف آن راهی برای اضافه شدن قسمت‌های زیادی زمین کشاورزی به حریم تالاب میانگران و کاهش میزان وسعت آن شد و امروز قسمت‌های زیادی تحت مالکیت برخی از مردم کشت شود.

*لزوم تشکیل یک ستاد نجات بخشی برای کمک به تداوم حیات در دشت ایذه

تالاب میانگران و بندون که در سفرنامه تاریخ‌نویسان مشهور نیز به آنها اشاره شده است از لحاظ تاریخ اکولوژیک منطقه قدمتی چند هزار ساله دارند.

یکی از عوامل اصلی پایداری حیات یا زندگی در این زیستگاه باستانی و متمدن یعنی دشت ایذه وجود تالاب‌های بندون و میانگران امروزی یا تالاب یکپارچه سابق در ایذه بوده است.

توسعه‌طلبی انسانی، عدم توجه به ارزیابی‌های محیط‌زیستی در جریان توسعه از جمله احداث راه‌های ارتباطی و برداشت آب از ذخیره گاه‌های زیر زمینی با احداث چاه‌های غیر مجاز در اطراف این تالاب‌ها همچنین احداث بند و سدهای فاقد ارزیابی و توجیه فنی و اقتصادی و محیط‌زیستی که سبب قطع یکی از راه آب‌های تغذیه‌ای این تالاب‌ها شده است را می‌توان از دلایل عمده سیر قهقرایی تالاب‌های زیبای ایذه بر شمرد که متاسفانه امروز شاهد نابودی کامل آن باشیم.

رواناب‌های فصلی سرازیر شده از دامنه‌های منگشت با احداث بندهای سنگ و سیمان از مسیر تغذیه تالاب منحرف و حتی در پایین دست سبب ایجاد خسارت جبران‌ناپذیر در حریم رودخانه موسوم به هلایجان شده است.

تداوم حفر چاه‌های تامین آب شرب مردم آن هم در زمانی که بیش از 3 برابر آب شرب مردم شهرستان ایذه از سطح دریاچه کارون 3 به شکل سالیانه تبخیر می‌شود خیانتی ست که نسل‌های حال و آینده باید تاوان سنگین آن را بپردازند.

به عبارتی به جای تامین آب شرب از طریق دریاچه سد کارون 3 رفتار وزارت نیرو و شرکت‌های تابعه سبب کاهش تدریجی حقابه‌های طبیعی این تالاب‌ها شده است تا جایی که به اعتراف مسؤولان آب ایذه از مجموع 35 چاه عمیق آب تنها 12 چاه دارای آب هستند که همه ساله نیز از میزان و حجم این ذخیره گاه‌های آب چند هزار ساله کاسته می‌شود. ذخایری که می‌توانست در سال‌های سخت خشکسالی نجات‌بخش حیات مردمان این سرزمین باشد.

اکنون که عوامل فوق سبب پدیدار شدن وضع موجود شده است، آتش‌سوزی های عمدی، تالاب‌خواری، تغییر کاربری‌ها و تصمیمات نادرست دولتمردان در سال‌های گذشته بر سرعت نابودی این تالاب‌ها افزوده است.

اکنون به جرات می‌توان گفت بخش مهمی از ذخایر ژنتیکی گیاهی و جانوری تالاب که جزء انفال عمومی به شمار آمده و ثروت‌های عمومی محسوب می‌شود را در جریان این توسعه ناپایدار برای همیشه از دست داده‌ایم و به عبارتی کارکردهای گران‌قیمت و ارزشمند اکولوژیکی، کارکردهای گردشگری، کارکردهای ایجاد اشتغال و تامین معیشت جوامع محلی که روزگاری با تکی بر اقتصاد تالاب و رونق دامداری و حتی صیفی‌کاری به زندگی آرام خود ادامه می‌دادند نیز به ورطه نابودی کشانیده شده است و جای این همه کارکردها چیزی جز فاضلاب‌های شهری وارد شده به این تالاب چیز ارزشمند دیگری را نمی‌توان بر شمرد.

در واقع ما نه تنها برای حفظ این ثروت عمومی و ارزشمند و حیاتی کاری نکرده‌ایم بلکه همه ساله به نابودی تمام و کمال این دارایی‌های ارزشمند اکولوژیکی و اقتصادی سرعت داده‌ایم تا جایی‌که اولین آثار و پیامدهای مستقیم نابودی تالاب‌های ایذه علاوه بر گرمایش هوا در قالب ریزگردهای با کانون های محلی می‌توان مشاهده کرد و حتی تعطیلی مدارس شهر ایذه در سال گذشته نیز نتوانست مسؤولان را از خواب مسؤولیت‌گریزی و مردم را از حالت بی‌تفاوتی بیدار کند.

