Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - وب‌سايت بازي مگ: چند سال پيش بود که دومين شماره از بازي Sniper: Ghost Warrior راهي بازار شد و به دست گيمران و منتقدان رسيد. متاسفانه اين بازي هم فجايع شماره اول آن را به ارث برده بود و مي شد اشکالات متعددي را در ساختار کلي آن مشاهده کرد.
اين بازي نه از منتقدان روي خوش ديد و نه از گيمر ها.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ما هم تا دسمتمان به آن رسيد بنا کرديم به ناسزا گفتن و شکايت کردن و کوبيدن! با اين حساب کمتر کسي انتظار داشت تيم سازندگان آن مجددا پس از مدتي تصميم بگيرند بر چنين فاجعه اي يک دنباله بسازند. ولي در کمال ناباوري چند سال پيش متوجه شديم آن ها در حال کار کردن بر روي شماره ي سوم اين سري هستند و حتي تصاويري را هم از آن منتشر نمودند!
طبق نظرات و مصاحبه ها سازندگان گفته بودند که اين بار به اصطلاح "ترکانده ايم" و ديگر زمان بازي ضعيف ساختن تمام شد و... ما هم که بخيل نيستيم! بدمان هم که نمي آيد بازي شوتر خوب بازي کنيم. به همين خاطر مجددا از آن ها استقبال کرديم و بازي شان را در تقويم هايمان علامت زديم. البته خاطرات نه چندان خوش بازي قبلي مجموعه نيز همچنان پس ذهنمان جا خوش کرده بود. زمان گذشت و گذشت و سومين اسنايپر بي سر و صدا در حال ساخته شدن بود. تا اين که در ماه هاي اخير شاهد انتشار تصاوير و تريلر هاي زيادي از بازي بوديم. بالاخره بازي به بازار هاي جهاني عرضه شد و مجددا به دست گيمر ها رسيد. حال بايد ديد اعضاي استوديو ي CI Games توانسته اند اين بار در شوتر سازي توفيقي کسب کنند يا اين که بازي شان هنوز هم تکرار مکررات و مزخرفات قبلي است. ما را همراهي کنيد؟

بيخيال قصه
سومين شماره از بازي هاي Sniper Ghost Warrior سعي کرده تا از لحاظ داستاني، پيچيده تر، طولاني تر و عميق تر از بازيهاي پيشين عمل کند. البته تنها توفيقي که نصيبشان شده اين است که داستانشان ديگر در حد فاجعه نيست و مي توان آن را متوسط لقب داد.
البته اگر بخواهيم داستان بازي را با داستان ساير بازي هاي شوتر موفق مقايسه کنيم باز هم مي‌بينيم که کمکاري‌ها و بد سليقگي هاي بسياري در آن موجود است. کليت قصه درباره ي سربازي است که برادر خود را گم کرده. برادر او در واقع توسط گروهي از اشرار ربوده شده و حالا شما موظفيد تا با کمک دوستانتان دنبال سرنخ هاي مربوط به او بگرديد. بدون رودربايستي داستان بازي حتي با اين همه مانوري که سازندگان در مصاحبه ها روي آن دادند بيش از دو الي سه دقيقه ارزش ندارد!! خلاصه ي کل آن را هم مي توان حداکثر در سه خط نوشت. توفيق ديگري هم در کار نيست.
شخصيت هاي بازي آنچنان پرت اند که تا اواخر بازي تفاوت زيادي با درخت ندارند. زوري که نويسندگان براي اصطلاحا "پرداختن" آن ها زده اند هم به لطف ديالوگ هاي احمقانه و خلاء هاي شخصيتي کاملا از بين رفته. نحوه ي ديالوگ نويسي بازي از بدترين مشکلات داستان است و نويسنده ي محترم رسما اين بخش را به گند کشيده. در واقع تلاش آن ها بر اين بوده که ديالوگ‌ها را جذاب بنويسند و براي تزريق اندکي جذابيت کاذب هر چه توانسته اند فحش و ناسزا و بي ادبي را نيز در آن گنجانده اند تا مثلا گيمرها خوششان بيايد و استقبال کنند. در حالي که چيزي که من مي بينم مشتي سرباز است که حرف زدن درست و حسابي بلد نيستند اما علاقه ي زايدالوصفي براي فحش دادن به يکديگر دارند!

