Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-29@22:25:01 GMT

سريع‌ترين و مدرن ترين تانک‌هاي جهان

تاریخ انتشار: ۲۶ شهریور ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۷۷۰۰۷۳

خبرگزاري آريا - وب سايت گجت نيوز - رضا موسوي: در ابتدا اجازه دهيد شما را با معناي عبارت تانک اصلي ميدان نبرد را آشنا کنيم. تانک اصلي ميدان نبرد ترجمه عبارت Main battle tank (به اختصار: MBT) است و منظور از آن تانکي است که از جنگندگان اصلي ميدان نبرد است. اين تانک‌ مستقيما در ميدان نبرد حضور داشته و وظيفه آن شليک سنگين مستقيم به دشمن است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تانک جنگي و تانک کلي نيز از ديگر نام‌هايي است که براي اين‌گونه خودروهاي زرهي در نظر گرفته شده است.

تانک اصلي ميدان نبرد آلتاي ساخت ترکيه
اين تانک‌ها به عنوان جايگزيني براي انواع تانک‌ها اعم از تانک سبک،‌ تانک متوسط، تانک سنگين و تانک فرا سنگين طراحي شده اند و چندين دهه است که به عنوان عضو کليدي و اصلي نيروهاي زميني هر ارتشي حضوري پررنگ دارند. البته به ندرت پيش ‌مي‌آيد که اين تانک‌ها به تنهايي به درگيري با دشمن بپردازند. به صورت استاندارد و ايده آل، تانک‌هاي اصلي ميدان نبرد با پشتيباني ديگر نيروهاي خودي همچون خودورهاي رزمي پياده نظام (IFV) پيشروي کرده و با دشمن درگير مي‌شوند.

تانک اصلي ميدان نبرد آپلوت-ام ساخت اوکراين
حال با مفهوم تانک اصلي ميدان نبرد آشنا شديم، اجازه دهيد به تاثير سرعت بالا در اين خوردهاي زرهي نيز اشاره‌اي داشته باشيم. سرعت بالا ضمن‌ آن‌که موجب افزايش سرعت پيشروي و حرکت تانک‌ مي‌شود، بر افزايش بقاپذيري آن نيز موثر است و از ويژگي‌هاي مثبت يک خودروي زرهي محسوب‌ مي‌‌‌شود. البته اين نکته را بيافزايم که سرعت ملاک اصلي براي برتر شمردن يک تانک نيست. رده بندي اين هيولاهاي زرهي بر اساس سرعت به شرح زير است:
جايگاه اول: M1 آبرامز (Abrams)

آبرامز تانک اصلي ميدان نبرد ارتش ايالات متحده آمريکا و شش کشور ديگر است که توسط صنايع دفاعي کرايسر (Chrysler) طراحي و توليد مي‌شد، اما امروزه توليد آن برعهده بخش توليد جنگ افزارهاي زميني کمپاني هوافضا، دفاعي و امنيتي آمريکايي جنرال دايناميکس (General Dynamics) است. اين تانک از سال 1980 وارد خدمت در ارتش آمريکا و در حال حاضر به عنوان تنها تانک عملياتي در ارتش اين کشور مشغول خدمت است. مدل اوليه تانک M1 نام داشت و جديدترين مدل آن نيز با نام M1A2 SEPv3 شناخته مي‌شود.
آبرامز داراي يک موتور توربين گازي (مشابه موتور جت) چندگانه سوز است که از انوع گوناگوني سوخت استفاده مي‌کند. اين موتور ضمن داشتن وزن کم و ابعادي کوچک،‌ اعتمادپذيري و قدرت توليدي بسيار بالايي دارد. به صورت کلي توربين گازي اين تانک يک مزيت و برتري نسبت به ديگر مدل‌هاي تانک‌ اصلي ميدان نبرد براي آبرامز فراهم مي‌کند که اشاره به آن خود نيازمندي نوشتاري جدا است و در اين نوشتار جايي ندارد.
پيشران قدرتمند آبرامز بدون واحد افزايش قدرت کمکي، خود بيش از 1500 اسب بخار قدرت دارد که در کنار يک سيستم انتقال قدرت بسيار بهينه و مناسب، سبب شده‌اند آبرامز بتواند با سرعت 100 کيلومتر بر ساعت حرکت کند! البته به دليل حفظ امنيت و خطري که اين غول 68 تني با اين سرعت مي‌تواند داشته باشد، سرعت تانک را به 70 کيلومتر بر ساعت محدود کرده‌اند. ناگفته نماند آبرامز سنگين‌ترين تانک عملياتي دنيا نيز است؛ وزن اين تانک در آخرين مدل‌هاي خود، بسته به تجهيزات و زره‌هاي مضاعفي که روي آن نصب شود به 71.2 تن نيز مي‌رسد. اين تانک همچنين داراي زره چابهام (Chobham) تقويت شده است که به عقده بسياري از کارشناسان برترين زره تانک‌ است.
جايگاه دوم: T-14

