Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا- تيم کين معتيد است خروج از توافق با ايران به اقتدار معنوي آمريکا آسيب خواهد زد.
تيموتي کين، حقوقدان، سياستمدار و سناتور دمکرات از ايالت ويرجينياست در تحليل خود در نشريه تايم (آمريکا) نوشت:
کره شمالي در اوايل اين ماه، ششمين آزمايش هسته اي خود را انجام داد. کارشناسان، قدرت ويرانگري بمبي را که کره شمالي آزمايش کرد به مراتب شديدتر از بمبي ارزيابي کردند که در سال ١٩٤٥ هيروشيما را ويران کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آزمايش هسته اي اخير کره شمالي، حکومت ياغي اين کشور را يک گام به قرار دادن کلاهکي هسته اي روي يک موشک بالستيک قاره پيما که قادر است آمريکا را هدف قرار دهد، نزديک تر ساخته است.
با وجود اين، دو روز پس از چنين آزمايشي، به جاي تشريح جزئيات راهبردي جامع براي مهار کره شمالي در مناقشه اي که مي تواند جان هزاران شهروند آمريکايي و نظاميان اين کشور را که در کره جنوبي به سر مي برند به خطر اندازد، نيکي هيلي سفير آمريکا در سازمان ملل متحد تصميم گرفت تا محور اصلي سخنراني خود را در موسسه " امريکن انترپرايز" به تهديد هسته اي ديگري که هم اکنون مهار شده است، يعني ايران اختصاص دهد. وي با تشريح موضع به شدت سئوال برانگيز آمريکا گفت ، دولت ترامپ احتمالاً در ماه اکتبراز تاييد پايبندي ايران به توافق هسته اي خودداري خواهد کرد. بر اساس مفاد اين توافق، دولت آمريکا بايد هر نود روز يکبار به کنگره پايبندي يا عدم پايبندي ايران به توافق هسته اي را اطلاع دهد. در صورت خودداري ترامپ از تاييد پايبندي ايران به توافق هسته اي، کنگره شصت روز فرصت خواهد داشت تا درباره از سرگيري تحريم هاي به حالت تعليق درآمده هسته اي عليه ايران، اين تحريم ها را بارديگر برقرار کند و اين کار نقض آشکار توافق خواهد بود.
دونالد ترامپ در سخنراني خود در مجمع عمومي سازمان ملل متحد نيز تلويحا از نيت خود در اين زمينه پرده برداشت و گفت: "صادقانه بگويم که توافق هسته اي با ايران براي آمريکا مايه نگراني است و براين باورم که شما از همه مسايل مربوط به آن آگاهي نداريد. حرف مرا باور کنيد."
با همه اين تفاصيل، آژانس بين المللي انرژي اتمي، مرتباً و در تازه ترين مورد در همين ماه، تائيد کرد که ايران به توافق هسته اي پايبند بوده است و دولت ترامپ نيز تا کنون دوباره بر پايبندي ايران به اين توافق صحه گذاشته است.
خودداري دولت ترامپ از تاييد پايبندي ايران به توافق هسته اي و هموار کردن راه براي خودداري آمريکا از پايبندي به تعهدات خود در قبال اين توافق در حالي که ايران آن را محترم شمرده است، به اين معني خواهد بود که دولت آمريکا تعهدات خود را ناديده مي گيرد. حال بايد ديد که بي تفاوتي دولت آمريکا به قول و قرارهاي خود چه پي آمدهايي خواهد داشت.
نخست، اين اقدام آمريکا احتمالاً سبب خواهد شد تا ايران محدوديت هايي را که توافق هسته اي براي برنامه هسته اي اين کشور ايجاد کرده است کنار بگذارد و به سوي ساخت يک بمب هسته اي گام بردارد. ايران، خودداري آمريکا از تاييد پايبندي تهران به توافق هسته اي را به منزله خروج آمريکا از اين توافق و ابطال آن تلقي خواهد کرد، برداشتي که احتمالاً متحدان آمريکا در جامعه بين المللي نيز با آن همراه خواهند بود. در چنان وضعيتي، ايران احتمالا برنامه غني سازي خود را توسعه خواهد داد و ديگر به بازرسان آژانس بين المللي انرژي اتمي اجازه بازرسي از سايت هاي خود را نخواهد داد و براي پيشبرد برنامه هسته اي خود فعاليت هاي ديگري را آغاز خواهد کرد.
گرچه دولت ترامپ تلاش خواهد کرد تا براي برقراري تحريم هاي تازه عليه ايران، پشتيباني بين المللي را به دست آورد و ايران را براي کشاندن دوباره به پاي ميز مذاکره تحت فشار قرار دهد، اما ساده لوحانه خواهد بود اگر تصور کنيم که آمريکا بتواند به سرعت تحريم هاي فلج کننده اي را عليه ايران برقرار کند به ويژه اينکه نحوه برخورد ترامپ با توافق هسته اي موجبات انزواي بيشتر آمريکا را فراهم خواهد آورد.
