Web Analytics Made Easy - Statcounter

طرح "کشاورزی دقیق" توسط پژوهشگران دانشگاه صنعتی شریف با هدف اجرای موفق طرح کمربند سبز اهواز بزودی ارائه می‌شود. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روابط عمومی دانشگاه صنعتی شریف؛ طرح کمربند سبز اهواز به عنوان یک طرح ملی و ضروری مجوز اجرا دریافت کرده است و به زودی برای پیاده سازی ابلاغ خواهد شد.
این طرح اهمیت بسیار ویژه‌ای از دو منظر دارد؛ در وهله اول جلوگیری از گسترش و آسیب ریزگرد‌ها است که ضررهای متعدد جانی و مالی آن متوجه تمام ایرانیان و به ویژه هوطنان در استان‌های خوزستان و لرستان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در وهله دوم، صرف حجم گسترده این طرح، اجرای آن منابع عظیم مالی و محیط زیستی را می‌طلبد که چه این طرح موفق آمیز باشند و چه نباشد، مصرف خواهند شد. از این دو حیث، اجرای موفقیت آمیز این طرح برای کشور حیاتی است.در همین راستا، لازم و ضروری است که مجریان این طرح از تمام ظرفیت‌های موجود در کشور جهت کاهش ریسک اجرا استفاده کرده، که یکی از این ظرفیت ها، پیاده سازی فناوری نوین کشاورزی دقیق است.
بر همین اساس دکتر امین نوبختی عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی شریف برای اجرای طرح کمربند سبز اهواز طرحی ارائه کرده است که می‌تواند نقش بسیار مؤثری در اجرای موفقیت آمیز این طرح‌ ملی و بین المللی ایفا کند.
این عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی شریف در خصوص ریسک‌های مرتبط با اجرای طرح کمربند سبز می‌گوید: هرچند که این طرح از منظر ما یک طرح ملی به نظر می‌آید، اما در حقیقت می‌توان به آن به عنوان یک طرح بین المللی نگریست. از طرفی این طرح از نظر بازده و عملکرد جزو طرح‌های میان مدت و بلند مدت است، بنابراین اتخاذ تصمیمات صحیح و درست در ابتدای اجرای طرح می‌تواند مسیر مطمئنی جهت حصول به اهداف طرح را مشخص کند و انجام اقدامات به صورت سعی و خطا جایز به نظر نمی‌رسد.
دکتر نوبختی گفت: یکی از عوامل تهدید کننده این طرح، محدود بودن منابع آبی منطقه است، بنابراین استفاده و بکار گیری از روش‌های مدرن، نوین و پیشرفته مدیریت آبیاری، یک انتخاب هوشمندانه برای این طرح ملی است و در صورت رضایت از بازده و عملکرد طرح در آینده، این موضوع می‌تواند برای سایر شهر‌ها و حتی کشورهای همسایه الگوی توسعه شود، که با اجرای طرح "کشاورزی دقیق" به عنوان یک طرح پایش وضع و مکمل سیستم مدیریت تصمیم گیری، موارد مذکور محقق خواهند شد.
تعریف کشاورزی دقیق
این استاد دانشگاه شریف در ادامه به تعریف کشاورزی دقیق پرداخت و در این خصوص گفت: در دهه اخیر، صنعت کشاورزی در سطح جهانی، با توجه به فن آوری اطلاعات و ابزار دقیق و هوشمند و مفهوم اینترنت اشیا وارد دوران جدیدی شده است و از ترکیب عوامل مختلف فن آوری‌های نوین، مفهوم کشاورزی دقیق، ظهور کرده است، چون بسیاری از این فناوری‌ها به طور کلی در حوزه برق و کامپیوتر ابداع و توسعه یافته اند، همین امر موجب ورود مهندسی برق و کامپیوتر به حوزه کشاورزی است.
کشاورزی دقیق (PA) به مفهوم مدیریت کشاورزی در مشاهده، اندازه گیری و پاسخ متناسب با تغییرات محیطی و شرایط خاک حاکم بر گیاه است.
هدف از کشاورزی دقیق ایجاد یک سیستم پشتیبانی تصمیم گیری (DSS) برای مدیریت مزرعه با هدف بهینه سازی بازده برداشت، کم کردن مصرف نهاده‌ها از جمله آب و همچنین حفظ منابع است.
کشاورزی دقیق با ظهور GPS و سیستم‌های اطلاعات ماهواره‌ای بیشتر مورد توجه واقع شده است و به کشاورز امکان بررسی بسیاری از متغیرهای را در موقعیت جغرافیای مورد نظر می‌دهد.
این اطلاعات سپس توسط فن آوری نرخ متغیر (VRT) از جمله دانه پاش، کود و سم پاش و مانند آن به منظور توزیع بهینه منابع استفاده می‌شود.
دکتر نوبختی یادآور شد: پایش کامل وضع سلامت گیاه، پایش وضع مرتع پیش از کشت، محاسبات میزان مورد نیاز نهاده ها، محاسبات و پایش میزان محصول، مانیتورینگ سطح استرس گیاه، تخمین وضع نبود کشت، شاخص بندی وضع رشد گیاه، طبقه بندی گیاه، از جمله مهمترین مزایا و کاربردهای کشاورزی دقیق است.
به رغم دشواری‌های موجود در کشور در مسیر اجرای طرح‌های مرتبط با کشاورزی دقیق، از جمله خرده مالکی، پایین بودن سطح دانش بهره بردار و نبود توسعه کشاورزی مکانیزه، بیش از ۶۴ درصد کارشناسان فعال در حوزه کشاورزی، شرایط را برای توسعه کشاورزی دقیق مناسب تشخیص می‌دهند.
آمادگی دانشگاه شریف برای پیاده سازی کشاورزی دقیق در کمربند سبز اهواز
مجموعه صنایع هوشمند شریف، کسب و کاری دانش بنیان، با کارآفرینی راهبردی و تکیه بر دانش و تخصص، با هدف پیشگامی به مفهوم هوشمندسازی سیستم‌ها و کاربردهای مختلف آن در صنعت کشاورزی متمرکز است.
این مجموعه به علت نیاز مبرم کشور به حوزه مدیریت منابع آب و قابلیت هایی که کشاورزی دقیق برای این صنعت سنتی کشور به ارمغان می‌آورد به حوزه کشاورزی ورود پیدا کرده و با هدف مدیریت مناسب‌تر نهاده‌های کشاورزی، پشتوانه فنی، مهندسی خویش را به این حوزه اختصاص داده است.
دکتر نوبختی یادآور شد: ریسک عمده در اجرای این چنین طرح هایی ناشی از نبود قطعیت نسبت به شرایط سامانه تحت کنترل است، متناسب با وجود اطلاعات دقیق و پایش شده بیشتر، ریسک اجرا به همان میزان کاهش می‌یابد، بر همین اساس در دسترس قرار دادن اطلاعات دقیق، بر خط و مربوط به یک محدوده کوچک جغرافیای، به طور دقیق هدف سامانه‌های کشاورزی دقیق است.
وی افزود: در حال حاضر امکان اجرای کامل تکنولوژی این حوزه در ایران و به ویژه در دانشگاه صنعتی شریف موجود است و امکان پیاده سازی و اجرای طرح‌های مرتبط با کشاورزی دقیق با استانداردهای کشورهای پیشرفته به طور کامل وجود دارد. در واقع یک فرصت استثنایی وجود دارد که همچون حوزه‌های فناوری نانو و سلول‌های بنیادین، ایران به یکی از قطب‌های دنیا در ارتباط با کشاورزی دقیق تبدیل شود.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۷۶۳۵۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسابقات برنامه‌نویسی و رباتیک کودکان و نوجوانان در دانشگاه شریف