T-14 آخرين تانک اصلي ميدان نبرد طراحي و ساخته شده بدست فدراسون روسيه و اولين تانکي است که اين کشور پس از فروپاشي اتحاد جماهير شوروي طراحي کرده است. اين تانک بر اساس بستر زرهي آرماتا ساخته شده است و از اين رو به اشتباه آرماتا نيز نام گرفته است. T-14 تانکي بسيار مدرن با قابليت‌هايي پيشرفته است که ظهور آن سبب بروز نگراني‌هايي در غرب به ويژه کشورهاي اروپايي کوچک شد. از آن‌جا که T-14 تانکي بسيار جوان است، منابع نظامي معتبر اطلاعات بسيار کمي از آن دارند و بيشتر اطلاعات موجود از آن نيز از منابع روسي گرفته شده است. با اين حال با استناد به منابع روسي، اين تانک 48 تني داراي بيشينه سرعت 85 کيلومتر بر ساعت است.
جايگاه سوم: تايپ 99

تايپ 99 تانک اصلي ميدان نبرد ارتش چين است که نمونه‌هاي اوليه آن از سال 2001 وارد خدمت در ارتش چين شدند. اين تانک بر اساس تانک اصلي ميدان نبرد T-72 که بدست اتحاد جماهير شوروي طراحي و ساخته شده بود طراحي گشت و البته دستخوش بهسازي‌هايي نيز شده است. تايپ 99 يک موتور ديزل 1500 اسب بخاري دارد که اين تانک 58 تني را به بيشينه سرعت 80 کيلومتر بر ساعت مي‌رساند. از اين روي تايپ 99 در جايگاه سوم سريع‌ترين‌ها قرار مي‌گيرد.
جايگاه چهارم: مشترک بين اي‌ام‌ايکس لکلرک (AMX Leclerc) و ليوپارد 2 (Leopard 2)

لکلرک از سال 1993 وارد خدمت در ارتش فرانسه شد و علاوه بر فرانسه، امارات متحده عربي نيز از دارندگان آن است. اين تانک 57 تن وزن داشته و يک موتور ديزلي 1500 اسب بخاري دارد که آن را به سرعت 72 کيلومتر بر ساعت مي‌رساند. ناگفته نماند لکلرک داراي يک سيستم گلوله‌گذار خودکار بسيار منحصر به فرد است که آهنگ آتش 12 گلوله بر دقيقه را براي تانک فراهم کرده که بيشترين نرخ شليک در بين تانک‌هاي اصلي ميدان نبرد است.

و اما بزرگ دنياي زرهي يعني ليوپارد 2 مدل A7 که در همه رده‌بندي‌ها به عنوان برترين تانک اصلي ميدان نبرد شناخته شده است، همچون رفيق فرانسوي‌اش در جايگاه چهارم جاي گرفته است. ليوپارد 2 شامل خانواده‌اي گسترده از تانک‌هاي اصلي ميدان نبرد است. مدل ليوپارد 2A5 در دهه 1990 ميلادي معرفي و در اواخر همان دهه به عنوان برترين تانک اصلي ميدان نبرد انتخاب و پس از آن، مدل A6 و درحال حاضر نيز مدل A7 همچنان اين جايگاه را نگه داشته که نشان مي‌دهد مهندسان آلماني‌ همچنان هنر خود در ساخت بهترين تانک را حفظ کرده‌اند. ليوپارد 2A7 داراي موتوري ديزلي با قدرت 1500 اسب بخار است که اين غول 62.5 تني را به سرعت 72 کيلومتر بر ساعت مي‌رساند.
جايگاه پنجم: مشترک

