Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - رييس کميسيون بهداشت و درمان مجلس از اهتمام ويژه براي برخورد با پزشکان متخلف آن هم با تشکيل کميته اخلاق حرفه‌اي سخن گفت و تاکيد کرد که اگر پزشکي تجويز پزشک ديگر را قبول نداشته باشد نه تنها اخلاق پزشکي را رعايت نکرده که قطعا با برخورد جدي مواجه مي‌شود.
نوبخت که تجربه اجراي طرح تحول را 25 سال پيش در دولت آيت الله هاشمي آن هم به صورت محدود داشته است، از تمامي نقاط مثبت و منفي اجراي اين طرح در چهار سال گذشته اطلاع دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي با انتقاد از کسري هزاران ميليارد توماني ناشي از اجراي طرح تحول سلامت، تجميع منابع و پايدار کردن آن را راهکاري براي خروج اين طرح از مشکلات پيش رو دانست و گفت که ما به مشکلات شرکت هاي توليد کننده و واردکننده تجهيزات پزشکي، پزشکان و پرستان واقف هستيم اما آن‌ها هم بدانند جمع کردن اين حجم از مشکلات يک شبه و يک روزه شدني نيست.
نوبخت که سابقه طبابتش به بيش از 35 سال مي‌رسد، گفت که براساس آمارها از هر سه تا چهار نفر جمعيت ايران يک نفر دچار افزايش فشار خون است که مبتلايان به فشار خون و ديابت در معرض سکته قلبي و مغزي، از کار افتادن کليه و به دنبال آن نيازمند دياليز و پيوند عضو هستند پس بايد فکري براي تامين سلامت مردم کرد.
وي اما در زمينه طب اسلامي در عين حال که در بيان استدلال‌هاي خود از واژه «شرعا» استفاده مي‌کند اما معتقد است که حتي اگر صحت حديثي هم واقعي باشد دليلي بر استفاده بلافاصله آن وجود ندارد! و صحت آن بايد در آزمايشگاه تاييد شود!
علي نوبخت نماينده تهران با حضور در ايسنا به تشريح کامل وضعيت طرح تحول نظام سلامت، مشکلات پيش رو و راهکارهاي عملي براي برداشتن موانع اجراي آن پرداخت و ضمن اذعان به بروز قصورهاي پزشکي از اهتمام ويژه‌اي براي برخورد با خطاي پزشکي سخن گفت.
متن کامل گفت‌وگوي ايسنا با رييس کميسيون بهداشت و درمان مجلس را در زير مي‌خوانيد:
پرسش: آقاي نوبخت، با توجه به سابقه فعاليت سي و پنج ساله شما در عرصه بهداشت، درمان و سلامت و اکنون نيز به عنوان رييس کميسيون بهداشت و درمان مجلس، نحوه اجراي طرح تحول سلامت را چگونه ارزيابي مي‌کنيد؟ آيا به باور شما اين طرح توانسته به اهداف اوليه‌اش دست پيدا کند؟‌
طرح تحول سلامت کسري هزاران ميليارد توماني دارد
پاسخ: آري توفيق داشته است؛ ورود اينجانب به مجلس با اواسط اجراي طرح تحول همزمان بود، آن هم طرحي که با نيت خير اجرا شد اما در ميانه راه هزاران ميليارد تومان کسري به جاي گذاشت. بدهي‌ها به اندازه‌اي است که پرداخت پول واحدهاي توليدي، وارداتي و توزيعي سخت شده و در اين ميانه به کلاف سردرگمي و همچنين براي پزشکان و پرستاران تبديل شده است.
با اين نگاه در همان چند ماه اول مجلس دهم کميسيون بهداشت و درمان براي باز کردن گره‌هاي مالي طرح تحول به کمک دولت، رييس سازمان برنامه و بودجه و کميسيون برنامه و بودجه اختصاص 8000 ميليارد تومان از طريق اوراق عرضه مشارکت به سازمان بيمه سلامت را تصويب کرد تا چاله‌هاي بزرگي که با نيت خير به وجود آمده بود را پر کند. بعد از آن نيز در زمان تنظيم برنامه ششم توسعه تمامي تلاش‌ها در جهت حل مشکلات مالي اين طرح معطوف شد.
پرسش: براي برداشتن موانع طرح تحول سلامت با چه مشکلاتي برخورد کرديد؟
توجه کافي به جايگاه پزشکي عمومي نمي‌شود
پاسخ: يکي از مشکلات نبود توجه کافي به جايگاه پزشکي عمومي در کشور بود که دليل آن هم از ايجاد شوق در بين مردم براي مراجعه به پزشک متخصص و فوق تخصص نشات مي‌گيرد. اين تفکر باعث شد که در همان روزهاي ابتدايي اجراي طرح تحول مردم اعم از پولدار و فقير براي درمان رايگان به بيمارستان‌ها و پزشکان متخصص و فوق تخصص رجوع کنند، حتي کساني که نياز به آزمايش و يا عمل خاص و فوري نداشتند نيز از خدمات، تجهيزات و داروهاي پزشکي آن هم در حد رايگان استفاده کردند. اين همچون وضعيتي است که وسيله حمل و نقل عمومي با کيفيت وجود دارد اما مردم بخواهند از جيب دولت فقط با آژانس رفت‌وآمد کنند؛ قطعا هيچ دولت پولداري نمي‌تواند اين وضعيت را تحمل کند چه برسد به اينکه منابع ما در کشور محدود است.

مردم بدانند خزانه آنقدر محدوديت دارد که حتي نمي‌توانيم مطابق شأن بازنشستگان و تکريم آنها پرداختي داشته باشيم؛ البته که سازمان‌هاي بيمه‌گر نتوانسته‌اند به تکاليف برنامه‌ريزي و نظارتي دقيق خود عمل کنند.
