Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - ششمين نشست مربوط به سوريه در آستانه قزاقستان روز جمعه 15 سپتامبر در حالي به پايان رسيد که دستاوردهايي را به دنبال داشت.
خبرگزاري مهر، گروه بين الملل-فرزاد فرهادي: آستانه پايتخت قزاقستان به عنوان شهري شناخته مي شود که در حل بحران سوريه کانون مهمي به شمار مي رود زيرا تاکنون در اين شهر 6 نشست برگزار شده است که دستاوردهاي چشمگيري در آن حاصل شده است و کشورهاي روسيه، ايران و ترکيه به عنوان طرف هاي تاثير گذار موفق شده اند که از سطح خشونت ها در سوريه بکاهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


پس از اينکه چند مناطق کاهش تنش در نشست هاي قبلي در سوريه ايجاد شد در نشست آستانه 6 نيز بر روي منطقه کاهش تنش در ادلب يعني جايي که شمار زيادي از گروههاي مسلح در آن حضور دارند، توافق شد.
ايران، روسيه و ترکيه در پايان نشست بين‌المللي سوريه آستانه 6 مجددا بر حاکميت، استقلال، وحدت و تماميت ارضي جمهوري عربي سوريه تاکيد و بيانيه اي منتشر کردند.
مفاد اين بيانيه عبارتند از؛
1-( اين کشورها) رضايت خود را از پيشرفت‌هاي حاصل شده در اجراي تفاهم مورخ 4 مه 2017 در خصوص ايجاد نواحي کاهش تنش در جمهوري عربي سوريه اعلام مي‌کنند.
2-ايجاد نواحي کاهش تنش مطابق با تفاهم مورخ 4 مه 2017 در غوطه شرقي، در مناطقي از شمال استان حمص، در استان ادلب و مناطق مشخصي از استان‌هاي همجوار آن (استان‌هاي لاذقيه، حماه و حلب) و همچنين در قسمت‌هاي مشخصي از جنوب سوريه (بر اساس ابتکار فدراسيون روسيه، به عنوان يکي از کشورهاي ضامن در فرايند آستانه، با هدف تضمين رژيم آتش‌بس، تماميت ارضي جمهوري عربي سوريه و ادامه مبارزه عليه تروريسم) را اعلام مي‌کنند.
3- يکبار ديگر بر اين موضوع تاکيد دارند که ايجاد نواحي کاهش تنش و نوارهاي امنيتي موقتي بوده و مدت زمان اجراي آن در آغاز 6 ماه مي‌باشد ايجاد نواحي کاهش تنش و نوارهاي امنيتي موقتي بوده و مدت زمان اجراي آن در آغاز 6 ماه مي‌باشد که مشروط به تداوم اجماع ضامنان به صورت خودکار تمديد خواهد شد.
4-تاکيد مي‌کنند ايجاد نواحي کاهش تنش فوق‌الذکر تحت هيچ شرايطي حاکميت، استقلال، وحدت و تماميت ارضي جمهوري عربي سوريه را خدشه‌دار نمي‌کند.
5-نيروهاي کنترل کاهش تنش {متعلق به} سه کشور ضامن را بر اساس نقشه‌هاي مورد توافق در {نشست کارشناسيِ} آنکارا در تاريخ 8 سپتامبر 2017 و مطابق با سند قواعد حاکم بر استقرار نيروهاي کنترل کاهش تنش که از سوي گروه کاري مشترک آماده شده به شکل موقت در نوارهاي امنيتي نواحي کاهش تنش در استان ادلب و بخش‌هايي از استان‌هاي همجوار (استان‌هاي لاذقيه، حماه و حلب) با هدف جلوگيري از حوادث و برخورد بين طرفهاي درگير (دولت سوريه و گروههاي معارض مسلحي که به رژيم آتش بس پيوسته يا خواهند پيوست) اختصاص مي‌دهند.
6- يک مرکز هماهنگي مشترک ايراني، روسي و ترکيه‌اي با هدف هماهنگي فعاليت‌هاي نيروهاي کاهش تنش در نواحي کنترل تنش ايجاد مي‌کنند.
7-بر پيشرفت مبارزه با تروريسم و نابودي داعش، جبهه النصره و ساير افراد گروهها و تشکلات و موجوديت‌هاي مرتبط با آنها، در نتيجه ايجاد و آغاز به کار نواحي کاهش تنش فوق الذکر و اراده خود براي برداشتن گامهاي لازم براي تداوم جنگ عليه آنها در داخل و خارج نواحي کاهش تنش تاکيد مي‌کنند.
8-بر نياز طرف‌هاي درگير براي برداشتن گام‌هاي اعتمادساز، از جمله آزاد سازي بازداشت شدگان و ربوده شدگان و تحويل اجساد و شناسايي افراد گم شده و ايجاد شرايط بهتر براي فرايند سياسي و آتش بس پايدار تاکيد مي‌کنند.
9-بر نياز نسبت به استفاده از نواحي کاهش تنش جهت دسترسي بشردوستانه سريع، ايمن و بدون مانع تاکيد و در اين ارتباط بندهاي مرتبط در تفاهم نامه 4 مه 2017 را يادآوري مي‌کنند.
10-از ناظران فرايند آستانه و ديگر اعضاي ذينفع جامعه بين‌المللي مي‌خواهند از فرايند کاهش تنش و ايجاد ثبات در سوريه و همچنين ارسال کمک‌هاي بيشتر براي مردم سوريه، تسهيل مين زدايي بشردوستانه، حفظ ميراث تاريخي، بازسازي زيرساخت‌هاي اساسي از جمله امکانات اجتماعي و اقتصادي اين کشور حمايت کنند.
11-از طرفهاي درگير، نمايندگان مخالفان سوري و جامعه مدني مي‌خواهند تا از شرايط مطلوب درحال ظهور براي افزايش تلاش‌ها براي آغاز گفت‌وگوي سوري - سوري و پيشبرد فرايند سياسي ژنو تحت هدايت سازمان ملل، همچنين پيشبرد ابتکارات ديگر استفاده و در اين امر تسريع کنند.