حال که این وضعیت را به مدد تاثیرات جوی و خشکسالی شتاب بخشیده‌ایم راهی جز تشکیل یک ستاد نجات بخشی برای کمک به تداوم حیات در دشت ایذه نداریم و بدون تردید دیر یا زود پیامدهای به مراتب خطرناکتری در انتظار مردم این دیار در اثر نابودی تالاب خواهد بود.

تشکیل این ستاد نجات بخشی می‌تواند ضمن تعیین فوری حریم تالاب‌ها زمینه را برای برخورداری این تالاب‌ها از حقابه‌های طبیعی خود فراهم کند و وزارت نیرو را مکلف به تامین حقابه‌های تالاب و احیاء این اکوسیستم‌های ارزشمند موظف سازد .

اکوسیستم‌های تالابی که به باور کارشناسان هر هکتار از این تالاب‌ها 200 برابر یک هکتار زمین کشاورزی ارزش‌های اکولوژیکی و اقتصادی و ... دارد.

اما تاسف‌بار تر از همه این عواملی که دست به دست هم داده تا وضعیت موجود تالاب‌های ایذه را رقم بزند تصمیم نادرست و غیر کارشناسی و عجیبی است که در سال‌های پیش در شورای اداری وقت شهرستان اتخاذ و بخش مهمی از این تالاب ها به وسعت بیش از یک‌هزار و 200 هکتار و بر خلاف قوانین جهانی و داخلی تالاب‌ها به مسکن و شهرسازی واگذار شده است و حتی برای آن سند نیز صادر شده است که در نوع خود در تاریخ تالاب‌های ایران بی‌سابقه است.

جای دارد تا مسؤولان در یک اقدام فوری مالکیت و مدیریت این تالاب را به سازمان حفاظت محیط زیست واگذار کنند در غیر این صورت تالاب خواری و تغییر کاربری این اراضی به فجایع مختلف محیط زیستی و اجتماعی منجر خواهد شد.

همچنین توقف فوری برداشت آب از سفره آب‌های زیرزمین اطراف که معیشت مردم و جوامع محلی تالاب را به ویژه در محدوده تالاب بندون به خاک سیاه نشانیده است از جمله اقدامات فوری است که می‌تواند به بقای حیات تالاب‌های ایذه و احیاء آنان و تغییر و کاهش گرمای ایجاد شده موجود در دشت بسته ایذه کمک فراوانی کند.

انتهای پیام/خ

منبع: فارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۷۲۵۸۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیش از ۱۰ هزار نفر زیر آوارهای غزه مفقود هستند

نهادهای دولتی در نوار غزه اعلام کردند که بیش از ۱۰ هزار نفر از مردم غزه زیر آوار مفقود شده‌اند و در سایه عدم وجود امکانات لازم برای نجات آنها جانشان را از دست داده‌اند و با وجود تلاش‌های زیاد امدادگران امکان بیرون آوردن اجساد از زیر آوار وجود ندارد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، در حالی که هر روز ابعاد جدیدی از جنایت‌های شنیع رژیم اشغالگر علیه غیرنظامیان فلسطینی در نوار غزه فاش می‌شود و جدیدترین مورد آن مربوط به کشف گورهای دسته جمعی و پیدا شدن اجساد تکه تکه شده مردم غزه در این گورها بود، اداره کل دفاع مدنی نوار غزه امروز اعلام کرد که هنوز بیش از 10 هزار نفر زیر آوار صدها ساختمان ویران شده در نوار غزه در سایه حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی مفقود شده‌اند و تیم‌های تخصصی نیز نمی‌توانند اجساد آنها را از زیر آوارها بیرون بکشند.

این نهاد دولتی نوار غزه گزارش داد که این مفقودان به دلیل عدم ثبت آمار آنها در بیمارستان‌ها در آمار شهدای اعلام شده در وزارت بهداشت لحاظ نشده‌اند. بنابراین تعداد شهدا از مرز 44000 نفر عبور کرده است.

بر اساس بیانیه اداره دفاع مدنی غزه، در سایه تداوم تجاوزات وحشیانه رژیم صهیونیستی بعد از گذشت بیش از 200 روز از جنگ و با وجود کمبود شدید امکانات و تجهیزات، تیم‌های دفاع مدنی و سایر گروه‌های مربوطه به انجام وظایف انسانی خود در قبال مردم ادامه می‌دهند و همچنان در تلاش برای جستجوی افراد مفقود شده در زیر آوار خانه‌ها و ساختمان‌های تخریب شده هستند.

