Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-06@20:54:00 GMT

همه چيز درباره «خودزشت پنداري زنانه»

تاریخ انتشار: ۲۲ شهریور ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۷۲۷۲۴۶

خبرگزاري آريا -
آمارها نشان مي‌دهد 50درصد از زنان از ظاهر خود راضي نيستند و بعضي از آنها عيب‌هاي بسيار کوچک صورت و بدن خود را بسيار بزرگ مي‌بينند.به طور کلي مي‌توان گفت شدت اين بيماري در هر شخص نسبت به ديگري متفاوت است.
هر زمان مقابل آينه مي‌ايستم يا يکي از عکس‌هاي خود را نگاه مي‌کنم، نفسم بند مي‌آيد و از ديدن خودم متنفر مي‌شوم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

من شخصي را مي‌بينم که با تصوراتم فرق دارد و کاملا برايم بيگانه است. بيشتر اوقات فکر مي‌کنم زير چشمانم گود افتاده يا برعکس دو کيسه سياه و کبود در زير آن قرار گرفته‌ است. من از شکل بيني خودم هم متنفرم، زيرا بسيار بزرگ و گوشتي است و بخش زيادي از صورتم را گرفته. متاسفانه نيمه راست صورت من هم تفاوت زيادي با نيمه سمت چپ دارد؛ به همين دليل هنگامي که در کنار دوستانم راه مي‌روم، مدام در طرفي قرار مي‌گيرم که آنها قسمت راست صورتم را ببينند.

