Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - تهران - ايرنا -رئيس قوه قضاييه با بيان اينکه برخلاف جريان مدرنيته و اقتضائات آن از جمله سکولاريسم، رنگ دين و معنويت در دنيا بيشتر شده است، فهم مجتهدانه، تبليغ به زبان مناسب و اجراي صحيح دين را سه وظيفه مهم و ضروري اساتيد، طلاب و دانشجويان در حوزه و دانشگاه عنوان کرد.

به گزارش روز يکشنبه ايرنا از اداره کل روابط عمومي قوه قضاييه، آيت‌الله صادق آملي لاريجاني در آيين آغاز سال تحصيلي 97-96 دانشگاه امام صادق(ع) با تسليت ايام محرم، ماه حزن و اندوه اهل بيت(ع) و شيعيان ايشان، از حضور در جمع اساتيد و دانشجويان دانشگاه امام صادق(ع) ابراز خرسندي کرد و گفت: ياد و خاطره رئيس فقيد دانشگاه امام صادق(ع) مرحوم آيت‌الله مهدوي کني را گرامي مي‌داريم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ايشان عمر شريف خود را صرف ارتقاء و توسعه اين دانشگاه کردند و در واقع، دانشگاه امام صادق(ع) باقيات‌الصالحات آن مرحوم است و اين البته علاوه بر تلاشها و زحمات بزرگواران ديگري است که به عنوان هيئت امناء يا مسئوليت هاي ديگر در دانشگاه خدمت نموده اند.
رئيس قوه قضاييه، با بيان اينکه اعضاي هيات علمي و دانشجويان دانشگاه امام صادق(ع) سرمايه‌هاي اصلي اين دانشگاه هستند، به حضور خود در جايگاه رياست هيات امناي دانشگاه امام صادق(ع) با وجود همه مشکلات و مشغله‌ها اشاره کرد و افزود: بخشي از مشکلات دانشگاه امام صادق(ع) به کمبود بودجه و امکانات مربوط است که اميدواريم با کمک دولت و مجلس، اين مشکلات رفع شود.
آيت‌الله آملي لاريجاني در ادامه با بيان اينکه برخلاف جريان مدرنيته در جهان و اقتضائات آن از جمله سکولاريسم، رنگ دين کم نشده است بلکه روز به روز رنگ دين و معنويت در حال افزايش است، به اذعان بسياري از دانشمندان غربي به اين موضوع اشاره کرد و با ذکر مثال‌ها و نقل قول‌هايي از اين متفکران اظهار کرد: امروز حتي در جايي مثل آمريکا گروه‌هاي زيادي در حال ترويج اديان مختلف هستند چون خلاء دين احساس مي‌شود. انسان سرگردان معاصر به دنبال مأمني است که بدان پناه گيرد و خلاء روحي خود را پر کند.
رئيس قوه قضاييه با تاکيد بر اينکه دين با تبليغ سنتي در جهان امروز براي پر کردن خلأها کافي نيست و شايد نياز بسياري با اين شيوه ها برآورده نمي شود، خاطرنشان کرد: اين مساله بغرنج براي ما هم وجود دارد. جوان‌هاي زيادي هستند که رغبت روحي به دين دارند اما آنچه ما به آنان عرضه مي‌کنيم جذبشان نمي‌کند.
آيت‌الله آملي لاريجاني گفت: حوزه و دانشگاه به عنوان دلسوزان عرصه ديانت بايد روي سه مساله کار اساسي انجام دهند. اين سه امر عبارتست از فهم مجتهدانه و مجدانه دين، تبليغ صحيح و با زبان مناسب و اجراي درست دين. بر اين اساس، جمهوري اسلامي نمونه‌اي است براي آنکه نشان دهد چگونه اجراي دين مي‌تواند با فهم و تبليغ دين پيوند بخورد.
