Web Analytics Made Easy - Statcounter

تبریز - رئیس موزه شهریار گفت: تفکرات سیاسی خاص معاونت شهرداری افراد توانمند را در حوزه هایی چون فرهنگی و هنری به انزوا کشیده است.

به گزارش خبرنگار مهر، پنجمین جلسه علنی شورای پنجم شهر تبریز یکشنبه در حالی با دستور جلسه تصمیم گیری در خصوص تعیین کمیته بازنگری اساسنامه سازمان های شهرداری، فرآیند انتخاب مشاوران شورا، چگونگی تأیید سیاست ها و تعیین اعضای کمیسیون‌های بند ۲۰ شهرداری و بررسی لایحه بودجه سال های ۹۴ و ۹۵ شهرداری تبریز در صحن علنی این شورا برگزار شد که هیچ دستور جلسه ای در مورد مهمترین موضوع مدیریت شهری این روزهای تبریز یعنی انتخاب شهردار در آن مطرح نشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کلاس تبریز با وجود هزینه های کلان در سطح شایسته مطرح نشده است

شعردوست رئیس موزه شهریار در این جلسه اظهار داشت: در دنیای امروزی، مهم ترین بخش توسعه یافتگی بیش از آن که در سرمایه های پولی، صنعتی معنا شود، در توسعه یافتگی معنوی معنا و یافت می شود و اگر انسان بتواند به عنوان مهم ترین عامل در پیشبرد اهداف انسان توسعه یافته مطرح شود، می تواند به منزله یک پارامتر و سرمایه در جامعه مطرح شود.

وی با بیان اینکه با وجود هزینه های زیاد و جدی در سطح ملی نتوانسته ایم سطح و کلاس تبریز را در سطح شایسته مطرح سازیم و چهره های برجسته تبریز را معرفی کنیم، ادامه داد: در روزهای اخیر، شب فرهنگی تبریز در برج میلاد برگزار شد اما به علت نبود چهره سازی مناسب، نیمی از سخنرانان ناشناخته بودند و جا دارد افراد شاخص، سابقه دار و چهره دار شهری به عنوان سخنران این گونه مراسم ها انتخاب شود و به نظر می رسد این ها همه، به خاطر وجود فردی خطی، جدی و سیاسی در معاونت شهرداری بوده است.

رئیس موزه شهریار خاطر نشان کرد: در سال های گذشته، در حوزه فرهنگی و اجتماعی اتفاقی شایسته و در شأن تبریز رخ نداده است و از این رو از شورای پنجم می خواهیم نسبت به موضوع فرهنگ و هنر سنگ بنای درستی بگذارد و با تشکیل و راه اندازی پژوهشکده فرهنگی با محدودیت شهری جایی برای اولویت های فرهنگ و هنر مشخص شود.

تفکرات سیاسی خاص معاونت شهرداری افراد توانمند را منزوی کرده است

وی ادامه داد: در مقوله فرهنگ و هنر برای ورود گردشگران و تبادلات فرهنگی و گردشگری، زیرساخت های ما مشکل دارد و به علت تفکرات سیاسی خاص معاونت شهرداری افراد توانمند ما منزوی شده اند و نمونه بارز آن در مراسم افتتاحیه اولین اکسپوی آثار نقاشی در هتل کایای تبریز مشهود بود که جز محمد پور رئیس دانشگاه تبریز و مدیر کل ارشاد اسلامی مسؤولی در آنجا حضور نداشت و کسی از کارخانه داران تابلویی خریداری نکرد و این نشان از وضعیت نامطلوب فرهنگ و هنر در تبریز است.

شعردوست با تأکید بر اینکه مسایل و دغدغه های تبریز همیشه برایم مهم بوده است، ادامه داد: مقبره دو کمال و کمال خجندی یک پتانسیل گردشگری برای ماست و نیاز است پروازی برای ورود گردشگران تبریز و خجند ایجاد شود و در مورد وضعیت نا مطلوب مقبره الشعراء نیز باید اذعان کرد در ۱۰ سال گذشته پروژه شهرداری، رونق گذشته این مقبره را نیز از بین برده است.

