Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا- نشريه کنگره آمريکا به تشريح دلايلي مي پردازد که چرا حفاظت از برنامه جامع اقدام مشترک به نفع آمريکا است.
به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري آريا، هيل نوشت: رئيس جمهور آمريکا به دليل حفظ امنيت ملي کشورش بايد به توافق هسته اي ايران احترام بگذارد زيرا توافق هسته اي ايران به خوبي اجرا مي شود و اگر آمريکا آن را برهم زند، به جاي آنکه ايران منزوي شود ؛ آمريکا منزوي خواهد شد .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


نشريه کنگره آمريکا در پايگاه اينترنتي خود و در تفسيري به قلم دويد ويد افزود: کنگره احتمالا به زودي و در 15 اکتبر با يک آزمون بزرگ مواجه خواهد شد، زماني که دونالد ترامپ، براساس قانون بازنگري توافق هسته اي ايران بايد پايبندي ايران به تعهداتش را تاييد يا رد کند.
اگر حقايق هنوز در سياست خارجي آمريکا اهميت داشته باشند، رئيس جمهور آمريکا پايبندي ايران به توافق هسته اي را تاييد خواهد کرد.
اما اگر ترامپ يافته هاي آژانس بين المللي انرژي اتمي و وزارت امور خارجه آمريکا را ناديده بگيرد، به خواسته هاي نزديکترين متحدان خود در اروپا بي اعتنايي کند و پايبندي ايران به توافق هسته اي را تاييد نکند، کنگره موظف خواهد شد مهمترين راي گيري خود را در زمينه سياست خارجي پس از راي گيري سال 2002 که آمريکا را وارد جنگ عراق کرد، برگزار کند.
نويسنده در ادامه با اشاره به سوابق کاري خود در زمينه سياست خارجي در سنا و وزارت امور خارجه افزود: من از هر دو جايگاه شاهد اهميت نقشي بوده ام که کنگره مي تواند و بايد در زمينه تامين امنيت ملي ايفا کند و همچنين مي دانم سياست خارجي نامناسب تا چه حد در داخل کشور خطرناک شده است.
وي در بخش ديگري از اين تفسير تاکيد کرد: اما اگر در 15 اکتبر دونالد ترامپ برخلاف مسير حقيقت گام بردارد، کنگره مجبور خواهد شد واقعيت ها را دنبال کند و نه اخبار دروغين را تا آمريکا را به مسير درست بازگرداند.چرا؟ زيرا توافق هسته اي ايران به خوبي اجرا مي شود و اگر آمريکا آن را برهم زند، به جاي آنکه ايران را منزوي کند، خود را منزوي مي کند، علاوه بر آنکه اهرم فشار بين المللي خود را براي مقابله با رفتارهاي بي ثبات کننده ايران از حمايت از حزب الله گرفته تا جنگ هاي نيابتي در يمن از دست مي دهد.برهم خوردن توافق هسته اي ايران احتمالا به تشديد مسابقه تسليحاتي هسته اي در خاور ميانه [غرب آسيا] منجر خواهد شد که اين توافق با موفقيت مانع آن شده است.
ما بايد براساس واقعيت ها عمل کنيم.
کنگره بايد ثابت کند که واقعيت ها دست کم براي يک سمت از خيابان پنسيلوانيا اهميت دارد [کاخ سفيد و کنگره هر دو در خيابان پنسيلوانيا واقع شده اند].
نويسنده در ادامه به تشريح دلايل آنکه چرا حفاظت از برنامه جامع اقدام مشترک به نفع آمريکا است، پرداخته است؛
نخست آنکه اين توافق به خوبي توانسته است تنها هدف خود را که جلوگيري از دستيابي ايران به سلاح هاي هسته اي است، تامين کند.
ايران پيش از آنکه يک دلار دريافت کند، مجبور شد 97 درصد از ذخيره اورانيوم خود را کاهش دهد، هسته راکتور اراک را خارج و نابود کند، توليد پلوتونيوم مورد نياز براي ساخت سلاح را متوقف سازد، بيش از 13 هزار سانتريفوژ خود را برچيند، به غني سازي اورانيوم در تاسيسات زيرزميني فوردو خاتمه دهد و به آژانس بين المللي انرژي اتمي اجازه دهد پادمان هاي لازم براي نظارت بر برنامه هسته اي ايران را به اجرا درآورد و اقدامات شفاف سازي در زمينه صدور مجوز براي بازرسان را انجام دهد.
ايران همه اين اقدامات که حکومت اين کشور را بيش از هرزمان ديگري در يک دهه گذشته از دستيابي به بمب هسته اي دورتر کرد، انجام داد.
­­­دوم آنکه به اعتقاد نويسنده پايبندي ايران به توافق هسته اي يک واقعيت است نه يک عقيده. آژانس بين المللي انرژي اتمي در پي بازرسي هاي مختلف و انتشار 8 گزارش پي در پي پايبندي ايران به توافق هسته اي را تاييد کرده است.
وزارت امور خارجه آمريکا هم معافيت هاي تحريم هاي ايران را تمديد و همان واقعيت ها را تاييد کرده است.
حتي اعضاي ارشد دولت ترامپ هم مانند رکس تيلرسون، وزير امور خارجه و نيکي هيلي، نماينده آمريکا در سازمان ملل با اکراه اذعان داشته اند که ايران از لحاظ فني به توافق پايبند بوده است.
دولت ترامپ تاکنون نتوانسته است مدرکي دال بر نقض توافق هسته اي از طرف ايران ارائه کند.
دليل سوم اين که تحريم ها به تنهايي نتوانستند ايران را از حرکت در مسير دستيابي به توانايي توليد سلاح هاي هسته اي باز دارند.
باوجود سال ها تحريم هاي يک جانبه آمريکا و سال ها تلاش براي جلب حمايت جهاني از تحريم هاي بي سابقه اي که دوستان اروپايي نزديک آمريکا را با چين و روسيه متحد کرد، برنامه هسته اي ايران به رشد خود ادامه داد تا آنجائيکه آنها اورانيوم غني شده با خلوص پايين کافي در اختيار داشتند و اگر گام بعدي را در چرخه سوخت برمي داشتند، مي توانستند سوخت لازم براي توليد 10 بمب هسته اي را به دست آورند.
فشارها ايران را پاي ميز مذاکره نشاند اما آنها را به زانو درنياورد.
دليل چهارم براي آنکه چرا حفاظت از برنامه جامع اقدام مشترک به نفع آمريکا است، اينکه نزديکترين متحدان آمريکا همچنان به توافق هسته اي ايران پايبندند.
اگر آمريکا اين توافق را برهم زند، تنها و منزوي خواهد ماند.
دليل پنجم نيز آن که اگر آمريکا توافق را زير پا بگذارد، ايران راحت تر مي تواند تعهدات خود را نقض کند.
ايران و اروپا؛ آمريکا را عامل شکست توافق هسته اي معرفي مي کنند و احتمالا ايران بازرسان را اخراج خواهد کرد.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۸۵۸۸۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