زيرپا گذاشتن قول و قرار ما در ارتباط با توافق هسته اي، ضربه اي سهمگين بر اعتبار ما وارد خواهد آورد و متحدان اروپايي ما و ديگر کشورهاي جهان چنين نتيجه خواهند گرفت که در زمينه ديپلماسي به آمريکا نمي توان اعتماد کرد.
ديگر پي آمد خروج ما از توافق هسته اي اين خواهد بود که ما به راحتي نخواهيم توانست با ديگر اقدامات تهاجمي غير هسته اي ايران برخورد کنيم.
نکته سوم اينکه، آسيب ديدن اعتبار و شهرت ما صرفا به مخدوش شدن توانمندي ما در مهار ايران محدود نخواهد شد بلکه ما را از اهرم ديگري براي مهار کردن توانمندي کره شمالي در زمينه جنگ افزارهاي هسته اي ، محروم خواهد ساخت. مقامات دولت ترامپ مي گويند همه گزينه هاي ديپلماتيک را براي بازداشتن کره شمالي مورد توجه قرار مي دهند اما چنانچه ما به تعهدات خود در قبال توافق هسته اي با ايران عمل نکنيم چرا بايد تصور کنيم که زمامداران کره شمالي به وعده ما در زمينه پي گيري گزينه هاي ديپلماتيک براي حل و فصل مناقشه مربوط به برنامه هسته اي اين کشور اعتماد خواهند کرد. حتي ديگر کشورها را نيز نمي توان به خاطر بي اعتماد شدن به ما سرزنش کرد. روسيه و چين براي دستيابي به توافق هسته اي با ايران با ما همکاري کردند و چنانچه ما اين توافق چندجانبه را زيرپا بگذاريم آيا واقعاً مي توانيم از آن ها انتظار داشته باشيم که به ما براي يافتن راه حلي مبتني بر گفتگو براي بحران هسته اي کره شمالي، همکاري کنند. و بايد دانست که ما چگونه مي توانيم بدون کمک روسيه و چين و اهرم هاي فشاري که اين دو کشور در قبال کره شمالي دارند، مشکل خود را با پيونگ يانگ، برطرف کنيم.
بهتر است با صراحت سخن بگوئيم: توافق هسته اي با ايران از ژانويه سال ٢٠١٦ که اين توافق وارد مرحله اجرا شد و ايران بيشتر برنامه هسته اي خود را از فعاليت بازداشت، تا کنون به درستي اجرا شده است. يوکيا آمانو، مديرکل آژانس بين المللي انرژي اتمي مي گويد نظام پادمان و راستي آزمايي موجود که از آن درباره برنامه هسته اي ايران استفاده مي شود دقيق ترين تدابيري است که امروزه در جهان اجرا مي شود و توافق هسته اي براي آمانو و همکارانش چنان دسترسي گسترده و سرزده اي به سايت هاي مورد نظر در ايران فراهم آورده است که وي با اطمينان خاطر مي گويد ايران به تعهدات خود عمل کرده است. ما مي دانيم که توجه نکردن به توصيه ها و يافته هاي آژانس چه پي آمدهايي دارد. در سال ٢٠٠٣، کارشناسان آژانس به ما هشدار دادند که هيچ نشانه اي از وجود جنگ افزارهاي کشتار جمعي در عراق تحت حاکميت صدام به چشم نمي خورد. ما اين هشدار را ناديده گرفته و به عراق حمله کرديم و از آن زمان تا کنون به خاطر اين اشتباهي که مرتکب شديم از کرده خود پشيمانيم.
اگر ما بار ديگر هشدارهاي آژانس را ناديده بگيريم، پي آمد چنين غفلتي، اگر نگوئيم ويرانگر تر از حمله سال ٢٠٠٣ به عراق، دست کم به همان اندازه مخرب خواهد بود. اگر از توافق هسته اي خارج شويم در مورد ايران به همان جايي بازخواهيم گشت که دو سال پيش قرار داشتيم: فاصله اي چند ماهه تا زمان دستيابي ايران به جنگ افزار هسته اي. در مورد کره شمالي نيز اوضاع از اين که هست وخيم تر خواهد شد و برنامه هسته اي اين کشور از اين که هست پيشترفته تر مي شود و در نتيجه راه براي دستيابي به صلح از طريق گفتگوي مسالمت آميز مسدود خواهد شد.
آمريکا با مسايل و مشکلات عديده اي روبروست: احتمال تبديل شدن ايران به تهديد هسته اي دوباره، تلاش براي موجه جلوه دادن اقدامات خود جهت مقابله با اقدامات تهاجمي غيرهسته اي ايران، ابزارهايي که ما براي مقابله با کره شمالي در اختيار داريم و سرانجام اعتبار ما در ميان جهانيان. آژانس و متحدان ما با صراحت موضع خود را اعلام کرده اند: ايران به تعهدات خود در قبال توافق هسته اي عمل کرده است. با نزديک شدن به زمان تائيد پايبندي ايران به توافق هسته در روز پانزدهم اکتبر، از دولت ترامپ مي خواهم که تعهدات کشورمان را محترم بشمارد و پايبندي ايران به اين توافق را تائيد کند.



منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۸۷۵۶۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پس‌لرزه‌های جنبش دانشگاه کلمبیا و بمب‌ساعتی در دفتر دموکرات‌ها

پایگاه اینترنتی روزنامه ایزوستیا روز یکشنبه در این باره نوشت: تظاهرات ضد اسرائیلی در محوطه ۲۳ دانشگاه و دانشکده مهم آمریکا ادامه دارد. چند هفته پیش اوضاع تحت کنترل به نظر می‌رسید، اما اکنون در برخی از دانشکده‌ها تجمعات با درگیری همراه است و استادان طرفدار اسرائیل از دسترسی به دانشگاه‌ها محروم هستند.

در ادامه این گزارش آمده است: برای ایالات متحده آمریکا که در آن، حمایت از دولت یهود بخشی جدایی ناپذیر از چشم انداز سیاست خارجی برای دهه‌ها بوده است، این یک پدیده اجتماعی کاملاً جدید است که مقیاس آن، همانطور که نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد، گسترش خواهد یافت.

ایزوستیا در ادامه نوشت: تشدید بحران فلسطین و اسرائیل و عملیات نظامی (رژیم صهیونیستی) در نوار غزه شکاف دیگری را در جامعه آمریکا ایجاد کرد، جایی که شاید کمترین انتظار از آن وجود داشت.