توانايي پرداخت پول شرکت‌هاي توليد کننده و وارد کننده محصولات و خدمات پزشکي را نداريم
اين هزينه‌هاي سنگين باعث شده که اکنون توانايي پرداخت پول شرکت‌هاي توليد کننده و وارد کننده محصولات و خدمات پزشکي را نداشته باشيم بنابراين بهترين راهکار در مقطع فعلي رسيدن به تعادل براي جلوگيري از بدتر نشدن شرايط است، ما چاره‌اي جز صرفه جويي و استفاده بهينه از منابع نداريم که پزشکان عمومي نيز از منابع اصلي ما هستند، نبايد اين منابع ناديده گرفته شود.
مشکل ديگر در اجراي طرح تحول سلامت، تعداد بسيار زياد مراجعات مردم به اطباء است، براساس اين طرح مردم مي‌توانند از صبح تا ظهر با در دست داشتن دفترچه‌هاي سلامت به چند پزشک مراجعه کنند و پزشکان نيز به فراخور تشخيصشان آزمايش و دارو تجويز مي‌کنند؛ نسخه‌هايي که به دليل نبود پرونده سلامت الکترونيک بعضا تکراري بوده و منجر به هدررفت منابع مي‌شود.
قطعا اگر بيمار پرونده سلامت الکترونيک داشته باشد پزشکان نيز براساس مشخصات درمان‌هاي قبلي، وضعيت جسمي و بيماري‌هاي موروثي در خانواده‌اش دارو و يا آزمايش تجويز مي‌کنند و شاهد نسخه‌ها و آزمايش‌هاي تکراري نخواهيم بود که فقط هزينه بر اجراي اين طرح تحميل مي‌کند.
تجويز دارو و عکسبرداري هاي تکراري هزينه‌هاي بسياري به طرح تحول تحميل کرده است
آمارها حکايت از آن دارد که تعداد آزمايش‌ها و عکسبرداري‌هاي تجويز شده اعم از سونوگرافي، اسکن، سي تي اسکن و ام آر آي بسيار زياد و حتي براي بيماري خاص تکراري بوده، آزمايش‌ها و عکسبرداري‌هايي که هزينه‌هاي بسيار زيادي دارد و هزينه طرح تحول را زياد مي‌کند.
پرسش: شما در حالي درباره درمان بيمار براساس مشخصات پرونده الکترونيک سلامت و اتکا به مراحل درماني صحبت مي‌کنيد که پزشکان در بسياري از موارد تجويزهاي يکديگر را قبول ندارند و تمامي مراحل درمان را از ابتدا آغاز مي‌کنند. آيا پيش از سامان پرونده سلامت برنامه‌اي براي بهبود اين نگاه در بين اطبا داريد؟
اينکه يک پزشک بگويد پزشک ديگر را قبول ندارد، خلاف اخلاق پزشکي است
پاسخ: وظيفه ما ايجاد هماهنگي بين پزشکان و مسوولان است، با اين نگاه که سازمان نظام پزشکي در چند هفته اخير با دو رکن رييس کل سازمان نظام پزشکي و شوراي عالي آن براي ايجاد انتظام در امور پزشکي تشکيل شد. براي اين کار سراغ آقاي فاضل به عنوان چهره شناخته شده پزشکي و پدر اين سيستم رفتيم تا علاوه بر حفظ و اعتلاي شأن پزشکان و جلوگيري از هدررفت منابع بتوانيم هم صنفي‌هاي خود را توجيه کنيم. اينکه يک پزشک بگويد پزشک ديگر را قبول ندارد، خلاف اخلاق پزشکي است؛ ما از اين وضعيت بسيار ناراحتيم و براي مقابله با آن بسيار جدي هستيم.
براي اين هدف هم هماهنگي‌هايي بين وزارتخانه‌هاي بهداشت و کار و سازمان نظام پزشکي، سازمان برنامه و بودجه و کميسيون بهداشت و درمان به وجود ‌آمد. بايد همه آحاد مردم پرونده سلامت داشته باشند و همه پزشکان نيز از آن استفاده کنند و طبق راهنماهاي باليني به تشخيص و درمان بپردازند.
کميته اخلاق حرفه‌اي براي مقابله با قصورات احتمالي پزشکان تشکيل شده است
در همين راستا علاوه بر تقويت سازمان نظام پزشکي، کميته اخلاق حرفه‌اي در بعضي از انجمن‌هاي علمي تاسيس شد. در بسياري از موارد اعضاي اين کميته در مواجهه با مشکل و در راستاي حمايت از بيماران عزيز تنها يک تماس تلفني با آن پزشک که از او شکايت شده، مي‌گيرند که همچون آبي بر روي آتش است.
با پزشکان متخلف برخورد جدي و قاطع مي شود
در اين انجمن‌ها افراد مورد وثوق با تفويض اختيارات سازمان نظام پزشکي بر عملکرد پزشکان نظارت دارند تا در صورت مواجه شدن با مشکلي سريع ورود پيدا کنند، اگر آن مشکل در نهايت حل نشد پرونده به سازمان نظام پزشکي ارجاع مي‌شود. همه اين اقدامات براي آن است که نبايد اعتماد مردم به اطباء مخدوش شود؛ لذا اگر پزشکي اقدام خلافي انجام داد، برخورد جدي و قاطع مي‌شود. قطعا با حفظ حرمت و جايگاه اطباء، بدون درنگ علف‌هاي هرزي که در اين گلستان مي‌رويد قطع خواهد شد.

اميدواريم با هماهنگي‌هاي صورت گرفته و تذکرات به موقع خبرنگاران و مردم با همدلي و همسويي بتوانيم مشکلات پيش روي حوزه سلامت را برداريم.
پرسش: اين توضيحات شما نشان دهنده اجراي طرح تحولي با مشکلات فراوان است، راهکار عملي کميسيون بهداشت و درمان براي حل اين مشکلات چيست؟
پاسخ: بروز اين مشکلات در همه جا ديده مي‌شود بنابراين فقط به خاطر اجراي طرح تحول نيست؛ با اين وجود در وهله اول وزارت‌خانه‌هاي بهداشت و تعاون و بيمه‌ها بر اساس حکم قانون برنامه ششم مکلف به انجام تکاليفي هستند تا در سال‌هاي آينده هزاران ميليارد تومان کسري به وجود نيايد.