فريب اسکرين شات هاي بازي را نخوريد! رومنس قرار بوده بار به اصطلاح احساسي بازي را بيشتر کند اما تنها چيزي که به ارمغان آورده مشتي کات سين عجيب و غريب است. آن هم با کارگرداني افتضاح
پيش به سوي فارکراي شدن!
جاي شکر دارد که سازندگان بالاخره به مهمترين و بزرگترين مشکل بازي هاي قبلي اين سري پي بردند و تا حدي آن را در بازي جديد برطرف کرده اند. بزرگترين مشکل اين سري آن بود که به جز يک اسنايپر دور زن و غول پيکر و يک عدد کلت کمري کوچک و ضعيف، اسلحه ي ديگري را در اختيار بازيبازان قرار نمي داد. بارها پيش مي آمد که در طول بازي از کنار اجساد بي جان دشمنان مي گذشتيم و با ديدن ناتواني مان در برداشتن مسلسل هايي که روي زمين رها شده اند اعصابمان خرد مي شد و فقط ناسزا مي گفتيم.
خوشبختانه بالاخره سازندگان عقلشان به اين نکته رسيد که اگر يک بازي قرار است روي "اسنايپر بازي" تمرکز کند و نام Sniper را نيز به دوش بکشد باز هم دليلي ندارد که خود را از وجود انواع مختلف از اسلحه ها محروم کند. اين ويژگي بالاخره در بازي قرار داده شده و مي توانيد علاوه بر انواع و اقسام اسلحه هاي دور زن، يک مسلسل را نيز براي جنگ هاي نزديک با خود حمل کنيد. بازي اين بار در اسلحه ها و انواع آن ها تنوع زيادي دارد و مي‌توانيد نه تنها از اسلحه هاي اصلي بلکه از تجهيزات جانبي يک سرباز نيز بهره مند شويد و همگي را در گيم پلي به کار بگيريد. در اين حالت حق انتخاب داريد که از چه نوع وسايلي استفاده کنيد و بنا بر شخصيت و علايق شخصي خود تجهيزات را با هم ست کنيد.

علاوه بر سلاح هاي دور زن، شما توانايي استفاده از انواع مسلسل و حتي کمان را نيز داريد. بازي براي فارکراي شدن تلاش هاي ناکام زيادي کرده!
دومين تغيير گسترده اي که در گيم پلي بازي مشاهده مي شود جهان باز شدن آن است.
بله! درست خوانديد! در اين روز ها که هر استوديويي که مي خواهد اوج خلاقيتش در ساخت بازي را نشان دهد فورا بازي اش را به يک عنوان جهان آزاد تبديل مي کند ديگر چه انتظاري بايد از سازندگان Sniper داشت؟ آن ها تصميم گرفته اند مراحل کاملا خطي و مزخرف بازي هاي قبلي شان را به کلي دور بريزند و آن ها را با يک دنياي باز جايگزين کنند. بازي با اين کار هم تا حدي قصد داشته گيم پلي اش را تنوع بخشد و هم اين که احيانا اندکي پايش را در کفش عناويني چون فارکراي (Farcry) بکند.
البته در مقايسه با بازي هايي چون فارکراي، Sniper بيشتر شبيه يک کاريکاتور و يک شوخي نه چندان با مزه است. اصلا خنده دار است که اين دو را با هم مقايسه کنيم. اما اگر سطح را در حد اين بازي و شماره هاي قبلي اش پايين بياوريم، مي توان اين جهش به سوي گيم پلي جهان باز را پيشرفت خوبي براي اين بازي دانست.
خوشبختانه بازي المان هاي استاندارد براي ساختن يک شوتر جهان باز خوب را بلد است و وضعيت شما در اين دنياي بزرگ چندان هم آزار دهنده نيست. بازي در حرکت نخست براي جابجايي تان اتومبيلي را قرار داده تا بتوانيد با استفاده از آن ميان نقاط مختلف نقشه جابجا شويد. به دليل وسيع بودن دنياي بازي اين اتومبيل نعمت بسيار خوبي است. در مجموع مي توان گفت رانندگي در بازي به خوبي پياده سازي شده و بر خلاف بخش هاي ديگر مشکل يا باگ خاصي در آن ديده نمي شود. البته بايد گفت که به هيچ وجه نمي شود آن را با رانندگي هاي اول شخص جزيره محور آثاري چون فارکراي مقايسه کرد. اما باز هم مي شود به همين حد رضايت داد. کنترل ماشين به خوبي انجام مي شود و فيزيک آن ها با اين که چندان بويي از واقعيت نبرده در حدي جوابگو هست که به آن بد و بيراه نگوييد.