زناني که خود را زشت مي‌بينند
لب‌هاي من هم بسيار باريکند و نيمه بالايي آن تفاوت زيادي با نيمه پاييني دارد. گردن من بسيار بلند است و هر زمان به آينه نگاه مي‌کنم، فکر مي‌کنم در حال تماشاي يک اردک هستم. از همه بدتر تمام صورت من را جوش پوشانده و لکه‌هاي زشت اطراف آن را فرا گرفته‌ است. اين تصورات از 4 سالگي با من است و از همان دوران من از اينکه در بين مهمانان يا دوستانم قرار بگيرم اجتناب مي‌کردم. از همان زمان دچار وسواس شدم؛ به طوري که هر روز 30 بار صورت خود را مي‌شستم و چند بار لباس‌هايم را عوض مي‌کردم. با وجود آنکه چند کيلو کمبود وزن داشتم اما شروع به رژيم گرفتن کردم، زيرا تصور مي‌کردم پاهايم بسيار چاقند و شکم بزرگي دارم. براي چند سال سعي کردم تا حد ممکن در خانه بمانم و در مقابل چشم مردم قرار نگيرم.
آنچه خوانديد، توصيفات ريچل بوگان 27 ساله از کشور انگلستان است. اين زن يکي از صدها هزار نفر در سراسر جهان است که از سندرم خودزشت‌پنداري ياBody dysmorphic disorder رنج مي‌برد. آمارها نشان مي‌دهد 50درصد از زنان از ظاهر خود راضي نيستند و بعضي از آنها عيب‌هاي بسيار کوچک صورت و بدن خود را بسيار بزرگ مي‌بينند. در بعضي از آنها اين حالت به قدري شديد است که علائمي مشابه سندرم BDD پيدا مي‌کند.
اين بيماري تا چه حد مي‌تواند جدي شود؟
در بعضي بيماران مانند «حني کمايل»، بيماري به قدري شدت پيدا کرده که او 8 بار دست به خودکشي زده است. هر زمان اين دختر به آينه نگاه مي‌کرد يک فرد چاق و بد هيکل با صورت زشت را مي‌ديد که زنده ماندنش هيچ ارزشي براي ديگران ندارد. يکي از عادات حني اين بود که مدام سرتاپاي ديگران را برانداز کرده و با خود مقايسه مي‌کرد. بيماري حني در 9 سالگي و زماني که او علائم بلوغ را تجربه کرد، آغاز شد و به تدريج شدت گرفت. اين وضعيت تا جايي پيش رفت که او در 12 سالگي علاقه‌اش به غذا خوردن را از دست داد و شروع به استفاده از قرص‌هاي ضد افسردگي کرد. در 15 سالگي او براي اولين‌بار تصميم به خودکشي گرفت و سعي کرد با مصرف همزمان چند قرص ضدافسردگي به زندگي خود پايان دهد. او طي چند سال بعد، 7 بار ديگر هم اين کار را تکرار کرد تا اينکه سرانجام پزشکان متوجه ابتلاي او به ناهنجاري خودزشت‌پنداري شدند و درمان‌هاي روانشناسي را آغاز کردند. به طور کلي مي‌توان گفت شدت اين بيماري در هر شخص نسبت به ديگري متفاوت است.
بسياري از اين افراد به دليل رفتارها و احساسات خود رابطه خوبي با دوستان و اعضاي خانواده‌شان ندارند و معمولا تنهايي را تجربه مي‌کنند. تفکرات مرتبط با خودکشي در اين افراد معمولا مشاهده مي‌شود و تقريبا 19درصد از آنها به اين موضوع فکر مي‌کنند. آمارها نشان مي‌دهد 7درصد از اين افراد حتي اقدام به خودکشي هم کرده‌اند و متاسفانه در بعضي موارد هم در انجام اين کار به موفقيت رسيده‌اند.
