Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - موسيقي ما- مراسم افتتاحيه خانه تنبور روز گذشته در روستاي بانزلان برگزار شد، در اين مراسم مسئولان و هنرمنداني چون حسين عليزاده، شهرام ناظري، کيهان کلهر، علي‌اکبر شکارچي، محمدرضا درويشي، نويد افقه، علي بوستان، علي ترابي و بسياري از هنرمندان محلي حضور داشتند.
«حسين عليزاده» از اينکه «علي‌اکبر مرادي» خانه تنبور را در ملک خصوصي‌اش و با هزينه‌هاي غيرارگاني ساخته، تشکر کرد و گفت: «فکر مي‌کنم در ميان اتفاق‌هايي که براي ملت ايران افتاده؛ اتفاق امروز بسيار مهم است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امروز در برگزاري اين مراسم هيچ تشنجي نيست و حضور اين مردم در اينجا نياز به هيچ مسئله حفاظتي ندارد. ما همه ايراني هستيم و تنبور به مني که تنبورنواز نيستم تعلق دارد؛‌همان‌طور که هر سازي به شما تعلق دارد. هر قطعه‌اي از هر کجاي ايران به تمامِ ايراني‌ها تعلق دارد و ايران يکي از سرزمين‌هاي بزرگ دنياست که فرهنگ‌هاي بسيار متنوعي را در خودش جاي مي‌دهد واز نظر تخصص موسيقي يکي از کشورهاي بسيار ثروتمند است؛، چون به خاطر اقوامي که در اينجا زندگي مي‌کنند داراي موسيقي‌هاي بسيار غني هستند. شايد اين مساله براي مردمي که تخصص چنداني ندارند، ناشناخته باشد؛ اما در سطوح دانشگاهي و تحقيقاتي يک ادعا نيست و به همين خاطر است که درست است ساليان درازي به موسيقي کم‌لطفي مي‌شود؛ اما موسيقي به لطف کسي نيازي ندارد. موسيقي در قلب همه است. مثل نفس کشيدن است؛ تمام زندگي ما پر از موسيقي است؛ موسيقي‌اي که با ساز نواخته نمي‌شود، مثل رنگ است؛ مثل طبيعتي است که شما مي‌بينيد. »
او ادامه داد:‌ «من به شهر کرمانشاه بسيار غيرت دارم چون با موسيقي اين منطقه آشنا هستم و دو هنرمند بزرگ کيهان کلهر و شهرام ناظري از آن سر برآورده‌اند؛ اما وقتي صحبت از اين دوستان مي‌شود که در تمام جهان مطرح هستند؛ دو عنوان از فرهنگِ خودمان را حذف مي‌کنيم. يکي مساله «شواليه» است که درباره‌ي «شهرام ناظري» به کار مي‌بريم. خود نامِ «شهرام ناظري» به تنهايي گويا نيست که ما از واژه‌ي ديگري استفاده کنيم؟‌ او کرمانشاهي و ايراني است . شايد به همين خاطر خودم اين عنوان را قبول نکردم تا «حسين عليزاده» باشم، نمي‌خواهم شواليه باشم. همين‌طور تمام روزنامه‌نگاران از «کيهان کلهر» به عنوان کمانچه‌نوازي بين‌المللي ياد مي‌کنند، چرا اين اتفاق رخ مي‌دهد؟‌ يعني ما در جهان ايران نداريم؟‌ ايران بخش مهمي از جهان است؛ چرا وقتي مي‌خواهيم جهاني باشيم، ايران را حذف مي‌کنيم؟‌ کلهر آهنگساز و کمانچه نواز بزرگ ايراني است. با عنوان‌هاي غيرفارسي و غيرايراني هنرمندانمان را خطاب نکنيم. اگر در فرانسه بدانند که ما به هنرمندمان «شواليه» مي‌گوييم به ما مي‌خندند؛ اين يعني ما هنرمندمان را با عنواني خطاب مي‌کنيم که آنها به ما داده‌اند. شما در دنياي موسيقي جوايز و نشان‌هاي بسياري گرفته‌ايد، مبارک‌تان باشد و صدها جايزه ديگر هم حق‌تان هست که بايد بگيريد اما نام‌تان براي بيان بزرگي‌تان کافي است. شهرام ناظري وقتي اسمش مي‌آيد قلب همه برايش مي‌تپد پس نيازي به عنوان «شواليه» ندارد. هنرمندان بسيار ديگري هم در ايران هستند که نشان «شواليه» را گرفته‌اند اما تنها به نامشان خطاب مي‌شوند. محمدرضا شجريان هم نشان شواليه گرفته اما همان نامش براي بيان بزرگي‌اش در هنر کافي است.»‌
