Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@08:07:26 GMT

طنین دوباره صدای «اعتدال» در سازمان ملل

تاریخ انتشار: ۳۰ شهریور ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۷۹۲۱۴۵

طنین دوباره صدای «اعتدال» در سازمان ملل

تهران- ایرنا- حسن روحانی رییس جمهوری با سخنرانی در سازمان ملل از حقوق ایرانیان دفاع کرد و با مشی اعتدالی خود و بهره بردن از این فرصت از طرف‌های توافق هسته‌ای خواست تا به حفظ برجام پایبند باشند و گسترش تعاملات بین‌المللی میان ایران و دیگر کشورهای جهان را مهم دانست.

هفتاد و دومین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل در حالی برگزار می شود که نه تنها خاورمیانه با بحران هایی مواجه است بلکه مسلمانان میانمار، وضعیت هسته ای کره شمالی و .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. نیز نیاز به همفکری و همگرایی کشورهای عضو دارد تا سایه خشونت و جنگ از ملت ها دور شود. از این رو نمایندگان و دولتمردان کشورهای مختلف در این مجمع شرکت کرده اند تا با دیدار و گفت وگو به ارایه برنامه های خود بپردازند.

حسن روحانی نیز به همراه محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه و تعدادی از اعضای کابینه در این مجمع شرکت کرده است تا با حرکت در گفتمان اعتدال و عقلانیت برنامه و سیاست ‌های ایران را برای سران دیگر کشورها تشریح و از برجام دفاع کند.

**طنین دوباره صدای «اعتدال» در سازمان ملل
روزنامه «ایران» در مطلبی با عنوان «طنین دوباره صدای «اعتدال» در سازمان ملل» نوشت: رئیس‌جمهوری کشورمان با همراهی وزیر امور خارجه و تعدادی از اعضای کابینه، برای حضور در هفتاد و دومین مجمع عمومی سازمان ملل، صبح امروز تهران را به مقصد نیویورک ترک می‌کند. به‌گفته رئیس دفتر رئیس‌جمهوری، سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل، دیدار و گفت‌و گوی دو جانبه با تعدادی از رؤسای کشورهای مهم و دیداربا ایرانیان مقیم نیویورک و جمعی از مسلمانان و نخبگان سیاسی امریکا از جمله برنامه‌های رئیس جمهوری در این سفر کوتاه و فشرده‌ خواهد بود. برنامه‌هایی که در سال‌های گذشته نیز برگزار می‌شدند، اما به‌دلایلی در این سفر صبغه‌ای متفاوت یافته‌اند.

روزنامه «آرمان» در یادداشتی با عنوان «پژواک اعتدال در نیویورک» به قلم علی اکبر فرازی سفیر سابق ایران در رومانی آورده است: رئیس جمهور ایران به منظور شرکت در اجلاس سازمان ملل به نیویورک سفرکرده است. او در این سفر و در جمع ایرانیان خارج از کشور برحقوق اقتصادی ایران بر اساس توافق وین تاکید داشته است. در روزهای آینده در ملاقات‌های دو و چند جانبه و در سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل توجه اصلی همه رسانه‌ها به گفتار رئیس جمهور ایران پیرامون مساله برجام خواهد بود. از آنجا که برجام دستاورد بزرگ بین‌المللی در مسیر صلح جهانی‌است، طبیعتا کشورهای مختلف نسبت به این توافق دقت نظر داشته و با حساسیت ویژه‌ای مواضع رئیس جمهور ایران را در نظر خواهند گرفت. هر چند در دولت گذشته آمریکا، تلاش‌هایی برای اجرای برجام صورت گرفت، اما آمریکای پس از ترامپ در مورد توافق هسته‌ای موضع یکسانی نگرفته است.