وی در ادامه اظهار داشت: در حالت کنونی، این مقبره که بیش از ۷۰۰ سال قدمت تاریخی دارد، در وضعیت نامطلوبی به سر می برد و حتی در سالن خود، دستشویی و آب ندارد و سقفش چکه می کند و کار به جایی کشیده که بازدید کنندگان جمهوری آذربایجان در دفتر یاد بود نوشته اند که اگر نمی توانید، بگذارید ما این مقبره را عین چینی درست کنیم و تحویل تان دهیم.

وضعیت کنونی مقبره الشعرا مایه سرافکندگی تبریز است

رئیس موزه شهریار تصریح کرد: این در حالی است که مقبره الشعرا به عنوان یک افتخار در دنیا مطرح است و قرار است دوم مهر ماه، یک گروه ۱۵ نفری از ترکیه به تبریز بیایند و از این مقبره بازدید به عمل آورند اما متأسفانه وضعیت کنونی این مقبره در شأن تبریز نیست و باعث سرافکندگی آن خواهد شد.

وی در همین راستا با بیان اینکه موزه استاد شهریار از وقتی تملک شده، هنوز هیچ کاری انجام نشده است و بودجه ندارد و همه جایش چکه می کند، ابراز داشت: دو کارمند حق الزحمه ای در آنجا مشغولند و با نظر به ورود گردشگران آذربایجانی و ترکیه ای که شهریار بیش تر از ارزش دهی ما، برای آنها ارزشمند است، در اولویت این شورا قرار گیرد تا قبل از این که کسی دست نوشته های شهریار را برای موزه اش خریداری نکرده، صاحب داری و آن را ساماندهی کنیم.

انتقاد از ضعف در برگزاری مراسم بزرگداشت استاد شهریار

شعردوست تأکید کرد: اماکن خاصی در شهر تبریز داریم که در هیچ جای کشور نیست و با این حال بی توجهی مسؤولان شهری و استانی نسبت به برگزاری شکوهمند بزرگداشت استاد شهریار در تبریز جای انتقاد دارد زیرا سابقه مدنیت مقبره های بزرگ ما بیش از ۷۵۰ سال است و در غرب حدود ۲۰۰ سال سابقه دارد اما با این حال، بحث فرهنگ و هنر در شهر بدون متصدی است و به جای اینکه مراسم بزرگداشت استاد شهریار را در سطح رئیس جمهور و مسؤولان بلند پایه برگزار کنیم، روز به روز کم رنگ تر ساخته ایم.

رئیس موزه شهریار در پایان اظهار داشت: با نظر به فشارها، نقدها و اعتراض های بیش از ۵۰۰ صفحه ای در خصوص چرایی و چگونگی انتخاب روز ملی شعر ادب و فارسی و استاد شهریار که ۱۷ سال از نامگذاری این روز می گذرد، شایسته نیست و باید در برجسته سازی شخصیت این استاد که شهره عام و خاص کشورهای همسایه و اروپایی است و اشعارش به زبان های دیگر در دانشگاه های متعدد آن ها تدریس می شود، اقدامات جدی انجام دهیم.

نظر فرمانداری در خصوص تعیین اعضای کمیسیون برنامه و بودجه نیاز به بازنگری دارد

بهشتی از اعضای شورای شهر تبریز نیز در این جلسه گفت: بر اساس مصوبه پیشین کمیسیون کمیسیون برنامه و بودجه، اعضای آن پنج نفره بود اما حال بر اساس استدلال فرمانداری و چارت سازمانی جدید، ماهیت سازمان عوض شده و استدلال ها مبتنی بر وجود سه نفر عضو در کمیسیون برنامه و بودجه است و جا دارد در بازنگری انجام شده، همان پنج نفر عضو برای این کمیسیون در نظر گرفته شود و با انتخاب اعضای شورای شهر، یک نفر به عنوان عضو ناظر بر این کمیسیون تعیین شود.

گفتنی است انتخاب شهردار موضوعی است که پس از گذشت بیش از یک ماه از شروع به کار پنجمین شورای اسلامی شهر تبریز همچنان بی نتیجه باقی مانده و اعضای این شورا در حالی که دم از عزم جدی برای هم افزایی در مسیر متحول سازی مدیریت شهری تبریز با نگاه به رویداد ملی و فراملی تبریز ۲۰۱۸ می زنند، همچنان به واسطه سهم خواهی های سیاسی و به بهانه انتخاب شهرداری که مورد توافق نظر همه اعضا باشند، در حال فرصت سوزی برای این انتخاب هستند.