«شهرام ناظري» نيز در بخش ديگري از اين مراسم سخنانِ کوتاهي بيان کرد: «باعث سعادت من است که امروز به همراه ديگر استادان موسيقي در اينجا در خدمت شما هستيم. از همه کساني که زمينه ايجاد اين خانه تنبور را فراهم کرده‌اند، تشکر مي‌کنم. از مرادي که زحمات بسياري کشيده تشکر مي‌کنم. از تمام مسئولاني که اين برنامه را ياري کردند تشکر مي‌کنم. تاريخ نام کساني که در به سرانجام رسيدن اين مراسم کمک کرده‌اند را به مهر ياد مي‌کند. روسياهي هم براي کساني مي‌ماند که نمي‌خواستند چنين مراسم باشکوهي براي افتتاح خانه تنبور برگزار شود.»
ناظري همچنين در بخش ديگري از اين مراسم به درخواست مردم براي آوازخواني‌اش پاسخ مثبت داد و دو قطعه را يکي به زبان فارسي و ديگري به زبان کردي براي حاضران اجرا کرد.
در اين مراسم همچنين «علي اکبر مرادي» - نوازنده‌ي تنبور و متولي خانه تنبور- در سخناني کوتاه گفت : «کسي که در تمام اين دوران يار ما بوده، مهندس محمود بيات معمار اين بناست. اينجا(خانه تنبور) مرکزي براي هنر است. اينجا جايي براي هنر والاست؛ پس به ما اجازه خدمت بدهيد. همه ما بدون هيچ توقعي داريم کار مي کنيم. اينجا خانه تنبور گوران يا کرمانشاه هم نيست؛ اينجا خانه تنبور است.»
«محمدرضا درويشي» آهنگساز و پژوهشگر موسيقي ايران هم درباره‌ي اين رويداد گفت: «علي اکبر مرادي بي‌هيچ پشتوانه‌اي جان و مالش را براي تاسيس اين خانه گذاشته است. اميدوارم جوانان تنبورنواز از کلِ نقاط استان و حتي استان‌هاي اطراف به اين مکان بيايند. تنبور امروز يک ساز ملي است. يک ساز باستاني است. تنبور فقط يک ساز محلي نيست. هيچ جايي بهتر از خانه تنبور نمي تواند مقام هاي اصيل تنبور را به نسل هاي بعد منتقل کند. به استاد مرادي تبريک و خسته نباشيد مي گويم. خوش به حال همه ما که در اولين جشنواره تنبور هستيم.»
«کيهان کلهر» نيز که به تازگي سه اجراي موفق همراه با «رامبرانت تريو» داشته است؛ ديگر سخن‌ران اين مراسم بود: «آنچه من مي‌خواستم بيان کنم، استادان ناظري و درويشي بيان کردند؛ جز اينکه بسيار خوشحالم که يکي از بزرگ‌ترين آرزوهاي دوستم آقاي علي‌اکبرخان مرادي تحقق پيدا کرد و اينجا ساخته شد. ايشان در سال 81 به من گفت که چنين قصدي دارد و خوشبختانه ساخت اين مرکز ميسر شد. راه‌اندازي اين مرکز به تنبور در اين منطقه مرکزيت مي‌دهد.»
برندگان جشنواره در سه رده‌ي سني الف تا ج معرفي شدند؛ اما از اتفاقاتِ مهم امروز عيادت «حسين عليزاده» استادِ برجسته‌ي موسيقي ايران براي عيادت از کودکِ کمانچه‌نوازي است که هم‌اکنون در کما به سر مي‌برد.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۷۵۰۱۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مراسم ویژه خدام حسینی در حرم مطهر امام حسین(ع) عصر جمعه

دریافت 54 MB کد خبر 6089193

دیگر خبرها

  • پارک شهدای سنندج به پاتوق فرهنگی تبدیل می‌شود
  • شکست جادوگر بریتانیایی پس از توهین به وفایی
  • ما مجرم زاده می‌شویم
  • بر قطع روابط اقتصادی و دانشگاهی با اسرائیل اصرار داریم
  • « نئوتنالیتی » شنیدنی شد/ انتشار مجموعه «قاوال مکتبی»
  • «نئوتنالیتی» شنیدنی شد/ انتشار مجموعه «قاوال مکتبی»
  • قهرمانی ایران در کشتی فرنگی بین المللی جام تختی
  • مراسم ویژه خدام حسینی در حرم مطهر امام حسین(ع) عصر جمعه
  • حج را نمی‌توان با اعمال دیگر جایگزین کرد
  • داستان تیتراژ سریال«دلیران تنگستان»/ وقتی موسیقی ایرانی محترم است