بازي اکنون رسما عنواني جهان باز است و براي تسريع رفت و آمد ها توانايي رانندگي نيز به آن اضافه شده
جداي از اتومبيل، بازي از سيستم Fast Travel نيز پشتيباني مي کند و بايد گفت اين سيستم بدون هيچ نقصي در آن پياده شده. البته چيزي که بد نيست اينجا بدان اشاره کنم مسئله ي لودينگ هاي بازي است.
لودينگ هايي که در هنگام مردن، فست تراول کردن و عوض شدن مراحل بازي مجبوريد آن ها را تحمل کنيد. در موارد ديگر اين لودينگ ها گر چه پر تعداد اند اما چندان آزارتان نمي دهند. اما در هنگام آغاز بازي شايد يکي از بدترين عذاب هايي باشد که Ghost Warrior 3 به شما تحميل مي کند. اين لودينگ ممکن است حتي تا پنج دقيقه نيز طول بکشد و فرقي نمي کند روي چه پلتفرمي بازي کنيد. در هنگام انجام اين لودينگ مي توانيد با آسودگي برويد و براي خودتان چاي بريزيد. و يا حتي بازي ديگري مثل مورتال کامبت را باز کنيد و تا لودينگ اسنايپر تمام مي شود چند دستي هم مورتال کامبت بزنيد!
گرچه دنياي بازي بزرگ است اما باز هم براي لودينگ هايي اينچنين طولاني واقعا دليلي ديده نمي شود. کما اين که فارکراي شايد با دنيايي دو تا سه برابر دنياي اين بازي لودينگ هايي بسيار کم تعداد تر و روان تر داشت. حتي نمي توان اين مشکلات را به پاي انجين بازي گذاشت. چون همه مي دانيم که Cry Engine (هر چند فقط خود Crytech بلد است درست و حسابي با آن کار کند!) از قدرتمند ترين انجين هايي است که تابحال ساخته شده.

بازي دنيايي بزرگ و مناظر نسبتا وسيعي دارد. استفاده از کراي انجين براي سازندگان کمک بسيار بزرگي بوده
بازي قوانين عناوين جهان باز را رعايت کرده و به خوبي استاندارد هاي اين عناوين را در خود جاي داده.
در سومين نسخه همچنين براي اولين بار مي توانيم شاهد مکانيک هاي نقش آفريني باشيم. در اين بازي مي توانيد با هر شليک، هد شات و يا حرکات عالي اي که انجام مي دهيد مقداري امتياز تجربه يا XP دريافت کنيد. با اين امتيازات مي توانيد کارکتر خود را در جهات مختلف ارتقا داده و مهارت هاي او را افزايش دهيد. بازي با انجام اعمال مختلفي به شما XP مي دهد. اعمالي همچون کشتن معمولي دشمنان، هدشات کردن آن ها، هدشات از فواصل دور و همين طور کشتن حريف بدون حبس کردن نفس مواردي هستند که امتياز شما را بسيار بيشتر خواهند کرد.
اين مورد در مقايسه با ساير شوتر ها و همچنين شماره هاي قبلي سري پيشرفتي بزرگ به حساب مي آيد. زيرا که اين گونه، بازيبازان به خاطر اعمال عالي و شگفت انگيزي که انجام مي دهند پاداش نيز دريافت مي کنند. ديگر موردي که گيم پلي بازي را رشد داده وجود موارد جمع کردني و منابع بسيار در بازي است که مي توانيد با استفاده از آن ها آيتم هاي مورد نيازتان را کرفت (Craft) کنيد. البته سيستم کرفتينگ بازي به هيچ وجه در حد و اندازه اي نيست که با يک نقش آفريني واقعي مقايسه اش کنيم اما باز هم وجود آن در اين سري بي در و پيکر حکم کيميا را دارد.
بازي شما را در نقش يک رنجر قرار مي دهد. سرباز همه فن حريفي که از قضي تخصصش در تک تيراندازي است. بازي در گان پلي روان و دلپذير است و مي توانيد از آن لذت ببريد. البته بايد باز هم اين نکته را افزود که با مقايسه ي آن با بازي هاي بزرگ اين ژانر مانند Call of Duty مي‌بينيم عملکرد اسنايپر چندين سطح پايين تر است.
براي از پاي در آوردن دشمنان از دور شما يک اسلحه ي قدرتمند و دور زن داريد. همانند فرمول هميشگي بازي هاي اسنايپر محور شما در موقعيت مخصوص خود قرار مي گيريد تا دشمنان را از پاي در آوريد. اما بازي اين بار اقداماتي انجام داده تا مبارزات اندکي دقيق تر، تاکتيکي تر و واقعي تر شوند. براي مثال اين بار پيش از شليک بايد فاصله ي اسلحه تا هدف مورد نظر را تنظيم کنيد تا گلوله تان دقيق جايي اصابت کند که بايد. همچنين همانند دفعات پيش توانايي حبس نفس را نيز داريد که ميزان تکان خوردن دوربين اسلحه تان کمتر شود. درباره ي ساير اسلحه ها نيز مي توان همين حرف ها را زد. بازي به عنوان يک شوتر قابل قبول است اما با بزرگان اين ژانر قابل مقايسه نيست.