این فرصت سوزی ها درحالی صورت می گیرد که حتی به اذعان مسئولان دست اندرکار و دخیل در موضوع تبریز ۲۰۱۸، این فرصت ارزشمند برای بالفعل کردن زیرساخت های این کلانشهر به ویژه در حوزه گردشگری از دست رفته و مهمترین دلیل آن نیز عدم مدیریت و برنامه ریزی با نگاه کلان به آینده از سوی همین مسئولان اعلام شده است و نمونه بارز آن را در نحوه انتخاب شهردار مشهود است.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۷۷۴۳۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

به جای واکنش احساسی، چهره واقعی اسلام را به دنیا نشان دهیم

طی سال‌های گذشته بخصوص چند سالی که از انقلاب شکوهمند اسلامی ایران می‌گذرد؛ کشورها، گروه‌ها و کمپانی‌های مختلف در عرصه رسانه، فیلم‌ها و سریال‌هایی ساخته‌اند که نه تنها بر خلاف واقعیت‌های تاریخی بوده، بلکه حتی برخی از آنها هویت ملی و برخی هویت مذهبی و برخی هر دو را درباره ایران اسلامی نشانه گرفته‌اند. فیلم‌هایی مانند 300 ساخته زاک اسنایدر و یا اسکندر ساخته الیور استون و... یا فیلم‌ها و سریال‌هایی در مورد زکریای رازی یا خیام و این اواخر نیز سریال حشاشین که به خلافت گروه حشاشین و رهبری حسن صباح و تاریخ گروه او، نمونه‌هایی از آثاری هستند که هویت ملی و اسلامی ما را هدف گرفته‌اند. سریال‌هایی که در آن‌ها قلب تاریخ صورت گرفته و با الهام از منابع دست چندم، چهره شیعیان و مسلمانان بصورت نامناسبی نمایش داده شده است به گونه‌ای که با واقعیت تاریخی فاصله‌ای بسیار دارد.

اما اکنون صحبت در مورد نقد محتوایی و تاریخی سریال حشاشین و فیلم‌هایی دیگر از این دست نیست. صحبت این است که چطور این پروژه‌های بزرگ به ثمر رسیده و ساخته می‌شوند اما در مقابل هیچ اثری از ما دیده نمی‌شود؟ و حالا باید چه کنیم؟

گفت‌وگوی ما با حجت‌الاسلام دکتر جعفر فخرآذر، مدیر کل فرهنگی دانشگاه ادیان و مذاهب درباره ایران و ایرانی هراسی‌ها و کارهایی است که باید برای پایان دادن به این سریال پرتکرار انجام دهیم.

دلایل انفعال در برابر ساخت آثار ضدایرانی

دکتر فخرآذر در ابتدا با بیان اینکه وقتی که فردی به زمین بی رقیب وارد می‌شود، قطعاً برنده است؛ می‌گوید: رقیبی که باید در صحنه باشد، ما هستیم و از آنجایی که ما نیز در صحنه حضور نداریم بنابراین رقیب برنده خواهد شد. اما اینکه چرا ما در صحنه نیستیم دلایل متعددی دارد. اولین دلیل آن را به بیانات رهبر معظم انقلاب ارجاع می‌دهیم. ایشان در نشستی که سالیان قبل با فعالین فرهنگی داشتند در سخنانی صریح و نصیحتی روشنگر فرمودند که سینما برای دین از سخنرانی مفیدتر است. اما این توصیه و جادوی سینما و تاثیر شگرفی که بر اذهان و افکار مردم دارد برای مسئولین فرهنگ‌ساز که باید عقبه و پشتوانه این مسئولین باشند در حوزه و دانشگاه جا نیفتاده است. به همین خاطر فکر و ذهن ما به سمت ساخت چنین پروژه‌هایی حرکت نمی‌کند.

