Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-05-07@22:49:12 GMT

تلاش برای بازگشت فرجی دانا

تاریخ انتشار: ۵ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۸۷۰۳۳۵

گروه گروه دانشجو در دیدار با نمایندگان مجلس خواستار حضور «رضا فرجی‌دانا» در وزارت علوم‌اند. مرد میانه‌دار سیاست و علم در ایران که در مجلس نهم به تیر تندروها گرفتار آمد و با استیضاحی عجیب زودهنگام از وزارت علوم کنار گذاشته شد. به گزارش شرق، حالا برخی نمایندگان دوباره به فکر افتاده‌اند تا در میان سکوت بلندمدت دولت در معرفی گزینه وزارت علوم، از فرجی‌دانا حمایت کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به‌ویژه اینکه این روزها خبرهایی از احتمال معرفی الهام امین‌زاده، دستیار سابق ویژه حقوقی رئيس‌جمهوری مطرح است. مجمع نمایندگان تهران به دنبال دیدار گروه‌های دانشجویی و تماس‌ها و درخواست‌های مکرر دست‌به‌کار شده و در این زمینه تلاش‌هایی را آغاز کرده است. محمود صادقی، حالا یکی از اعضای تعیین‌شده کمیته ویژه هيئت نمایندگان تهران برای بررسی حضور فرجی‌دانا در وزارت علوم است. او در همین زمینه به «شرق» می‌گوید: «هم رایزنی‌هایی با علی لاریجانی داشتیم و هم با محمود واعظی. نظر آنها هم خوشبختانه مساعد است. جناب روحانی نیز باید تلاش کنند به شکل متقنی از فرجی‌دانا دفاع کنند تا سکان وزارت علوم به یک فرد اصلح، متخصص و انقلابی سپرده شود». او درباره برخی حاشیه‌سازی‌های صورت‌گرفته در مجلس نهم و استیضاح رضا فرجی‌دانا نیز به «شرق» گفته: «آنها که مقدمات و محتوای استیضاح را فراهم کردند، باید پیش وجدان خودشان پاسخ‌گو باشند اما آنهایی که فرجی‌دانا را می‌شناسند، می‌دانند که از آن آدم‌های انقلابی اصیل است که در این مسیر بسیار تلاش کرده و با کمترین حاشیه‌ها همواره مشغول خدمت بوده است. حیف است که وزارت علوم از حضور امثال او بی‌نصیب بماند». رایزنی بر سر فرجی‌دانا پیش از سفر نیویورک
صادقی همچنین گفته: «در مجمع نمایندگان تهران این موضوع مطرح شده و با برخی از جمله رئیس مجلس و رئيس دفتر رئيس‌جمهوری هم دیدارهایی برگزار شده، آنها‌ هم استقبال کرده‌اند، پیش از سفر آقای روحانی به نیویورک این مسئله مطرح شد. انتظار ما این است که اگر ابهامی درخصوص ایشان وجود دارد این ابهام از سوی شخص آقای روحانی برطرف شود؛ چراکه حیف است وزارت علوم ایران شخص انقلابی و تأثیرگذار و متدینی چون فرجی‌دانا را از دست بدهد». محمدرضا بادامچی ديگر نماينده تهران نیز به توانایی‌های فرجی‌دانا در حوزه مدیریت وزارت علوم اشاره دارد و به «شرق» می‌گوید: «وقتی روی اسم فرجی‌دانا تأکید داریم، دلیلش این است که دنبال منافع ملی و مردم هستیم تا بتوانیم با افراد تأثیرگذار وارد گفت‌وگو شویم. چه ایرادی دارد که یک آدم توانمند وزیر شود. دانشگاهیان رویکرد مثبتی به دکتر فرجی‌دانا دارند و از این جهت ما تلاش خواهیم کرد تا بتوانیم در زمینه حضور ایشان در وزارت علوم رایزنی داشته باشیم. البته ما تا حدودی می‌توانیم کار را پیش ببریم و باقی مسائل دست ما نیست».