تايپ 10
تانک K2 بلک پنتر (Black Panther) ساخت کره جنوبي، تايپ 10 هيتومارو ساخت ژاپن، آلتاي ساخت ترکيه و تانک اوکرايني T-84 آپلوت-ام و T-80 روسي همگي با سرعت 70 کيلومتر بر ساعت به طور مشترک در جايگاه پنجم قرار مي‌گيرند. در بين اين تانک‌ها K2 به عنوان پيشرفته ترين تانک دنيا شناخته شده است و قابليت‌هاي پيشرفته بسيار بالايي دارد؛ اين تانک يک موتور اصلي ديزل 1500 اسب بخاري دارد. تانک تايپ 10 نيز همچون رقيب کره‌اي خود يکي از پيشرفته‌ترين تانک‌هاي اصلي ميدان نبرد است و در زمينه پيشرفته بودن تفاوت چنداني با K2 ندارد و از موتوري 1200 اسب بخاري بهره مي‌برد. ژاپني‌ها در ساخت زره تايپ 10 از فناوري نانو استفاده کرده‌ و زره‌اي سبک در عين حال بسيار قدرتمند براي اين تانک ساخته‌اند.

K2
آلتاي ترکي نيز با کمک کره جنوبي بر اساس K2 ساخته شده و از اين رو بايد انتظار محصولي نزديک به K2 را داشته باشيم. T-84 اوکرايني نيز بر اساس تانک قدرتمند T-80 روي ساخته شده است. اين تانک گرچه نسبت به 3 تانک ديگر قديمي‌تر است،‌ اما يک خوردروي زرهي بسيار چابک،‌ قدرتمند و توانمند است؛ اين تانک نيز موتوري 1500 اسب بخاري دارد. T-80 روسي نيز از يکي از بهترين تانک‌هاي ساخته شده بدست روسيه است و مي‌توان آن را T-14 زمان خود دانست!
جايگاه ششم: C1 آريت (Ariete)

آريت تانک اصلي ميدان نبرد ايتاليا است که از سال 1995 وارد خدمت در ارتش اين کشور شد. C1 از چابک‌ترين تانک‌ها به شمار مي‌رود. اين ويژگي در کنار سرعت بالاي تانک، تاثير مثبت شگرفي بر بقاپذيري آن در ميدان نبرد دارد. آريت 54 تني به لطف موتور ديزل 1500 اسب بخاري خود، مي‌تواند به سرعت 68 کيلومتر بر ساعت دست يابد. ايتاليا از معدود کشورهايي است که تقريبا تمام جنگ افزارهاي خود به ويژه خودروهاي زرهي همچون تانک را به صورت بومي طراحي کرده و در زمينه توليد جنگ افزار کشوري بسيار پيشرفته و پيشرو است.
جايگاه هفتم: مرکاوا

تانک اصلي ميدان نبرد مرکاوا ساخت اسرائيل در پيشرفته‌ترين مدل خود به نام مارک 4، 65 تن وزن داشته و يک موتور ديزلي 1500 اسب بخاري دارد که آن را به سرعت 64 کيلومتر بر ساعت مي‌رساند. از ويژگي‌هاي متمايز اين تانک مي‌توان به جايگاه موتور آن اشاره کرد. بر خلاف ديگر مدل‌هاي تانک اصلي ميدان نبرد که موتورشان پشت خودور است، موتور مرکاوا در جلوي تانک جاسازي شده است تا بر محافظت تانک براي خدمه افزوده شود؛‌ چراکه در اين حالت علاوه بر زره اصلي تانک و زره‌هاي مضاعف همچون زره واکنشي انفجاري که مي‌شود روي تانک نصب کرد،‌ موتور نيز در مسير پرتابه مهاجم قرار دارد و مانعي بين خدمه و پرتابه است.
جايگاه هشتم: مشترک بين T-72 و T-90