این رسانه روس افزود: دانشجویان چادر‌هایی در محوطه دانشگاه‌های مهم آمریکا برپا و راهپیمایی‌ها و سخنرانی‌هایی برگزار می‌کنند که در آن از رهبری دانشگاه‌ها می‌خواهند تا هرگونه همکاری با اسرائیل را متوقف کنند. این تظاهرات‌ها اغلب به درگیری با دانشجویان طرفدار اسرائیل و مداخله پلیس ختم می‌شود.

ایزوستیا در ادامه با اشاره به موج بازداشت دانشجویان شرکت کننده در تظاهرات ضداسرائیلی افزود: دستگیری ها، اما به هیچ وجه بر اوضاع تاثیری نداشت. در مقابل، سازمان دانشجویان برای عدالت در فلسطین، چند صد دانشجو را از دانشگاه‌های برکلی و هاروارد به «تظاهرات همبستگی» آورد.

این رسانه روس در ادامه نوشت: در کانون این تقابل و رویارویی، ریاست دانشکده‌ها قرار دارند که تلاش می‌کنند تا یک کار غیرممکن را انجام دهند. آنها از یک سو، برای تحت کنترل نگه داشتن اعتراضات رو به رشد دانشجویی و به طور همزمان جلوگیری از جلوه‌های اجتناب‌ناپذیر یهودی‌ستیزی تلاش می‌کنند و همچنین برای جلوگیری از خروج حامیان مالی دانشکده‌ها که اکثریت قریب به اتفاق آنها حامیان سیاسی (رژیم) اسرائیل هستند.

بازداشت بیش از ۷۰۰ نفر در دانشگاه‌های آمریکا

روزنامه راسیسکایا گازتا نیز در گزارشی نوشت: از ۱۸ آوریل، زمانی که دانشگاه کلمبیا از پلیس نیویورک خواست تا اردوگاه فعالان حامی فلسطین را پاکسازی کند، بیش از ۷۰۰ نفر در دانشگاه‌های ایالات متحده دستگیر شده اند.

این روزنامه به نقل از ان بی سی نیوز نوشت: دانشجویان شرکت کننده در تظاهرات خواسته‌هایی همچون ممنوعیت فروش دارایی‌ها به شرکت‌هایی که می‌توانند از جنگ غزه سود ببرند، مطرح کرده‌اند.

در پی این فشارها، آن کاد رئیس دانشگاه ایالتی پورتلند اعلام کرد: این دانشگاه دریافت "هدایا یا کمک‌های مالی بیشتر" از شرکت بوئینگ را متوقف می‌کند. دانشجویان عضو جنبش همبستگی برای حقوق برابر فلسطینی‌ها شرکت بوئینگ را به "همدستی در اشغال و نسل کشی در فلسطین" متهم کردند.

رسوایی دانشگاه‌های آمریکا به دنبال سرکوب اعتراضات

روزنامه کامرسانت دیگر روزنامه چاپ مسکو نیز نوشت: دانشگاه‌های آمریکایی در کانون رسوایی به خاطر سرکوب اعتراضات دانشجویان طرفدار فلسطین در محوطه دانشگاه قرار دارند.

به نوشته این روزنامه، بهره‌گیری دانشگاه کلمبیا از پلیس برای متفرق کردن چادر‌های حامیان فلسطین و تعلیق موقت دانشجویان عضو جنبش همبستگی با مردم غزه، تنها باعث التهاب بیشتر و تظاهرات‌ها با قدرتی تازه آغاز شد. برخی اساتید نیز به تظاهرات پیوستند و از آزادی تجمعات حمایت و اقدامات رئیس دانشگاه را محکوم کردند.
بر اساس این گزارش، شاهدان عینی گفتند که برخی از تظاهرکنندگان شعار می‌دادند: ما خواستار آن هستیم که تل‌آویو به آتش کشیده شود.

در ادامه این مطلب آمده است: مرکز تظاهرات حامی فلسطین، دانشگاه کلمبیا در نیویورک بود، جایی که سابقه فعالیت‌هایی همچون مخالفت با جنگ ویتنام و نیز اعتراض به رژیم آپارتاید در آفریقای جنوبی را در کارنامه دارند.

