Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-05-02@10:28:21 GMT

«اسب کاسپین» نژادی در معرض خطر انقراض است

تاریخ انتشار: ۲۵ شهریور ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۷۶۱۰۰۵

«اسب کاسپین» نژادی در معرض خطر انقراض است

گیلان-رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گیلان گفت: اسب کاسپین یک نژاد در معرض خطر انقراض محسوب می‌شود.

به گزارش قدس آنلاین، مریم فلاحی با بیان اینکه اسب کاسپین اسب کوتاه قد و زیبای ایرانی است که به خطه شمال و جنگل‌های حاشیه دریای خزر تعلق دارد و یکی از نژادهای پایه در سطح بین المللی بوده و ذخیره ژنتیکی بسیار ارزشمندی محسوب می‌شود، گفت: تعداد آنها در جهان و ایران بسیار محدود بوده و یک نژاد در معرض خطر انقراض محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: این ذخیره ژنتیکی با ارزش، بسیار مناسب جهت آموزش سوارکاری کودکان و نوجوانان بوده و در عین حال بسیار آموزش پذیر و دارای هوش به سزایی است.

دکتر فلاحی ادامه داد: در جلسه‌ای که در سال ۱۳۸۸ در محل سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی (وزارت جهاد کشاورزی) به منظور توسعه تحقیقات کاربردی و استفاده بهینه از توانمندیهای موجود در کشور در زمینه اسب کاسپین و در راستای دستیابی به اهداف عالیه برنامه راهبردی تحقیقات حفظ ذخایر برگزار شد، مجتمع نگهداری و تحقیقات اسب کاسپین در مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی گیلان تاسیس و راه اندازی شد و براساس این برنامه، حفاظت از ذخایر ژنتیکی اسب کاسپین برعهده مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی گیلان گذاشته شده است.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گیلان خاطر نشان کرد:در همین راستا با هدف ارائه یک برنامه راهبردی جهت احیاء و حفظ ذخایر ژنتیکی این نژاد ارزشمند و عملیاتی کردن این برنامه و رفع مشکلات موجود، کارگروه اسب کاسپین در سال ۱۳۹۴ به دستور ریاست سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان شکل گرفت که اعضای آن از محققین و اساتید مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی و همچنین دست‌اندرکاران دستگاه‌های اجرایی ذیربط و هیات سوارکاری استان هستند.

وی تصریح کرد: زمینه‌های لازم برای توسعه همکاری های علمی و پژوهشی در زمینه اسب کاسپین مهیا شده است.

فلاحی افزود: باید از این فرصت در راستای توسعه استان گیلان استفاده بهینه شود، تا در آینده‌ای نزدیک بتوان درباره اسب کاسپین در سطح کشور و جهان، به ویژه کشورهای حاشیه دریای خزر حرف اول را زد.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گیلان گفت:در مسیر معرفی این نژاد ارزشمند و منحصر به فرد جهانی و ترویج این ورزش مفرح در استان بدنبال بخش خصوصی جهت در اختیار گذاشتن این مجموعه بودیم تا مرکز به نظارت خود جهت حفظ ذخایر ژنتیکی بپردازد که این امر به علل مختلف میسر نشد لذا مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گیلان مبادرت به تاسیس باشگاه سوارکاری کاسپین کرد تا شاید طی زمان آینده با افزایش جذابیت های محیطی و استقبال شهروندان ، بخش خصوص تمایل به همکاری و در اختیار گرفتن این مجموعه داشته و این مرکز وظیفه نظارتی خود را در مورد حفظ ذخایر ژنتیکی، ایفا کند.

منبع: قدس آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۷۶۱۰۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشت نیشکر در ۲۹ هکتار از زمین‌های کشاورزی گیلان

صالح محمدی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به آغاز کشت نیشکر در استان گفت: همه ساله ۲۹ هکتار از اراضی زراعی استان زیر کشت نیشکر می‌رود.

او با بیان اینکه شهرستان‌های صومعه سرا و لنگرود قطب تولید نیشکر در گیلان هستند، افزود: زمان کشت این محصول از نیمه اول اردیبهشت ماه آغاز می‌شود و زمان برداشت آن در آذر ماه هر سال است و فرآوری تا دی ماه ادامه داد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان همچنین تصریح کرد: نیشکرکاران در زمان کاشت، داشت و برداشت محصول از هیچ‌گونه سم و کودی استفاده نمی‌کنند.

به گفته محمدی، شکر سیاه تولید شده از کیفیت و بازارپسندی مناسبی برخوردار بوده و در قالب محصول سالم عرضه می‌شود.

او همچنین گفت: استان گیلان حدود ۱۸۰ بهره بردار در زمینه کشت محصول نیشکر دارد و روش پخت شکر سیاه به صورت سنتی در کارگاه‌های محلی است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان افزود: سال گذشته به ازای هر هکتار ۱۴۰۰ کیلوگرم شکر خشک به ارزش اقتصادی ۹۵ میلیارد ریال تولید شد. 

محمدی تصریح کرد: شکر سیاه، دوشاب و کف شکر از جمله تولیدات نیشکرکاران با استفاده از محصول برداشت شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان گیلان رشت

دیگر خبرها

  • هفت گونه گیاهی کهگیلویه و بویراحمد در خطر انقراض قرار دارند
  • مسیر خلق دانش و انتقال آن به عرصه های کشاورزی باید تقویت شود
  • تأسیس بانک ذخایر دریایی ایران به مناسبت روز ملی خلیج فارس
  • انتقال فناوری به حوزه کشاورزی باید در دستور کار قرار گیرد
  • کشت نیشکر در ۲۹ هکتار از زمین‌های کشاورزی گیلان
  • تحقیقات محققین در حوزه کشاورزی باید کاربردی باشد
  • غرق شدن نوجوان ۱۴ ساله در سرپل ذهاب
  • خاموشی چاه‌های کشاورزی در رفسنجان
  • نمونه‌های دریایی ایران در مرکز ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران ذخیره می‌شود
  • کشف خطر جدید میکروپلاستیک‌ها بر سلامت