گام بعدي استفاده بهينه از پزشکان عمومي است تا در صورت تشخيص اين پزشکان بيمار به متخصص مراجعه کند، تلاشمان استفاده از اين سرمايه‌هاي ملي در شبکه بهداشت و درمان است که اميدوارم با اين منابع محدود وضعيت را سامان دهيم.
گام ديگر سامان دادن وضعيت تجويز و مصرف دارو است تا علاوه بر جلوگيري از هدررفت منابع، با اين حجم از مصرف مواجه نباشيم. البته بخشي از دلايل مصرف بيش از اندازه دارو از قيمت ارزان آن در کشورمان نسبت به ساير کشورهاي همجوار است. واقعي نبودن قيمتي که به کارخانه‌هاي توليدي لطمه مي‌زند که نمي توانند دستگاه‌هاي جديد و براساس دانش روز خريداري کنند. مشکل ديگر نيز از آن روحيه انقلابي نشات مي‌گيرد که نبايد مردم اسير پول دارو شوند، روحيه خوبي که قطعا بايد شامل اقشار ضعيف و کم درآمد جامعه شود و از طرف ديگر نبايد باعث ورشکستگي واحدهاي توليدي داخلي گردد.
بيماران در مصرف دارو و پزشکان در تجويز آن توجيه نيستند
دليل ديگر را مي‌توان در تجويز دارو توسط پزشکان جستجو کرد چون نه فقط مردم که برخي از پزشکان هم در مصرف دارو توجيه نيستند، روندي که نتيجه آن ميزان بالاي مصرف دارو در کشورمان نسبت به نرم جهاني است. معضلي که به راهکاري اساسي نياز دارد تا مردم بدانند اين سوء مصرف تنها سم به بدنشان وارد مي‌کند. پس مي‌خواهيم گام‌هاي مستحکمي برداريم که ضمن مصرف بهينه، استفاده از دارو اثرات درماني به دنبال داشته باشد. در اين راه آموزش و کنترل نسخه نيز نقش کمک کننده‌اي خواهد داشت.
پرسش: به نظر شما وزارت بهداشت براي حل مشکلات واردکنندگان و توليدکنندگان تجهيزات پزشکي بايد چه اقدامي انجام دهد تا آن‌ها در سال اقتصاد مقاومتي، توليد و اشتغال تا مرحله ورشکستگي پيش نروند؟
حل مشکلات واردکنندگان و توليدکنندگان تجهيزات پزشکي در گرو مديريت منابع است
پاسخ: حل اين مشکل در گرو مديريت منابع است. متاسفانه اين طرح در رسيدن به بخشي از اهدافش ناموفق بوده و مديريت منايع صورت نگرفته است.
ما اين طرح را 25 سال پيش به نام ديگري در دولت اول آقاي رفسنجاني و در زمان معاونت وزارت بهداشت و درمان انجام داديم با اين ديدگاه که بايد به مردم خدمات درماني رايگان ارائه داد. در آن زمان پيش بيني اضافه کار حداکثر 175 ساعت براي پزشکان و پرستاران يعني معادل يک ماه حقوق و مزايا در نظر گرفتيم. تعدادي از مراکز را براي اين کار تعيين کرديم تا 90 درصد هزينه درمان افراد کم درآمد از سوي دولت پرداخت مي‌شد و دولت نيز هزينه درمان افراد تحت پوشش کميته امداد و سازمان بهزيستي را به صورت صد در صد پرداخت مي‌نمود. اين طرح چند سال در کشور اجرايي شد که بعدها با کم شدن شور انقلابي در برخي از مسوولان از اجراي آن جلوگيري به عمل آمد.
زماني در بيمارستان هاي دولتي جسد مردم را براي گرفتن هزينه درمان گروگان مي گرفتند
کار به جايي رسيد که از مردم به بهانه طرح‌هاي خودکفايي در بيمارستان‌هاي دولتي پول مي‌گرفتند که سابقه دهه 80 نمونه‌هاي بسياري در اين باره دارد. فجيع‌تر آن که در همين حکومت انقلابي جسد ملت بي‌پناه ايران را در بيمارستان‌هاي دولتي گروگان مي گرفتند و تا خانواده بيمار هزينه درمان را نمي‌داد جسد را تحويل نمي دادند. براي من به عنوان يک پزشک قسم خورده براي حفظ منافع ملت ايران، کمک به محرومان و حفظ عدالت قابل قبول نبود. همان زمان گفتم که انگار بيگانگان کشور را گرفته که چنين فضاحتي بر سر ملت ايران آورده‌اند. به همين دليل در سال 89 با توجه به اين اتفاقات از تمامي خدمات دولتي کنار رفتم. خوشبختانه دولت يازدهم تامين سلامت مردم را وجهه همت خود قرار داده و با اختصاص منابع بيشتري به آن اميدي در دل‌ها زنده کرد.
در جريان اجراي طرح تحول برخي اين توضيح را مي‌دهند که اگر منابع به خوبي داده مي شد مشکلي در اجراي آن به وجود نمي‌آمد، در پاسخ به آنها بايد گفت منابع پشتيبان کننده طرح تحول، بودجه جاري، درآمد حاصل از دريافت يک درصد از ماليات بر ارزش افزوده و 10 درصد از اجراي قانون هدفمند کردن يارانه‌ها بود که درآمدهاي هدفمندي به آن مقداري نرسيد که بتواند 10 درصد از آن به بخش سلامت برسد. دولت هر چه از هدفمندي به دست مي‌آورد را بايد به اضافه منابع ديگر صرف تامين يارانه‌هاي نقدي کند در نتيجه چاره‌اي جز پايدارکردن اعتبارات بخش سلامت نداريم.