روزنامه «شرق» در یادداشتی با عنوان «صدای روحانی در محیط جهانی» به قلم نعمت احمدی حقوق‌دان می نویسد: حضور دکتر روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل این بار با دیگر دفعات فرق دارد. مذاکرات هسته‌ای ایران با گروه ١+٥ سرانجام با لغو شش قطع‌نامه تحریمی سازمان ملل علیه ایران با تصویب قطع‌نامه‌ای جدید از سوی شورای امنیت سرفصل جدیدی در ادبیات سیاسی شورای امنیت گشود. برای نخستین‌بار راه‌حل حقوقی-سیاسی در مذاکراتی فشرده به دست آمد که بدون حمله نظامی علیه کشوری که قطع‌نامه تحریمی شورای امنیت ذیل فصل هفتم منشور ملل علیه آن کشور صادر شده بود، با صدور قطع‌نامه جدیدی راهکار سیاسی مناسب پیدا شد؛ راهکاری که تا انتخاب دونالد ترامپ به ریاست‌جمهوری آمریکا مورد حمایت و پشتیبانی جامعه جهانی به‌ویژه کشورهای معروف به ١+٥ بود. دوره فعالیت انتخاباتی در آمریکا سرآغازی شد علیه برجام. دونالد ترامپ نامزد حزب جمهوری‌خواه از نخستین روزهای فعالیت درون‌حزبی حزب جمهوری‌خواه، توافق‌نامه برجام را مورد حمله قرار داد و به صراحت اعلام کرد در‌صورتی‌که وارد کاخ سفید شود، همان روزهای اول برجام را پاره خواهد کرد و از آن به‌عنوان بدترین توافق‌نامه‌ای که از سوی آمریکا امضا شده است، یاد کرد.

**روحانی در سرزمین ترامپ
روزنامه «شرق» در گزارشی با عنوان «روحانی در سرزمین ترامپ » نوشت: حسن روحانی، رئیس‌جمهوری دولت دوازدهم ایران، برای پنجمین‌بار در مجمع عمومی سازمان ملل حضور پیدا می‌کند. او امروز عازم نیویورک می‌شود تا در هفتادودومین مجمع عمومی سازمان ملل حاضر شود. او پیش از این و در دوره دولت یازدهم، چهار دوره در این مجمع سخنرانی کرده است؛ اما این اولین حضورش بعد از انتخاب مجدد است. همچنین این دوره مجمع، اولین نوبت حضور دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، در سازمان ملل است. او در حالی در این مجمع حضور می‌یابد که در اولین اقدام تنش‌زای ریاست‌جمهوری‌ خود از توافق تغییرات اقلیمی خارج شد.

روزنامه «شهروند» در گزارشی با عنوان «شطرنج روحانی در آمریکای ترامپ» نوشت: حسن روحانی رییس جمهوری کشورمان امروز به همراه محمدجواد ظریف و تعدادی از اعضای هیات دولت برای حضور در هفتاد و دومین مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک سفر می‌کند. وی قرار است علاوه بر سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل در روز چهارشنبه هفته جاری با ایرانیان مقیم آمریکا، نمایندگان رسانه‌ها و برخی از سران کشورهای شرکت کننده در مجمع عمومی امسال نیز دیدار و گفت و گو داشته باشد. این سفر از آنجا اهمیت دارد که روحانی برای نخستین بار پس از روی کار آمدن ترامپ به نیویورک سفر می‌کند و بر اثر فضاسازی‌هایی که از چند هفته پیش از سوی مقامات واشنگتن نسبت به ایران و توافق هسته‌ای صورت گرفته، ناظران آن را توام با چالش‌هایی احتمالی برای رئیس دولت دوازدهم ارزیابی کرده‌اند.

**پیگیری منافع ملی ایران در «نیویورک»
روزنامه «ایران» در گزارشی با عنوان «پیگیری منافع ملی ایران در «نیویورک»» آورده است: هفتاد و دومین نشست مجمع عمومی سازمان ملل در شرایطی برگزار می‌شود که تحولات قابل توجهی در یک سال گذشته در جهان رخ داده است. تحولاتی که رویکرد جدی و اثرگذار سازمان ملل و بویژه موضعگیری مناسب کشورهای عضو این سازمان را در مجمع عمومی طلب می‌کند. از منظر کلان ورود تبعیض‌آمیز شورای امنیت سازمان ملل متحد به مسائل و بحران‌های بین‌المللی چنان که نتیجه آن را در فاجعه انسانی کشتار مسلمانان میانمار مشاهده کرده‌ایم، نشان دهنده آن است که مجامع مسئول و وابسته به سازمان ملل از جمله شورای امنیت نتوانسته‌اند در شأن بشر و حقوق بشر عمل کنند. در نگاه خرد هم موضوعاتی همچون بدعهدی امریکا نسبت به توافق بین‌المللی برجام از جمله موضوعاتی هستند که می‌توانند در خلال این نشست جهانی طرح و مورد بحث و بررسی قرار گیرند. با لحاظ وجود این مسائل خرد و کلان باید گفت که سفر امروز رئیس جمهوری ایران به نیویورک و حضور ایشان در مجمع عمومی سازمان ملل چه از حیث محتوای سخنرانی و چه از نظر دیدارها و رایزنی‌هایی که در حاشیه این مجمع برگزار می‌شود، حائز اهمیت است.