ایشان یادآور می‌شود: دلایل مالی نیز در این راه دخیل هستند چرا که این پروژه‌ها هزینه‌های سنگینی دارند. وقتی این نکته را به دلیل قبلی ضمیمه می‌کنیم یعنی هنوز اهمیت این بحث که هویت ملی و دینی ما در گرو به نمایش درآوردن آنها و نمایش دادن با آثار تصویری است، درک نشده بنابراین بدیهی است که افراد تصمیم‌گیر و مؤثر، بودجه‌ها را به این سمت سوق نمی‌دهند اگر چه در سال‌های گذشته آثار مثبت آن را هم دیده‌اند. آن سال‌ها سریال‌هایی مانند مختارنامه داشتیم. از مباحث فنی و... که بگذریم، برد خوبی داشت و حداقل در آن برهه، تاریخ خودمان یعنی تاریخ صحیح شیعه را نقل کردیم و در موردش برنامه ساختیم. این سریال در کشورهای اسلامی پخش شد اما اکنون سرمایه‌ها خیلی کمتر به سمت ساخت پروژه‌های تاریخی می‌رود چرا که درگیر مباحث سیاسی، اقتصادی و امنیتی شده‌ایم که البته توجه کردن به آنها ضرورت دارد اما می‌تواند در اولویتی قرار گیرد که در کنار آنها آثار تاریخی هم وجود داشته باشد.

توصیه امیر مؤمنان(ع): استفاده از تجربیات گذشته در مسیر آینده

مدیرکل فرهنگی دانشگاه ادیان و مذاهب با اشاره به حدیثی از امیرالمؤمنین(ع) در مورد اهمیت تاریخ می‌گوید: حضرت می‌فرماید «روزگار بر بازماندگان آن گونه می‌گذرد که بر پیشینیان گذشت، آنچه گذشته باز نمی‌گردد و آنچه هم اکنون موجود است جاودان نمی ماند». آن حضرت با تأکید بر اهمیت تاریخ یکی از ستون‌های ایمان را توجه به سنت‌های پیشینیان می‌داند و می‌فرماید «از آنچه بر امت‌های مستکبر پیشین از عذاب الهی و کیفرها و عقوبت‌های او رسید عبرت گیرید و از قبرهای آنها و آرامگاهشان در زیر خاک پند پذیرید». حالِ ما همیشه با تاریخ ما در ارتباط است و مؤثرین حوزه فرهنگ باید با این مسئله کنار بیایند که فراموش کردن تاریخ، ممکن است حال را دگرگون کند. کما اینکه اکنون نیز اتفاق افتاده و تفکراتی که در مورد هویت ملی و مذهبی ما وجود دارد، در سطح جهان و تحت تاثیر رسانه‌های غربی دگرگون شده و دستکاری شده است.

دکتر فخرآذر تصریح می‌کند: اگر می‌خواهیم هویت ملی و مذهبی را اصلاح کنیم، باید تاریخ را خودمان نقل کنیم. در مورد شخصیت‌های تاریخی و دینی و وقایع تاریخی و... صحبت کرده و آنها را به تصویر کشیده و روایت‌های دست اول و صحیح را خودمان نقل کنیم. قطعاً کسی که در مقابل هویت فرهنگی ما قرار دارد، وقایع را درست نقل نمی‌کند. باید به میدان عمل آمده و به صورت قوی روایت‌های صحیح را نقل کرده و مانع کار آنان شویم. در دنیای رسانه نیز همینگونه است و در انتشار اخبار آن کسی موفق است که خبر بهتر، دست اول‌تر و منبع نزدیک‌تر به واقعه را نقل کند بنابراین در مورد تاریخ نیز باید این کار را انجام دهیم.

راوی روایت‌های دست اول تاریخی باشیم

مدیرکل ارتباطات دانشگاه ادیان و مذاهب تصریح می‌کند: از یاد نبریم که در مورد تاریخ خود، چه ملی و چه مذهبی باید خودمان صحبت کنیم و بعنوان راوی دست اول نقش بازی کنیم. پیش از اینکه افرادی با غرض و اهدافی مشخص وارد این عرصه شوند، باید گوی سبقت را از آنان گرفته و آثار خودمان را در قالب فیلم و سریال، کتاب، بزرگداشت و... ارائه کنیم تا بتوانیم میدان را از مغرضان بگیریم. مسئولین ما باید ضرورت کار تاریخی و اهمیت فیلم و سریال‌های این حوزه را به خوبی درک کنند. در همین راستا بودجه کافی اختصاص پیدا کند و همانطور که به بسیاری مسائل روز مانند مسائل سیاسی، اقتصادی و امنیتی اهمیت داده می‌شود، به مسائل تاریخی نیز پرداخته شود. جامعه نخبگانی که منتقد و یاور کار فرهنگی است با قشر فرهنگی جامعه و بخش ستادی که همان هنرمندان هستند تعامل داشته باشند و دو طرف تلاش کنند سطح آگاهی خود را نسبت به رشته‌های هم بالا ببرند. کارگردانان با مفاهیم تاریخی و مذهبی بهتر آشنا شوند و متفکرین تاریخی نیز با اصول سینما آشنایی پیدا کنند تا بتوانند از مرحله منتقد بودن با نگاهی خشک فاصله بگیرند.