12-بر اراده خود براي ادامه اجراي بندهاي تفاهم نامه 4 مه 2017 و تصميمات ديگري که پيش از آن در چارچوب روند آستانه اتحاذ شده مجدداً تاکيد مي‌کنند.
13-صميمانه از رئيس جمهوري قزاقستان، عاليجناب نور سلطان نظر بايف و مقامات قزاقستاني براي ميزباني شان از ششمين نشست بين‌المللي سوريه سپاسگزاري مي‌کنند.
14- تصميم گرفتند نشست بعدي بين‌المللي سوريه با حضور نمايندگان عالي رتبه را در آستانه در اواخر اکتبر 2017 برگزار کنند.
نتايج اين نشست با استقبال گسترده اي روبرو شد.
انور المشرف از رهبران معارضان سوري وابسته به طيف قاهره در گفتگويي با اسپوتنيک اعلام کرد:« آستانه 6 و نتايج آن که سبب پيوستن ادلب به مناطق کاهش تنش در سوريه شد سبب مي شود که ارتش سوريه براي پاکسازي ديرالزور از لوث داعش با فراغ بال بيشتري عمل کندآستانه 6 سبب مي شود که ارتش سوريه براي پاکسازي ديرالزور از لوث داعش با فراغ بال بيشتري عمل کند و اين خواسته اصلي از ابتدا بوده و بايد محقق شود.
وي افزود: با وجود جدي بودن گامهاي برداشته شده اما موضوع اين است که بحران سوريه به آستانه محدود نمي شود و نياز به امتيازدهي همه طرفها به نفع سوريه و ملت آن دارد. اين راه واقعي و درست براي حل بحران به شکل ريشه اي و فراگير است».
همانطور که اين شخصيت معارض سوري گفت. دستاوردها به دست آمده در آستانه 6 براي سوريه بسيار زياد است. زيرا سبب مي شود که تروريستها به طور کامل در محاصره از طريق توافق بين المللي قرار بگيرند. اين توافق سبب مي شود که تروريستهاي جبهه النصره از ديگر گروهها جدا شوند و طي روزهاي آتي بايد در عرصه تحولات ميداني شاهد تغيير و تحولاتي باشيم.
اگر اين توافق بين المللي را در کنار دستاوردهاي ارتش سوريه و متحدانش در قبال داعش و جبهه النصره درنظر آوريم متوجه خواهيم شد که اين توافق تاثيرات زيادي مي تواند در ناکام گذاشتن حربه هاي ترويستها داشته باشد.
اما يني شفق ترکيه در گزارشي درباره توزيع ناظران منطقه کاهش تنش در ادلب آورده است: «نيروهاي نظامي ترکيه در تضمين امنيت منطقه کاهش تنش در ادلب نقش آفريني خواهند کرد.
اين رسانه ترکيه اي اعلام کرد: منطقه غربي مجاور للواء اسکندرون دراقليم هاتاي به عرض 35 و طول 130 کيلومتر با مشارکت 25 هزار نيرو خواهد بود. مناطقي که اين نيروها در آن مستقر خواهند شد عبارتند از دارة عزه، فرودگاه نظامي تفتناز، جبل الاربعين، جسرالشغور، اريحا، معره النعمان و خان شيخونمناطقي که اين نيروها در آن مستقر خواهند شد عبارتند از دارة عزه، فرودگاه نظامي تفتناز، جبل الاربعين، جسرالشغور، اريحا، معره النعمان و خان شيخون».
روزنامه الاخبار در اين باره نوشته است: «اگر اينطور که اين رسانه ترکيه اي اعلام کرده است اين نيروها به اين مناطق وارد شوند در واقع به مناطقي وارد مي شوند که هيئت تحرير الشام در آن نفوذ زيادي دارند و اگر سر ناسازگاري داشته باشند درگيري هاي شديدي در اين مناطق رخ خواهد داد.
اين رسانه لبناني مي نويسد: ترکيه خرسندترين خواهد بود زيرا بارها اعلام کرده است که قصد ورود نيروهايش را به استان ادلب دارد. وزارت خارجه ترکيه از نقش موثر ترکيه در ايجاد منطقه کاهش تنش در ادلب خبر داده است و ضامن اجراي آن از سوي گروههاي مسلح است.
الاخبار سپس به موضع روسها مبني بر اينکه اين توافق راه را در برابر آتش بس کامل در سوريه فراهم مي آورد و اينکه ملحق کردن بخشي از معارضان سوري به مبارزه باتروريسم مهم است، اشاره کرده است.
جابري انصاري معاون وزير خارجه ايران نيز در اين باره اعلام کرده است که اين سبب جدا سازي گروههاي تروريستي از معارضان سوري مي شود.
استفان دي ميستورا نماينده سازمان ملل در امور سوريه نيز ضمن استقبال از نتايج آستانه 6 اعلام کرد که بايد نهايت استفاده از آستانه 6 و نتايج آن بشود».
اگر نشست آستانه 5 را در راستاي تلاش سوريه و متحدانش براي آرامش و ثبيت قاعده و اصل اساسي قبل از حل و فصل سياسي بحران سوريه بدانيم و اينکه بر اساس آن اولويت به مبارزه با گروههاي تروريستي شامل داعش و جبهه النصره و گروههاي مرتبط با اين دو بدانيم و اينکه اين گروههاي تروريستي از گروههاي مسلحي که در آستانه شرکت مي کنند جدا شوند و تماميت ارضي سوريه مورد احترام قرار گرفت؛ در نشست آستانه 6 به گونه اي اين بندها اجرايي مي شود وساز وکارها و مسئوليت هاي کشورهاي ضامن براي اجراي آنچه توافق شده مشخص مي شود.