گان پلي خوش دست و روان است. البته اصلا نمي توان با Call of Duty، بتلفيلد و ساير بزرگان اين ژانر مقايسه اش کرد
مراحل بازي طراحي خوبي دارند. نحوه ي پيشروي شما ترکيبي است از مخفي کاري و مبارزه. البته با توجه به اين که خودتان کدام يک از اين گزينه ها را مي پسنديد مي توانيد سبک بازي خود را عوض کنيد. مي توانيد همه ي مراحل را به صورت مخفيانه طي کنيد و همه را بي صدا و آرام از پاي در آوريد. اين امکان نيز هست که از همان ابتدا تا جايي که مي توانيد آتش بازي راه بيندازيد. مراحل بازي به گونه اي طراحي شده اند که هر دوي اين امکانات را براي شما فراهم مي کنند.
البته موضوعي که بايد بدان اشاره کرد هوش مصنوعي دشمنان است که به بزگترين مشکل اين بخش تبديل شده. بگذاريد در يک کلام خلاصه کنم. دشمنان بازي آنقدر ابله اند که گاهي از رفتارشان خنده تان مي گيرد. هوش مصنوعي به شيوه ي خنده داري مملو از باگ هاي ريز و درشت است و رفتار هاي مضحک را مي توان در سراسر بازي از دشمنان شاهد بود. البته اين مورد به بازي آسيب هاي زيادي زده. ولي باز هم نسبت به فجايع گذشته پيشرفت داشته است.
بولشات هاي زيبا! بازي معمولي
در زمينه ي گرافيکي سري اسنايپر هميشه سعي مي کند سر و صداي زيادي به پا کند و خود را به عنوان يکي از عناوين برتر بازار در زمينه ي گرافيک نشان مي دهد. اما هميشه پس از رو شدن نتيجه ي کار مي بينيم که آنقدرها هم خبري نيست و گرافيک بازي پايش را از مرزهاي خاصي فراتر نمي گذارد. ممکن است از اسکرين شات هاي اوليه ي بازي (در واقع بولشات (Bullshot) ها!) اندکي هايپ شده باشيد و بازي را در گرافيک پيشرو بدانيد اما بايد گفت نتيجه آنچنان هم زيبا و واقعي نيست.
بازي مانند بسياري از آثار اول شخص موجود در بازار، از تکسچرها و مدل هاي بي کيفيت رنج مي برد. همينطور بايد به سايه زني و نورپردازي اشاره کرد که چنگي به دل نمي زند. گرچه بازي درخلق برخي جلوه‌ها و افکت‌ها به خوبي از پس کار خود برآمده اما باز هم نتوانسته عنواني پيشرو باشد. گرافيک بازي چندان هم بد نيست اما اصلا با آثار درجه يک بازار قابل مقايسه نيست.
در بخش هنري نيز سازندگان مناظر و چشم انداز هاي بسيار زيبايي طراحي کرده اند، اما حيف که لذت بردن از آن ها با ديدن عملکرد بخش فني اندکي سخت مي شود. تنظيم رنگ ها و ساير جلوه‌هاي بصري و هنري خوب از آب در آمده اند اما همانند همه ي بخش هاي بازي هيچ وقت به پاي بهترين ها نمي رسند!