** نیویورک و تلاقی دو دکترین
روزنامه «آرمان» در یادداشتی با عنوان «نیویورک و تلاقی دو دکترین» به قلم مهدی مطهرنیا تحلیلگر بین الملل و آینده پژوه سیاسی نوشت: سفر روحانی به نیویورک در سال نخست از دور دوم ریاست جمهوری او در وضعیت قرینه‌ای با سخنرانی ترامپ در مجمع عمومی سازمان ملل متحد قرار خواهد گرفت و از این جهت در چهار راه تلاقی دو اراده متفاوت در ادبیات سیاسی قرار دارد. از سویی اراده حسن روحانی با تعامل سازنده در نظام بین‌الملل و از سوی دیگر اراده گروه پُست نومحافظه‌کار به رهبری ترامپ در ایالات متحده آمریکا، برای پیاده سازی دکترین بازیگر دیوانه و پیاده سازی سیاست‌های کلان ابهام آمیز در برابر شفافیت سازنده موثر قلمداد می‌شود. از این رو باید گفت که اهمیت نقطه عزیمت این سفر همین مواجهه است.

** سایه برجام بر مجمع عمومی سازمان ملل
روزنامه «آرمان» در گزارشی با عنوان «سایه برجام بر مجمع عمومی سازمان ملل» آورده است: مجمع عمومی سازمان ملل این بار در شرایطی برگزار می‌شود که بحران‌های بسیاری جامعه جهانی را احاطه کرده است، فارغ از بحران‌های منطقه‌ای و جهانی، یکی از این بحران‌های موجود در جامعه جهانی تغییر مواضع آمریکا در دولت ترامپ و تلاش این رئیس جمهور نومحافظه‌کار برای لغو برجام است و این در حالی است که سایر اعضای توافق هسته‌ای به ویژه اتحادیه اروپا با لغو برجام مخالف هستند. در واقع رئیس جمهور کشورمان در چنین شرایطی به نیویورک سفر کرده و نخستین سخنرانی حسن روحانی در دولت دوازدهم در سازمان ملل محسوب می‌شود. به همین دلیل به نظر می‌رسد که این بار کار روحانی در سازمان ملل متفاوت از دفعات قبل باشد. زیرا او با آمریکایی روبه‌رو خواهد بود که اعتقاد دارد برجام توافق چندان خوبی برای آمریکا نیست و با این ادعا، توافق برجام باید لغو شود.

روزنامه «شرق» در گزارشی با عنوان «برجام مایه شرمساری آمریکا است» نوشت: سه‌شنبه روز مهمی برای دونالد ترامپ بود؛ روزی که او برای نخستین‌بار در مجمع عمومی سازمان ملل، رهبران جهان را خطاب قرار می‌داد. او که صحبت‌هایش را با اشاره به ویرانی توفان‌های اخیر در آمریکا آغاز کرد، در ادامه از خود به عنوان فردی یاد کرد که آمده است تا قدرت را به دست مردم بدهد. گذشته از مسائلی مانند بحران کره‌شمالی، سوریه و ونزوئلا، دونالد ترامپ در سخنانش بارها کوشید آمریکا را به عنوان الگویی برای کشورهای جهان نشان دهد. صحبت‌های او درخصوص قدمت قانون اساسی آمریکا، قدرت نظامی این کشور و کمک‌های مالی آن به سازمان ملل همگی نشان از رئیس‌جمهوری داشت که آمده بود تا قدرت خود را به رخ جهانیان بکشد. هرچند در جایی دیگر از سخنان خود متذکر شد که آمریکا نمی‌خواهد ارزش‌های خود را به دیگر کشورها تحمیل کند. او که بارها از همکاری و همدلی میان کشورهای جهان برای شکست دشمنان بشریت سخن گفت، در ادامه شمشیر را برای برخی کشورهای جهان از رو بست.