سندرم خودزشت‌پنداري چيست؟
سندرم خودزشت‌پنداري يا BDD يک بيماري رواني است که طي آن فرد به شدت در مورد اشکالات جزئي موجود در صورت يا ظاهر خود حساس مي‌شود. اين بيماري در بسياري از موارد ناشناخته باقي مي‌ماند و فقط در صورتي که شخص علائم بسيار شديدي مانند افسردگي از خود نشان دهد مي‌توان به وجود آن پي برد. افراد مبتلا به اين بيماري خود را زشت مي‌بينند و در بسياري موارد دست به انجام عمل‌هاي جراحي زيبايي و استفاده بيش از حد از لوازم آرايشي مي‌زنند تا بتوانند ظاهر خود را بهبود ببخشند. البته براي مبتلا بودن به اين بيماري لازم نيست که حتما با اين شدت علائم گفته شده را داشته باشيد، زيرا اين بيماري در افراد مختلف به شکل‌هاي گوناگوني خود را نشان مي‌دهد. سندرم خودزشت‌پنداري تا حدي مشابه بي‌اشتهايي عصبي است که فرد با تصور چاق بودن، از غذا خوردن اجتناب مي‌کند؛ با اين تفاوت که در بي‌اشتهايي عصبي، نگراني فرد در مورد شکل ظاهري کل بدن است اما در سندرم خودزشت‌پنداري، بيمار روي يک يا چند نقطه خاص از صورت يا بدن خود تمرکز مي‌کند. فرد مبتلا به اين بيماري مرتب صورت خود را در آينه چک مي‌کند يا برعکس از ديدن آينه فراري است. اين بيماري هم در مردان و هم در زنان ديده مي‌شود و معمولا از سنين نوجواني علائم خود را نشان مي‌دهد.
حتي افراد زيبا هم به اين بيماري مبتلا مي‌شوند
با داشتن اندامي لاغر و پوستي زيبا، تقريبا هر دختري آرزو داشت شبيه دانيل نالتي باشد، اما او در آينه خود را زني ترسناک و زشت مي‌ديد که چروک‌ها سراسر چهره‌اش را فرا گرفته‌اند.
او در اين‌باره مي‌گويد: من در کودکي بسيار شاد بودم، اما زماني که به سن بلوغ رسيدم همه چيز تغيير کرد. در 11 سالگي من فکر مي‌کردم که دهان پهني دارم و صورتم آنقدر زشت است که هيچ کس نمي‌تواند به آن نگاه کند. در 15 سالگي شدت اين بيماري به قدري افزايش پيدا کرد که موهايم شروع به ريختن کرد به طوري که من حتي مي‌ترسيدم آنها را شانه کنم. در آن زمان بود که استفاده افراطي از لوازم آرايشي آغاز شد.
دانيل هر روز ساعت‌ها از وقت خود را مقابل آينه مي‌گذراند و بعد از بيدار شدن از خواب اولين کاري که انجام مي‌داد استفاده از لوازم آرايشي بود. با اينکه اين زن مدت‌هاست تحت نظر پزشکان است، اما هنوز هم افکار منفي او را رها نمي‌کنند و بخش زيادي از درآمد ماهانه او صرف خريد لوازم آرايشي مي‌شود. تحقيقات نشان مي‌دهد تقريبا نيمي از زنان از شکل صورت خود راضي نيستند و به همين دليل سعي مي‌کنند آن را در پشت لوازم آرايشي پنهان کنند. تقريبا 44درصد از زنان بدون لوازم آرايشي در مورد خود احساسات منفي دارند و به همين دليل با صورت بدون آرايش مقابل ديگران حاضر نمي‌شوند. تقريبا يک‌چهارم زنان از 13 سالگي يا حتي کمتر استفاده از لوازم آرايشي را شروع مي‌کنند و 44درصد اين کار را براي پوشاندن نقص‌هاي صورت خود انجام مي‌دهند.
