افتتاح خانه تنبور نقطه عطف تاریخ موسیقی کشور است
تاریخ انتشار: ۲۵ شهریور ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۷۶۲۹۴۳
ایران اکونومیست - به گزارش ایران اکونومیست؛ بهرام جمالی افزود: افتتاح خانه تنبور به همت استاد علیاکبر مرادی نقطه عطفی در تاریخ فرهنگ موسیقایی کهن آن سرزمین خواهد بود. گسترش جغرافیای فرهنگی تنبور به سایر نقاط کشور، حکایت از ضرورت توجه ویژه به این ساز دارد.
وی اظهار امیدواری کرد که در آیندهای نزدیک شاهد اثربخشی خانه تنبور در حوزههای تخصصیِ آموزش، پژوهش و تولید آثار موسیقایی باشیم و گفت: بهترین برآیند سالانه این اثربخشی برگزاری مداوم جشنوارۀ کهنآواهای تنبور است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
خانه تنبور سه شنبه هفته گذشته (21 شهریور ماه) با حضور اساتید موسیقی کشور و مسوولان استان کرمانشاه، در روستای بانزلان شهرستان دالاهو استان کرمانشاه گشایش یافت.
** کتاب «خنیاگر آسمانی» با «بگو کجایی» رونمایی شد
کتاب «خنیاگر آسمانی» زندگینامه استاد مجید وفادار و آلبوم «بگو کجایی» با حضور خانواده وفادار، دست اندرکاران و علاقه مندان به جاودانههای استاد مجید وفادار و محمد معتمدی خواننده اثر، در تالار سوره حوزه هنری رونمایی شد.
پوراندخت وفادار برادرزاده مجید وفادار، در مورد انگیزه چاپ این کتاب توضیح داد: سالها بود آرزو داشتم کتابی در مورد عمویم چاپ شود که هم زندگینامه او را دربرگیرد و هم تعدادی از آثار وی در آن چاپ شود.
وی در مورد تعداد آثار این استاد گفت: عموی من مجید وفادار حدود 400 اثر داشت که نزدیک به 370 اثر با صدا موجود است. زمانی که عمو فعالیت میکرد، سیستم ضبط در ایران وجود نداشت و همه برنامهها زنده پخش میشد. متاسفانه بسیاری از این صداها که در آن زمان مردم در روز جمعه استقبال میکردند دیگر وجود ندارد. اما از آن تاریخ به بعد آثار موجود است که تعدادی برای رادیو و تعدادی دیگر برای فیلم است.
در پایان این مراسم محمد معتمدی روی صحنه آمد و آوازی به همراه تار رضا موسویزاده و تمبک بهنام حمزهلو در آواز ابوعطا اجرا کرد و یکی از ترانههای ماندگار استاد مجید وفادار را برای حاضران خواند.
** کنسرت آثار ماندگار محمدرضا لطفی برگزار شد
گروه همنوازان «نیایش» به سرپرستی پویان خلیلی و خوانندگی امیر اثنیعشری آثار ماندگار استاد محمدرضا لطفی را به برد.
این گروه پنج نفر از اعضای آن از شاگردان زندهیاد استاد لطفی بودند به اجرای برخی از آثار این استاد بزرگ موسیقی پرداختند.
خلیلی، نوازنده تار و امیر اثنیعشری خواننده گروه در کنار زندهیاد استاد محمدرضا لطفی در گروه بازسازی «شیدا» پیش از این در کنار استاد فعالیت داشتهاند که با هدف حفظ و اشاعه آثار و مفاخر موسیقی اصیل ایرانی این کنسرت را برگزار کردند.
کنسرت در بخش اول، گروه پیشدرآمد علیاکبرخان شهنازی در شور را اجرا کرد. سپس ساز و آوازی در دستگاه شور با همراهی تار پویان خلیلی اجرا شد و در ادامه تصنیف «تازه بهار» به اجرا درآمد. پس از اجرای این تصنیف ساز و آواز دیگری با همراهی تار رضا ابراهیمی و نی علی فربدنیا اجرا شد و در خاتمه تصنیف معروف «ای عاشقان» با کلام سایه اجرا شد و گروه مورد تشویق حاضرین قرار گرفت.