روزنامه «آرمان» در مطلبی با عنوان «احتمال‌گردهمایی 1+5 در سازمان ملل» می نویسد: مجمع عمومی سازمان‌ملل هرساله به‌منظور بررسی چالش‌ها در سطوح مختلف منطقه‌ای و بین‌المللی تشکیل می‌شود و سران کشورهای مختلف به اعلام مواضع خود در مورد وقایع و رخدادهای جهانی می‌پردازند. ایرانیان دو خاطره خوب از این مجمع دارند؛ یک‌بار در دوران اصلاحات پیشنهاد رئیس‌جمهور وقت به‌عنوان طرح گفت‌وگوی تمدن‌ها پذیرفته شد و بار دیگر هم در دولت یازدهم پیشنهاد حسن روحانی با نام «جهان علیه خشونت و افراطی‌گری» مورد پذیرش همگان در این مجمع قرار گرفت. این‌بار نیز قرار است روحانی برای چندمین‌بار به‌قصد شرکت در هفتادودومین مجمع‌عمومی سازمان‌ملل، به‌همراه وزیر امورخارجه تهران را به‌مقصد نیویورک ترک کند؛ سفری که می‌تواند دستاوردهای مهم دیپلماتیک و اقتصادی برای ایران داشته باشد.

**روحانی چه بگوید؟
روزنامه «اعتماد» در گفت وگو با کارشناسان سیاسی با عنوان «روحانی چه بگوید؟» آورد: در ایران متحدان و منتقدان روحانی منتظرند تا ببینند او چه سرفصل‌هایی را برای این سخنرانی آماده کرده است. در شرایطی که برجام به عنوان یک توافق بین‌المللی مورد پذیرش جهان قرار گرفته است طرف امریکایی تلاش می‌کند تا راهی برای محکوم کردن ایران بیابد. در ایران نیز مقامات رسمی کشور یکپارچه اعلام کرده‌اند هر حرکت غلط امریکایی‌ها را با قاطعیت پاسخ خواهند داد. فعالین سیاسی و حزبی ایران هر کدام توصیه‌هایی به روحانی دارند. اصولگرایان معتقدند روحانی باید از فرصت سخنرانی استفاده کند تا ضمن محکوم کردن امریکا با طرح مساله وضعیت مسلمانان میانمار و موضوع محوری فلسطین توجه جهان را به این موضوعات جلب کند. اصلاح‌طلبان حامی روحانی نیز بهره بردن از این فرصت برای تثبیت برجام و گسترش تعاملات بین‌المللی و تفاهم‌های تجاری میان ایران و دیگر کشورهای جهان را به او یادآور می‌شوند.

روزنامه «آرمان» در یادداشتی با عنوان «کار سخت روحانی در سازمان ملل» به قلم قاسم محبعلی تحلیلگر مسائل بین‌الملل نوشت: رئیس جمهور در سخنرانی روز چهارشنبه خود در مجمع عمومی سازمان ملل که با حضور مقامات عالی رتبه همه کشورهای جهان برگزار می‌شود باید همه تلاش خود را به کار ببرد تا طرف‌های توافق هسته‌ای را به پایبندی و حفظ برجام متقاعد کند. زیرا با توجه به مواضع مخالف آمریکا نسبت به توافق هسته‌ای و غیر قابل پیش بینی بودن ترامپ هر احتمالی در آینده نسبت به برجام وجود دارد. به همین دلیل او باید به‌رغم تلاش‌های سوء ترامپ برای لغو این قرارداد بین‌المللی، همه تلاش و ظرفیت خود را برای متقاعد کردن طرف‌های توافق نسبت به حفظ برجام به‌کار ببرد. از سویی اوضاع شرق آسیا به ویژه برمه، کره شمالی و مساله همه پرسی اقلیم کردستان عراق و تحولات خاورمیانه از منظر جامعه بین‌المللی بسیار مهم است که به نظر بخشی از سخنرانی روحانی به این موارد نیز اختصاص پیدا می‌کند.

** نطق ترامپ، پیروزی ایران
روزنامه «شرق» در یادداشتی با عنوان «نطق ترامپ، پیروزی ایران» به قلم صادق زیباکلام استاد دانشگاه تهران می نویسد: سخنرانی ترامپ درمجموع خیلی محتاط‌تر، پخته‌تر و شاید از برخی جهات، عمیق‌تر از آن بود که از او انتظار می‌رفت. بخش‌های زیادی از سخنان او، باز برخلاف انتظار، در تجلیل از ارزش‌هایی که آمریکایی‌ها آنها را از آنِ خود می‌دانند، بود؛ اما باید به رئیس‌جمهور ایالات متحده یادآور شد بسیاری از ملت‌ها و تمدن‌های دیگر هم به آن ارزش‌ها ارج می‌نهند و آن ارزش‌ها بیش از آنکه آمریکایی باشند، در حقیقت جهانی هستند. میهن‌پرستی، دموکراسی، آزادی، کمک به دیگران و سایر ارزش‌هایی که ترامپ به عنوان ارزش‌های آمریکایی به آنها اشاره داشت، ارزش‌هایی هستند که می‌توان پرسید که کدام ملت و کدام فرهنگ به آنها ارج نمی‌نهد؟ اما شاید برای ما ایرانیان، مهم‌ترین بخش از سخنان او در مجمع عمومی سازمان ملل، موضوع ایران و به‌ویژه برجام بود. درواقع سخنی به گزاف نرفته، اگر گفته شود میلیون‌ها ایرانی روز گذشته ساعت شش به وقت تهران، تلاش می‌کردند هرطورشده سخنان ترامپ را رصد کنند؛ چون بسیاری احساس می‌کردند او می‌خواهد حملاتی جدی را متوجه ایران کرده و شاید اعلام کند آمریکا از برجام خارج می‌شود.