مجلس دهم به فرجی‌دانا رأی مثبت می‌دهد استیضاح فرجی‌دانا در مجلس نهم از جمله نکات تلخ به‌یاد‌مانده در میان حوادث آن سال‌های بهارستان است. فرجی‌دانا که نامش از قضا با ماجرای بورسیه‌های تحصیلی گره خورده بود، از جانب تندروها با تهدید استیضاح مواجه شد. او اهل کوتاه‌آمدن نبود و سرآخر روز چهارشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۳ با ۱۴۵ رأی موافق، ۱۱۰ رأی مخالف و ۱۵ رأی ممتنع از مجموع ۲۷۰ رأی مأخوذه از وزارت علوم برکنار شد. بادامچی درباره اینکه آیا فضای حاکم بر مجلس دهم مساعد رأی‌آوردن فرجی‌دانا هست یا نه نیز به «شرق» گفته: «مجلس دهم مجلس نهم نیست. نیروهای تأثیرگذار مثبت در این دوره حضور دارند و متفاوت تصمیم می‌گیرند. این دو مجلس با هم قابل قیاس نیست. همه کارها هم دست ما نماینده‌ها نیست. اما تا جایی که بتوانیم برای حضور فرجی‌دانا در وزارت علوم تلاش خواهیم کرد». صادقی نیز در همین زمینه می‌گوید: «فضای مجلس دهم اتفاقا بسیار آماده رأی مثبت به فرجی‌داناست. البته این موضوع مقدماتی دارد. دولت و آقای روحانی باید برای شفاف‌سازی این موضوع اهتمام بورزد. فرجی‌دانا از اصیل‌ترین نیروهای انقلابی مسلط و اخلاقی است و همه‌جانبه ایشان صلاحیت لازم را دارند و محروم‌کردن دانشگاه به دلیل مسائل پیش‌پا‌افتاده از شخصی چون فرجی‌دانا اجحاف بزرگی است به جامعه دانشگاهی. انتظار داریم که حسن روحانی اهتمام بیشتری داشته باشد و فردی انتخاب کند که از جنس دانشگاهیان است».
وزیرشدن دانا، شدنی است صادقی در پاسخ به این سؤال که آیا روحانی برای معرفی فرجی‌دانا اقدام لازم را انجام خواهد داد یا نه به «شرق» گفته: «اگر آقای روحانی جدیت بیشتری داشته باشند، مسئله حل‌شدنی است. آقای روحانی به‌طورقطع موافق حضور فرجی‌دانا در وزارتخانه‌اند اما تعجب می‌کنم چرا جدیت لازم را ندارند». رضا فرجی‌دانا چندان اهل هیاهو نیست. روز استیضاح با متانت و اخلاق در برابر انواع نکات عجیب و غریب مطرح‌شده از سوی برخی نمایندگان پاسخ‌گو بود و در نهایت بسیاری از رازهای مگو و حوادث رخ‌داده در وزارت علوم را بازگو نکرد. به‌ویژه حاشیه‌های پرونده بورسیه‌ها را. او مسئول ستاد دانشگاهیان حسن روحانی در انتخابات اخیر مجلس بود و از این جهت بسیاری دانشگاهیان حالا در تماس‌های مکرر با نمایندگان مجلس- به‌ویژه نمایندگان تهران – خواستار حضور او در وزارت علوم شده‌اند. مطرح‌شدن نام رضا فرجی‌دانا در شرایطی است که این روزها نام الهام امین‌زاده نیز برای حضور در وزارت علوم مطرح است.