پرسش: با اين توضيحات برنامه کميسيون بهداشت و درمان براي پايدار شدن منابع نظام سلامت چيست؟
جرياناتي در کشور اجازه رسيدن سيگار به قيمت واقعي‌اش را نمي‌دهند
پاسخ: ما در سال 97 به دنبال جذب منابع پايدار همچون منابع حاصل از درآمدهاي يک درصد بر ماليات بر ارزش افزوده هستيم. ماليات بر کالاهاي آسيب‌رسان به ويژه سيگار از جمله اين منابع پايدار است اما يک سري جريانات در کشور اجازه نمي‌دهند سيگار به قيمت واقعي‌اش برسد. بهانه‌هاي آن‌ها اين است که با گران شدن سيگار، قاچاق نيز زياد مي‌شود، اين همان جمله معروف دفع فاسد به افسد است. اين حرف به ما ربطي ندارد چون در کشورمان مسئولاني وجود دارند که نبايد اجازه واردات کالاهاي قاچاق به کشور را بدهند، از آن طرف هم اگر کسي مي خواهد اين سم را وارد بدنش کند، بايد پول بيشتري هم پرداخت کند.
ما دنبال سلامتي هستيم. کسي که سيگار مي‌کشد هم به خودش و هم به شبکه سلامت ضرر وارد مي‌کند آن هم شبکه سلامتي که توانايي پرداخت بدهي‌هاي خود را به شرکت‌هاي تجهيزات پزشکي ندارد. پول‌هايي که براي شيمي درماني سرطان‌هاي ريه ناشي از کشيدن سيگار هزينه مي‌شود به قدري سنگين است که مي‌توان از آن ده‌ها مراکز بهداشتي در روستاها و حاشيه شهرها به نفع مردم ساخت. پس اين اسراف و هرز بيت المال و سوء استفاده از پول‌هايي است که بايد خرج درمان مردم شود.
مازاد دفترچه بيمه داريم
راه درست آن است که منابع هدفمند هزينه شوند و کساني تحت پوشش بيمه سلامت قرار گيرند که واقعا نيازمندند اين همان شرايطي است که شامل يارانه بگيران نيز مي‌شود. طبيعتا مابقي افراد جامعه نيز بايد خودشان را بيمه کنند نه اينکه با خيل عظيمي از افراد مواجه باشيم که دو دفترچه بيمه دارند که نتيجه آن وجود مازاد دفترچه بيمه در کشور است. اين عين بي عدالتي است. بايد برخي موسسات به نفع پرسنل و کارکنان خود آنها را بيمه کند نه اينکه همه مردم با هر سطح درآمدي بخواهند دفترچه رايگان داشته باشند.
کسي نيست به داد واحدهاي تجهيزات پزشکي، پزشکان و پرستاران طلبکار برسد
اين شرايط باعث کسري هزاران ميليارد توماني از اجراي طرح تحول به شبکه سلامت شده است که نتيجه اين کسري طلبکار شدن واحدهاي تجهيزات پزشکي، توليدي، وارداتي، آزمايشگاه‌ها، راديولوژي‌ها، داروخانه‌ها، پزشکان و پرستاران شده است و کسي هم نيست به داد آنها برسد.
اکنون وضعيت مبادلات مالي بيمارستان‌ها و شرکت‌هاي تجهيزات پزشکي به گونه‌اي است که بيمارستان‌ها به پشتوانه بيمه ها و براي اجراي طرح تحول سلامت از اين شرکت‌ها جنس تحويل گرفته‌اند، اما بيمه سلامت و تامين اجتماعي دچار کسري بودجه شده و نتوانسته هزينه ها را به بيمارستان‌ها بدهند، در نتيجه بيمارستان نيز توانايي پرداخت پول شرکت‌هاي تجهيزات پزشکي را نداشته و اين تبديل به کلاف سردرگم شده است،‌ اين موضوع باعث شد که در برنامه ششم مصوباتي را گذرانده تا مشکلات بيش از اين نشود.
در صورت تاييد هيات‌هاي کارشناسي بيمارستاني مجوز عمل در طرح تحول داده مي‌شود
در اجراي طرح تحول سلامت ما بر اين موضوع تاکيد داريم که هيات‌هاي کارشناسي بيمارستان مورد تاييد بيمه بايد تشخيص دهد که چه مواردي احتياج به عمل و خرج هاي بالاي پزشکي است تا از هزينه‌هاي زياد طرح تحول جلوگيري شود. به طور نمونه مثلا مجوز 3 مورد عمل تعبيه پروتز زانو در ماه داده مي‌شود که اين تشخيص با پزشک است کدام بيمار در اولويت باشد يا اينکه بيمار با راهکارهاي ديگر درمان مي يابد نه اينکه 100 مورد عمل انجام شود و هزينه آن به بيمه‌ها فرستاده شود که نتوانند از عهده آن بر آيند؛ اين همان کلاف سر در گمي است که در همان ابتداي بحثم مطرح کردم.
خوب است اين موضوع را تمامي مراکز تحت پوشش طرح تحول سلامت بدانند که منابع محدود است و براساس آن منابع و رعايت راهنماي باليني مي‌توانند به تجويز دارو، آزمايش و انجام عمل بپردازند.
بيمه‌ها به کانون مصرف کننده پول تبديل شده‌اند
از طرف ديگر تاکنون بيمه‌ها رها بوده و تبديل به کانون مصرف کننده پول شده و مدام از سازمان برنامه و بودجه درخواست منابع براي خرج‌هايش مي‌کرد. حرف ما اين است مگر مي‌شود تمامي مراحل درماني مردم کل کشور را دولت انجام دهد؟ حتي نمي‌توان يک کشور را در کل دنيا مثال زد. بايد اين موضوع شامل کساني باشد که درآمد ناکافي دارند نه اينکه افراد متمکن نيز از درمان رايگان برخوردار شوند.