**هفتاد و دومین مجمع عمومی سازمان ملل
روزنامه «اطلاعات» در یادداشتی با عنوان «هفتاد و دومین مجمع عمومی سازمان ملل» به قلم ابوالقاسم قاسم زاده می نویسد: هفتاد و دومین مجمع عمومی سازمان‌ملل با محوریت «مردم، تلاش برای صلح و زندگی عزتمند» در نیویورک آغاز شده است. اگر چه اسم رسمی برای این نوشته باید «هفتاد و دومین... سازمان‌ملل متحد» باشد، اما با نگاه به جایگاه این سازمان و کشورهای عضو آن و جهان فقر و جنگ‌زده، توصیف «متحد» برای آن نه تنها غیرواقع که خلاف حقیقت است. رؤسای کشورها یا نمایندگان دولت‌های آن که همه ساله در بزرگترین و از نگاه سیاسی ـ خبری در مهمترین اجلاس سازمان‌ملل حضور پیدا می‌کنند استفاده از فرصت سخنرانی در مجمع عمومی را غنیمت می‌شمارند تا ضمن نقد جهان آشفته و بحران‌زده، جایگاه خود را ترسیم و مواضع حاکمیت کشور خود را اعلام کنند.

** به نام اعتدال می گویم تهدید نمی کنیم، تهدید نمی پذیریم
روزنامه«اعتماد» در گزارشی با عنوان«به نام اعتدال می گویم تهدید نمی کنیم، تهدید نمی پذیریم» نوشت: ما با حافظ، جهان را فتح کرده‌ایم پس چه نیازی دیگر، به فتح جدید داریم؟!» این جمله همراه با لحن آرام، پاسخ رییس‌جمهور ایران بود که درست یک روز پس از لحن تند و پر کنایه رییس‌جمهور ایالات متحده امریکا بیان شد. حسن روحانی اما تاکید کرد که ملت ایران نه «تهدید می‌کند» و «نه تهدید می‌پذیرد». سخنرانی سرتاسر آرامش و اعتدالی حسن روحانی یک پایان همراه با پیشنهاد مهم داشت. او گفت: «ارعاب و جنگ را به منطق گفت‌وگو، هم‌افزایی و صلح تبدیل کنیم؛ تا صدای اعتدال، تنها صدای غالب در جهان باشد».

روزنامه«ابتکار»‌ در گزارشی با عنوان«ندای ایرانی صلح» می نویسد: حقوق بشر و حقوق شهروندی، در کنار اسلام‌خواهی و عدالت‌جویی، از مهم‌ترین خواسته‌‌های مردم ایران در طول بیش از یکصد و پنجاه سال گذشته و به ویژه در انقلاب اسلامی سال 1357 بوده است. دولت من در دوره قبل، همزمان با پیش‌برد مذاکرات هسته‌‌ای در عرصه خارجی، برای تدوین حقوق شهروندی در عرصه داخلی نیز تلاش کرده و «منشور حقوق شهروندی» را اعلام و برای اجرا ابلاغ کرد. خانم ها و آقایان، در این بزرگ‌ترین تریبون بین‌المللی با صدای بلند اعلام می‌کنم که اعتدال منش و روش ملت بزرگ ایران است. اعتدال نه انزواطلبی است و نه استیلاجویی؛ اعتدال نه بی تفاوتی است و نه پرخاشگری. مشی اعتدال، مشی صلح است؛ اما صلحی عادلانه و جامع؛ نه صلح برای ملتی و جنگ و درگیری برای ملتی دیگر.