الهندی:پاسخ ایران ثابت کرد اسرائیل قادر به حفاظت از خود نیست

معاون دبیرکل جهاد اسلامی با اشاره به اینکه حماس به نمایندگی از کل مقاومت فلسطین در مذاکرات، از حقوق فلسطینی‌ها دفاع می‌کند گفت عملیات «وعده صادق» ایران ثابت کرد اسرائیل قدرت محافظت از خودش را ندارد و کشورهای منطقه باید در محاسباتشان تجدید نظر کنند. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، در سایه تحولات اخیر مربوط به جنگ غزه، از مذاکرات آتش بس و تبادل اسرا گرفته تا افزایش تهدیدات رژیم صهیونیستی برای حمله به رفح، «محمد الهندی» معاون دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین طی سخنانی به سرنوشت آخرین دور مذاکرات قاهره درباره آتش بس غزه اشاره و اعلام کرد که در حال حاضر در عمل مذاکرات به حالت تعلیق درآمده اما از آنجایی که آمریکا و رژیم صهیونیستی برای بازگرداندن اسرای اسرائیلی از غزه نیاز به این مذاکرات دارند انتظار می‌رود که مذاکرات از سر گرفته شود.

موضع حماس در مذاکرات به نمایندگی از کل گروه‌های مقاومت فلسطین است

الهندی در گفتگو با العربی الجدید درباره پیشنهاد جدید آمریکا در مذاکرات آتش بس که اخیرا از طریق میانجی‌ها مطرح شد اظهار داشت که پیشنهاد آمریکا در دور قبلی مذاکرات، یک بازاریابی گمراه کننده برای رژیم صهیونیستی بود. مقاومت در پاسخ به این پیشنهاد واشنگتن موضع خود را قاطعانه درباره مسائل اساسی مربوط به حقوق فلسطینیان و شروط اصلی مقاومت مطرح کرد که شامل عقب نشینی کامل نیروهای اشغالگر از نوار غزه، برقراری آتش بس جامع و بازگشت آزادانه آوارگان به مناطق خود بود.

وی افزود که مقاومت همچنین در راستای منافع مردم فلسطین نرمش زیادی از خود در مذاکرات نشان داد اما آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها به دنبال فریبکاری بودند و پیشنهادی که اخیرا به نام میانجی‌ها تبلیغ شد در واقع یک پیشنهاد کاملا آمریکایی بود که به شکل کامل در خدمت رژیم اشغالگر صهیونیستی قرار داشت. مقاومت نیز پاسخ این پیشنهاد آمریکا را قاطعانه داد و تاکید کرد که از اصول خود عقب نشینی نخواهد کرد.

این مقام جهاد اسلامی در ادامه اظهار داشت که جنبش جهاد اسلامی هیچ موضع جداگانه‌ای ندارد و جنبش حماس مجاز است به نمایندگی از کل گروه‌های مقاومت مذاکره کند. در این میان ادعاهای رژیم اشغالگر و شخص بنیامین نتانیاهو نخست وزیر این رژیم مبنی بر اینکه حماس و گروه‌های مقاومت فلسطین در مذاکرات مانع تراشی می‌کنند دروغی بیش نبوده و با هدف به تعویق انداختن مذاکرات و طفره رفتن از انجام معامله‌ای است که صهیونیست‌ها مجبورند بهای آن را بپردازند.