پس از آن برخی دیگر از جاودانههای لطفی برای علاقه مندان اجرا شد.
در بخش دوم پیشدرآمدی در آواز بیات ترک اجرا شد. پس از اجرای ساز و آواز تصنیف «ای به مویت» با کلام سایه اجرا شد. تصنیفهای دیگری از جمله «ای حریفان» و «به یاد عارف» اجرا شد و گروه با اجرای رنگ بیات ترک به برنامه خود پایان داد.
اعضای گروه نیایش در این اجرا عبارت بودند از: پویان خلیلی (سرپرست و نوازندۀ تار)، امیر اثنیعشری (خواننده)، رضا ابراهیمی (تار)، هومن جدیدی (کمانچه)، علی فربدنیا (نی)، اسماعیل رضایی (بمتار)، ناهید طلایی (تار)، سپهر حمزهلو (تمبک)، حجت فرجیان (عود).
منبع: ایران اکونومیست
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۷۶۲۹۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
مظلومتر از تئاتر، موسیقی اصیل ایرانی است/تخصیص یارانه دولتی برای سفره فرهنگی مردم
به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، کنسرت «اشعار نو از نغمههای کهن» در نوزدهمین شب موسیقی فرهنگسرای ارسباران در شبهای پنج شنبه و جمعه، ۶ و ۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ برگزار شد. در این کنسرت که به سرپرستی محمدرضا برزین و خوانندگی صادق شیخ زاده اجرا شد، تصنیفها و قطعات پیش در آمد اصفهان، شاه ختایی، پنبه جاری، المنت و لله، کهربا، نخجیر، ریشه در خاک، حریم یار، کردی و آفتابکاران با آهنگسازی علی اصغر بهاری، محمد رضا برزین، صادق شیخ زاده و قطعاتی با ملودیهای قدیمی و محلی بر اساس اشعاری ازهوشنگ ابتهاج، فریدون مشیری، فاضل نظری، علی حاتمی، حامد عسگری و اشعار محلی اجرا شد.
صادق شیخ زاده خواننده درباره این کنسرت گفتوگویی با خبرگزاری آنا انجام داده که مشروح آن را میخوانید:
لطفا درباره جزییات این کنسرت برایمان توضیح بدهید .
کنسرت نغمههای کهن یا اشعاری نو از نغمههای کهن یک اجرای دغدغه انگیز برای شنیده شدن نغمههای با اصالت است، آنچه که امروزه بیشتر مردم در ارتباط با گذشته با آن در ارتباط هستند. تمام تلاشمان این بود که بتوانیم در قالب یک موسیقی اصیل به بازخوانی نغمههایی بپردازیم که برگرفته از موسیقی فولکلور، موسیقی دستگاهی یا برگرفته از رسوم و آیینهای مناطق مختلف هستند تا با اشاعه آنها مردم شعر تازه بشنوند و فضایی تداعی کنیم که اگر چه به جهت کلامی به مردم نزدیکتر است، اما ممکن است نغمههای آن در طول سالیان سال فراموش شده باشد.
چطور شد در فرهنگسرای ارسباران اجرا رفتید؟
از سویی به جهت حمایتهای فرهنگسرای ارسباران و اینکه تصمیم گرفتیم جایی اجرا برویم که مردم هم قدرت خرید داشته باشند و بتوانند در این کنسرت شرکت کنند و خوشبختانه استقبال هم از کنسرت خوب بود به طوریکه یک سانس را به دو سانس در دو شب رساندیم ، امیدواریم این استقبال ادامه پیدا کند و بتوانیم در روزهای دیگر هم اجرا داشته باشیم
درباره قطعات و سازندگان آن هم برایمان توضیح دهید؟
اجرا توسط قطعات تنظیم و یا ساخته شده محمدرضا برزین اتفاق میافتد که نوازنده خوبی در ساز سه تار است، سنتور را سوها شمعدانی،عود آناهیتا نصیریان، سازهای کوبهای پویان توکلی ، تنبک امیرحسین تات و ساز سه تار با مسعود صادقی است.
