Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش تکیه حسینیگروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛در سال های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی شعر آیینی در کشور رونق فراوانی گرفت و در این عرصه شاعران فراوانی فعالیت کرده اند.امروز جوانان بسیاری با شوق و علاقه زیاد شعر آیینی می گویند و مروج فرهنگ دین مبین اسلام و مذهب شیعه جعفری هستند.برای اینکه با جوانان مستعد و پرتلاش این رشته آشنا شویم به سراغ یکی از آنها رفته و با او در مورد موضوعات مختلف شعر آیینی به گفتگو نشسته ایم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محمدجواد پرچمی یکی از شاعران جوان این حوزه است که در محضر اساتید بزرگی کسب فیض کرده و امروز به همراه مداحان اهل بیت (ع) همچون حاج منصور ارضی به دستگاه امام حسین(ع) خدمت می کند.

در ابتدا کمی در مورد شعر آیینی توضیح دهید.

فضای گفتن شعر قالبا یک فضای انتزاعی و زاییده فکر یک شاعر است که بخشی از آن با مشاهده اتفاقات اطراف به ذهن می رسد.ولی فضای شعرخوانی برای اهل بیت(ع) دیگر خیال نیست و این موضوع را خود شاعر متوجه می شود که فقط عنایت است و بس.سخن من این نیست که ما شعرا نظر کرده هستیم،ولی کسی که برای امامان کاری انجام می دهد، در بسیاری از موارد به او الهام می شود.این الهام از یک جایی شکل گرفت.اصلا آن چیزی که ما در این دستگاه رشد می دهد کرامت این خاندان است.به نظرم من اشک بر سیدالشهدا(ع) این ظرفیت را در انسان ایجاد می کند.نوکری با اخلاص در دستگاه اهل بیت(ع) ظرفیت عنایت این بزرگواران را ایجاد می کند.

آیا تا به حال کتاب شعر هم بیرون داده اید؟

نه هنوز کتاب شعر بیرون نداده ام.به لطف این دستگاه شعر زیادی گفته ام اما جمع آوری نکردم.

اشعاری که می گویید در لحظه به ذهنتان می رسد؟

شعر دو بخش دارد یا کوششی است یا جوشش.شعر کوششی چنگی به دل نمی زند.ولی شعر جوششی از یک منبع الهام بخش است.

اشعار شما جوششی است؟

من تمام سعی خود را می کنم که شعر جوششی بگویم.اما شعر کوششی هم می گویم.بارها شده است که در شلوغی مجلس حاج منصور ارضی چند بیت شعر نوشته ام و این همان شعر جوششی است.

آیا از محضر اساتید هم استفاده کرده اید؟

برای خود من این اتفاق نیفده است که حضورا در محضر استاد زانو بزنم.زمانی استاد من شعر یک کودک اصفهانی است که دریا دریا معرفت در آن نهفته است.اما در کار من خیلی ها موثر بودند.در اوایل کار آقای محمد سهرابی کمک های بسیاری به من داشتند یا جواد حیدری و سایر بزرگواران که در حالات من موثر بوده اند.

به چه شعری آیینی می گویند؟ آیا اصلا با این عبارت مانوس هستید؟

من کلا با واژه شعر آیینی مشکل دارم و مفهوم آن را متوجه نمی شوم.من معتقدم اشعار من،هئیتی و مذهبی است.امسال نیز که خدمت رهبر معظم انقلاب رسیدیم ایشان نیز فرمودند که من هم با این واژه مشکل دارم.به نظرم دسته بندی درستی ندارد.باید بزرگترها یک اسم مناسب برای آن بسازند.تمام سعی من این است که شعری بگویم که در هئیت کاربرد داشته باشد.

اشعار دیگری هم گفته اید؟

خیلی کم.اما شعر اجتماعی هم می گویم که در نهایت با منطق اهل بیت(ع) جمع بندی می کنیم.بهتر است ما اشعار اجتماعی خود را از منابع مذهبی دریافت کنیم.در واقع بسیاری از معضلات اجتماعی را می توان با زبان شعر گفت و آن را حل کرد.شعر یک رسانه قوی و یک سلاح قدرتمند است.چون شعر با ضمیر انسان کار دارد.یکی از نکات جالب در مورد شعر این است که محدوده جغرافیایی و زبان نیز تعریف نمی شود و اگر شعر قوی باشد، به هر زبانی که برگردانده شود، قابل فهم و درک است.شعر زبان ملل مختلف است.

چگونه می توان یک شعر با کیفیت درخور دستگاه اهل بیت(ع) سرود که مضامین در آن نهفته باشد؟ متاسفانه برخی موارد دیده می شود که اشغار منتسب به اهل بیت(ع) از کیفیت بالایی برخوردار نیست.نظر شما چیست؟

به نظرم من باید برای انتخاب شعر سواد کافی وجود داشته باشد.اولا مداح باید خودش سواد نقد شعر را داشته باشد و جلسه را بشناسدو شعر مناسب آن را انتخاب کند.باید بتوانیم مضامین اهل بیت(ع) را در شعر قرار دهیم.وقتی ما جوانان احوالات بزرگان خود را در عرصه شعر شاعری می خوانیم، متوجه می شویم که آنها چه سختی هایی کشیده اند و چه کتاب هایی را خوانده اند.مثلا یکی از شعرای معاصر که بسیار وجود ارزشمندی است، بالای هزارجلد مبانی شیعه خوانده است.