رئيس قوه قضاييه با بيان اينکه طلاب و دانشجويان در اين ميدان وظايف بسيار عظيمي برعهده دارند و مسيري بسيار طولاني در مقابلشان وجود دارد، تصريح کرد: ما بايد زبان تبليغ دين را بياموزيم و آن را به کار ببنديم، مقصود اين نيست که ابزار سنتي را کنار بگذاريم؛ اما بايد در کنار ابزار قديم، از ابزار و فناوري‌هاي جديد نيز بهره بگيريم. امروز ببينيد تاثير فيلم‌هاي هاليوودي چقدر است؟ رمان‌هايي که نوشته مي‌شود چقدر تاثيرگذار است؟
آيت‌الله آملي لاريجاني با تاکيد بر ضرورت آموختن علوم با نگاه ديني، تصريح کرد: پيش‌فرضها و ورود معيارها و نُرم‌ها به روشهاي علمي حتي در علومي مثل اقتصاد و جامعه‌‌شناسي بسيار اهميت دارد. علوم انساني از منظر هرمنوتيکي، بحث جداگانه‌اي دارد اما در علوم تجربي نيز به نظر مي‌رسد که نرم‌ها و ارزش‌ها اثرگذارند. بسياري از متفکران غربي خود امروز به اين نتيجه رسيده‌اند که ارزش‌ها با امور نظري در هم تنيده‌اند اما برخي مدعيان روشنفکري مي‌گويند شکاف بين ارزش‌ها و علوم، پر نمي‌شود.
رئيس قوه قضاييه افزود: دانشگاه امام صادق(ع) مي‌تواند با تلاش و مجاهدت دانشجويان و اساتيد، نگارش مقالاتي که مورد نقادي قرار گيرند و همچنين با ارائه استراتژي‌هاي روشن، مرجعيت علمي پيدا کند. اين مهم از طريق راه‌اندازي گروه‌هاي علمي و پژوهشي و فعاليت استادان اهل کار و فکر ميسر است.
آيت‌الله آملي لاريجاني با بيان اينکه دانشجوي خوب بايد مطالبه‌گر باشد، بر ضرورت تلاش و مجاهدت هر چه بيشتر تاکيد کرد و گفت: خداوند مي‌فرمايد «والذين جاهدوا فينا لنهدينهم سبلنا». از مرحوم شيخ انصاري(ره) نيز نقل است که مي‌فرمود «اجتهاد اشد من طول الجهاد». بنابراين شما دوستان بزرگوار تلاش کنيد و ما هم تمام توان خود را براي رفع مشکلات به کار خواهيم بست.
رئيس قوه قضاييه در بخش ديگري از سخنان خود با تاکيد بر لزوم توجه هر چه بيشتر به «نگاه توحيدي» تصريح کرد: آنچه در قرآن کريم به صورت مکرر بر آن تاکيد مي‌شود، نگاه توحيدي است.
آيت‌الله آملي لاريجاني با ذکر آيات پاياني سوره مبارکه نجم و آيه شريفه «هوالاول و الآخر و الظاهر و الباطن» در سوره حديد، خاطرنشان کرد: بايد دقت کنيم که آيا وجود حق متعال و حضور او را در طول روز احساس مي‌کنيم؟ آيا او را سلطان حقيقي و قاهر مطلق و مالک مطلق مي شناسيم؟ آيا «هوالاول و الآخر و الظاهر و الباطن» را باور کرده ايم؟ اگر اين امر محقق شد، باقي مسائل نيز درست خواهد شد. نگاه توحيدي حتي بر سياست خارجي ما نيز تاثيرگذار خواهد بود.
رئيس قوه قضاييه با تاکيد بر لزوم ذکر دائم خداوند در همه احوال، يادآور شد: بر تمام آيات قرآن، نگاه توحيدي حاکم است. آنجا که مي‌فرمايد «يسبح لله ما في السموات و ما في‌ الارض...». بايد به اين باور برسيم که حضرت حق بر همه عوالم مسيطر است و همه عوالم به او قائم است. اين قيام، عين‌الربطي است. بعد از حق، جز ضلال و گمراهي چيزي وجود ندارد.