پرسش: با اين صحبت‌هاي شما اگر پزشک تشخيص عمل جراحي براي بيماري داد اما منابع اجازه آن عمل را نداد، تکليف بيمار چيست؟ آيا اين با حفظ جان و سلامت بيمار منافات ندارد؟
پاسخ: تيم پزشکي بايد مقيد به يک سري اصول باشد و مطابق راهنماهاي باليني (گايدلاين) و اخلاق حرفه‌اي مبادرت به اقدام پزشکي نمايد که در آن صورت بيماران بيمه شده مي‌بايست از خدمات و تسهيلات بيمه استفاده نمايد.
پرسش: اين صحبت‌ها و توضيحات شما عملا با کار و اهداف آقاي هاشمي در اجراي طرح تحول سلامت منافات دارد، آيا اين نشان از ناهماهنگي بين وزارت بهداشت و کميسيون بهداشت و درمان دارد؟
پاسخ: نه اينطور نيست! هماهنگي وجود دارد که منابع و مصارف مي‌بايست منطبق باشد و آن جز از طريق اجراي قانون برنامه ششم و تامين منابع پايدار امکان‌پذير نيست. تغييرات مديريتي اخير در سطح مديران ارشد بخش بهداشت و درمان و دارو در همين راستاست.

ما در برنامه ششم براي کمک به وزارت بهداشت سازمان بيمه سلامت را از وزارت تعاون منتزع و به وزارت بهداشت داديم تا آنان بر اساس منابع در اختيارشان طرح تحول را اجرا کنند تا بعد از سه سال از اجراي اين طرح شاهد کسري بودجه نباشيم.
پرسش: آيا براي نجات طرح تحول از اين کلاف سردرگم برنامه‌اي براي تجميع بيمه درماني داريد؟
به دنبال تجميع بيمه‌ها منطبق بر قانون تشکيل سازمان بيمه سلامت هستيم
پاسخ: ما به دنبال تجميع بيمه‌ها منطبق بر قانون تشکيل سازمان بيمه سلامت هستيم روندي که گلايه متعدد وزارت بهداشت را به دنبال دارد مبني براينکه چرا به عنوان متولي حوزه سلامت منابع بيمه‌ها در حوزه‌هاي مختلف هزينه مي‌شود. بايد با اقداماتي جلوي پراکندگي بيمه‌ها را گرفت که اين هدف را به صورت جدي در سال آينده دنبال خواهيم کرد.
پرسش: شما در شرايطي موضوع تجميع بيمه‌ها را مطرح کرديد که اختلاف شديدي بين وزارت‌خانه‌هاي بهداشت و تعاون وجود دارد، براي حل اين اختلافات برنامه خاصي داريد؟
پاسخ: ما در تجميع بيمه ها به دنبال دريافت سهم 9.27 سهم درمان هستيم و کاري به ديگر منابع تامين اجتماعي نداريم که با اطمينان بخشي در اين باره ديگر نبايد اختلافي وجود داشته باشد.
پرسش: در صورت تجميع بيمه‌ها تکليف سازمان تامين اجتماعي چه خواهد شد،‌ آيا قرار است سازمان ديگري تشکيل شود؟
با تجميع بيمه‌ها مديريت منابع در بيمه سلامت متمرکز شود
پاسخ: منظور از تشکيل سازمان بيمه سلامت سر و سامان دادن به امور بيمه‌هاي پراکنده است لذا با تجميع بيمه‌ها هيچ اتفاق جديدي نمي‌افتد بلکه قرار است مديريت منابع در بيمه سلامت متمرکز شود،‌ اصلا فلسفه تشکيل سازمان بيمه سلامت اين بود که تمامي منابع بيمه‌ها مديريت شود. همچنين در سياست‌هاي کلي نظام سلامت ابلاغي از سوي مقام معظم رهبري توليت نظام سلامت به عهده وزارت بهداشت است و در آن بر مديريت منابع تاکيد شده و ما نيز در برنامه ششم بر آن متمرکز شديم.
ما به دنبال شفاف سازي رديف 27. 9 تامين اجتماعي هستيم که بايد به حکم قانون تنها صرف درمان شود آن هم در شرايطي که بايد تمامي اين منابع صرف درمان شود گزارش‌ها حاکي از آن است که نحوه توجه و تخصيص منابع به واحدهاي تحت پوشش تامين اجتماعي و وزارت بهداشت متفاوت است و عادلانه نيست.
قطعا مجلس نيز در بعد نظارتي ورود پيدا مي‌کند. در همين رابطه رئيس جمهور هم دستوري به خزانه براي شفاف کردن اين رديف دادند تا ما به عنوان برنامه ريز و وزارت بهداشت به عنوان مجري قانون از منابع خود براي هزينه کرد و جلوگيري از کسري اطلاع داشته باشد.
مشکلات توليدکنندگان و واردکنندگان محصولات پزشکي را قبول داريم
ما مصمم هستيم پولي مديريت شده براي سلامت مردم هزينه شود که وزارت بهداشت بر آن نظارت داشته باشد تا آنقدر هزينه‌هاي سربار نداشته باشيم. وقتي هزاران نفر ناراحت مي‌شوند که ماه‌هاست کار کرده،‌ جنس فروخته و پولشان را نگرفته‌اند آن هم قشري که توليد کننده و وارد کننده است؛ ما مشکلات آن‌ها را مي‌دانيم و قبول داريم ولي آن‌ها هم بدانند جمع کردن اين حجم از مشکلات يک شبه و يک روزه شدني نيست، همه تلاش و صبر کنيم تا مشکلات تلنبار شده گذشته را رفع کنيم. فراموش نکنيم که تا زمان حل نيز مشکلات جديد افزوده مي‌ شود و هزاران نفر به واحدهاي بهداشتي و بيمارستاني و درماني مراجعه مي کنند که اين ها همه منجر به افزايش هزينه است.