روزنامه«شرق» در مطلبی با عنوان«پاسخ به مدعی» آورده است: چهار ماه پیش در دوازدهمین دوره از انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران، بیش از ٤١ میلیون ایرانی یعنی ٧٣ درصد واجدان شرایط، با حضور خود در پای صندوق‌های رأی، یک بار دیگر به برنامه این‌جانب برای اعتدال و احترام به «حقوق بشر و حقوق شهروندی» در سیاست داخلی و اتخاذ خط‌مشی «تعامل سازنده» در سیاست خارجی و پیشرفت در مسیر تحول اقتصادی اطمینان کردند. این رأی حاصل بلوغ سیاسی - اجتماعی جامعه‌ای بود که تنها چهار دهه است حکومتی مردم‌سالار و آزاد را تجربه می‌کند. این رأی صرفا انتخاب یک رئیس‌جمهور نبود؛ بلکه یک سرمایه‌گذاری بزرگ سیاسی، از سوی مردمی بود که بزرگ‌ترین پشتوانه نظام جمهوری اسلامی به شمار می‌روند. در این بزرگ‌ترین تریبون بین‌المللی، با صدای بلند اعلام می‌کنم که اعتدال منش و روش ملت بزرگ ایران است. اعتدال نه انزواطلبی است و نه استیلاجویی؛ اعتدال نه بی‌تفاوتی است و نه پرخاشگری.

** همان ترامپی که انتظار داشتیم!
روزنامه اعتماد همچنین در یادداشتی با عنوان«همان ترامپی که انتظار داشتیم!» که به قلم الیاس حضرتی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی نگاشته شد، آورده است: از سخنرانی دونالد ترامپ در سازمان ملل اصلا تعجب نکردم زیرا باور داشتم که او به نسلی از سیاستمداران امریکایی تعلق دارد که خود را برتر از همه ملت‌ها و کشورها می‌دانند و برای تثبیت قدرت این کشور به عنوان تنها ابرقدرت دنیا تلاش می‌کنند. ترامپ و سیاستمداران همفکر او برای خودشان یک رسالت جهانی قایلند و منافع کشورشان را در تمامی مناطق جهان و در درون همه کشورها تعریف می‌کنند و از زور برای تامین منافع ملی خود بهره می‌گیرند و دیگر کشورها را مطیع سیاست‌های خود می‌خواهند. آنان نه دغدغه حقوق بشر دارند و نه نگران حمایت برخی دولت‌ها از تروریسم هستند بلکه برای آنان مفاهیمی مانند مبارزه با تروریسم یا دفاع از حقوق بشر، ابزاری برای تامین امنیت و منافع ملی ایالات متحده و متحدان منطقه‌ای آن کشور از جمله اسراییل است و این مفاهیم ارزش اخلاقی خاصی برای آنان ندارد.

روزنامه «همدلی» در گزارشی با عنوان«این مرد مالیخولیایی بس نمی کند!» نوشت: اظهارات سخیف و اتهام زنی‌های بی‌اساس دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا طی سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد همانگونه که انتظار می‌رفت، موجی از انتقادها در داخل و خارج این کشور را به همراه داشت. مقامات کشورمان بلادرنگ ضمن محکوم کردن گفتمان بی‌منطق ترامپ نسبت به آن اعلام انزجار کردند رویکرد ترامپ در لفاظی علیه ایران، کره شمالی و ونزوئلا هرچند با استقبال اسرائیل، اسطوره تروریسم دولتی و برخی از چهره‌های تندرو نظیر جمهوری‌خواهان نظیر «جان بولتون» مواجه شد اما این لحن کم سابقه پیرمرد پوپولیست نگرانی محافل سیاسی و جامعه بین الملل را برانگیخت. ناگفته پیداست که بسیاری از مردم آمریکا که سعی داشتند با تغییر دولت، معضلات داخلی این کشور را مرتفع کنند اینک ناامیدانه تنها نظاره‌گر سیاست فرار رو به جلوی ترامپ در مواجهه با بحران‌های فراوان داخلی و خارجی هستند.

روزنامه «قانون» با انتخاب گزارشی با عنوان« واکنش ها به سخنرانی ترامپ در مجمع عمومی سازمان ملل» نوشت: محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، نخستین سیاست‌مدار ایرانی بود که به سخنان ترامپ در مجموع عمومی سازمان ملل واکنش نشان داد و با انتشار پیامی در صفحه توییتر خود نوشت: «نفرت‌پراکنی و سخنان نابخردانه ترامپ متعلق به قرون وسطی است نه قرن ۲۱ میلادی و ارزش پاسخ‌دادن ندارد. همدلی جعلی با مردم ایران، هیچ‌کس را فریب نمی‌‌دهد.» همچنین نشریه آلمانی اشپیگل نوشت دونالد ترامپ در جریان سخنرانی دیروز خود بار دیگر بر ایده آمریکا در وهله نخست تاکید و فقط از خودش تعریف کرد.