کامرسانت در ادامه نوشت: اردوگاه‌های خیمه‌ای در ده‌ها محوطه دانشکده‌های آمریکا از آن آربور تا بوستون ایجاد شده است. در دانشگاه ییل در ۲۲ آوریل، پلیس ۴۷ نفر را به دلیل شعار‌های طرفدار فلسطین که در ایالات متحده تندروانه و ضدیهود تلقی می‌شوند، بازداشت کرد. به عنوان مثال، شعار «از رودخانه تا دریا» که اساساً فراخوانی برای نابودی کشور اسرائیل است، از جمله آنهاست.

دانشگاه پیشرو آمریکا به کانون ضداسرائیل تبدیل شد

پایگاه خبری لنتا نیز در گزارشی نوشت: دانشگاه کلمبیا به عنوان یکی از دانشگاه‌های پیشرو آمریکا به کانون تجمعات ضداسرائیلی تبدیل شده است.
این رسانه روس افزود: ۱۸ آوریل تظاهرات در محوطه دانشگاه کلمبیا آغاز شد که منجر به دستگیری بیش از ۱۰۰ نفر شد. معترضان خواستار آتش بس در نوار غزه و توقف حمایت از اسرائیل توسط دانشگاه کلمبیا هستند. تعدادی از معترضان در محوطه دانشگاه چادر برپا کردند.

زلزله در دانشگاه‌های آمریکا

پایگاه خبری بلتا روسیه نیز نوشت: همزمان با گسترش اعتراضات دانشگاهی علیه جنگ غزه، ایالات متحده دستگیری‌های گسترده‌ای را در دستور کار قرار داده است.
این رسانه روس نوشت: مسئولان آمریکا در تلاش هستند تا اوضاع را آرام کنند. جنبش اعتراضی دانشجویی هفته گذشته پس از ورود پلیس نیویورک به محوطه دانشگاه کلمبیا و دستگیری بیش از ۱۰۰ دانشجو در کانون توجه قرار گرفت. جنبش دانشجویان دانشگاه کلمبیا برای عدالت در فلسطین بیانیه‌ای را در ۲۱ آوریل منتشر کرد که در آن آمده بود که آنها به شدت هر شکلی از نفرت یا تعصب را رد می‌کنند.

در ادامه گزارش بلتا آمده است: پس از وقایع اخیر در فلسطین، تظاهرات و بحث‌های داغ در مورد درگیری اسرائیل و غزه و آزادی بیان، دانشگاه‌های آمریکا را تکان داده است. علاوه بر این، اعتراضات گسترده تری در ایالات متحده در رابطه با رویداد‌های خاورمیانه صورت گرفت. فعالان طرفدار فلسطین راه‌ها را مسدود کردند و دسترسی به فرودگاه‌ها از جمله فرودگاه بین المللی اوهار در شیکاگو و فرودگاه بین المللی سیاتل-تاکوما و همچنین پل گلدن گیت در سانفرانسیسکو و پل بروکلین در نیویورک را محدود کردند.

بایدن گیج شده است

پایگاه خبری شبکه تلویزیونی ان تی وی روسیه نیز با اشاره به گسترش یافتن اعتراضات دانشجویان در دانشگاه‌های سراسر آمریکا نوشت: معترضان، دولت بایدن را به حمایت از اسرائیل متهم می‌کنند.

این رسانه روس در ادامه نوشت: هم اینک پرچم‌های فلسطین در همه دانشگاه‌های برجسته آمریکا به اهتزاز درآمده و شعار‌های ضد اسرائیلی به گوشی می‌رسد. در این میان، پلیس از گاز اشک آور و گلوله‌های پلاستیکی برای متفرق کردن معترضان استفاده و ده‌ها نفر از جمله رئیس دانشکده فلسفه و استاد اقتصاد دانشگاه آتلانتا را بازداشت کرد.