T-90
اين دو تانک هر دو روسي هستند و مي‌توانند به سرعت 60 کيلومتر بر ساعت دست يابند. T-90 در اصل نمونه‌اي بروزرساني شده از T-72 است و در ابتدا T-72BU نام داشت، اما پس از شکست سنگين و مفتضحانه T-72هاي عراقي در برابر تانک‌هاي غربي، روسيه تصميم به تغيير نام آن گرفت. اين دو تانک هر دو در زمان اتحاد جماهير شوروي طراحي شده به ترتيب تا 44.5 و 48.5 تن وزن دارند که اين وزن سبک يک حسن بزرگ براي آن‌ها محسوب مي‌شود؛ چراکه امکان جابه‌جايي اين خودروهاي زرهي به ويژه توسط هواپيماها آسان‌تر مي‌شود. براي مقايسه بد نيست بدانيد هواپيماي ترابري راهبردي اوکرايني آنتونوف An-124 روسلان به عنوان قوي‌ترين هواپيماي ترابري نظامي روسيه، مي‌تواند 3 دستگاه T-72/90 با خود حمل کند،‌ اما هواپيماي ترابري راهبردي آمريکايي C-5 گلکسي (Galaxy) به عنوان قوي‌ترين هواپيماي ترابري آمريکا، تنها قادر به حمل دو دستگاه آبرامز است که دليلي آن وزن بالاي آبرامز است.
جايگاه نهم: FV4034 چلنجر 2 (Challenger 2)

چلنجر 2 تانکي انگليسي است که از سال 1998 وارد خدمت در ارتش بريتانيا شد. علاوه بر بريتانيا، عمان نيز از ديگر دارندگان اين تانک است. اين تانک 62.5 تن وزن داشته و سنگين‌ترين تانک اصلي ميدان نبرد عملياتي است. موتور ديزلي 1200 اسب بخاري آن مي‌تواند خودرو را به سرعت 59 کيلومتر بر ساعت برساند. چلنجر 2 داراي توپي بسيار دقيق و زره‌اي بسيار قدرتمند است. اين تانک از زره چابهام بهره مي‌برد که مقاومت بسيار بالايي دارد. شايد با خواندن اين جمله تعجب کنيد،‌ اما در سال 2003 و در جريان حمله به عراق، يک دستگاه چلنجر 2 بريتانيايي هدف 14 راکت ضدتانک RPG از فاصله نزديک و يک موشک ضد تانک فرانسوي ميلان (MILAN)قرار مي‌گيرد، اما تنها بخش سيستم ويديويي تانک خراب شده و خدمه هيچ آسيبي نديدند. تانک خود موفق به بازگشت به پايگاه شده و 6 ساعت بعد دوباره عملياتي شده و به ميدان نبرد بازمي‌گردد.
مجددا در جريان حمله سال 2003 به عراق، يک فروند چلنجر 2 هدف 70 راکت ضدتانک RPG قرار گرفت،‌ اما آسيبي نديد. خود را درون تانکي تصور کنيد که 70 راکت ضدتانک به آن برخورد کند! تصورش نيز وحشتناک است. ناگفته نماند در رده‌ بندي‌هاي صورت گرفته، چلنجر 2 پس از ليوپارد 2، K2 و آبرامز داراي جايگاه چهارم است. چلنجر 2 قرار است به زودي دستخوش يک بروزرساني گسترده شود که يکي از موارد آن،‌ نصب موتور 1500 اسب بخاري روي اين تانک است. تانک بروزشده با نام چلنجر 2 مگاترون (Megatron) شناخته مي‌شود.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۷۷۰۰۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(تصاویر) مسابقه نمادین چوگان در میدان نقش جهان اصفهان

(تصاویر) مسابقه نمادین چوگان در میدان نقش جهان اصفهان

دیگر خبرها

  • سریع‌ترین خودروهای رکوردشکن تاریخ، هواپیماهای بدون بال با سرعت 1000 کیلومتر (+عکس)
  • (تصاویر) مسابقه نمادین چوگان در میدان نقش جهان اصفهان
  • عملیات اجرایی بزرگ‌ترین آب‌شیرین‌‌کن خشکی جهان سرعت می‌گیرد
  • آیرودینامیکی ترین خودروی تولیدی جهان معرفی شد
  • وضعیت میدان جنگ در اوکراین بدتر می‌شود
  • اوکراین تانک‌های آبرامرز آمریکا را از میدان جنگ خارج می‌کند
  • فرمانده نیروهای مسلح اوکراین: وضعیت میدان نبرد بدتر می‌شود
  • سیرسکی: اوضاع اوکراین وخیم است
  • این ربات‌انسان‌نمای فوق سریع شما را حیرت‌زده می‌کند
  • (ویدئو) تصاویر روباتی که حرکاتش شما را انگشت به دهان می کند!