این روزنامه همچنین در مطلبی دیگر با عنوان« سخنان ترامپ ناشی از آشفتگی در استراتژی و سیاست است» سخنان اسحاق جهانگیری را بازتاب داد و آورد: ایرانیان در کنار واکنش‌های خود در انتظار پاسخ روحانی ماندند تا صدای اعتراض‌شان به سخنان رییس‌جمهوری امریکا را از همان تریبونی بشنوند که سخیف‌ترین عبارات ترامپ در وصف کشورشان از آن اعلام شد. هفتاد و سومین نشست مجمع عمومی سازمان ملل که نخستین نوبت سخنرانی را به دونالد ترامپ می‌دهد، پر واکنش‌‌ترین روز بسیاری از مقامات ایرانی را هم رقم می‌زند. مسوولان کشورمان اعم از سیاسی و نظامی با پایان یافتن سخنان رییس‌جمهور امریکا اعلام موضوع کرده و تاکید کردند که نباید این اظهارات بی‌جواب باقی بماند. اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس‌جمهور در ابتدای صف معترضان به اظهارات رییس‌جمهور امریکا با بیان اینکه سخنان ترامپ ناشی از آشفتگی در ذهن، ‌استراتژی و سیاست است، گفت: ترامپ بداند آنچه مایه شرمساری امریکاست نقض برجام است». جهانگیری مواضع رییس‌جمهور امریکا را بی‌ربط با آزادی و دموکراسی و اصلاحات ارزیابی کرد و گفت: ملت ایران در پای صندوق‌های رای نشان داده‌اند که خود تصمیم می‌گیرند و خود می‌گویند چه می‌خواهند و چه نمی‌خواهند.

** برجام، با همه ویژگی هایش یا می ماند یا از بین می رود
روزنامه«شرق» در مطلبی سخنان حسن روحانی رییس جمهوری در هفتادو دومین مجمع سالیانه سازمان ملل بازتاب داد و نوشت: برجام توافق دوجانبه و حتی شبیه توافق آب‌وهوایی پاریس نیست بلکه از طریق شورای امنیت تأیید شده و نقش بزرگی در امنیت جهانی و امنیت منطقه ما دارد. هر کشوری که ناقض این توافق باشد، هم اینکه توافق اخلاقی و حقوقی خود را زیر پا گذاشته، هم راه انزوا را برای خود برگزیده است. در نطق‌های سازمان ملل دیدید که فقط دو نفر بودند که نسبت به این توافق خوشحال نبودند. عقل و مصلحت جهانی موافق برجام است. کشوری که از این توافق خارج شود، تنها به رسوایی خواهد رسید. حتی متحدان آمریکا هم جرئت حمایت از این تصمیم را نخواهند داشت. نمی‌دانم به غیر از خوشحالی یک رژیم منفور به چه چیزی خواهند رسید. اگر تحت هر شرایطی آمریکا خارج شود، به این معنی است که دست ایران برای هر نوع انتخابی باز خواهد شد. اگر مقامات آمریکا فکر می‌کنند دست ما بسته خواهد شد و به ما فشار وارد خواهد کرد، کاملا در محاسباتشان اشتباه می‌کنند. ما برای شرایط مختلف پیش‌بینی لازم را انجام داده‌ایم. موضوع برجام پایان یافته است و هیچ‌گونه برگشتی به سوی این توافق نخواهد بود. این توافق چیزی نیست که بشود به آن دست زد و با کشیدن یک آجر این ساختمان فرو می‌ریزد. برجام یا با همه ویژگی‌هایی که دارد می‌ماند یا از بین می‌رود.

روزنامه «کیهان» در مطلبی با عنوان«پیشرفت ایران با از بین رفتن برجام متوقف نمی شود» سخنان حسن روحانی را بازتاب داد و نوشت:‌ ما بازدارندگی هسته‌ای را نه از سلاح هسته‌ای که از دانش و مهم‌تر از آن از مقاومت ملت خود بدست آورده ایم. این هنر و تکنیک ماست. نمی‌توان پذیرفت رژیم غاصب صهیونیستی که با سلاح هسته‌ای‌اش منطقه و جهان را تهدید می‌کند و متعهد به هیچ مقررات و نظارت بین‌المللی نیست، ملت‌های صلح طلب را نصیحت کند. به صراحت اعلام می‌کنم که جمهوری اسلامی ایران اولین کشوری نخواهد بود که برجام را نقض کند ولی در مواجهه با نقض آن عکس‌العمل متناسب و قاطع خواهد داشت.