به لطف کراي انجين نورپردازي به زيبايي تمام انجام شده و افکت ها به درستي اجرا مي شوند.
کاش مي شد همين حرف را درباره ي مدل ها هم زد
در سوي ديگر بايد اشاره اي هم به مدل کاراکتر هاي بازي داشته باشم. مدل کاراکتر ها، مخصوصا کاراکترهاي ديالوگ دار و مهم در بازي هاي مختلف بسيار حائز اهميت بوده و وقت و انرژي زيادي براي طراحي بي نقص آن ها صرف مي شود. در اين بازي هم ظاهرا براي طراحي ها وقت گذاشته شده اما چيزي که از کاراکتر ها پيداست، بيشتر به خنده مان مي اندازد تا اين که بخواهيم درگير ابعاد جدي‌تر شخصيت ها و احساساتشان بشويم. بازي در اين زمينه به هيچ وجه خوب عمل نکرده و شخصيت ها همگي مثل دسته اي موجود فضايي بنظر مي رسند. تلاش هاي طراحان براي زيبا جلوه دادن مدل صورت ها حتي تاثير منفي هم داشته و شاهد صورت هايي پلاستيکي و بد شکل و بد قواره هستيم.
بد تر از همه ي اين ها انيميشن هاي افتضاح صورت است که پس از مشاهده ي آن پي خواهيد برد که مس افکت اندرومدا (Mass Effect: Andromeda) هم در اين زمينه آنقدر ها هم افتضاح و يکه تاز نيست! وضعيت چهره ها در بازي بدتر از چيزي است که بتوانم برايتان شرح دهم. بايد خود از نزديک ببينيد تا متوجه شويد. ( نقد و بررسي مس افکت اندرومدا را در بازي‌مگ بخوانيد )

اين آدم فضايي نمونه اي از شاهکار مثال زدني سازندگان در طراحي چهره ها است
در زمينه ي صدا گذاري بايد گفت يکي از مهمترين مشکلات بازي گويندگي آن است. به خاطر داريد که گفتيم ديالوگ هاي بازي نوشتار چندان خوبي ندارند؟ حال بايد گفتار بد بازي را نيز به آن اضافه کنيم. گويندگان، گاه حال و حوصله ي حرف زدن ندارند. گاهي هم به طرزي غير عادي عربده مي کشند و اعصابتان را خرد مي کنند. جداي از اين آن ها نه در پياده سازي لهجه هاي مد نظر سازندگان موفق بوده اند و نه مي توانند حرف زدن يک رنجر واقعي را تداعي کنند. آن ها با لحن هاي غير عادي و زياده روي هاي مختلف در شيوه ي بيان واقعا حس بازي را برايتان نابود مي کنند. همينطور بر اساس آنچه اشار کرديم نويسندگان سعي کرده اند با اضافه کردن فحش هاي بيشتر اين ضعف هاي بازي را تا حدي بپوشانند. اما درد آنجاست که درست فحش دادن هم از اين گويندگان ساخته نيست! متاسفانه نتيجه ي همه ي اين کم کاري ها و ضعف ها مستقيما روايت بازي را به خاک سياه نشانده و همه ي کاسه کوزه ها را بر سر کارکتر ها شکسته.
ساير بخش هاي صدا گذاري البته مشکل خاصي ندارند و حتي بايد از سازندگان در اين يک مورد تقدير کرد! صداگذاري اسلحه ها و شليک ها واقع گرايانه و با کيفيت انجام شده و هنگام مبارزات و تير اندازي حس لازم را به بازيباز منتقل مي کنند. ساير اتفاقات درون بازي از قبيل انفجار ها، برخورد ها و واکنش هاي محيط نيز صداگذاري خوبي دارند. در بحث موسيقي هم اشکال چنداني به بازي وارد نيست. گرچه قطعات موسيقي آنقدر ها هم زيبا و تاثير گذار نيستند و به کار گيري شان در بازي به شيوه ي چندان هوشمندانه اي انجام نشده، اما باز هم در حد کفايت بوده و خرده اي بر آن وارد نيست.
جمع بندي
در پايان بايد گفت سومين شماره از سري Sniper Ghost Warrior نتوانسته آنگونه که بايد عمل کند و هنوز هم اين سري را به جايي نرسانده که بتوان گفت موفق شده. اما به نسبت نسخه هاي قبلي اش پيشرفت هاي بزرگي کرده که باعث شده اند لقب "ضعيف" از روي بيشتر بخش هاي بازي برداشته شود. گرچه اثر فعلي استوديوي CI Games هنوز هم تا تبديل شدن به يک بازي موفق فاصله ي زيادي دارد اما پشتکار سازندگان و ايده هاي بلند پروازانه شان مي تواند آينده اي خوب را برايشان رقم بزند.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۸۳۸۲۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۹ دلیل پنهان «احساس خستگی دائمی» که از آن‌ها بی خبر بودید