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، حضور ۲۱۵۰ دانش‌آموز در گروه‌های مختلف از جمله اسکرچ جونیور، اسکرچ، برنامه سازی، طراحی وبگاه و برنامه نویسی بر روی سخت افزار (IOT)، گروه‌های خلاقیت، ربات‌های جنگجو، مسیریاب، نوریاب، فوتبالیست و گروه جهانی WRO رقابت جذابی را به نمایش گذاشته اند. این رویداد یک سکو برای کشف استعداد‌های نوجوان در عرصه برنامه‌نویسی نرم افزار و سخت افزار است.

رویداد برنامه‌نویسی و رباتیک کودکان و نوجوانان در محل دانشگاه صنعتی شریف و با هدف ایجاد فرهنگ عمومی برنامه‌نویسی و کشف و پرورش استعداد‌های دانش آموزان در زمینه فناوری‌های پیشرفته برگزار شد.

دانش آموزان برتر، سهمیه حضور در مسابقات جهانی و هزینه مرکز نوآوری دانش آموزی لنسر شریف را دریافت خواهند کرد. (به گفته برگزارکننده مسابقه لنسر به جنگجویان نوک پیکان حمله می‌گویند)

دیگر خبرها

  • مسابقات برنامه‌نویسی و رباتیک کودکان و نوجوانان در دانشگاه شریف
  • کمربند انسانی معترضان آمریکایی برای دفاع از غزه/«ما آزاد نیستیم!»
  • کمربند انسانی معترضان آمریکایی برای غزه/ «ما آزاد نیستیم!»
  • مدیران موفق استان بوشهر در اجرای قوانین تشویق شوند
  • 3 پیشنهاد برای بهینه‌سازی عملیات توزیع در حوزه لجستیک و تجارت الکترونیک
  • لزوم اعتبار ۱۰۰ همتی برای تکمیل پروژه‌ های آب و خاک
  • لزوم اعتبار ۱۰۰همتی برای تکمیل پروژه‌ های آب و خاک
  • افزایش ۱۰۰ برابری سرعت اینترنت با اجرای موفق پروژه فیبرنوری
  • تصویب راه‌اندازی دانشکده خانواده در دانشگاه‌های شهید بهشتی و شریف همچنین تهران
  • تجمع دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف در حمایت از دانشجویان آمریکا