در واقع ترکيه قبلا به موضع آمريکا و اينکه در قبال کردها موضع واشنگتن تغيير کند دلبسته بود اما با مشخص شدن موضع و جانبداري آمريکا از کردها و تغييرات مهم در عرصه تحولات ميداني شامل شکسته شدن محاصره ديرالزور و وارد شدن ضربه قوي به داعش و پيشروي هاي ارتش سوريه و متحدانش به نظر مي رسد که ديگر ترکيه نمي تواند به سياست طفره رفتن و اهمال روي آورد.
ترکيه قدرت مانور ندارد زيرا با توجه به رخدادهاي سوريه، ارتش سوريه و متحدانش اين توان را دارند که وضعيت ادلب را از طريق نظامي مشخص کنند ترکيه قدرت مانور ندارد زيرا با توجه به رخدادهاي سوريه، ارتش سوريه و متحدانش اين توان را دارند که وضعيت ادلب را از طريق نظامي مشخص کنند به ويژه که مساحت زيادي را از کشور سوريه از لوث تروريستها پاکسازي کرده اند. در اين حالت ترکيه امکان دخالت نظامي در حمايت از گروههاي مسلح مرتبط به خود را ندارد زيرا اين اقدام به رويارويي با ارتش سوريه و متحدان روسي وايراني دمشق منجر مي شود به ويژه که کردها خطري قوي براي ترکيه و وحدت آن به شمار مي روند.
به هر حال آنچه در آستانه 6 رخ داد فضاي مثبتي را براي دمشق رقم زد؛ زيرا در واقع توافق آستانه محقق شدن ديدگاهي بود که دولت سوريه از مدتها قبل بر روي آن تاکيد مي کرد.
به نظر مي رسد که قاعده «پيروز جبهه هاي جنگ پيروز عرصه سياسي است» درباره سوريه صدق مي کند. دستاوردهاي ارتش سوريه و متحدانش در جبهه هاي جنگ سبب پيروزي موضع و نظر دمشق در ميز آستانه شد.
اين در حالي است که جبهه النصره از ادامه درگيري و جنگ خبر داده و اعلام کرده است که نتايج آستانه 6 را نمي پذيرد.
به هر حال بايد آستانه را مقدمه اي براي ژنو دانست اگر در آستانه هماهنگي هاي نظامي ميان طرفهاي مربوط در بحران سوريه بررسي مي شود در ژنو هماهنگي هاي سياسي مورد توجه قرار مي گيرد. به هراندازه که هماهنگي نظامي قوي تر باشد مسير ژنو آسانتر خواهد بود به ويژه که تغييرات اساسي در مواضع برخي کشورها که توافقات را با مانع روبرو مي کردند، ايجاد شده است.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۷۶۹۰۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۳/۰۲/۱۲