احساس خستگی مداوم در دنیای امروز بسیار رایج است. تحقیقات نشان داده تنها اضطراب بالا نیست که می‌تواند باعث شود تمام روز احساس خستگی و خواب آلودگی کنیم.

به گزارش روزیاتو، در بسیاری از موارد عوامل فیزیکی و نه روانی، دلیل این مشکل هستند که تشخیص آن‌ها کار ساده‌ای نیست.

در ادامه از دلایل پنهان خستگی دائمی خواهیم گفت:

۱- مصرف زیاد کافئین

ما معمولاً تصور می‌کنیم قهوه و نوشیدنی‌های انرژی زا تنها باعث می‌شوند انرژی مان فوراً بالا برود و به کلی فراموش می‌کنیم که انرژی ما بی پایان نیست. به همین دلیل، وابستگی بیش از اندازه‌ای به این نوشیدنی‌ها پیدا می‌کنیم. شاید برای مدت کوتاهی احساس خوبی پیدا کنیم، اما روز بعد خستگی شدیدی احساس خواهیم کرد.

به علاوه، قهوه تأثیر بسیار زیادی بر خواب ما دارد و آن را ضعیف و ناکافی می‌کند. مصرف زیاد قهوه ارتباطی مستقیم با بی قراری‌های شبانه و همینطور افزایش بیداری در نیمه‌های شب دارد و بنابراین، به طور کلی، مدت زمان خواب را کاهش می‌دهد.

به علاوه، برخی افراد به تأثیرات کافئین بر خواب حساس ترند. به همین دلیل اگر متوجه چنین چیزی شده اید، مصرف آن را کاهش دهید و ببینید که کمکی به بهبود خواب و سطح انرژی تان می‌کند یا خیر.

چای سبز هم حاوی کافئین است، بنابراین اگر طرفدار این انرژی زای «طبیعی تر» هستید، باید ببینید که آیا اصلاً برای سلامتی تان خوب است یا نه. مصرف روزانه یک فنجان چای ایرادی ندارد، اما ضرر مصرف زیاد آن ممکن است بیشتر از فوایدش برای سلامتی باشد.

۲- عدم مصرف به اندازه‌ی آب

برخورداری بدن از آب کافی برای حفظ سطح انرژی ضروری است. ما با هر کالری‌ای که مصرف می‌کنیم، آب از دست می‌دهیم؛ و همه‌ی این از دست رفتن‌ها باید جایگزین شود. اگر به اندازه‌ی کافی آب ننوشیم، بیشتر و بیشتر احساس خستگی خواهیم کرد و توان مان برای تمرکز به میزان چشمگیری کاهش خواهد یافت.

در حقیقت، کمبود آب تمام بدن را تحت تأثیر قرار می‌دهد، امری که روی چرخه‌های خواب هم تأثیر می‌گذارد، به طوری که آن‌ها را کوتاه می‌کند، مانند همان تأثیری که قهوه دارد؛ و نشانه‌های این مسأله هم بسیار آشنا هستند: تشنگی، احساس خستگی، سرگیجه و حتی سردرد.

