Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-04-29@07:40:50 GMT

علت نیمی از آلودگی هوای تهران چیست؟

تاریخ انتشار: ۲۶ شهریور ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۷۷۴۵۱۴

عیسی کلانتری در مراسم روز جهانی حفاظت از لایه اوزون که امروز در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد اظهار کرد: تجربه طرح ملی حفاظت از لایه اوزون نشان می‌دهد که می‌توان با یک کار هماهنگ مشکلات محیط‌ زیستی را حل و فصل کرد.

وی افزود: وقتی تخریب لایه اوزون از سوی مردم و مسئولان درک می‌شود و وقتی اجماع ملی و بین‌المللی در این زمینه ایجاد می‌شود می‌بینیم که بعد از ۳۰ سال لایه اوزون ترمیم می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این سبک و مدل در حفاظت از لایه اوزون را باید در محیط زیست کشورمان الگو قرار دهیم.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: خوشبختانه دولت جمهوری اسلامی ایران همیشه به تعهدات بین‌المللی خود پایبند بوده است. پایبندی به پروتکل مونترال در زمینه حفاظت از لایه اوزون نمونه بارز این خصیصه است همچنین جمهوری اسلامی ایران به سایر تعهدات در قالب برجام یا صلح ایران و عراق پایبند بوده و هرگز تعهدات بین‌المللی خود را زیر پا نگذاشته است.

کلانتری در ادامه اظهار کرد: امیدواریم یک تعهد ملی نیز برای حل مشکلات محیط زیست در داخل کشور داشته باشیم و بتوانیم مشکلات عمده محیط زیست کشور در حوزه پسماند، تخریب خاک، هدررفت منابع آبی و از بین رفتن حیات وحش را حل کنیم.

وی با تاکید بر اینکه لازم است مردم در جریان مشکلات محیط زیست کشور قرار گیرند، گفت: سازمان حفاظت محیط زیست باید بتواند مشکلات محیط زیست کشور را عمومی کند چون بدون توجه و مطالبه‌گری مردم نمی‌توانیم مشکلات را حل و فصل کنیم. قطعا با چند محیط‌بان یا حضور چند کارشناس محیط زیست در اجلاس‌های خارجی نمی‌توانیم بر مشکلات فائق بیاییم.

کلانتری با بیان اینکه موفقیت در طرح ملی حفاظت از لایه اوزون باید الگوی حل مشکلات داخلی محیط زیست کشور باشد، گفت: باید بتوانیم مشکلات محیط زیست را عمومی کنیم چون بدون مردم نمی‌توانیم مشکلات را حل و فصل کنیم برای همین قصد داریم با توسعه آموزش و فرهنگ‌سازی محیط زیست، ۸۰ میلیون محیط‌بان داشته باشیم.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه با اشاره به اینکه سازمان محیط زیست به لحاظ تشکیلاتی دچار تحولاتی خواهد شد، گفت: در تغییرات جدید سازمان کاوه مدنی در مدیریت اجتماعی، فناوری و آموزش محیط زیست فعالیت خواهد کرد

کلانتری با تاکید بر اینکه نباید اصل محیط زیست را با مسائل فرعی اشتباه بگیریم، گفت:‌ برخی مسائل محیط زیستی ممکن است برای گروه خاصی در کشور جذابیت داشته باشد اما واقعیت این است که مشکلات عمده مثل آلودگی هوا در کلان‌شهرها و پسماندها در نقاط مختلف کشور به ویژه در استان‌های شمالی،محیط زیست کشور را به خطر انداخته است.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد:در سازمان حفاظت محیط زیست نباید اصل را فدای فرع کرد. متاسفانه شاهد آن هستیم که در مسائل اساسی محیط زیست کارشناس کافی در سازمان حفاظت محیط زیست نداریم. این بدین معناست که منابع محدود این سازمان را به‌خوبی تخصیص نداده‌ایم.

کلانتری در ادامه اظهار کرد: امیدواریم پروژه حفاظت از لایه اوزون را به عنوان یک الگو مدنظر قرار دهیم زیرا وقتی تولیدکنندگان و انتشاردهندگان مواد مخرب با خطرات این مواد آشنا می‌شوند خود آنها برای جلوگیری از انتشار مواد مخرب پیشقدم می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه سازمان حفاظت محیط زیست باید بتواند در برابر برخی درخواست‌ها و پروژه‌ها راهکار ارائه دهد، ‌گفت: این سازمان نباید در مقابل طرح‌ها و پروژه‌های مختلف «نه» بگوید چون در این صورت کسی حرف سازمان را گوش نمی‌دهد و بخش‌های مختلف سازمان را دور می‌زنند بنابراین سازمان حفاظت محیط زیست باید بتواند در مقابل ملت و نسل‌های آینده پاسخگو باشد. اگر در مواردی سیاست‌ها و درخواست‌ها ضد توسعه‌ای و ضد محیط زیستی بود آنها را باید اصلاح کنیم.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست در پایان اظهار کرد: مقام معظم رهبری نیز به حفظ محیط زیست پایبند هستند و بسیار تاکید دارند ولی در عین حال ایشان معتقدند باید برای درخواست‌هایی که مشکل محیط زیستی دارند جایگزین داشته باشیم امیدواریم بتوانیم سازمان حفاظت محیط زیست را به یک سازمان مردمی تبدیل کنیم تا مردم به حرف ما گوش دهند.