با توجه به مبالغ بالای کنسرتها در این ایام، چقدر قدرت خرید مردم و حضور عموم برای شرکت در این کنسرت برایتان اولویت داشت؟
در واقع این نکته برایمان حائز اهمیت بود، چقدر هم خوب است که دولت و حاکمیت بخشی از هزینههای کنسرتها را تقبل کند. بدون تعارف این تعداد کنسرتی که هر شب در کشور برگزار میشود اگر بخشی از هزینهها را هم دولت بدهد، خیلی استقبال چشمگیر میشود، بنابراین سر سفره فرهنگی مردم باید یارانههای دولتی با حمایتهایی این چنین داشته باشیم که خوشبختانه ما توانستیم از آن برخوردار شویم.
ما امروز میبینیم که حتی خوانندههای شهیر موسیقی ایرانی روی به موسیقیهای الکترونیک و موسیقیهای غیر ایرانی میآورند، حتی به نظر من آن موسیقیها موسیقیهای پاپ نیست همانطور که بهتر از من میدانید موسیقی پاپ موسیقی مردمی هست بنابراین یک موسیقی میتواند موسیقی کلاسیک باشد، فولکلور باشد حتی سنتی باشد به خاطر فرم اجرا ولی پاپ تلقی شود، یعنی جمیع مردم با آن احساس نزدیکی کنند، حتی این موسیقیهایی که توسط بعضی از خوانندهها اجرا میشود و به روی صحنه میرود موسیقیهای پاپ نیستند.
البته برخی هم موسیقی خاص هستند، موسیقی که در ژانر موسیقی الکترونیک، موسیقی کلاسیک، حتی موسیقی کلاسیک غربی است ولی باز این حرف به این منظور و به این مفهوم نیست که آنها نباید باشد چرا آنها هم باید باشند، اما اقبال صد درصدی خوانندگان موسیقی اصیل ایرانی به آن موسیقیها منجر به این میشود که این سمت ما خیلی خالی باشیم ما خیلی تنها و معدود باشیم امروزه شما میشنوید که توسط یک سلسله از هنرمندان عزیز و گرامی ابراز نگرانی درباره تئاتر وجود دارد، این هم به جا است اما واقعا باید بگویم که مظلوم تر از تئاتر، موسیقی اصیل ایرانی است حتی موسیقی سنتی هم نه، موسیقی اصیل ایرانی.
متأسفانه به دلیل ذائقهای که توسط عدهای بین مردم ایجاد شده، دافعه نسبت به سازهایی چون سه تار، سنتور،عود، سازها کوبهای و آواز ایرانی ایجاد شده است، در صورتی که اینها شاخههای موسیقی اصیل ایرانی هستند.
شما سالهاست که در عرصه آواز ایرانی فعالیت میکند، دراین باره چه تجربیاتی دارد و برایمان بگویید.
به عنوان کسی که برنامه های مختلف داشتهام میگویم، که اتفاقاً مردم در مناسبتهای آیینی خودشان بسیار هم علاقمند این موسیقی و آوازها هستند، اگر این آوازها درست طراحی شود برای لحظات خلوت آدمی فوق العاده است.
ما انسانها دارای حالتهای مختلف، متنوع و گوناگونی به جهت روانی هستیم و برای هر کدام از این حالتها موسیقی خاص خود را طلب میکنیم و مثل یک نوع تغذیه روحی است، به همین دلیل ما به تمام فرهنگها که از دل فرهنگ خودمان بیرون میآید ادای دین میکنیم و به آن اصالت میدهیم و در این مواجهه هم نیاز داریم که هر کدام از آنها را مصرف کنیم اتفاقاً موسیقی جدی هم موسیقی مصرفی است، اما موسیقی مصرف شده برای حالات خاص آدمی و هر آدمی البته حالات خاص خودش را دارد اما این طیف حالتها از چند گونه بیرون نیست و من امیدوارم که این نوع اجراها مورد حمایت قرار بگیرد.
بنابراین اگر حمایت درستی صورت گیرد، اقبال مردمی هم زیاد میشود و ما با فوجی از مخاطب روبه رو میشویم، در حال حاضر کنسرتهایی که در سالنهای مجلل برگزار میشوند که بعضا حتی استانداردهای ابتدایی موسیقی را هم ندارند. ما سالن تخصصی اجرای کنسرت کم داریم اما هستند اندازهای که کارمان راه بیافتد.
انتهای پیام/