منبع: فرارو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۸۷۰۳۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نشریات دانشجویی روایت‌گر جنبش‌های دانشجویی در حمایت از غزه باشند

ایسنا/خراسان رضوی مشاور معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با بیان اینکه نشریات دانشجویی باید روایت‌گر صادق جنبش‌های دانشجویی دانشگاه‌های غربی در حمایت از غزه باشند، گفت: دانشجویان در آمریکا پیشتاز شدند و نشریات دانشجویی باید با بازگویی و مکتوب کردن جنبش‌ها، این حرکت را بیان و تقویت کنند.

رشید جعفرپور امروز، ۱۶ اردیبهشت‌ماه در افتتاحیه سیزدهمین جشنواره سراسری رسانه و نشریات دانشجویی با عنوان «تیتر ۱۳» که در سالن ۲۲ بهمن دانشگاه فردوسی برگزار شد، اظهار کرد: نشریات دانشجویی می‌توانند انعکاس‌دهنده دستاوردهای دانشگاه‌ها و روایتگر پیشرفت‌های آموزش عالی باشند. شاید بسیاری از مواردی که در دانشگاه می‌بینیم را عادی تلقی کنیم، در حالی که همین موضوعات برای مخاطب بیرونی و مردم جذاب است و اگر آن‌ها را نگوییم، به دانشگاه ظلم کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه نشریات دانشجویی محافلی هستند که می‌توانند پیشرفت‌های دانشگاه‌ها را تبیین کنند، ادامه داد: نشریات دانشجویی می‌توانند تقویت‌کننده فضای گفت‌وگو و تبادل نظر در دانشگاه باشند. ما باید در دانشگاه منطق گفت‌وگو با سلایق، توانمندی‌ها و ظرفیت‌های متفاوت را داشته باشیم و دانشگاه را از حالت قطبی خارج و به فضای تعامل و گفت‌وگو تبدیل کنیم.

مشاور معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم افزود: نشریات دانشجویی می‌توانند بازگوکننده مسائل و چالش‌های دانشگاه باشند. در دانشگاه و آموزش عالی کشور مسائل مختلفی وجود دارد و دانشجویان بهترین کسانی هستند که می‌توانند در خصوص این موارد صحبت کنند و به صورت منطقی و اخلاقی مسائل و چالش‌های دانشگاه را به بحث و بررسی بگذارند و در یک فضای عقلانی به راهکار برسند. همچنین با توجه به اینکه ما در حوزه سواد رسانه‌ای دچار ضعف هستیم، نشریات دانشجویی می‌توانند سواد رسانه‌ای را در دانشجویان افزایش دهند.

جعفرپور  با اشاره به انتظاراتی که از نشریات دانشجویی می‌رود، بیان کرد:  نخست آنکه در نقد منصفانه عمل کنید. درست است که همگی ما به نقد نیاز داریم، اما نقد باید موجب ارتقای یک سیستم و افراد آن شود. بنابراین اگر نقد از دایره انصاف خارج شود، آثار سویی به دنبال خواهد داشت. لذا از نشریات می‌خواهیم در نقد منصفانه عمل کنند تا هم به ارتقای کشور و هم به ارتقای خودشان کمک کنند.

وی ادامه داد: تنها به بیان مسائل و چالش‌ها اکتفا نکنید و علاوه بر آن راه‌حل‌‍‌های پیشنهادی را هم بگویید. زیرا تنها تکرار مسئله فایده‌ای نخواهد داشت، بلکه راه‌حل‌های احتمالی حل مسائل حتی در مقیاس کوچک را بیان کنید. 

مشاور معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با تاکید بر اینکه اگر تمام کارهایی که انجام می‌دهیم، دارای خروجی امیدافزا نباشد، باعث شکست جامعه و تأخیر در پیشرفت خواهد شد، گفت: بنابراین تمامی کنش‌ها و جهت‌گیری‌های ما باید به سمتی باشد که امید را زنده نگه دارد، لذا در یادداشت‌ها، تحلیل‌ها و نوشته‌هایمان این نکته را در نظر داشته باشیم.