در ادامه این بیانیه آمده است که از ابتدای تجاوز دشمن اشغالگر به نوار غزه تاکنون هزاران نفر از شهروندان فلسطینی به دلیل عدم وجود امکانات لازم برای نجات آنها زیر آوار مانده و جان خود را از دست داده‌اند و اجساد آنها هنوز هم زیر آوار است. با همه این وجود کمپین‌های مردمی برای یافتن افراد مفقود شده و دفن پیکر شهدا با احترام ادامه دارد و مردم غزه با وجود همه رنج‌ها و مصائبی که درگیر آن هستند مسئولیت انسانی و ملی خود را در قبال دیگران انجام می‌دهند.

اداره دفاع مدنی غزه اعلام کرد که تیم‌های امدادی با ابزارهای ساده دستی در تلاش برای بیرون کشیدن اجساد شهدا از زیر آوارها هستند و در سایه عدم وجود تجهیزات تخصصی و سنگین مانند بولدوزر و بیل مکانیکی تلاش‌ها برای یافتن مفقودان فایده چندانی ندارد.

سازمان ملل: آواربرداری در غزه احتمالاً 14 سال طول می‌کشدکشف 140 گور دسته‌جمعی در غزه و افشای جنایات جدید صهیونیست‌هاافشای ابعاد تازه از جنایات صهیونیست‌ها در گورهای جمعی غزه

بر اساس این گزارش در صورت عدم ورود تجهیزات تخصصی برای بیرون آوردن اجساد از زیر آوارها این روند 2 تا 3 سال طول خواهد کشید، به ویژه اینکه مقامات سازمان ملل تخمین می‌زنند در جریان بمباران‌های رژیم صهیونیستی علیه غزه حداقل 37 میلیون تن آوار بر جای مانده است.

این نهاد دولتی در نوار غزه هشدار داد که تداوم تجمع هزاران جسد در زیر آوارها باعث گسترش انواع بیماری‌ها شده و با شروع فصل تابستان و گرما روند تجزیه اجساد سریع‌تر می‌شود و در سایه فروپاشی سیستم بهداشت غزه مردم با مشکلات بسیار زیادی مواجه خواهند شد.

اداره کل دفاع مدنی غزه مجدداً از همه طرف‌های مربوطه از جمله سازمان ملل، سازمان جهانی بهداشت، کمیته بین المللی حفاظت مدنی و همه سازمان‌های حقوق بشری و جهانی خواست تا مسئولیت خود را در قبال غیرنظامیان بر عهده گرفته و اقدامات لازم را جهت ورود تجهیزات سنگین لازم برای نجات جان مجروحان در زیر آوار و همچنین بیرون کشیدن اجساد شهدایی که در حال تجزیه هستند انجام دهند.

این درحالی است که چند روز قبل «پیر لودامار» مسئول ارشد واحد مین‌روبی سازمان ملل متحد با اشاره به حجم ویرانی گسترده‌ای که رژیم صهیونیستی در نوار غزه به وجود آورده است اعلام کرد: عملیات آواربرداری در غزه در پی جنگ ویرانگر اسرائیل علیه این منطقه احتمالاً حدود 14 سال طول بکشد.

به گفته این مسئول سازمان ملل حدود 37 میلیون تن آوار در غزه که یک منطقه بسیار پرجمعیت است به‌جای مانده است و با وجود اینکه نمی‌توان تعداد دقیق مهمات منفجرنشده در این منطقه را ارزیابی کرد اما انتظار می‌رود در شرایط مشخص آواربرداری در غزه حدود 14 سال به طول بیانجامد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • احیای بخشی از تالاب بین المللی هامون و شور وصف ناپذیر مردم سیستان
  • حدود ۵۰ درصد تالاب هامون آب‌گیری شد
  • پیش‌بینی برداشت بالغ بر ۵۷۵ هزار تن‌ گندم آبی در خراسان رضوی
  • پیش بینی برداشت ۲۰۰۰ تن سیب زمینی در ایرانشهر
  • وضعیت نامناسب آسفالت آزادراه قم – کاشان
  • وضعیت زندگی مردم بعد از شکستن سد کنیا را ببینید | آمار قربانیان به ۱۲۰ نفر رسید
  • وضعیت زندگی مردم بعد از شکست سد را ببینید | آمار قربانیان به ۱۲۰ نفر رسید
  • بیش از ۱۰ هزار نفر زیر آوارهای غزه مفقود هستند
  • کودکان هم در اصفهان فهمیدند شهر در خطر فرونشست است/ مسوولان هنوز نفهمیدند یا نمی‌توانند جلوی برداشت‌های بی‌رویه آب را بگیرند (فیلم)
  • تالاب‌های نقده از وضعیت مطلوب برخودار هستند