خواندن این کتاب ها چقدر وقت می خواهد؟

یک عمر زمان می خواهد.بنده از 14 سالگی شروع به مقتل خوانی کرده ام و البته کتاب های دیگری هم می خوانم.در ادامه پاسخ به سوال قبلی شما باید بگویم هرکسی که در دستگاه اهل بیت(ع) خدمت می کند دوست دارد بهترین را برای آنها انجام دهد.اما گاهی اوقات انتخاب های ناآگاهانه موجب خواندن این اشعار می شود.البته هم اکنون سطح سواد و درک مستمعین بسیار بالا است و اشعار ضعیف طرفدار ندارد.در این دستگاه تمام حرف این است که مداح یا شاعر یا هرکس دیگری توکلش به خدا باشد و با توسل به اهل بیت(ع) ، با اخلاص کار کند.بعضی از افراد دوست دارند به هر قیمتی یک کار جدید بخوانند و متاسفانه این ها آسیب است.گاهی اوقات برخی افراد در دستگاه امام حسین(ع) دعوت به خود می کنند نه دعوت به سیدالشهدا(ع).مدت ها است که در هئیت حاج منصور ارضی صدا ضبط نمی شود.

صحبت به هئیت حاج منصور رسید.در مورد ایشان چند جمله ای بگویید.

حاج منصور ارضی برای دستگاه اهل بیت(ع) نوکری می کند و خداوند نیز به او عنایت ویژه کرده است.حاج منصور بسیار انسان ساده زیستی است.ایشان در تواضع و فروتنی بی نظیر و سیر تکامل را به خوبی طی کرده است.به نظرم همانند حاج منصور ارضی دیگر وجود ندارد.ایشان خود را برای انقلاب خرج کرده اند و رهبر معظم انقلاب به ایشان علاقه دارند.

با مداحان دیگر در ارتباط هستید؟

بله خدا را شکر با سایرین هم کار می کنیم.

سخن آخرتان را بگویید.

امیدوارم بتوانیم با سرودن اشعار مضمونی فرهنگ دین اسلام را در جامعه اشاعه دهیم.

گفتگو از محمدرضا فلاحی

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۸۰۸۷۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایتالیا هم زانو زاد: والیبال ایران در جمع ۴ تیم برتر جهان

به گزارش "ورزش سه"، تیم‌ملی والیبال دانش‌آموزی ایران که با چهار پیروزی پیاپی مقابل اوگاندا، آلمان، بلژیک و هلند به مرحله یک چهارم نهایی رسیده بودند، ظهر امروز در ادامه بازی‌های درخشان خود و در حضور سفیر ایران در بلگراد، پیروزی مقتدرانه دیگری را در مسابقات والیبال دانش‌آموزان جهان ۲۰۲۴ مقابل تیم قدرتمند ایتالیا کسب کرده و توانست راهی جمع چهار تیم برتر جهان شود.

در دیدارهای دانش‌آموزی که در سه دست برگزار می‌شود، شیربچه‌های تیم‌ملی والیبال دانش‌آموزی کشورمان در رقابتی جذاب مقابل ایتالیای نامدار و دارنده سه عنوان قهرمانی دانش‌آموزان اروپا باز هم موفق ظاهر شد. دانش‌آموزان ایرانی در این بازی در دست اول با حساب ۲۵ بر ۱۹ و در دست دوم با نتیجه ۲۵ بر ۲۱ پیروز شده و با پیروزی دو بر صفر به مرحله نیمه‌نهایی راه پیدا کردند.

در پایان این دیدار دکتر حسن‌پور سفیر ایران در صربستان و دیگر اعضاء سفارت کشورمان که برای تشویق بازیکنان ایرانی به سالن ویزورا آمده بودند، در حلقه شادی دانش‌آموزان نابغه ایرانی حضور یافته و در کنار آنان جشن صعود به جمع چهار تیم برتر جهان را برگزار کردند.

گفتنی است تیم‌ملی والیبال دانش‌آموزی کشورمان در مرحله نیمه‌نهایی فردا شنبه ۸ اردیبهشت ماه راس ساعت ۱۰:۳۰ به وقت تهران در بلگراد به مصاف چین تایپه خواهد رفت.

دیگر خبرها

  • فال حافظ امروز : یک غزل ناب و یک تفسیر گویا (8 اردیبهشت)
  • ایتالیا هم زانو زاد: والیبال ایران در جمع ۴ تیم برتر جهان
  • بارش باران در کرمان دو برابر سال گذشته بوده است
  • خوانندگی محسن یگانه برای یک طرفدار خردسال
  • فال حافظ امروز : یک غزل ناب و یک تفسیر گویا (7 اردیبهشت)
  • اجرای موسی عصمتی میلیونی شد+فیلم
  • دلایل بروز زانو درد و روش‌های درمانی آن را بشناسید
  • فال حافظ امروز : یک غزل ناب و یک تفسیر گویا (6 اردیبهشت)
  • رییس لالیگا: به عنوان طرفدار رئال مادرید، از انتقال کیلیان ام باپه بسیار خوشحالم
  • تجلیل از پدر دو بیتی لکی لرستان