اين روزها من زشت‌ترم!
عوامل زيادي وجود دارد که احساس زشت بودن را در ميان انسان‌ها تقويت مي‌کند. شايد دانستن اين عوامل بتواند به فرد در ريشه‌يابي احساسات منفي کمک کند و زندگي شادتري را براي او به ارمغان بياورد.
زن بودن
شايد عجيب به نظر برسد، اما آمارها نشان مي‌د‌هد از هر 8 زن فقط يک نفر آنقدر اعتمادبه‌نفس دارد که خود را زيبا بداند. متاسفانه داشتن ظاهري زيبا يکي از مهم‌ترين فاکتورهاي داشتن اعتمادبه‌نفس به شمار مي‌آيد، به طوري که بيش از 50درصد از زنان عنوان کرده‌اند در صورتي که ظاهر بهتري داشتند، اعتمادبه‌نفس‌شان هم بيشتر از حال مي‌شد. در فاصله زماني بين 18 تا 24 سال زنان کمترين اعتمادبه‌نفس را از لحاظ داشتن چهره زيبا دارند. در فاصله بين 25 تا 29 سال علاقه زنان به ظاهرشان افزايش پيدا مي‌کند و بعد از 55 سال اين علاقه به کمترين ميزان خود مي‌رسد. در مورد مردان اين موضوع کاملا متفاوت است. تحقيقات نشان مي‌دهد مردان ديد مثبت‌تري به ظاهر و بدن خود نسبت به زنان دارند و حتي ممکن است در مورد زيبايي خود دچار توهم شوند و خود را بهتر از آن چيزي که هستند، بدانند.
نگاه کردن به آينه
تحقيقات نشان مي‌دهد خيره شدن به آينه به مدت 10 دقيقه يا بيشتر احساس نااميدي و افسردگي را در مورد شکل ظاهري افزايش مي‌دهد، حتي اگر شما در دقايق اوليه از ظاهر خود راضي بوده باشيد. به نظر مي‌رسد با نگاه کردن طولاني‌مدت در آينه نواقص ظاهري بيشتر به چشم افراد مي‌آيد و بعد از 10 دقيقه بسياري از افراد به شدت تحت تاثير اين موضوع قرار مي‌گيرند. بر اساس تحقيقات زنان تقريبا 38 بار و مردان نزديک به 18 بار خود را در آينه مي‌بينند.
علائم بيماري چيست؟
معمولا شناسايي افرادي که به اين بيماري دچار هستند آسان است. اين افراد معمولا به طور افراطي از لوازم آرايشي استفاده مي‌کنند، ساعت‌ها در مورد شکل ظاهري خود فکر مي‌کنند و از دوستان خود اين سؤالات را مي‌پرسند: آيا من زشتم؟ آيا بيني من بزرگ است؟ لکه‌هاي صورتم مشخص است؟
از ديگر علائم اين بيماري مي‌توان به موارد زير اشاره کرد: چک کردن مرتب صورت خود در آينه، شيشه و حتي عينک ديگران، پرسيدن از ديگران در مورد ظاهر خود، کندن جوش‌هاي صورت ،خيره شدن به ديگران که در بيشتر موارد اين کار با هدف مقايسه با خود انجام مي‌شود، مراجعه مرتب به مطب‌هاي پوست، مو، زيبايي و علاقه شديد به انجام عمل‌هاي جراحي زيبايي.

