Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، در ادامه سلسله گزارشات در محضر علما، بیست و سوم ذی‌الحجه یادروز درگذشت مرحوم حاج شیخ عباس قمی، صاحب مفاتیح‌الجنان، یکی از علمای بزرگ و از افتخارات شیعه است که نامی جاودانه در آسمان ستارگان و فرزانگان عالم تشیع از خود برجای گذاشته است. برای بررسی و شناخت بیشتر از این عالم بزرگوار با حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمد حسن لواسانی، محقق و پژوهشگر حوزه علمیه و نوه آیت‌الله لواسانی گفتگویی انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!




رمز موفقیت شیخ عباس قمی را بفرمایید؟رمز موفقیت آشیخ عباس قمی اعلی‌الله مقامه، دو نکته است. اول جامعیت در علوم اسلامی و دوم مدیریت صحیح عمر.
او در طول عمر ۶۵ ساله‌ خود، و بدون داشتنِ منابع دیجیتالیِ امروزی، کتاب‌هایی نوشت که ما برای نوشتن هرکدام از آن‌ها سال‌ها وقت نیاز داریم. کتاب‌هایی که بیش‌ترشان، سرآمد و مشهور شدند.
اگر بخواهیم از تاریخ اسلام بدانیم؛ می‌توانیم کتاب شریف «کحل البصر» را که سیره پیامبر خاتم صلی‌الله علیه است مطالعه کنیم. یا «بیت الأحزان» در مصائب حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها یا «نفس المهموم» که مقتل مشهور سالار شهیدان است. یا «انوار البهیه» و «منتهی الآمال» که از برترین کتب تاریخ زندگی ائمه اطهار صلوات الله علیهم اجمعین است.
اگر گوشه‌ای از کرامات امام هشتم را بخواهیم؛ «فوائد الرضویه» بسیار خواندنی است.
اگر بخواهیم زندگی‌نامه بزرگان شیعه را بدانیم، کتاب فوق‌العاده «الکُنیٰ و الالقاب» در اختیار ماست.
اگر به داستان پس از مرگ، علاقه نشان بدهیم؛ کتاب مشهور «منازل الآخرة» یار ماست.
و کتاب جاودانه‌ای که در هر خانه‌ای پیدا می‌شود: «‌مفاتیح الجنان»!
این‌ها همه، کتب عمومی شیخ است. آن بزرگوار، کتب تخصصی دیگری هم در علم رجال و حدیث و عقائد و فقه و اخلاق تألیف فرموده است.

دلیل ماندگاری مفاتیح الجنان چیست؟
کتاب‌های زیادی در علم دعا نوشته شدند که برخی‌شان در زمان «مفاتیح‌الجنان» هم یافت می‌شدند. اما آن‌چه مفاتیح را جاودانه کرد؛ یکی نفسِ پاکِ خودِ نویسنده بود لابلای این کلمات نورانی، برای همیشه باقی ماند. و دوم، فارسی و آسان بودنِ آن که شیعیانِ تشنه‌ پارس را سیراب می‌نمود.
و دلائل دیگری چون، جامعیت، کاربردی بودن، تک‌جلدی بودن و... .

اگر بخواهید در یک جمله شیخ عباس قمی را معرفی کنید چه می‌فرمایید؟
حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمد حسن لواسانی در پایان در یک جمله شیخ عباس قمی(ره) را معرفی کرد و افزود: شیخ عباس قمی، پرکارترین دانشمندِ قرن چهاردهم و دانشمندی که تکرار نشد.
علیرضا برومند


منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۷۴۴۲۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیت‌الله مطهری الگویی وارسته برای نسل جستجو‌گر عصر ماست

 نصرت خاتون علوی گفت: استاد شهیدمرتضی مطهری (ره) یکی از بارزترین، موفق‌ترین و پیشروترین متفکران اسلامی در عصر جدید است که در گستردگی فکر، درک زمان، شناخت مسائل فکری، توجه به واقعیات و آشنایی با مبانی دینی سرآمد هم عصران خویش بود.
 
وی افزود: او توانست عمر پر برکت خود را در راه شناخت عمیق اسلام و شناساندن این مکتب حیات‌بخش از زوایای مختلف به شیفتگان علوم و معارف اسلامی و مبارزه سرسختانه با کجروی‌ها و انحرافات صرف نماید. بدین جهت حق عظیمی بر مسلمانان به‌ویژه نسل انقلاب دارد و به حقیقت، الگویی وارسته و موفق برای نسل جستجوگر عصر ماست.
 
عضو هیئت علمی دانشگاه ولایت ایرانشهر ادامه داد: شهید مطهری یکی از شخصیت‌های بسیار ارزشمند جامعه بود. کمتر سراغ داریم، حداقل در تاریخ زندگی خودمان، شاید تعدادشان به ۱۰ نفر هم نرسد. شخصیتی دلسوز جامعه، فرهنگ دین و ایران بود، هر چه نوشت خوب نوشت و کتابی از شهید مطهری نیست که بخوانید و استفاده نکنید. همین الان هم گاهی وقت‌ها که فرصت پیدا می‌کنم در قفسه کتاب هایم، یک قفسه مخصوص کتاب‌های شهید مطهری است، چند دقیقه که فرصت پیدا می‌کنم یک کتاب را از قفسه برداشته و ورق می‌زنم همانجا و در همان صفحه استفاده می‌کنم.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • لورکوزن با رکوردشکنی تاریخی، جاودانه شد!
  • ۴۰ عنوان کتاب جدید از منشورات رهبر انقلاب در نمایشگاه کتاب
  • «درآمدی بر علوم انسانی اسلامی در اندیشه رهبر انقلاب» منتشر می‌شود
  • چرا داستان «جمشید بسم‌الله» دهه‌هاست تکرار می‌شود؟
  • زندگی و زمانه آیت‌الله حاج آقا مجتبی تهرانی در «شمع محفل»
  • جادوگر، جاودانه شد؛ لوکا مودریچ رکورد تاریخی در رئال مادرید را شکست!
  • روایتی از سرگذشت سید عباس موسوی + فیلم
  • اقدامات بی بدیل امام صادق علیه السلام در حفظ و صیانت از روایات
  • آیت‌الله مطهری الگویی وارسته برای نسل جستجو‌گر عصر ماست
  • انتشارات صهبا از کتاب جدید با نام «حدیث مکارم الاخلاق» رونمایی کرد