Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-30@01:57:49 GMT

ممنوعیت اخراج مادران شاغل پیگیری می‌شود

تاریخ انتشار: ۲۶ شهریور ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۷۷۲۴۲۴

ممنوعیت اخراج مادران شاغل پیگیری می‌شود

اجتماع>اجتماعی - مهرماه‌سال گذشته وزارت کار بخشنامه خوشحال‌کننده‌ای برای مادرانی که کودک شیرخوار دارند، ابلاغ کرد.

براساس اين بخشنامه، اخراج كارگران زن و تغيير شغل و نقل و انتقال آنان، جز با رضايت خودشان، در ايام مرخصي زايمان و تا زمان اتمام دوران شيردهي ممنوع شد.اما هنوز جوهر مهر اين بخشنامه خشك نشده بود كه ديوان عدالت اداري رأي به ابطال آن داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با شكايت يك كارفرما از اين مصوبه، ديوان عدالت اداري آن را خلاف قانون و بي‌اعتبار اعلام كرد. به اين ترتيب كاري كه براي حمايت از فرزندآوري زنان شاغل انجام شده بود، نا تمام ماند. اما آيا اين رأي ديوان عدالت اداري، پايان موضوع خواهد بود؟
مديركل اداره روابط كار و جبران خدمت در وزارت كار با تأكيد بر اهميت موضوع مي‌گويد: «تلاش براي قانوني كردن اين خدمت متوقف نمي‌شود.»

اسماعيل ظريف آزاد با اشاره به اينكه اين بخشنامه در چارچوب سياست‌هاي جمعيتي ابلاغ شده بود، توضيح مي‌دهد: «بر اين اساس زنان كارگر داراي قرارداد كار موقت شاغل در كارهايي كه ماهيت مستمري دارند، چنانچه تاريخ اتمام قرارداد با ايام مرخصي زايمان و دوران شيردهي تلاقي يابد، تاريخ خاتمه قرارداد كار به پس از ايام شيردهي انتقال يابد. درخصوص زنان كارگر داراي قرارداد موقت شاغل در كارهايي با ماهيت غيرمستمر، چنانچه تاريخ اتمام قرارداد يا كار معين با ايام مرخصي زايمان يا دوران شيردهي تلاقي يابد، قرارداد خاتمه نخواهد يافت. حتي درصورت تغيير پيمانكار در ايام مرخصي زايمان و شيردهي، با بقاي كار و كارگاه، كارفرماي اصلي و پيمانكار جديد مكلف به ادامه كار كارگر زن تا پايان دوران شيردهي خواهند بود.»

او با اشاره به همه هشدارها درباره تركيب جمعيتي كشور و لزوم حمايت از فرزند‌آوري مي‌گويد:« اين يك تبعيض مثبت به سود زنان در چارچوب سياست‌هاي كشور بود. علاوه بر اين قوانين اجرا نشده‌اي براي حمايت از مادران شيرده داشته‌ايم كه امنيت شغلي آنها حفظ شود. از سويي اين موضوع سازمان بين‌المللي كار بود. چون ما به اين دليل كه مي‌شد زنان را در دوران شيردهي اخراج كرد، در اين زمينه يك پرونده مفتوح داشتيم.

اما ديوان عدالت اداري اين بخشنامه با 2بند قانون كار مغاير دانسته كه درست هم هست.اما قانون حمايت از زنان در دوران زايمان و شيردهي از اين مواد مورد اشاره استثنا شده‌اند.بنابراين ما اين رأي را نادرست و شكننده مي‌دانيم.» ظريف آزاد كه پيش از صدور رأي ديوان از اين بخشنامه در حضور قضات دفاع كرده، توضيح مي‌دهد: «با اين حال ما موضوع را رها نمي‌كنيم و از طريق مجلس آن را دنبال خواهيم كرد. اين پيگيري يا از طريق درخواست طرح استفساريه خواهد بود يا با درخواست از نمايندگان محترم براي ارائه طرحي در اين زمينه.تعداد زيادي از نمايندگان محترم اين موضوع را دنبال مي‌كنند.»