حالا باید میدان را در دست بگیریم

حالا امروز در نقطه‌ای ایستاده‌ایم که سیصدها، حشاشین‌ها و... ساخته شده است. حتی برادران اهل سنت در مورد ائمه ما، امام صادق(ع) یا سایر ائمه(ع) سریال‌هایی ساخته‌اند و برخی دیگر از مفاخر ما مانند ابن سینا، خیام و... اطلاعاتی ناقص و نادرست ارائه داده‌اند. حجت‌الاسلام فخر آذر در پایان در پاسخ به این سؤال که برخی با هدف تخریب و یا حتی تصاحب هویت ملی و فرهنگی ما کارهایی انجام داده‌اند و ما از این قافله عقب هستیم. حالا باید چه کنیم؟ تصریح می‌کند: حالا که به اینجا رسیده‌ایم باید با استراتژی دقیق و حساب شده عمل کنیم. حالا نقد کردن، حمله کردن و واکنش‌های احساسی نسبت به آثار تخریب‌گر داشتن نه تنها مؤثر نیست بلکه حتی بیشتر باعث واکنش در سطح جامعه جامعه می‌شود. باید از امروز بصورت فعال میدان را دست بگیریم و برای پاک کردن ذهنیتی که این آثار در مردم جهان بوجود آورده‌اند، خودمان تولید محتوا کرده و در سطح جهانی پخش کنیم. بحث ملی، مذهبی، ائمه(ع)، اصحاب ائمه(ع)، کتاب‌های ادبی بسیار و... با قالب‌های متنوع حماسی، عرفانی، انسانی و دراماتیک محتوایی بسیار غنی را تشکیل می‌دهند. حتی نیازی نیست جواب آثار قبلی را بدهیم بلکه آثار جدیدی باید بسازیم. باید روح محبت و انسانیتی که در زندگی ائمه(ع) و اهل بیت(ع) ما و آثار شاعران و نویسندگان جاری و ساری بوده، بعنوان یک ایرانی شیعه به تصویر بکشیم تا چهره خشنی که از ایرانی و شیعیان نشان داده‌اند زدوده شود. اگر کلام هر یک از حضرات معصومین(ع) را سرلوحه اثر سینمایی قرار دهیم، چهره‌ای از شیعه و اسلام و ایرانی در جهان منتشر می‌شود. چهره‌ای که نه تنها بر ذهن مردم کشورمان و جهانیان ماندگار خواهد بود بلکه چهره واقعی اسلام شیعی و ایرانی مسلمان را در جهان ترمیم خواهد کرد.

مریم احمدی شیروان

دیگر خبرها

  • به جای واکنش احساسی، چهره واقعی اسلام را به دنیا نشان دهیم
  • احداث ۶ شهربازی جدید در کلان‌شهر تبریز
  • بهبود خدمات‌رسانی شهرداری تبریز با بهره‌برداری از مرکز کنترل ترافیک و مدیریت بحران
  • مسیر اجرایی با انتخاب نماینده اصلح ترسیم می‌شود/نمایش نشاط عمومی با مشارکت مردم
  • با کیفیت ترین خودرو بعد از تسلا را برای حمل و نقل تهران انتخاب کرده ایم | پوست اندازی ۶۵ هزار تاکسی برقی در تهران
  • بهره‌برداری از ۱۳ پروژه ورزشی تا پایان اردیبهشت ماه در تبریز
  • راز «نفرین توت عنخ آمون» که بیش از ۲۰ نفر را کشت سرانجام فاش شد
  • قهرمانی تیم درناباطری تبریز در مسابقات والیبال ساحلی مراغه
  • افشای راز «نفرین توت عنخ آمون» که بیش از ۲۰ نفر را کشت
  • تلاش رژیم صهیونیستی برای نشان دادن یک چهره متمدن از خود بی نتیجه است