در ادامه گزارش شبکه تلویزیونی ان‌تی‌وی آمده است:‌به نظر می‌رسد کاخ سفید اصلاً نمی‌داند که چگونه به این همه واکنش نشان دهد. این کشور از یک سو با ارسال تسلیحات به اسرائیل کمک می‌کند و از سوی دیگر دانشگاه‌های آن به پایگاه احساسات ضد اسرائیلی تبدیل شده است. بایدن گیج شده است.

ان‌تی‌وی در ادامه اظهارات جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا را بازتاب داده که گفته است: من اعتراضات ضد یهود را محکوم می‌کنم، به همین دلیل برنامه‌ای برای مقابله با آن ایجاد کردم. من همچنین کسانی را که نمی‌دانند چه بر سر فلسطینی‌ها می‌آید، محکوم می‌کنم.

بمب ساعتی در دفتر حزب دموکرات

این رسانه روس در ادامه نوشت:، اما آیا رئیس جمهور آمریکا می‌تواند همزمان این دو ادعا را مطرح کند؟ جناح راست بر این باور است که دموکرات‌ها با چشم پوشی از جنبش حامیان فلسطین، بمب ساعتی را در دفتر حزب خود کار گذاشته اند. معترضان طرفدار فلسطین، جو بایدن را چیزی جز "جو نسل کشی" نمی‌نامند و در انتخابات آتی ریاست‌جمهوری آمریکا، به او رای نمی‌دهند.

خبرگزاری آر ب کا نیز در گزارشی نوشت: موجی از اعتراضات طرفدار فلسطین پس از متفرق کردن یک اردوگاه چادری در محوطه دانشگاه کلمبیا توسط پلیس در ۱۹ آوریل، ایالات متحده را فرا گرفته است.

این رسانه روس افزود: بر اساس آخرین اطلاعات وزارت بهداشت فلسطین و نیز آژانس امداد و کاریابی سازمان ملل متحد برای آوارگان فلسطینی موسوم به «آنروا»، تعداد کودکان کشته شده در نوار غزه در ۶ ماه گذشته از تعداد کودکان کشته شده در درگیری‌ها در سراسر جهان در چهار سال گذشته بیشتر شده است.

در ادامه گزارش آر ب کا آمده است: جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا که مدت‌ها از نتانیاهو حمایت می‌کند، در اوایل آوریل از اقدامات ارتش اسرائیل در نوار غزه به شدت انتقاد کرد و رویکرد کنونی نخست وزیر اسرائیل در قبال درگیری را اشتباه خواند.

منبع: ایرنا

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • خروج رهبران حماس از غزه در چارچوب توافق آتش‌بس صحت ندارد
  •  سخنگوی حماس : تکذیب ادعای خروج برخی رهبران حماس از غزه در چارچوب توافق تبادل اسرا
  • پس‌لرزه‌های جنبش دانشگاه کلمبیا و بمب‌ساعتی در دفتر دموکرات‌ها
  • از زلزله دانشگاه کلمبیا تا بمب‌ساعتی در دفتر دموکرات‌ها
  • روزنامه شرق: بهترین فرصت مذاکره مستقیم با آمریکا را از دست ندهید! / اجرای برجام و FATF اولویت نظام پس از عملیات وعده صادق
  • حمایت از فلسطین؛ خواسته اصلی دانشجویان معترض آمریکایی
  • تهدید به بازنگری در دکترین هسته‌ای؛ آیا امیدی برای توافق باقی مانده؟
  • محمد صدر: ایران با اسرائیل درگیر نشد، با ناتو رو در رو شد
  • سفر رئیسی حائز اهمیت است/تحریم‌های آمریکا اهمیتی ندارد
  • این تحلیل که جز خشونت راهی نمانده ایران را به کجا می برد؟ / آیا وضعیت هراسناک است؟ / امید با توافق روی آغاز نو، و بازتعریف جدید شکل می گیرد