Web Analytics Made Easy - Statcounter

آبنیکی گفت:رآکتور آب سنگین خنداب باید تا کنون به مدار تولید وارد می‌شد اما با مطرح شدن بازطراحی، برخی از بخش‌های این رآکتور تخریب و بخش دیگری در حال بازطراحی است، این اقدامات علاوه بر افزایش هزینه‌ها، کشور ما را حداقل ۶ سال در صنعت هسته‌ای به عقب بازگرداند. به گزارش جهان نيوز؛ حسین آبنیکی از مدیران ارشد سابق صنعت غنی سازی و رییس مرکز توسعه سازمان انرژی اتمی ایران در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار نسیم خنداب، گفت: آب سنگین محصولی راهبردی و استراتژیک در دنیا است، در حال حاضر تولید این محصول تنها در انحصار برخی از کشورها است، ایران نیز جزو محدودکشورهایی است که سالانه نزدیک به ۲۰ تن آب سنگین در رآکتورهای آن تولید می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


رآکتور آب سنگین خنداب قرار بود جایگزین رآکتور تهران شود
آبنیکی با اشاره به رآکتور آب سنگین خنداب، بیان کرد: این رآکتور، رآکتوری بومی است و کار ساخت آن از زیربنا توسط نیروهای متخصص بومی رقم خورد، رآکتور هسته‌ای خنداب ماموریت جایگزینی رآکتور آب سنگین تهران( از عمر این رآکتور نزدیک به نیم قرن می‌گذرد) در حوزه تحقیقات و تولید رادیو دارو را برعهده داشت اما کشورهای اروپایی با بهانه‌های مختلف مبنی بر اینکه رآکتور آب سنگین منجر به تولید پلوتونیم و در نهایت استفاده آن در حوزه نظامی می‌شود کشور ایران را از این صنعت محروم کردند.
وی افزود: بر اساس برنامه می‌بایست رآکتور آب سنگین خنداب تا امسال به مرحله بهره‌برداری برسد، اما متاسفانه نه تنها مسیر تکمیل رآکتور متوقف شد بلکه قلب آن نیز خارج و برخی از قسمت‌های رآکتور نیز با بتن پر شد.

رآکتور خنداب؛ اولین رآکتور آب سنگین در کشور ایران
این کارشناس هسته‌ای در ادامه گفت: رآکتور آب سنگین خنداب علاوه بر ارتقا دانش ما در صنعت هسته‌ای و کاربرد در حوزه تحقیقات، اولین رآکتور آب سنگین در کشور ایران بود که نیازی به اورانیوم غنی شده نداشت و از سوخت طبیعی استفاده می‌کرد، رآکتور بوشهر، تهران و اصفهان رآکتور آب سبک هستند.

عقب‌گرد ۶ ساله صنعت هسته‌ای کشور با توقف فعالیت رآکتور خنداب
رییس مرکز توسعه سازمان انرژی اتمی ایران تصریح کرد: رآکتور آب سنگین خنداب باید تا زمان حاضر به مدار تولید وارد می‌شد اما با مطرح شدن موضوع بازطراحی برخی از بخش‌های این رآکتور تخریب و بخش دیگری در حال بازطراحی است، این اقدامات علاوه بر افزایش هزینه‌ها، کشور ما را حداقل ۶ سال در صنعت هسته‌ای به عقب بازگرداند.

خبری از حمایت و انتقال فناوری خارجی ساخت رآکتور نیست
وی در ادامه افزود: کلیه فعالیت‌های تکمیل رآکتور آب سنگین خنداب از سال ۹۲ متوقف شد و بر اساس نتایج مذاکرات رآکتور باید زیر نظر کشورهای غربی و با همکاری این کشورها بازطراحی شود اما در حال حاضر خبری از حمایت و انتقال فناوری‌های ساخت رآکتور به گوش نمی‌رسد و کلیه اقدامات بازطراحی توسط مهندسین داخلی در حال انجام است و کشورهای مطرح شده تنها به نظارت و بررسی بسنده کرده‌اند.

توقف فعالیت بیش از ۱۰ هزار سانتریفیوژ/باید از کشورهای غربی سوخت قرض کنیم
آبنیکی با اشاره به تعهدات هسته‌ای ایران گفت: مسئولین مربوطه با تبدیل بیش از ۱۰ تن اورانیوم ۳ و نیم درصد به کیک زرد عملا این میزان اورانیم را از بین بردند، ۲۰۰ کیلو از اورانیوم ۲۰ درصد نیز با تبدیل به سوخت از دسترس کشور ما خارج شد، بیش از ۱۰ هزار سانتریفیوژ تا کنون جمع‌آوری و به جز چند زنجیره در فردو ما‌بقی زنجیره‌ها و زیرساخت‌ها به طور کامل از بین رفته است، اگر ذخیره سوخت ۲۰ درصد کشور ما در رآکتور آب سنگین تهران به اتمام برسد باید از کشورهای غربی سوخت قرض بگیریم.