** بازتاب رسانه‌ای سخنرانی روحانی در سازمان ملل
روزنامه«آرمان» با انتخاب گزارشی نوشت: رسانه‌های جهان سخنرانی حسن روحانی در هفتاد و دومین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد را به طور گسترده‌ای پوشش دادند. شبکه‌های خبری مهم جهان از جمله ای پی تی ان، رویترز، سی ان ان، پرس تی وی، الجزیره، المیادین و الحدث با قطع برنامه‌های عادی خود، سخنرانی رئیس جمهوری اسلامی ایران را به طور زنده پخش کردند.

** دیدگاه دو رییس جمهور
روزنامه« آرمان» در یادداشتی با عنوان«دیدگاه دو رییس جمهور» که به قلم سیدعلی خرم سفیر و نماینده دائم اسبق ایران در سازمان ملل متحد نگاشته شد، آورده است: رئیس‌جمهور اسلامی ایران در حالی که به تشریح مواضع کشور و سیاست اعتدال پرداخت، سعی نمود برخی نکات غیردیپلماتیک رئیس جمهور آمریکا را برشمرده و با لحنی مودبانه توضیح دهد که چگونه سخنرانی وی خارج از محدوده معمول رهبران و روسای کشورها بوده و جمهوری اسلامی ایران هیچگونه توهین و تحقیر آقای ترامپ را نمی‌پذیرد و آن را در دیدگاه بزرگمنشانه خود پاسخ می‌دهد. پاسخ جمهوری اسلامی ایران به تعرضات خصمانه و غیردیپلماتیک رئیس جمهور آمریکا با طرح گفتمان چگونه به صلح و آرامش برسیم، شروع گردیده و با کارهای کشورمان برای خود و منطقه ادامه یافته و در نهایت روی سخن رئیس جمهورمان به جهانیان بوده و می‌باشد. مقایسه‌ای بین سخنان رؤسای جمهور دو کشور ایران و آمریکا نموده تا خود نتیجه گیرند که کدام از بزرگ منشی و متانت برخوردار می‌باشد.

*گروه اطلاع رسانی
خبرنگار: مهدی احمدی**انتشار دهنده: شهربانو جمعه
پژوهشم**9370**9131
ایرنا پژوهش، کانالی برای انعکاس تازه ترین تحلیل ها، گزارش ها و مطالب پژوهشی ایران وجهان، با ما https://t.me/Irnaresearchهمراه شوید.

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۷۹۲۱۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دعوای کارشناسان ضدایرانی روی آنتن زنده! | صدای مجری هم درآمد

به گزارش همشهری‌آنلاین، روزنامه ایران نوشت: در گفت‌وگوی ضدایرانی که شبکه تروریستی اینترنشنال با حضور مجید گلپور و علیرضا آخوندی نماینده فارسی زبان و ضدایرانی پارلمان سوئد ترتیب داده بود، این افراد نتوانستند انتقاد از یکدیگر را بپذیرند و کارشان به درگیری لفظی کشیده شد. برخی کاربران فضای مجازی با بازنشر این درگیری لفظی، تشدید اختلاف اپوزیسیون را از جمله تبعات نرم حمله ایران به اسرائیل عنوان کردند.

کد خبر 847107 منبع: ایران برچسب‌ها ايران اينترنشنال خبر ویژه

دیگر خبرها

  • محمد صدر: ایران با اسرائیل درگیر نشد، با ناتو رو در رو شد
  • تعریف دولتمردان برجام از خود به خاطر نابودی یک دهه فرصت رشد اقتصادی!
  • طنین زنگ سلامت در مدارس دورود
  • اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب از سرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله
  • بازگشت فروش نفت ایران به زمان برجام با دو برابر قیمت نتیجه تمرکز دولت بر بازطراحی تجارت انرژی کشور
  • دیدگاه مکاتب فلسفه یونانی درباره سعادت انسان
  • فضاسازی تبلیغی پارلمان اروپا علیه عملیات «وعده صادق»
  • عملیات پیچیده ایران در جهان طنین انداخته است
  • دعوای کارشناسان ضدایرانی روی آنتن زنده! | صدای مجری هم درآمد
  • رمزگشایی از حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در جلسه حزب اعتدال و توسعه /پیش بینی می شود دولت نتانیاهو سقوط کند