Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-26@06:09:57 GMT

راهکارهای حفظ عملکرد سالم مغز

تاریخ انتشار: ۲۳ شهریور ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۷۳۵۳۴۶

فعالیت بدنی و تغذیه سالم به حفظ سلامت بدن کمک می کنند، اما این عادات زندگی به حفظ سلامت و هوشیاری مغز هم کمک می کنند.

خبرگزاری مهر: انجمن قلب آمریکا و انجمن سکته مغزی آمریکا به منظور کاهش ریسک از دست دادن توانایی تفکر خوب، دستورالعمل جدیدی را منتشر کرده اند که در آن به مجموعه ای از اقدامات در جهت حفظ سلامت بدن و مغز اشاره شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


فیلیپ گورلیک، نورولوژیست عروقی، در این بیانیه می گوید: «با پیروی از هفت مرحله ساده موسوم به روش "زندگی ساده ۷" نه تنها می توان از حمله قلبی و سکته پیشگیری کرد، بلکه قادر به پیشگیری از اختلال شناختی هم خواهیم بود.»

مراحل عنوان شده از سوی این انجمن عبارتند از: کنترل فشارخون؛ کنترل کلسترول؛ حفظ قندخون نرمال؛ فعالیت فیزیکی؛ رژیم غذایی سالم؛ کاهش وزن اضافی؛ و عدم استعمال سیگار یا حتی ترک آن (در صورت سیگاری بودن).

روش "زندگی ساده ۷" معمولا به شیوه های بهبود سلامت قلب مربوط می شود، اما بعد از بررسی ۱۸۲ مطالعه علمی منتشرشده، توصیه های آن برای حفظ سلامت مغز هم در نظر گرفته می شود.

به گفته گورلیک، «مطالعات انجام شده در مورد این مسئله بود که چگونه شیوه های سلامت قلب می تواند بر سلامت مغز در اوایل زندگی تاثیر گذارد.»

حفظ سلامت مغز ضروری است، به خصوص با توجه به موارد ابتلا به زوال عقل در سرتاسر جهان که به سرعت در حال افزایش است. طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی در حال حاضر، حدود ۴۷ میلیون نفر مبتلا به بیماری آلزایمر و سایر انواع زوال عقل هستند، و انتظار می رود تا سال ۲۰۵۰ این میزان تقریبا سه برابر شود.

در گذشته متخصصان فکر می کردند آلزایمر و سکته هیچ ارتباطی باهم ندارند اما اکنون این باور تغییر کرده است.

علاوه بر هفت گام توصیه شده، محققان بر اهمیت پیروی از دستورالعمل های قبلی، نظیر برقراری ارتباط اجتماعی، برای حفظ سلامت مغز تاکید می کنند.

توصیه های دیگر از سوی دانشکده پزشکی هاروارد برای حفظ عملکرد و هوشیاری مغز عبارتند از: حفظ روند یادگیری، استفاده از تمام حواس خود، اعتماد به خود، تکرار آنچه که می خواهید بدانید، فواصل زمانی مطالعه اطلاعات پیچیده، و استفاده از کلمات اختصاری به عنوان یک راه برای یادآوری لیست ها.

منبع: فردا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۷۳۵۳۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برپایی پایگاه سنجش و ارزیابی سلامت در بیمارستان علامه بهلول گنابادی

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی؛رئیس مرکز آموزشی، پژوهشی و درمانی علامه بهلول گنابادی گفت: درپایگاه سنجش و ارزیابی سلامت در بیمارستان علامه بهلول گنابادی ضمن اندازه گیری شاخص توده بدنی (BMI) و فشارخون، توصیه‌های لازم در خصوص سبک زندگی سالم به مراجعه کنندگان ارائه و برشور‌های آموزشی در خصوص رژیم غذایی سالم توزیع شد.
 دکتر مهدی پاسبان افزود: این پایگاه به مدت ۳ روز در ورودی بیمارستان و درمانگاه تخصصی برپا شد و ضمن اندازه گیری شاخص توده بدنی (BMI) و فشارخون، توصیه‌های لازم را در خصوص سبک زندگی سالم به بیش از ۲۰۰ مراجعه کننده ارائه و برشور‌های آموزشی در خصوص رژیم غذایی سالم توزیع شد.
 وی گفت: واحد آموزش سلامت بیمارستان علامه بهلول گنابادی در راستای برنامه‌های ملی سلامت، برنامه‌های متعدد آموزشی را طبق تقویم سلامت در حوزه‌های سلامت از جمله خودمراقبتی و سبک زندگی سالم، تغذیه سالم و فعالیت بدنی، سلامت روان، عوارض استعمال سیگار و دخانیات، پیشگیری از بیماری‌های مزمن غیرواگیر دیابت، فشارخون، سرطان و سکته مغزی در طول سال اجرا می‌کند. 
 دکتر پاسبان افزود: آموزش‌های گروهی به مراجعین در درمانگاه تخصصی و همراهان بیماران در بخش‌های بستری بیمارستان علامه بهلول گنابادی توسط کارشناس واحد آموزش و سلامت بیمار همراه با پخش فیلم‌های آموزشی و توزیع بروشور‌های آموزشی ارائه می‌شود. 
 
 

دیگر خبرها

  • همایش دانش آموزی سفیران سلامت در گرمسار برگزار شد
  • برپایی پایگاه سنجش و ارزیابی سلامت در بیمارستان علامه بهلول گنابادی
  • همایش پیاده روی خانوادگی و صرف صبحانه سالم در روستای یار عزیز تکاب
  • آغاز طرح بازگشت به زندگی سالم در مشهد
  • جمعیت سالم عامل اقتدار هر کشور است
  • پیشگیری از بروز بیماری‌های قلبی با داشتن سبک زندگی سالم
  • پیشگیری از بیماری‌های قلبی مستلزم رعایت سبک زندگی سالم است
  • پیشگیری از بیماری های قلبی با سبک زندگی سالم
  • قدردانی از ۸۷ فعال برتر حوزه سلامت خراسان جنوبی
  • طب ایرانی یکی از اصول ششگانه سبک زندگی را محیط می‌داند