محمد الهندی تصریح کرد که خود اعضای تیم مذاکره کننده رژیم صهیونیستی نیز به این موضوع اذعان دارند و منابع صهیونیستی بارها اعلام کرده‌اند که نتانیاهو در مسیر مذاکرات مانع تراشی می‌کند.

انتقاد جهاد اسلامی از سکوت عربی در برابر جنایات اسرائیلحماس و جهاد اسلامی: قدردان حمایت‌های ایران از فلسطین هستیمجهاد اسلامی: ایران حامی همیشگی فلسطین است

شکست صهیونیست‌ها در مناطق مختلف غزه در رفح هم تکرار خواهد شد

معاون دبیرکل جنبش جهاد اسلامی در پاسخ به این سوال که آیا ارتباطی میان مذاکرات و توقف حمله رژیم صهیونیستی به رفح وجود دارد یا نه گفت که رژیم صهیونیستی بحث حمله به رفح را به عنوان تصویری از پیروزی و رسیدن به هدف خود در نابودی مقاومت در رسانه‌ها تبلیغ می‌کند اما ما اطمینان می‌دهیم که اگر اشغالگران تجاوزی علیه رفح انجام دهند، سرنوشت آن مانند حمله به خان یونس یا شمال یا مرکز غزه خواهد بود و همه چیز برای صهیونیست‌ها به نقطه صفر برمی گردد و اشغالگران مجددا هیچ دستاوردی جز جنایت علیه غیرنظامیان نخواهند داشت.

پاسخ ایران نشان داد که اسرائیل قدرت محافظت از خودش را ندارد

وی در ادامه به عملیات «وعده صادق» جمهوری اسلامی ایران علیه رژیم صهیونیستی اشاره و اعلام کرد که این پاسخ تلافی جویانه جمهوری اسلامی ایران به رژیم اشغالگر در این شکل و اندازه بیانگر ناتوانی اسرائیل در محافظت از خود بوده و این عملیات ایران ثابت کرد که اسرائیل برای محافظت از خود نیاز کامل به آمریکا دارد. عملیات وعده صادق همچنین نشان داد که وزن اسرائیل در منطقه رو به کاهش بوده و بازدارندگی آن در حال فرسایش است و این رژیم نمی‌تواند آنگونه که خودش و آمریکا برنامه ریزی کرده بودند بر منطقه مسلط شود.

محمد الهندی تاکید کرد که بنابراین کشورهای منطقه باید در محاسبات خود تجدید نظر کنند. صد سال است که مردم غزه و فلسطین در مقابل چشم و گوش رژیم های عربی رنج می‌کشند.

احتمال انتفاضه جدید در کرانه باختری وجود دارد

وی درباره اوضاع متشنج کرانه باختری نیز اظهار داشت که در حال حاضر کرانه باختری در سایه تشدید حملات وحشیانه نظامیان و شهرک نشینان صهیونیست تبدیل به یک عرصه داغ شده و همه احتمالات در این منطقه از جمله وقوع انتفاضه جدید هم وجود دارد. به ویژه اینکه جنایات بی‌سابقه ارتش صهیونیستی و حمله شهرک نشینان مسلح به کرانه باختری و نیز یورش‌های مداوم صهیونیست‌ها به مسجدالاقصی در سایه بسته شدن کامل هرگونه افق سیاسی موجب می‌گردد تا هر گزینه‌ای برای تشدید اوضاع از جمله انتفاضه، محتمل باشد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • هشدار نشریه اقتصادی درباره رکود تورمی در آمریکا
  • عضو مجمع تشخیص: برجام و FATF همچنان در اولویت است / نباید روابط دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران به یکی دو کشور خاص محدود شود
  • روزنامه شرق: بهترین فرصت مذاکره مستقیم با آمریکا را از دست ندهید! / اجرای برجام و FATF اولویت نظام پس از عملیات وعده صادق
  • تهدید به بازنگری در دکترین هسته‌ای؛ آیا امیدی برای توافق باقی مانده؟
  • محمد صدر: ایران با اسرائیل درگیر نشد، با ناتو رو در رو شد
  • الهندی:پاسخ ایران ثابت کرد اسرائیل قادر به حفاظت از خود نیست
  • این تحلیل که جز خشونت راهی نمانده ایران را به کجا می برد؟ / آیا وضعیت هراسناک است؟ / امید با توافق روی آغاز نو، و بازتعریف جدید شکل می گیرد
  • هر ایرانی که از این جاده بازدید کند از شکسته شدن غرور ایرانی خجالت می‌کشد
  • آیا دکترین هسته‌ای ایران تغییر کرده است؟
  • اعتراف معاون پنتاگون به شکست تسلیحات ارسال شده آمریکا به اوکراین