قیمت هر اونس طلا امروز با ۰.۱۳ درصد کاهش به ۲۲۸۳ دلار و ۲۳ سنت رسید. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز، قیمت طلا در معاملات روز چهارشنبه در آسیا کاهش یافته است که یکی از دلایل آن می‌تواند نشانه‌هایی از وضع سیاست‌های سختگیرانه پولی توسط فدرال رزرو در اجلاس امروز باشد.
کاهش تقاضا برای طلا به عنوان یک پشتوانه ایمن در بحبوحه آرام شدن تنش‌های ژئوپلیتیکی در دنیا قیمت طلا را نسبت به اوج ماه آوریل پایین آورده و آن را در برابر سیاست نرخ بهره بالای بانک مرکزی آمریکا آسیب پذیر کرده است.
قیمت هر اونس طلا امروز با 0.13 درصد کاهش به 2283 دلار و 23 سنت رسید. قیمت معاملات آتی طلا در بازار کامکس نیویورک هم با یک کاهش 0.38 درصدی به 2294 دلار و 10 سنت رسیده است.

قیمت جهانی طلا امروز 1403/02/11

تمرکز سرمایه‌گذاران در حال حاضر به نتیجه اجلاس دو روزه فدرال رزرو معطوف شده که قرار است امروز منتشر شود. انتظار می‌رود بانک مرکزی آمریکا نرخ بهره را بدون تغییر نگه دارد.
اما برخی پیش‌بینی می‌کنند جروم پاول رئیس فدرال رزرو با توجه به نرخ بالای تورم، سیاست‌های سختگیرانه‌ای را پیشنهاد دهد.
بالا رفتن تورم باعث شده تاجران انتظار خود از کاهش زود هنگام نرخ بهره را پایین بیاورند. در حال حاضر پیش بینی می‌شود بانک مرکزی آمریکا نرخ بهره را اولین بار در ماه سپتامبر کاهش دهد.
نرخ بالای بهره به ضرر طلاست چون هزینه نگهداری آن را به عنوان یک سرمایه غیر سودده افزایش داده و تمایل برای خرید این فلز گرانبها را پایین می‌آورد. 
ارزش دلار هم افزایش یافته و به بالاترین رقم طی 6 ماه گذشته رسیده است. بالا رفتن ارزش دلار خرید طلا برای دارندگان سایر ارزهای دنیا گرانتر کرده و تمایل برای آن را پایین می‌آورد.

در میان سایر فلزات گرانبها، قیمت نقره با 0.01 درصد کاهش به 26 دلار و 65 سنت رسید و پلاتین با یک کاهش 0.26 درصدی 935 دلار و 43 سنت معامله می‌شود.
انتهای پیام/58

دیگر خبرها

  • قیمت طلا در بازار امروز ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • قیمت جهانی طلا به ۲۲۸۳ دلار و ۲۳ سنت رسید
  • انهدام ۲ پایگاه تروریست‌ها در «حمص» سوریه توسط روسیه
  • قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۳/۰۲/۱۲
  • جنایات رژیم اسرائیل تحولات سوریه را دچار خدشه کرده است
  • گفت‌وگوی نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه با «خاجی»
  • مخالفان سوریه: موضع ترکیه در قبال ما ثابت است
  • ارتش ترکیه نیروی کمکی به شمال سوریه اعزام کرد
  • ناتوانی ترکیه در مهار درگیری گروه‌های تروریستی در شمال سوریه
  • ناتوانی ترکیه در مهار درگیری گروه های تروریستی در شمال سوریه