ممکن است شنیده باشید که هر روز باید ۸ لیوان آب نوشید. اما این امر تماماً به وزن، سن، جنسیت و میزان فعالیت بدنی فرد بستگی دارد. برای شروع، هر زمان که احساس خستگی کردید، یک لیوان آب بنوشید و خودتان را زیر نظر بگیرید. خواهید دید که خیلی زود حال و روحیه تان بهتر می‌شود.

۳- کمبود آهن

این امر باعث مشکل کم خونی می‌شود که ممکن است دلیل اصلی احساس خستگی زیاد شما باشد. کمبود آهن در خون مانع از آن می‌شود که بدن بتواند به اندازه‌ی کافی هموگلوبین تولید کند. با این حال، تا زمانی که آزمایش خون ندهید، نمی‌توان با اطمینان در اینباره صحبت کرد. در برخی موارد شدید، می‌توان از روی رنگ پریدگی زیاد پوست در مقایسه با پوست طبیعی، به کمبود گلبول‌های قرمز پی برد.

اگر احساس خستگی برای شما مدت‌ها است که به امری دائمی تبدیل شده، حتماً به پزشک مراجعه کنید. اگر آهن کافی در بدن شما وجود ندارد، رژیم غذایی خود را تغییر دهید و اسفناج و گوشت بیشتری مصرف کنید. می‌توانید از مکمل‌های آهن هم استفاده کنید.

۴- وگان یا وجترین بودن

وگان یا وجترین بودن ایرادی ندارد. اما ویتامین ضروری B۱۲ تنها در پروتئین حیوانی وجود دارد و کمبود آن می‌تواند یاعث احساس خستگی شود؛ بنابراین به پزشک مراجعه کنید و همه‌ی ویتامین‌های لازم را دریافت کنید تا همیشه انرژی داشته باشید.

۵- کم کاری تیروئید

کم کاری تیروئید بیماری بسیار رایجی است و زمانی رخ می‌دهد که غده‌ی تیروئید به اندازه‌ی کافی هورمون تیروئید تولید نمی‌کند، هورمونی که سوخت و ساز بدن را کنترل می‌کند. به همین دلیل است که وقتی سطح این هورمون پایین است، ممکن است احساس خستگی کنیم، دچار اضافه وزن شویم و همیشه احساس سرما کنیم.

لازم به ذکر است که کم کاری تیروئید می‌تواند در نشانه‌های افسردگی هم نقش داشته باشد. اما یک آزمایش خون ساده می‌تواند آن را مشخص کند و پزشک می‌تواند دارو‌های برای شما تجویز کند که به حل مشکل کم کاری تیروئید و بهبود حال تان کمک می‌کنند.

۶- اختلال وقفه تنفسی خواب (آپنه خواب)

آپنه خواب مشکلی مزمن است که ممکن است تنفس فرد را در حین خواب به طور موقت متوقف کند. این وضعیت تنها چند ثانیه به طول می‌انجامد، اما می‌تواند طی شب بار‌ها رخ دهد. در اغلب موارد، تنفس فرد با یک خروپف یا صدایی مشابه به حالت عادی بازمی گردد. این مشکل خواب فرد را مختل می‌کند و به همین دلیل باعث احساس خواب آلودگی و خستگی در روز بعد می‌شود.

دیگر نشانه‌های آپنه خواب عبارتند از: سردرد‌های صبحگاهی، مشکلات حافظه، تمرکز پایین و زودرنجی؛ بنابراین اگر می‌دانید که خروپف می‌کنید، از اطرافیان خود بپرسید که ایا متوجه شده اند که حین خواب مشکل تنفس هم دارید یا خیر. اگر این نشانه‌ها را داشتید، به پزشک مراجعه کنید. درمان‌های زیادی برای این حل این مشکل وجود دارد که به بالا رفتن کیفیت خواب و روحیه‌ی شما کمک می‌کنند.

۷- حساسیت‌های غذایی

بسیاری از افراد دچار حساسیت غذایی هستند، بخصوص اگر به تیروئیدیت هاشیموتو یا هر گونه بیماری خودایمنی دیگر مبتلا باشند. رایج‌ترین حساسیت‌های غذایی عبارتند از حساسیت به گلوتن، سویا، تخم مرغ، ذرت و آجیل.