پرسش: از صحبت‌هاي شما اين گونه برداشت مي‌شود که به دليل تحميل يک سري هزينه‌ها به دولت از اجراي طرح تحول مي‌خواهيد آن را به هر قيمتي رفع کنيد. سوال اين است که آيا اين روند در نحوه خدمات به بيماران تاثيرگذار نخواهد بود؟
پاسخ: ما مي‌خواهيم از هرز رفتن منابع جلوگيري کنيم تا ديگر براي يک بيمار چند بار تجويز عکسبرداري آن هم به صورت تکراري نشود يا اينکه گروهي با دفترچه‌ سلامت داروي رايگان گرفته و ا زمحل فروش آن درآمد کسب کنند.
پرسش: يکي ديگر از مشکلات پيش آمده از اجراي طرح تحول نحوه رسيدگي به بيماران در بيمارستان‌هاي دولتي بخصوص در بخش اورژانس است؛ براي بهبود اين وضعيت هم برنامه داريد؟
ما هم شلوغ بودن اورژانس‌ها را قبول داريم چون تعداد بسياري از واحدهاي بيمارستاني و بهداشتي ما قديمي هستند. يکي از کارهاي طرح تحول اضافه کردن 26 هزار تخت بيمارستاني است که باعث نو شدن اين واحدها شد. به عبارتي ديگر يکي از کارهاي کلان طرح تحول بهبود ساختار، سخت افزار و وسايل بيمارستان‌ها و واحدهاي پزشکي بوده است.
بيمار بايد به جاي مراجعه به بيمارستان به کلينيک‌هاي تخصصي رود
از طرف ديگر بيمارستان‌ها با يک ظرفيتي ساخته شده که با رشد جمعيت واحد جديد ايجاد نشده است. نتيجه آن کم بودن تخت‌هاي بيمارستاني و بعضا مراقبت نکردن خوب از بيماران است. ما مي دانيم از استانداردهاي دنيا فاصله داريم، ولي اکنون مي‌خواهيم از مراجعات مکرر و بي مورد به بيمارستان‌ها جلوگيري کنيم. حتي در کشورهاي پيشرفته همچون کانادا هم مردم نمي‌توانند در همان مرحله اول سراغ فوق تخصص بروند و بايد مراحل درمان را طي کنند اما در ايران از جيب دولت و به اراده شخصي از فلان شهر به تهران مي‌آيند و به سراغ فوق تخصص مي‌روند.

با توجه به فراهم شدن امکانات از سوي دولت بايد مسير لازم درمان آن هم از طريق نظام ارجاع و پزشکان عمومي طي شده و در صورت تجويز و تشخيص آنان بيماران به سراغ متخصص و فوق تخصص بروند. در اينجا باز هم ما به راهنماي باليني مي‌رسيم که بايد در طرح تحول استفاده شود.
نکته ديگر آن است که مسوولان به دنبال سوق دادن مراجعات به سمت کلينيک‌ها به جاي بيمارستان‌ها هستند چون به ميزان هر بار مراجعه به بيمارستان‌ها فرسايش نيز افزايش پيدا مي‌کند. وقتي مريضي مي‌تواند در کلينيک ويژه درمان شود طبيعتا ديگر الزامي به حضور در بيمارستان نيست.
آزمون وسع براي بهره برداري از خدمات درمان رايگان در طرح تحول ضروري است
ما از لحاظ اخلاق پزشکي و انساني براي جان همه بيماران احترام قائليم، خوب مي‌دانيم که همه ملت ايران فقير نيستند که بخواهند از درمان رايگان استفاده کنند. بايد ضمن بازنگري اساسي در اجراي اين طرح با آزمون وسع مردم ملزم به خريد بيمه مثل بيمه شخص ثالث شوند تا در روز مبادا از مزاياي آن برخوردار گردند. در حال حاضر مردم بيمه نمي‌خرند در ايران مردم بعضا 28 هزار تومان ماهيانه براي بيمه‌اي مي‌دهند که خرجشان چند ميليون تومان است و کسري عظيم براي دولت به بار مي‌آورد.
البته اين موضوع جدا از آن 14 ميليون نفري است که تحت پوشش کميته امداد و بهزيستي هستند که بايد هزينه درمان و بيمه آنها صد در صد پرداخت شود. طبيعتا براساس سطح درآمد نيز مردم بايد قسمتي از هزينه بيمه‌شان را پرداخت کنند که همه اين‌ها از طريق آزمون وسع سنجيده مي‌شود.
پرسش: يکي ديگر از موارد مورد مناقشه مربوط به تعرفه‌هاي پزشکي است که با اجراي طرح تحول نيز برخي معتقدند اين طرح پولي بي حساب و کتاب در جيب پزشکان ريخته است. آيا به نظر شما اين تعرفه‌ها همچنان با تعرفه‌هاي واقعي فاصله دارد؟
قيمت داروها و خدمات پزشکي عادلانه شود
پاسخ: واقعي نبودن تعرفه‌هاي پزشکي را مي‌توان در مقايسه‌اي با افزايش ميزان اين تعرفه‌ها از ابتداي انقلاب تاکنون نسبت به ديگر خدمات به خوبي دريافت کرد. نظر ما اين است که براي برقراري عدالت اجتماعي بايد قيمت داروها و خدمات پزشکي عادلانه شده و قانون بيمه همگاني خدمات درماني در اين قسمت رعايت شود.
پرسش: يعني امکان اصلاح تعرفه‌هاي پزشکي وجود ندارد؟
تلاش ما حرکت به سمت اصلاح تعرفه‌هاي پزشکي است
پاسخ: قطعا چنين امکان وجود دارد، همه تلاش ما حرکت به سمت اصلاح روند موجود همچون تعرفه‌هاي پزشکي است. در حال حاضر تفاهم و وحدت رويه‌اي بين سازمان نظام پزشکي، وزارت بهداشت،‌ سازمان‌هاي بيمه‌اي، معاونت اجتماعي سازمان برنامه و بودجه و کميسيون بهداشت و درمان مجلس به وجود آمده تا اينگونه مشکلات رفع شود. اين تفاهم خود يک دستاورد مهمي است که مي‌توان از خير و برکت آن براي بهبود وضعيت استفاده کرد. نبايد همه چيز را در منابع و اعتبارات ديد چون با همين وحدت هم مي‌توان اوضاع را سامان داد.
