Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - دبير انجمن واردکنندگان برنج با به بيان اينکه در سال جاري واردات برنج قاچاق به کشور صفر شده است گفت: در سال گذشته حدود 500 هزار تن برنج به کشور قاچاق شده است. مسيح کشاورز در گفت و گو با خبرنگار اقتصادي خبرگزاري تسنيم اظهار کرد: با توجه به اينکه دريافت مابه‌التفاوت 500 توماني براي واردات هر کيلوگرم برداشته شده است اين محصول در سال جاري، ديگر به صورت قاچاق به کشور وارد نمي‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي افزود: آمار گمرک نيز نشان مي‌دهد که در 5 ماه ابتدايي سال 95 ، حدود 500 هزار تن برنج به کشور وارد شده است اما اين رقم در مدت مشابه سال جاري به يک ميليون تن رسيده است که اين امر نشان مي‌دهد که واردات برنج قاچاق جاي خود را به جاي واردت قانوني اين محصول داده است.
دبير انجمن واردکنندگان برنج ادامه داد: در سال گذشته علاوه بر دريافت تعرفه گمرکي 40 درصدي، در هر کيلوگرم 500 تومان نيز مابه‌التفاوت دريافت مي‌شد که با حذف دريافت اين مابه‌التفاوت، در سال جاري ميزان واردات برنج قاچاق به کشور به صفر رسيده است.
وي تصريح کرد: در اين شرايط ديگر واردات قانوني برنج ارزان‌تر از قاچاق اين محصول تمام مي‌شود و واردات غير قانوني اين محصول از صرفه اقتصادي افتاده است و کسي براي واردات، به سمت قاچاق نمي‌رود.
کشاورز گفت: آمار گمرک نشان مي‌دهد برنج به صورت قاچاق به کشور نيامده است در حالي که در سال گذشته حدود 500 هزار تن برنج به کشور قاچاق شده است.
بنابراين گزارش، بر اساس آمارهاي تجارت خارجي، در 5 ماهه نخست سال 96 واردات برنج رشد 102 درصدي را نسبت به مدت مشابه سال قبل تجربه کرده است.
بر اساس جزئيات آمارهاي تجارت خارجي کشورمان در 5 ماهه نخست سال جاري، واردات برنج در حالي از يک ميليون تن عبور کرده که ارزش وارداتي اين محصول در حدود 962 ميليون دلار بوده است.
گفتني است، برنج نيمه سفيد شده يا کامل سفيد شده با اين حجم واردات، عنوان نخستين محصول وارداتي را به خود اختصاص داده است. بر اين اساس سهم وزن اين محصول از کل واردات 7 درصد و سهم ارزي آن 4.95 درصد بوده است.
بر اساس اين گزارش در 5 ماهه نخست سال گذشته تنها 563هزار تن به ارزش 475 ميليون دلار وارد شده بود. بر اين مبنا واردات برنج به لحاظ وزني 76 درصد و به لحاظ ارزش 102 درصد رشد داشته است.
بر اساس مصوبه وزارت جهاد کشاورزي در سال جاري فصل ممنوعيت واردات برنج از شهريور ماه آغاز شده در حالي که در سال 95 فصل ممنوعيت همزمان با فصل برداشت و از مرداد ماه شروع شده بود.
انتهاي پيام/

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۸۵۳۸۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امسال نیازی به واردات گندم نداریم

عطااللّه هاشمی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: بنابر آمار از ابتدای فصل برداشت بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزارتن گندم از کشاورزان خریداری شده است.

به گفته او، براساس قانون ۲۴ ساعت پس از تحویل گندم به مراکز خرید، وجه گندم باید به حساب گندمکاران واریز شود که متاسفانه با گذشت ۲۴ ساعت از تحویل، ریالی به کشاورزان پرداخت نشده است.

هاشمی ادامه داد: بنابر آمار تاکنون میزان خرید تضمینی گندم نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از ۳۰۰ هزارتن رشد داشته است، اما تا پایان اردیبهشت می توان آمار دقیق خرید را اعلام کرد.

رئیس بنیاد ملی گندمکاران با بیان اینکه بی توجهی به اصلاح قیمت خرید تضمینی گندم بزرگترین تهدید امنیت غذایی کشور محسوب می شود، افزود: عدم تحویل جایزه گندم و اصلاح قیمت با شعار سال و برنامه امنیت غذایی سازگار نیست  و به ضرر تولید داخل تمام می شود.

او با بیان اینکه امسال در تولید گندم به خودکفایی کامل می رسیم، گفت: برآوردها حاکی از آن است که با استمرار شرایط مساعد بارش، تولید گندم به بالای ۱۴ میلیون تن و خرید تضمینی بالای ۱۲ میلیون تن برسد. ناگفته نماند که تحقق این امر منوط به اصلاح قیمت گندم و پرداخت به موقع مطالبات گندمکاران است.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • اعلام قیمت خرید تضمینی کلزا در گلستان
  • برنج و روغن شامل ارز ترجیجی شد
  • ۲ کالای اساسی برنج و روغن مشمول ارز ترجیجی شد
  • دبیر جدید اتحادیه تولید و صادرات: مرکز «پوشاک استوک» منطقه شدیم
  • مرکز «پوشاک استوک» منطقه شدیم
  • آب سد سفیدرود رها سازی شد
  • برنامه دولت برای تخصیص ارز برنج اعلام شود
  • واردات ۱۳۴ میلیون دلار برنج هندی در ۲ ماه
  • شالیکاران امسال با قیمت مناسب برنج را به فروش خواهند رساند
  • امسال نیازی به واردات گندم نداریم