Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بی باک نیوز»
2024-05-01@15:06:33 GMT

مرمت پل تاریخی اورگان در مبدا زاینده رود

تاریخ انتشار: ۲۲ شهریور ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۷۲۸۰۴۰

مرمت پل تاریخی اورگان در مبدا زاینده رود


مدیر کل میراث فرهنگی استان اصفهان از مرمت پل تاریخی اورگان، به عنوان اولین پل تاریخی در مبدا رودخانه زاینده رود خبر داد.

به گزارش بی‌باک به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان؛ فریدون الله یاری با اعلام این مطلب افزود: با توجه به وجود ۱۱ پل تاریخی از مبدا تا انتهای رودخانه زاینده رود در استان اصفهان، کار پایش دائمی این پلهای تاریخی به ویژه در مناطقی که جریان آب رودخانه به صورت نامنظم جریان دارد در طی یک و نیم سال گذشته در دستور کار اداره کل میراث فرهنگی استان قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

الله یاری همچنین گفت: پل اورگان که در سال ۱۳۰۸ خورشیدی بنا شده است، اولین پل تاریخی در مبدا رودخانه زاینده رود است که تا کنون به ثبت ملی نرسیده بود، با این وصف پرونده ثبت این پل تاریخی در سال ۱۳۹۵ تهیه و در انتهای سال ۱۳۹۵، این پل به عنوان یازدهمین پل از مجموع ۱۱ پل تاریخی مسیر زاینده رود به ثبت ملی رسید.

مدیر کل میراث فرهنگی استان اصفهان همچنین تصریح کرد: با توجه به تخصیص اعتبارات عمرانی، مسئولین میراث فرهنگی شهرستان چادگان عملیات مرمت این پل را در نیمه اول سال ۱۳۹۶ آغاز کردند.

الله یاری در رابطه با چگونگی مرمت این پل تاریخی اظهار داشت: در این عملیات مرمتی قوسهای دهنه های پل و همچنین حاشیه های پل به جهت تردد گردشگران با اعتباری بالغ بر ۱۵ میلیارد ریال مرمت شده است.

در رابطه با چگونگی بهره برداری از این پل تاریخی، نورالله عبدالهی مدیر میراث فرهنگی شهرستان چادگان اظهار داشت: با توجه به اینکه این پل زیبای تاریخی توسط حاج جلیل استکی از بزرگان منطقه چادگان جهت تردد مردم منطقه و به نوعی جهت دسترسی محلی، بر روی زاینده رود بنا شده، لکن در پنجاه سال اخیر به تدریج رفت و آمدها بر روی آن افزایش یافته به گونه ائی که هم اینک این پل به یکی از بزرگترین محورهای ارتباطی غرب استان اصفهان تبدیل شده است.

او همچنین تاکید کرد: امیدواریم با ثبت ملی این اثر و با همکاری مسئولین بتوانیم با احداث پلی جدید در منطقه، رفت و آمدها را بر روی این پل کنترل نموده و به نوعی این پل را به عنوان مجموعه ائی تاریخی و گردشگری به عنوان محوری پیاده رو تعریف کنیم.

پل اورگان اولین پل تاریخی در مبدا رودخانه زاینده رود بوده و در جنب روستای اورگان در مرکز بخش چنارود و در ۳۵ کیلومتری شهر چادگان و در میانه جاده چادگان به کوهرنگ واقع شده است.

این پل تاریخی ارزشمند در سال ۱۳۰۸ خورشیدی به همت حاج جلیل استکی از بزرگان منطقه بنا شده ، با این وصف پل اورگان دارای ۹۰ متر طول و در ارتفاع ۵ متری از بستر رودخانه بنا شده و دارای ۱۲ پایه و ۱۱ دهنه جهت خروج آب می باشد و جالب اینجاست که در درون پایه های پل مکانی سرپوشیده برای اقامت موقت مسافران نیز در همان زمان ایجاد شده است.

در طی سالهای ۱۳۱۵ و ۱۳۳۹ مرمتهائی بر روی این پل صورت گرفته لذا با توجه به لزوم حفاظت از این پل تاریخی، در سال ۱۳۹۵ پرونده ثبتی آن تهیه و در پایان همان سال این پل تاریخی به ثبت ملی رسید، همچنین با عنایت به استفاده مکرر از این پل تاریخی، طرح مرمت این پل تاریخی پس از قریب به پنجاه سال که از آخرین مرمت بر روی پل می گذشت، تهیه و این پل تاریخی در نیمه اول سال ۱۳۹۶ مرمت شد.


منبع: بی باک نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bibaknews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بی باک نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۷۲۸۰۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحویل ۹ شیء تاریخی به میراث فرهنگی هرمزگان

سپهر زارعی معاون میراث فرهنگی هرمزگان گفت: یک دستدار میراث فرهنگی ۹ شئ تاریخی به دست آمده در شهرستان حاجی آباد را به اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تحویل داد.

وی افزود: این اشیاء شامل سکه، انگشتر و مهر متعلق به دوره ساسانی، صفویه و قاجاریه است.

معاون میراث فرهنگی هرمزگان گفت: اشیاء پس از بررسی نهایی به موزه مردم شناسی خلیج فارس بندرعباس تحویل داده می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان هرمزگان بندرعباس

دیگر خبرها

  • تابوت‌های باستانی «جوبجی» متعلق به سال ۹۸ هستند
  • تابوت‌های باستانی ‌محوطه‌ «جوبجی» متعلق به سال ۹۸ هستند
  • می گوید: جسد موجود در تابوت‌ها سالم بودند اما...+ عکس | ماجرای ویدئوی جنجالی تابوت‌های باستانی خوزستان چیست؟
  • خانه انصاری ارومیه میزبان گردشگران خواهد شد
  • حفاظت از خانه‌های تاریخی آذربایجان‌غربی در اولویت است
  • ماجرای ویدیوی منتشرشده در خصوص تابوت‌های جوبجی چیست؟
  • ویدیوی منتشرشده در خصوص تابوت‌های جوبجی مربوط به سال ۱۳۹۸است
  • تخریب آثار تاریخی در باران شدید کرمان؛ قسمت اسلامی قلعه نرماشیر ریخت
  • تحویل ۹ شیء تاریخی به میراث فرهنگی هرمزگان
  • برنامه ریزی برای ساماندهی گذر قدیمی جلوخان