پيگيري در مجلس

در مجلس نيز كم نيستند نمايندگاني كه از اين موضوع دفاع مي‌كنند. براي نمونه روح‌الله بابايي، عضو كميسيون اجتماعي با اشاره به اينكه ابطال بخشنامه وزارت كار مبني بر ممنوعيت اخراج مادران كارگر به ضرر نظام و جامعه است، به همشهري مي‌گويد:«‌با اين رأي هيأت عمومي ديوان عدالت اداري شاهد جلوگيري از رشد جمعيت مي‌شويم چرا كه مرخصي زايمان مصوبه مجلس و بازگشت زنان به‌كار بعد از اتمام مرخصي، مشوقي براي خانواده‌ها براي فرزند آوري بود.

با توجه به وضعيت اقتصادي موجود اگر اين مشوق هم از بين برود تمام تلاش‌ها براي ازدياد جمعيت به بن بست مي‌خورد. چنانچه در اين خصوص استفساريه‌اي به كميسيون اجتماعي مجلس برسد و يا نياز به مصوبه قانوني باشدنمايندگان مردم در خانه ملت و كميسيون اجتماعي حتما در اسرع وقت به آن رسيدگي مي‌كنند.»

منبع: همشهری آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۷۷۲۴۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت‌ نام بیش از ۶۰۰۰ نفر از مادران غیرشاغل لرستانی در صندوق بیمه

ایسنا/لرستان مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر لرستان گفت: ۶۲۳۸ نفر مشمول ماده ۲۱ قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده، مادران غیرشاغل روستایی و عشایری استان که دارای سه فرزند و بیشتر هستند، در صندوق ثبت‌ نام کرده‌اند.

محمدرضا عسگریان امروز (دهم اردیبهشت ماه) در جلسه ستاد جوانی جمعیت که در سالن جلسات استانداری لرستان برگزار شد، با اشاره به اینکه مادران غیرشاغل روستایی و عشایری استان که دارای سه فرزند و بیشتر هستند به‌صورت رایگان در این صندوق تحت پوشش بیمه اجتماعی قرار می‌گیرند، اظهار کرد: تعداد مادران مشمول ماده ۲۱ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در لرستان ۸۶ هزار و ۱۹۲ نفر است که تعداد مشمولان دارای فرزند سوم سال ۱۳۹۶ به بعد ۱۹ هزار و ۸۶۰ نفر اعلام شده است.

وی با بیان اینکه مدیریت صندوق در لرستان برای پیش ثبت‌ نام از واجدان شرایط آمادگی دارد و مشمولان می‌توانند با مراجعه به دفاتر کارگزاری یا سایت WWW.ROOSTAA.IR  نسبت به ثبت اطلاعات خود اقدام کنند، ادامه داد: با توجه به اولویت‌بندی ثبت‌ نام مشمولان از سوی ستاد ملی جمعیت، مرحله پیش‌ ثبت‌ نام نخست مربوط به مادرانی است که تاریخ تولد فرزند سوم و فرزندان بعدی آنها، از تاریخ اول فروردین ۱۳۹۶ به بعد باشد.

او بیان کرد: براساس قانون این مادران غیرشاغل به مدت هفت سال بیمه رایگان می‌شوند و برای این کار ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار در کشور در نظر گرفته شده است.

عسگریان افزود: فرمانداران، بخشداران و دهیاران در شهرهای استان می‌توانند کمک حال صندوق باشند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تجلیل از ۵۰۰۰ معلم شاغل و بازنشسته جنوب استان بوشهر
  • ثبت‌ نام بیش از ۶۰۰۰ نفر از مادران غیرشاغل لرستانی در صندوق بیمه
  • چه داروهایی ارز ترجیحی می‌گیرند؟ + بخشنامه
  • چه داروهایی ارز ترجیحی می‌گیرند؟+بخشنامه
  • وزیر کار: مانع‌زدایی از تولید اولین گام تحقق شعار سال است
  • وزیر کار: مانع زدایی از تولید اولین گام تحقق شعار سال است
  • انتقاد از دستورالعمل صادر شده توسط یک مسئول در قوه قضاییه:طبق قانون اساسی نمی‌توانید ثبت شکایت و دادخواست از دولت را ممنوع کنید
  • ضرورت ارتباط با حوزه و ادامه تحصیل روحانیون شاغل در سازمان‌های دولتی
  • خبر مهمی که وکیل توماج صالحی درباره او اعلام کرد
  • ضرورت ارتباط با حوزه و ادامه تحصیل روحانیون شاغل در ارگان‌های دولتی