جبران این میزان خسارت تقریبا غیر ممکن است
این کارشناس هسته‌ای افزود: در حال حاضر برای بازگشت احتمالی به زنجیره فردو و تولید اورانیوم ۲۰ درصد، نه تنها مواد اولیه‌ برای کشور ما باقی نمانده است بلکه بسیاری از نیروهای متخصص به دلیل خروج از چرخه صنعت هسته‌ای حاضر به همکاری مجدد نیستند و جبران این میزان خسارت تقریبا غیر ممکن است.
رییس مرکز توسعه سازمان انرژی اتمی ایران با اشاره به بازطراحی رآکتور آب سنگین خنداب بیان کرد: بازسازی و بازطراحی این رآکتور با همکاری کشور چین انجام می‌شود و آمریکا و کشورهای غربی تنها برای تحمیل خواسته‌ها و تایید فعالیت‌های هسته‌ای کشور ما وارد میدان شدند.

کاهش توان رآکتور آب سنگین خنداب بعد از بازطراحی
وی در ادامه افزود: بازطراحی، ساخت و اصلاح رآکتور آب سنگین خنداب نیازمند بازه زمانی ۵ ساله است، بعد از بازطراحی توان این رآکتور کاهش یافته و دیگر نمی‌توان نام آن‌را رآکتور آب سنگین گذاشت.

تصمیم مسئولین در برابر نقض پیمان طرفین قرارداد جای سوال دارد
آبنیکی با اشاره به اقدامات مسئولین خاطرنشان کرد: تا کنون برخی از مسئولین به توجیه اقدامات طرفین قرارداد بسنده کرده و هیچ اقدام شایسته‌ای در برابر نقض پیمان آمریکایی‌ها انجام نداده‌اند، مصوبات مجلس نیز تا کنون اجرایی نشده است، اینکه در آینده مسئولین چه تصمیمی در برابر تحریم‌های جدید و نقض پیمان طرفین قرارداد بگیرند برای همه مردم جای سوال دارد.

منبع: جهان نيوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jahannews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جهان نيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۷۶۰۱۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر کشور: پیدا شدن دختر ایران زمین را تبریک می‌گویم

وزیر کشور با قدردانی از تلاش پنج روزه نیروهای هلال احمر و تیم‌های امدادی محلی برای یافتن «یسنا»، پیدا شدن این دختربچه کلاله‌ای را به خانواده او و ملت ایران تبریک گفت.

به گزارش مشرق، «احمد وحیدی» در پیامی با تأکید بر اینکه پیدا شدن یسنا دل همه مردم ایران را شاد کرد، ابراز امیدواری کرد همه دختران، پسران، زنان و مردان ایران عزیزمان، همواره در امنیت و آسودگی خاطر و به دور از بلایا به سر برند.

وزیر کشور «یسنا» را «دختر ایران زمین» لقب داد و در ادامه از امدادگران و نیروهای انتظامی جهادگر و دلسوز ایران اسلامی که همواره دغدغه آسودگی مردم عزیز کشورمان را دارند، قدردانی کرد.

«یسنا» دختر بچه چهار ساله اهل کلاله از عصر روز یکشنبه ۹ اردیبهشت در زمین‌های کشاورزی روستای «یلی بدراق» کلاله استان گلستان مفقود شده بود. از همان لحظات اولیه دریافت گزارش مفقود شدن یسنا، تیم‌های متعدد امدادی و انتظامی با حضور فوری در منطقه، عملیات جست و جو را آغاز کردند و نهایتاً مدیرعامل جمعیت هلال احمر از زنده پیدا شدن این کودک ۴ ساله توسط تیم پاراگلایدرسوار با رصد مزارع از آسمان خبر داد.

دیگر خبرها

  • مصرف کولر‌ها در ایران معادل مصرف برق یک کشور ۱۲۰ میلیون نفری است
  • مصرف کولر‌ها در ایران معادل مصرف برق یک کشور ۱۲۰ میلیون نفری
  • پروژه جدید واشنگتن برای ادامه اشغالگری در خاک سوریه / حمایت ویژه از هسته‌های مخفی داعش برای توقف حملات نیروهای مقاومت علیه آمریکایی‌ها + نقشه میدانی و عکس
  • مصرف کولر‌ها در ایران معادل مصرف برق کشور ۱۲۰ میلیون نفری است
  • مصرف کولرها در ایران معادل مصرف برق کشور ۱۲۰ میلیون نفری است
  • رکوردشکنی در فروش نفت و رشد اقتصادی بالا با تکیه بر بازطراحی تجارت انرژی در دولت سیزدهم
  • در سفر رافائل گروسی به تهران موارد اختلافی ایران و آژانس حل خواهد شد؟
  • آیا در سفر گروسی موارد اختلافی ایران و آژانس حل خواهد شد؟
  • وزیر کشور: پیدا شدن دختر ایران زمین را تبریک می‌گویم
  • هشدار تشدید و تداوم فعالیت سامانه بارشی در هرمزگان