آيت‌الله آملي لاريجاني، وجود مبارک حضرت اباعبدالله الحسين(ع) را نمونه عيني و بارز يک انسان کامل داراي نگاه محض توحيدي دانست و اظهار کرد: ما از نگاه توحيدي حرف مي‌زنيم اما اباعبدالله الحسين(ع) آن را با تمام وجود اجرا کرد. او تمام هستي خود را تقديم کرد لذا در روايت است که هر چه به زمان شهادت نزديک‌تر و عرصه بر او تنگ‌تر مي‌شد، چهره‌اش تلاءلو بيشتري مي‌يافت.
براساس اين گزارش، استادان و دانشجويان دانشگاه امام صادق(ع) در نشست‌هايي جداگانه و در فضايي صميمي، نقطه ‌نظرات خود را با رئيس دستگاه قضايي در ميان گذاشتند.
همچنين در اين مراسم، با حضور رئيس قوه قضاييه به پدر شهيد احسان آقاجاني از دانشجويان دانشگاه امام صادق(ع) و کارشناس مرکز پژوهش‌هاي مجلس که در حادثه تروريستي 17 خرداد در مجلس شوراي اسلامي به شهادت رسيد، دکتراي افتخاري رشته معارف اسلامي و اقتصاد اعطا شد.
اجتمام/1193
تنظيم:حسن حيدري
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۸۳۶۷۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیس نهاد رهبری در دانشگاه‌: بعد از حمله به اسرائیل دلار تسلیم شد و افزایش نیافت

رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با بیان اینکه «وعده صادق» خروجی دانشگاه‌های ماست، گفت: اگر دانشگاه قوی و موشک قوی داشته باشیم؛ حتی اقتصاد هم تسلیم می‌شود.   به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سید مصطفی رستمی در سی و یکمین آیین نکوداشت استاد برگزیده کشوری که امروز در سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی در حال برگزاری است با تبریک روز معلم با تاکید بر اینکه «وعده صادق» خروجی دانشگاه های ماست، اظهار کرد: روند اتفاقات بعد از عملیات وعده صادق ثابت کرد که اگر دانشگاه قوی و موشک قوی داشته باشیم؛ حتی اقتصاد هم تسلیم می‌شود.   وی در ادامه افزود: در شرایطی که نرخ دلار با هر خبری تغییر می‌کرد، به دلیل قوی بودن اقتصاد کشور، دلار هم تسلیم شد و افزایش نیافت.   رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با بیان اینکه باور قطعی این است که که اگر بناست کشور حرکت رو به جلو داشته باشد، با تکریم استاد و دانشمند رقم می‌خورد، گفت: افتخارات امروز در کشور و بازدارندگی که ایحاد شده همه محصول تلاش دانشمندان ایران اسلامی است. کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • عملیات وعده صادق، مصداق بارز اقتدار ایران است
  • رئیس نهاد رهبری در دانشگاه‌: بعد از حمله به اسرائیل دلار تسلیم شد و افزایش نیافت
  • حرکت کاروان عزاداری شهادت امام صادق (ع) از میدان المپیک تا دانشگاه علامه طباطبایی 
  • وعده صادق نتیجه همکاری جریان‌های علمی و دفاعی کشور بود
  • اظهارات سخنگوی قوه قضاییه درمورد عملیات وعده صادق
  • الگوی مکتب دانشگاهی انقلاب اسلامی را استخراج کردیم
  • جهان ایران را به عنوان قدرت برتر پذیرفت
  • تأکید رئیس قوه قضائیه بر تدوین پیوست رسانه‌ای در آرا و تصمیمات قضائی
  • تاکید رئیس قوه قضائیه در راستای عدم تأثیرپذیری از فضاسازی‌ها
  • خواسته امروز آزادگان جهان، محو رژیم صهیونیستی از صحنه روزگار است