قرار است آخرين چاپ کتاب ارزش نسبي توسط سازمان نظام پزشکي ترجمه شده و نسبت‌هاي آن بدون کوچکترين تغيير اجرايي شود و فقط با توجه به منابع مالي ايران تببين تعرفه شود تا عدالت بين رشته‌هاي پزشکي رعايت خواهد شود.
پرسش: يکي ديگر از موضوعات مطروحه در حوزه درمان صحبت‌هاي اخير آقاي خدادوست معاون وزير بهداشت در خصوص وجود نداشتن طب اسلامي است، اظهاراتي که سوالات بسياري به وجود آورده است. آيا شما با ايشان موافقيد؟
پاسخ: ايشان بسيار منطقي به موضوع مي‌پردازند که به نظر در اين باره خلط مبحث شده است. وقتي کلمه اسلام به موضوعي اضافه مي‌شود تقدس پيدا مي‌کند لذا بايد خيلي احتياط کنيم که مبادا اين گونه از کلمه اسلام سوء و يا حسن استفاده نشود. ما امسال در کميسيون بهداشت به دنبال رسيدن به وحدت نظر و استفاده از امکانات بالقوه و تبديل آن به امکانات بالفعل در اين رابطه هستيم چون بايد بسترهاي لازم فراهم شود تا دانشمندان و علما در اين حوزه بدانند از پشتوانه لازم برخوردارند.
هنوز در اين کار به وحدت رويه نرسيده‌ايم و پراکندگي بينش و گفتار وجود دارد. به دنبال اين هستيم که اين موارد در کميسيون مطرح شود تا به يک رويه واحد برسيم که در صورت احتياج به قانون طرح مربوطه تهيه شود. به طور مثال اگر داروي گياهي براي سر درد خوب است دليل نمي‌شود که براي بيماري ديگري نيز خواص درماني داشته باشد. پس بايد آن داروي گياهي به گونه اي مورد بررسي قرار گيرد که در صورت استفاده باعث تشديد بيماري ديگر نشود. اين سخت‌گيري‌ها همه به خاطر آن است که جان انسان براي ما مهم است و شوخي بردار نيست.
دخالت افراد غيرمجاز و استفاده از داروها بدون آزمايشي باليني جرم محسوب مي‌شود
بر اساس قوانين جاري دخالت افراد غيرمجاز و استفاده از داروهايي که کار آزمايشي باليني خود را طي نکرده است، جرم محسوب مي‌شود.
اين توضيحات شما بيشتر شامل طب سنتي مي‌شود، در مورد طب اسلامي احاديثي از پيامبر (ص) و امامان وجود دارد که به نظر نمي‌رسد همه آنها نادرست باشد که بخواهيم طب اسلامي را به کل حذف کنيم؟
تاييد حديثي از سوي متخصصان علم حديث مجوزي براي استفاده درماني از آن حديث نيست!
پاسخ: بر اساس قوانين کشور، ما چيزي را مي‌توانيم تجويز کنيم که مسير علمي خود را طي کرده است. پس پشتوانه علمي موضوع مهمي است و نبايد صرف اثربخشي دارو بر يک نفر آن را به همه تعميم داد. همه بايد تابع اين قوانين باشيم تا به صورت علمي و قانوني با اين موضوع رفتار شود. بر اين اساس در ابتداي امر بايد از متخصصان علم حديث براي رسيدن به صحت و سقم آن حديث استفاده کرد. البته اگر آن حديث هم واقعي بود دليلي بر استفاده بلافاصله آن وجود ندارد! در مرحله بعد بايد کارآزمايي‌هاي چند قسمتي تعيين شده در پژوهش هر دارو طي شود،‌ سپس در آزمايشگاه و بعد حيوان و بعد داوطلبان انساني مورد آزمايش قرار گيرند و بي‌ضرري آن‌ها اثبات شود تا به مرحله استفاده در آيد!

پرسش: آيا چنين اهتمامي در وزارت بهداشت براي طي کردن چنين مسيري وجود دارد؟
پاسخ: يکي از کارهاي واحدهاي پژوهشي وزارت بهداشت مي‌تواند انجام همين پژوهش‌ها باشد، مي‌توان براي واحدهاي پژوهشي اين کار ويژه را تعيين کرد که مثلا فلان حديث درماني که صحت آن توسط علماي علم حديث تاييد شده مورد آزمايش و بررسي قرار گيرد و نتيجه آن گزارش شود.
کارهاي ما در پزشکي براساس تجارب شخصي نيست و همه مبتني بر علوم جهان آن هم مورد تاييد دانشمندان سرشناس و موسسات علمي جهاني است. نمي‌توان با جان انسان شوخي کرد که اين قانونا و شرعا (!) مجاز نيست، البته مي‌توان براي رسيدن به خودکفايي کشور آزمايشات متعددي را انجام داد که در صورت تاييد و انجام آزمايش‌هاي لازم وارد مرحله توليد دارو شد.
پرسش: بر اساس آمارها سکته‌هاي مغزي و قلبي و تصادفات دليل عمده مرگ و مير در کشور هستند، برنامه کميسيون بهداشت براي کاهش اين آمارها چيست؟ در کشور برنامه کميسيون بخصوص در طرح تحول چيست؟
از هر سه تا چهار نفر جمعيت ايران يک نفر دچار افزايش فشار خون است
پاسخ: براساس آمارها از هر سه تا چهار نفر جمعيت ايران يک نفر دچار افزايش فشار خون است که مبتلايان به فشار خون و ديابت در معرض سکته قلبي و مغزي، از کار افتادن کليه و به دنبال آن نيازمند دياليز و پيوند عضو هستند، همچنين حداقل 10 ميليون نفر جمعيت ايران دچار ديابت و پره ديابت هستند. ما براي تامين سلامت آحاد ملت ايران در کنار جلوگيري از مخارج وارده به دولت به دنبال انجام کارهاي ريشه‌اي و زيربنايي در امر پيشگيري هستيم.