منبع: پارسینه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۷۷۴۵۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حفاظت از لاک‌پشت‌های دریایی در بوشهر/برداشت بارناکل غیرقانونی است

امین طلاب در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: اخیراً شاهد انتشار فیلم‌هایی در فضای مجازی مبنی بر برداشت غیر اصولی بارناکل از لاک‌پشت‌های دریایی در استان بودیم که این اقدام غیرقانونی و مغایر با اصول حفاظت از محیط زیست است و با متخلفان برخورد قانونی خواهد شد.

وی با بیان اینکه بارناکل‌ها موجوداتی سخت‌پوست هستند که به طور طبیعی به سطوح سخت مانند صخره‌ها، کشتی‌ها، اسکله‌ها و حتی لاک لاک‌پشت‌های دریایی می‌چسبند، اظهار داشت: این موجودات بخش طبیعی از اکوسیستم دریایی هستند و می‌توانند فواید متعددی برای میزبان خود داشته باشند.

رئیس محیط زیست دریایی اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر افزود: برداشتن بارناکل‌ها از لاک لاک‌پشت‌های دریایی در اکثر موارد ضرورتی ندارد و این موجودات به ندرت به سلامتی لاک‌پشت‌ها آسیب می‌رسانند.

طلاب با تاکید بر اینکه برداشت غیر اصولی بارناکل‌ها می‌تواند برای لاک‌پشت‌ها استرس‌زا و آزاردهنده باشد و به پوسته آنها آسیب برساند و آنها را در معرض عفونت قرار دهد، تصریح کرد: برداشت بارناکل‌ها فقط در موارد خاص و توسط متخصصان مجرب و با مجوز سازمان حفاظت محیط زیست باید انجام شود.

رئیس اداره محیط زیست دریایی اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر از مردم خواست در صورت مشاهده چنین اقداماتی، مراتب را به اداره کل حفاظت محیط زیست استان یا پاسگاه‌های ساحلی اطلاع دهند.

وی خاطرنشان کرد: حفاظت از محیط زیست دریایی و جانوران ارزشمند آن وظیفه‌ای همگانی است و همه باید در این راستا تلاش کنیم.

بارناکل، گروهی از بندپایان زیرشاخه سخت پوستان، رده ماگزیلوپودا یا آرواره پایان و خرچنگ‌های دریایی محسوب می‌شود.

این جانور سخت پوست، معمولاً به سطوح مختلف آب از جمله صخره‌ها، اجسام غرق شده در آب، سازه‌های آبی و حتی بدنه کشتی‌ها و قایق‌ها می چسبد.

بارناکل‌ها همچنین رابطه همزیستی با برخی جانوران دریایی مانند خرچنگ، لاک پشت، وال و مارماهی دارند. این سخت پوستان دارای صفحاتی هستند که آنها را در برابر جانوران شکارچی محافظت می‌کند.

کد خبر 6089606

دیگر خبرها

  • درگیری دو سازمان دولتی در میانکاله
  • فقط نیمی از پسماند پزشکی هرمزگان اصولی دفع می‌شود
  • پاکسازی ۳ کیلومتر از حریم رودخانه در ساوجبلاغ
  • رایزنی با محیط زیست برای فعالیت کارخانه آسفالت در شرق تهران
  • بازهم درگیری دو سازمان دولتی در میانکاله
  • حفاظت از لاک‌پشت‌های دریایی در بوشهر/برداشت بارناکل غیرقانونی است
  • بازهم درگیری دو سازمان دولتی در میانکاله | مقاومت محیط‌ بانی در برابر اقدام غیر قانونی میراث فرهنگی | توضیحات فرمانده یگان محافت محیط زیست
  • معضلات از دست دادن اکوسیستم خاک/ حفاظت از خاک را باید جدی بگیریم
  • حفاظت از خاک را باید جدی بگیریم
  • رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس: تنها ۲۰ حکم قانون هوای پاک اجرا شده است