علاقه به انجام عمل‌هاي جراحي
«لورا پيلارلا» از جمله زناني بود که تصور مي‌کرد با انجام عمل جراحي، مي‌تواند زيبايي را به چهره خود بياورد. اين زن که در ابتدا چهره زيبايي هم داشت، مي‌خواست گونه‌هاي برجسته زير چشمان خود را بردارد و چانه‌اش را هم کمي بلندتر کند اما زماني که باندهاي صورت لورا برداشته شد، او از نتيجه کار راضي نبود. اين اتفاق باعث شد لورا در دام عمل‌هاي جراحي زيبايي گرفتار شود و در 10 سال آينده زندگي خود چندين و چند بار ديگر زير تيغ جراحان برود. سرانجام بعد از انجام پانزدهمين عمل، دکتر جراح به او گفت که صورتش ديگر توانايي انجام عمل را ندارد.
در حقيقت لورا يکي از هزاران نفري است که به دليل ابتلا به BDD دست به انجام عمل جراحي مي‌زنند. تحقيقات نشان مي‌دهد بسياري از زناني که تحت عمل‌هاي جراحي زيبايي قرار مي‌گيرند دچار افسردگي مي‌شوند و احتمال اقدام به خودکشي در آنها تا سه برابر نسبت به زنان ديگر افزايش پيدا مي‌کند. از هر 10 بيماري که اين نوع عمل‌ها را انجام مي‌دهند، 8 نفر دچار استرس و نگراني‌هاي بعد از عمل مي‌شوند و نااميدي و افسردگي را تجربه مي‌کنند. تقريبا يک‌سوم از افرادي که عمل جراحي زيبايي بيني انجام مي‌دهند دچار سندرم خود زشت‌پنداري هستند، به طوري که نقص‌هاي کوچک ظاهري، زندگي طبيعي آنها را دچار اختلال مي‌کند.
بر اساس آمار، فقط 3درصد از افرادي که جراحي بيني انجام داده‌اند، به دلايل پزشکي زير تيغ جراح رفته‌اند. جالب اينجاست بسياري از افرادي که اين عمل را انجام مي‌دهند، داراي بيني‌هايي هستند که در نظر ديگران کاملا طبيعي و با اندازه نرمال است. اين موضوع نشان مي‌دهد شدت بيماري BDD در اين افراد بيشتر است و حتما بايد زير نظر يک پزشک متخصص تحت درمان قرار بگيرند.
تغيير معيارها در مورد زن زيبا
در طول 100 سال گذشته معيارها براي داشتن اندام متناسب به شدت تغيير کرده است. در سال 1917 يک زن با داشتن 163 سانتي‌متر قد و 63 کيلوگرم وزن کاملا داراي اندام ايده‌آل بود اما وزن ايده‌آل در 25 سال پيش نزديک به 8درصد کمتر و اکنون 23درصد کمتر از آن زمان محسوب مي‌شود. به اين ترتيب اکنون يک زن با قد 163 سانتي‌متر بايد وزني حدود 47 تا 50 کيلوگرم داشته باشد که فقط 5درصد از زنان جهان مي‌توانند داراي اين اندام باشند. اگر فاکتورهاي ديگر مانند شکل ظاهر، قد بلند و ديگر موارد را هم در نظر بگيريم، فقط يک درصد از زنان جهان داراي اين ويژگي‌ها هستند.
تماشاي فيلم و سريال
تماشاي تلويزيون و خواندن مجلات معمولا زنان را افسرده مي‌کند، زيرا در آنها تصوير زنان زيبا با اندام لاغر به وفور ديده مي‌شود. هرقدر تعداد بازيگران زيبا و خوش‌اندام در يک فيلم يا سريال بيشتر باشد، به همان اندازه احساس نارضايتي از ظاهر و چهره بيشتر مي‌شود. وجود بسياري از مجلات که حاوي عکس‌هاي مدل‌ها هستند در کلينيک‌هاي پزشکي به‌خصوص مطب‌هاي پزشکان متخصص تغذيه ممنوع شده است، زيرا اين مجلات شدت احساسات منفي را در ميان مردم بيشتر مي‌کند.
به اين دلايل ممکن است خودتان را زشت ببينيد
افسردگي
تحقيقات نشان مي‌دهد زماني که مردم احساس افسردگي دارند ميزان نارضايتي از ظاهرشان به بيشترين حد مي‌رسد. در اين مواقع زنان اندام خود را بزرگ‌تر از مواقع ديگر مي‌بينند و حس مي‌کنند زشت‌تر شده‌اند.
مجرد بودن
معمولا افرادي که ازدواج کرد‌ه‌اند ديد مثبت‌تري نسبت به ظاهر و اندام خود دارند، اما برعکس داشتن احساسات منفي در ميان افراد مجرد تقريبا روال هميشگي و دائم پيدا مي‌کند.
خربد لباس
تحقيقات نشان مي‌دهد بسياري از زنان بعد از رفتن به خريد به شدت از شکل بدن خود احساس نارضايتي مي‌کنند. دليل اين موضوع اين است که آنها در طول مدت خريد ممکن است لباس‌هاي مختفي را امتحان کنند که برايشان کوچک است و همچنين مجبورند مدت زيادي خود را در آينه مغازه‌هاي مختلف برانداز کنند که همان‌طور که در بالا گفته شد اثر منفي روي فرد دارد.
خوردن ناهار
زناني که دچار BDD هستند حتي با خوردن ناهار هم ممکن است دچار افسردگي شوند و اندام خود را در آينه بزرگ و زشت ببينند. به همين دليل درصد زيادي از افراد مبتلا به اين بيماري دچار ناهنجاري‌هاي تغذيه‌اي مي‌شوند و حتي بي‌اشتهايي عصبي پيدا مي‌کنند.
چرخه قاعدگي
معمولا زنان در دوره قبل از شروع عادت ماهانه بيشترين نارضايتي را نسبت به دوره‌هاي ديگر تجربه مي‌کنند.
اشتباه مغز
حتي لاغرترين زنان هم ممکن است مقابل آينه خود را چاق ببينند که دليل آن هم اشتباه مغز در تخمين اندازه بدن است. تحقيقات نشان مي‌دهد مغز انسان مي‌تواند اندازه بدن را تا دوسوم بزرگ‌تر و پهن‌تر از اندازه واقعي و قد را تا يک‌سوم کوتاه‌تر از آنچه هست، ببيند، به همين دليل است که بعضي از زنان با وجود داشتن اندام لاغر باز هم به فکر کاهش وزن هستند.
منبع:مجله سيب سبز /برترين ها