مشکل ديگر درباره حوادث جاده‌اي است که مرگ و مير بالايي را به دنبال دارد. بخشي هم مربوط به وضعيت رانندگي موتورسيکلت سواران است که متاسفانه پليس جدي برخورد نمي‌کند، موتور سيکلت سوار جلوي چشم پليس خلاف جهت مي‌رود يا از چراغ قرمز رد مي‌شود و پليس کاري هم نمي‌کند. ما در تمام اين موارد قانون داريم، ولي فرهنگ درست رانندگي وجود ندارد. علي رغم وجود قانون باز هم اگر پليس زحمتکش ما به نبود قانون برسد ما حاضريم قوانين لازم را به تصويب برسانيم.
البته فرهنگ سازي نيز موضوع بسيار لازم و درستي است که بايد رسانه‌ها در اين رابطه به ما کمک کنند چون بيشترين علت تصادفات عوامل انساني است.
پرسش: مشکل ديگر در حوزه درمان وجود بيماري‌هاي نادر در کشور است که به دليل قرار نگرفتن در رديف بيماري هاي خاص بيماران نمي‌توانند از مزاياي بيمه و درمان استفاده کنند. آيا کميسيون بهداشت برنامه براي رسيدگي به وضعيت بيماران بيماري هاي نادر دارد؟
حاضر به حمايت از بيماران بيماري هاي نادر هستيم
پاسخ: اگر بيماران بيماري هاي نادري هستند که مشکل درمان و بيمه دارند، ما حاضر به حمايت از آنها هستيم. البته قوانين موجود تشخيص نوع بيماري خاص را به عهده معاونت درمان وزارت بهداشت گذاشته است. قطعا ما نيز در صورت رسيدن به اين موضوع با ارتباط و مکاتبات با اين معاونت تمامي تلاش خود را براي رسيدگي به وضعيت اين بيماران خواهيم کرد.
پرسش: شما علاوه بر رياست کميسيون بهداشت و درمان مجلس رئيس هيأت مديره انجمن اهداي عضو ايرانيان هستيد، با توجه به اهميت نجات جان انسان ها با اهداي عضو درباره فعاليت هاي اين انجمن توضيح دهيد؟
ايران در زمينه پيوند اعضاء يکي از پيشرفته‌ترين کشورهاست
پاسخ: پيوند اعضاء مهم ترين راه درمان بيماران است که ايران در اين زمينه يکي از پيشرفته‌ترين کشورهاست. مردم در سال‌هاي گذشته براي پيوند عضو مجبور به تحمل هزينه‌هاي بسيار و حتي سفر به خارج از کشور بودند که امروز با ايجاد فرهنگ اهداي عضو چنين مشکلي وجود ندارد. امروز با تلاش اساتيد پزشکي در تمام رشته هاي پيوند عضو سرآمد هستيم.
انجمن اهداي عضو ايرانيان به عنوان انجمني علمي و اجتماعي در سال 94 با هدف تکميل وظايف انجمن علمي پيوند اعضاي ايران با تاريخ تاسيس 1373 ايجاد شد. اين انجمن مي خواهد با کمک صدا و سيما و همکاري رسانه ها مردم را به اهداي عضو در زمان مرگ مغزي تشويق کند. در اين باره هم با فتواي امام (ره) و مقام معظم رهبري و تصويب قانون مشکل شرعي و قانوني رفع شده است.
انجمن اهداي عضو ايرانيان مهرماه هر سال جشن نفس با حضور اساتيد، هنرمندان، خانواده اهداکنندگان و بيماران برگزار مي‌کند تا اين فرهنگ در جامعه نهادينه شود.
گفت‌وگو از خبرنگار ايسنا- منيرسادات سيدرضا
انتهاي پيام

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۸۵۲۰۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خدمت بی منت بسیج جامعه پزشکی یزد

مودت مسئول تیم بسیج جامعه پزشکی استان یزد گفت: پزشکان متخصص اطفال، داخلی و زنان و زایمان در این تیم همراهی کردند.

وی افزود: طرح بسیج پزشکی با هدف حفظ و ارتقای تندرستی مردم به صورت مداوم با همراهی پزشکان بسیجی در مناطق مختلف روستایی استان انجام می‌شود.

مودت ادامه داد: با سفر یک روزه پزشکان به این دهستان، ۲۰۰ نفر به صورت رایگان ویزیت شدند.

باشگاه خبرنگاران جوان یزد یزد

دیگر خبرها

  • صندلی های خالی دستیاری پزشکی تهدیدی جدی برای نظام سلامت
  • چاقوی هوش مصنوعی چگونه نظام سلامت را جراحی می‎‌کند
  • هشدار درباره انتقال بیمار از مراکز دولتی به بیمارستان‌های خصوصی!/ باید چرخه پرگلایه «بیمه» اصلاح شود/ متاسفانه از اولویت نخست یعنی بهداشت غفلت شده است
  • برخورد با ۶ پزشک متخلف در اصفهان/ظرفیت LDR بیمارستان‌ها خالی ماند
  • بهره مندی ۱۰ هزار و ۵۰۰ سخت درمان از خدمات بیمه سلامت
  • نشان‌دار شدن ۱۳۹۱ زوج نابارور در سامانه بیمه سلامت کهگیلویه و بویراحمد
  • کمک چهار میلیارد ریالی خیرین سلامت به بیمارستان حضرت زهرا (س) فریمان
  • زیرمیزی نماد ناهنجاری در عرصه سلامت
  • لزوم تدبیر جدی برای پرداخت مطالبات پزشکان خانواده
  • خدمت بی منت بسیج جامعه پزشکی یزد