در اینصورت، با یک آزمایش خون ساده می‌توانید متوجه شوید که آیا حساسیتی دارید یا خیر. یا می‌توانید صرفاً ماده غذایی که فکر می‌کنید برایتان مشکل ساز است را از رژیم غذایی خود حذف کنید. این کار نه تنها به حفظ سطح انرژی تان کمک می‌کند، بلکه شما را از دیگر عوارض حساسیت غذایی تان هم می‌تواند مصون نگه دارد.

۸- نور آبی

قرارگیری طولانی مدت در معرض نور آبی بخصوص در زمان شب، می‌تواند تأثیر چشمگیری برای کیفیت خواب ما و سلامت مان داشته باشد. نور آبی از صفحه‌ی تمامی لوازم الکترونیکی که روزانه با آن‌ها سر و کار داریم ساطع می‌شود، از تلویزیون و کامپیوتر گرفته تا موبایل و تبلت.

همچون هر مسأله‌ی دیگری، در اینجا هم کلید حل مشکل رعایت تعادل است؛ بنابراین سعی کنید استفاده از لوارم الکترونیک را تا حد امکان کاهش دهید یا نور صفحه‌ی آن‌ها را کمتر کنید.

با این حال، اگر تصور می‌کنید کنار گذاشتن موبایل و کتابخوانی پیش از خواب، مشکل را برطرف خواهد کرد، باید بدانید که در اشتباه هستید، چرا که لامپ‌های معمول هم یکی از منابع نور آبی به شمار می‌روند؛ بنابراین تلاش کنید به جای آن‌ها از لامپ‌هایی استفاده کنید که ضریب M/P پایین تری دارند. این لامپ‌ها تنها به اندازه‌ی کافی روشنایی تولید می‌کنند و باعث خسته شدن چشم‌ها نمی‌شوند.

اگر نمی‌توانید از کار با موبایل پیش از خواب دست بکشید، یا اگر به بی خوابی دچار هستید، از عینک‌های مخصوص حذف نور آبی استفاده کنید. این عینک‌ها گرچه شما را در برابر تأثیرات نور آبی مصون نگه نمی‌دارند، اما به طور حتم باعث می‌شوند در معرض نور آبی کمتری قرار بگیرید.

۹- سندرم خستگی مزمن

سندرم خستگی مزمن به خستگی شدیدی اطلاق می‌شود که بیشتر از ۶ ماه به طول انجامد. این مشکل با استراحت برطرف نمی‌شود و اغلب موجب کاهش عملکرد شغلی، تحصیلی یا اجتماعی فرد می‌شود؛ و حتی می‌تواند باعث شود دائماً احساس کنید در حال غش کردن هستید.

تشخیص این مشکل تنها توسط پزشکان ممکن است و گرچه درمان قطعی‌ای ندارد، اما اغلب نشانه‌های آن را می‌توان با دارو و تغییر سبک زندگی مدیریت کرد. در برخی موارد، نشانه‌های این مشکل می‌تواند سال‌ها به طول انجامد، اما با کمک روش‌های درمانی، بسیاری از افراد به مرور احساس بهبود می‌کنند.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • بحث روز؛ VAR در فوتبال، قاضی عادل یا قاتل روح ورزش محبوب ما؟
  • قاتل آرائوخو اعتراف کرد: می‌دانستم اشتباه می‌کند!‏
  • تست شخصیت با کلید؛ انتخاب کلید دلخواه از شخصیت پنهان شما می گوید!
  • زوایای پنهان دفاع مقدس برای نسل جدید بیان شود
  • اتهامات این ۱۰۴ نفر را پنهان نکنید + فیلم | به فکر امنیت ملی خود باشید
  • اوسمار در تور قاتل پرسپولیس
  • یک گلدان در این تصویر گم شده، آن را بیابید!
  • خروج سردار از سایه | مهاجم ایرانی اسلحه پنهان ده‌روسی مقابل لورکوزن خواهد بود؟
  • ۹ دلیل پنهان «احساس خستگی دائمی» که از آن‌ها بی خبر بودید
  • پیش‌فروش شنل نامرئی‌کننده آغاز شد: فول‌سایز ۶۰ میلیون تومان / فیلم