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۷۲۷۲۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درمان بیماران سرطانی در مراکز دولتی رایگان است/ نشان‌دار شدن بیش از دو میلیون بیمار خاص

محمد ناصحی مدیر عامل سازمان بیمه سلامت در برنامه روز جهانی تالاسمی در خصوص اقدامات صندوق بیماران خاص گفت: درمان بیماران سرطانی در مراکز دولتی رایگان بوده و هزینه آنها در بخش های غیر دولتی بر اساس بودجه صندوق بیماران خاص کاهش پیدا کرده است. 

ناصحی ادامه داد: بسته خدمتی جدید در بیمه سلامت از جمله بسته های جدید اوتیسم و کاشت حلزون تحت پوشش صندوق بیماران خاص قرار گرفته است. همچنین خدمات بیماران تالاسمی تحت پوشش صندوق بیماران خاص است. 

مدیر عامل سازمان بیمه سلامت تاکید کرد: اکنون تولد بیماران تالاسمی ماژور به حداقل و حتی در مواردی به صفر رسیده است.

او گفت: قیمت های جدید پس از دریافت از سازمان غذا و دارو در سامانه بارگذاری خواهد شذ تا بیماران مابه التفاوت قیمت جدید و افزایش یافته را نپردازند. برخی از بیماران نسبت به داروی تولید داخل حساسیت دارند که بیمه سلامت ۹۵ درصد از هزینه های آن را پرداخت می کند. 

ناصحی گفت: شش میلیون و ۶۰۰ هزار بار مراجعه بیماران خاص و صعب العلاج را داشته ایم. بسته خدمتی دندانپزشکی برای ۱۰ بیماری خاص بارگذاری شده و می توانند از این خدمات استفاده کنند.

وی افزود: ۵۳ بیماری خاص و صعب العلاج در سامانه بیمه سلامت بارگذاری شده و هزینه های دارویی و بستری آنها با پوشش بیمه سلامت در راستای اجرای نسخه الکترونیکی و کاهش پرداختی از جیب مردم ، پرداخت می شود.

مدیرعامل بیمه سلامت ادامه داد: بسته های ارائه خدمات حمایتی صندوق بیماران خاص و صعب العلاج شامل تشخیصی، دارویی و توانبخشی غنی بوده و در حال بازبینی هستند و باید خدمات مناسبی برای بیماران ارائه شود و با توجه به اینکه شمار بیماران سه برابر حجم بیماری ها است باید تعداد آنها با ارائه خدمات بهتر و پیشگیری کمتر شود‌.

وی بیان کرد: بیش از ۲ میلیون بیمار نشان دار شده و به دنبال آن هستیم همه بیمه شدگان بتوانند از خدمات صندوق بیماران خاص استفاده کنند و داروهای گران قیمت از جمله سرطانی و اس ام ای تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: انواع بیماری مغزی، روانی مزمن، دیابت، قلبی، سرطان، پارکینسون، صرع، تالاسمی، آسیب های شنوایی شدید، پیوند کلیه، نارسایی کلیه و غیره جزو صندوق بیماری های خاص و صعب العلاج هستند و به بیماران خدمات ارائه می شود.

ناصحی اظهار داشت: در بخش دارویی بیماران هموفیلی فقط ۵ درصد فرانشیز دریافت می کنند و خدمات تامین اندام مصنوعی مانند قطع عضو دیابت ۲۵ میلیون تومان پرداخت می شود.

مدیرعامل بیمه سلامت داد: انسولین های تزریقی  پر هزینه ترین داروها برای صندوق های بیمه گر بوده و داروی متفورمبن  دیابت پر مصرف تربن دارو برای بیمه ها است. 

وی بیان کرد: بیمه سلامت داروخانه ها را برای ماه اسفند سال گذشته  پرداخت کرده و در حال برنامه ریزی برای پرداخت فروردین هستیم.  بودجه بیمه سلامت افزایش ۶۹ هزار میلیارد تومان برای سال جدید داشته است. 

ناصحی ادامه داد: در بخش بستری سامانه سپاس به صورت الکترونیکی است و بیمه سلامت پرونده ها را برای ارزبابی به دقت رسیدگی می کند.

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی بهداشت و درمان

دیگر خبرها

  • کمک ۱۲۴۰ میلیارد تومان به بیماران خاص و صعب العلاج در استان تهران
  • درمان بیماران سرطانی در مراکز دولتی رایگان است/ نشان‌دار شدن بیش از دو میلیون بیمار خاص
  • دونگ کوای ؛ جینسنگ زنانه و نسخه ای که می تواند خطرناک باشد(+عکس)
  • هلال سفید انتهای ناخن را جدی بگیرید + رازهای مهم
  • درمان بیماری‌های کلیوی با سم این حشره خطرناک
  • تشخیص زودهنگام سرطان، پنجره‌ای به سوی زندگی
  • درمان بیماری کلیوی با سَم صدپایان!
  • با این ۸ روش طول عمرتان بیشتر می‌شود
  • تولید بیماری‌های احتمالی برای نسل آینده؛ حاصل بی‌توجهی به مامایی
  • چرا زنان بیشتر از مردان عمر می‌کنند؟