جعفرپور با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در جمع تشکل‌ها، بیان کرد: دانشگاه سه وظیفه دارد؛ تولید علم، تولید عالم و جهت‌دهی به علم و عالم. چنانکه در تولید علم خوب کار کردیم و چند هزار مقاله و کتاب در سال تالیف می‌شود. رتبه اول ایران در منطقه و رتبه ۱۵ در جهان نشان می‌دهد در تولید علم کارنامه‌ای قابل قبول داریم. اما اگر جهت‌دهی به علم و عالم درست نباشد، نتیجه مثبت نمی‌گیریم. نشریات دانشجویی با بضاعتی که دارند باید در جهت‌دهی به علم و عالم کمک‌کننده باشند.

وی با بیان اینکه نشریات دانشجویی باید روایت‌گر صادق جنبش‌های دانشجویی دانشگاه‌های غربی در حمایت از غزه باشند، افزود: غزه مظلوم واقع شده است. الحمدلله بیداری خوبی در دنیا صورت می‌گیرد. دانشجویان در آمریکا پیشتاز شدند و نشریات دانشجویی باید با بازگویی و مکتوب کردن جنبش‌ها، این حرکت را بیان و تقویت کنند. این موج نباید بخوابد و باید کمک کنیم این مقاومت اسلامی که به مقاومت جهانی تبدیل شده، به پیش رود. 

مشاور معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با اشاره به وظایف وزارت نسبت به نشریات دانشجویی، اظهار کرد: ما وظیفه داریم فضای لازم برای بالندگی و تقویت نشریات دانشجویی را ایجاد کنیم. در شورای مدیران همواره پیگیر هستیم که چگونه می‌توان از نشریات دانشجویی حمایت کرد. اکنون ۳۷۰۰ نشریه دانشجویی در وزارت علوم داریم، علاوه بر آن تعداد بسیاری در وزارت بهداشت هستند و توسعه این نشریات می‌تواند به تقویت فضای گفت‌وگو و سواد رسانه در دانشگاه کمک کند. لذا تقویت نشریات دانشجویی در دستور کار معاونت دانشجویی وزارت علوم قرار دارد.

جعفرپور با اشاره به ایجاد سامانه نشریات، عنوان کرد: این سامانه کمک می‌کند تا انتخابات مدیران مسئول نشریات به راحتی صورت گیرد. گزارش‌گیری‌های مناسب از این سامانه می‌تواند در تقویت نشریات مؤثر واقع شود. افتخار می‌کنیم که ۳۷۰۰ نشریه دانشجویی داریم، اما هنوز قاعده‌مندی برای این نشریات در فضای مجازی وجود ندارد که یک نقطه ضعف محسوب می‌شود و تدوین آیین‌نامه برای آن ضرورت دارد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • جای خالی وزرای علوم و بهداشت در سیزدهمین جشنواره نشریات دانشجویی و انتقاد دانشجویان
  • ادعای بدون سند حجاریان درباره روحانی/ سخنی که خاندوزی باید تکذیب کند
  • ببینید | خاطره جالب روحانی معروف از آوازخوانی در حضور رهبر معظم انقلاب و آیت الله جوادی آملی
  • نشریات دانشجویی روایت‌گر جنبش‌های دانشجویی در حمایت از غزه باشند
  • دانا و همان چالش قدیمی: زمین‌های‌علی‌آباد!
  • سخنگوی شورای نگهبان: رد صلاحیت حسن روحانی دلایل متعدد دارد / ایرادات به لایحه حجاب پابرجاست
  • واکنش به اظهارات حسن روحانی درباره دلایل رد صلاحیت خود | آخرین وضعیت لایحه حجاب | شورای نگهبان به مصوبه متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان ایراد گرفت؟
  • پاسخ سخنگوی شورای نگهبان به ادعای حسن روحانی
  • سخنگوی شورای نگهبان: لایحه حجاب هنوز کار دارد؛ ایرادات همچنان باقی است /کنایه به روحانی: وقتی تایید می شوید، سطح درک شورا بالاست؟ /تایید تشکیل سازمان «سپند»
  • آغاز نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان/ زمان متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تعیین شد/ دلایل متعددی برای رد صلاحیت حسن روحانی وجود دارد