Web Analytics Made Easy - Statcounter

امام جمعه کاشمر گفت: دشمنان دنبال بهانه‌اند که دین را تضعیف کنند و لذا به جریان عزاداری ها و مراسمات سیدالشهداء حملات زیادی در ماهواره‌ها و شبکه‌های اجتماعی شدهبه همین جهت عزاداران بهانه دست دشمن ندهند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حجت الاسلام و المسلمین سید محمدکاظم طباطبایی در گفتگو با کاشمربصیر در رابطه با فلسفه عزاداری و چرایی زنده نگه داشتن حماسه کربلا اظهار داشت: دو موضوع در محافل دینی و علمی در رابطه با نهضت خونین امام حسین علیه السلام از قدیم مطرح بوده و هنوز هم هست که یکی از آن‌ها موضوع فلسفه قیام امام حسین علیه السلام است که چرا امام حسین(ع) دست به این نهضت و قیام خونین زد؟ و دیگری در رابطه با فلسفه عزاداری و زنده نگهداشتن حماسه حسینی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: در رابطه با حماسه کربلا و اینکه چرا ما باید این خاطره را زنده نگه داریم باید گفت چون زنده نگه داشتن حماسه کربلا با همین عزاداری‌ها، مراسمات، برنامه‌ها و سینه‌زنی‌ها امکان پذیر است باید به این مجالس اهمیت بدهیم.

امام جمعه کاشمر افزود: اما یک آسیب‌هایی بر این روش عزاداری ما متأسفانه وارد شده؛ هم از سوی افرادی که نتوانستند خوب از این فرصت استفاده کنند و شأن و شئونات امام حسین علیه السلام را در عزاداری‌ها حفظ کنند و حرف‌هایی زده و کارهایی کرده‌اند که باعث وهن مذهب شده و از طرفی هم به دلیل حملات دشمنان؛ چرا که دشمنان دنبال بهانه‌اند که دین را تضعیف کنند و لذا به جریان عزاداری ها و مراسمات سیدالشهداء حملات زیادی در ماهواره‌ها و شبکه‌های اجتماعی شده و دوستان نادان و دشمنان زرنگ سم‌پاشی زیادی می‌کنند و متأسفانه نسل بی اطلاع ما هم به ویژه نسل جوان تحت تأثیر قرار می‌گیرند.

وی خاطرنشان کرد: حالا هر چند ما نتوانستیم این وظیفه را به خوبی انجام دهیم؛ اما چون اصل مطلب درست است باید ببینیم چرا لازم است این حماسه بزرگ زنده نگه‌داشته شود که باید گفت دلیل اول به خاطر این است که نباید جبهه حق جنایات ستمگران را فراموش کند چرا که ظالمان انتظار دارند جنایت آن‌ها مشمول مرور زمان شده و فراموش شود و بعد مورد تبرئه تاریخ و نا آگاهی نسل‌های آینده قرار گیرند و لذا برای اینکه این اتفاق نیفتد زمانی که حماسه و نهضت خونین و بزرگ و بی‌نظیری در تاریخ بشریت آن هم با رهبری امام معصوم و فرزند پیغمبر رخ می‌دهد قطعاً نباید اجازه داد این حماسه فراموش شود چون اگر این حماسه فراموش شود، مردم دشمن را فراموش می‌کنند، مقاومت و مبارزه را فراموش می کنند و در نتیجه روحیه شهادت طلبی و مجاهدت در آن‌ها نیز فراموش می‌شود و تبدیل به ملتی مرده و ذلیل می‌شوند که نمونه و سابقه‌اش در تاریخ مشاهده شده است.

حجت الاسلام طباطبایی گفت: دلیل دوم برپایی محافل عزاداری این است که حماسه کربلا حماسه فداکاری و مقاومت در برابر ظلم است و چون جنگ حق و باطل تا دامنه قیامت ادامه دارد ما نیاز به الگو داریم و باید نمونه داشته باشیم تا نسل آینده و جوانان را به مقاومت و صبر و مبارزه دعوت کنیم تا روی دشمن را کم کنند.

وی افزود: از درس‌های عاشورا به خوبی می‌شود استفاده کرد و لذا این حماسه باید زنده بماند و به نسل‌های آینده ابلاغ شود و اگر این عزاداری‌ها و مراسمات نبود اکنون نامی از امام حسین علیه السلام نبود و مردم ظلم ظالم را فراموش می‌کردند.

امام جمعه کاشمر تصریح کرد: دلیل سوم لزوم عزاداری برای امام حسین(ع) این است که مراسم محرم و برنامه‌های عاشورا بهانه و وسیله‌ای است تا مردم و مخصوصاً نسل جوان که مشتاق امام حسین علیه السلام هستند پای منبر و سخنان علما بنشینند و بنابراین فرصت خوبی است که از این جاذبه امام حسین علیه السلام استفاده شود و تحلیل‌گران و عالمان مردم را با مسائل دینی و اهداف امام حسین علیه السلام آگاه کنند و در این جهت بر بصیرت مردم بیفزایند.

وی ادامه داد: چهارمین دلیل برای برپایی عزاداری امام حسین علیه السلام آن است که ایشان الگوی آزادگی و عزت و سرافرازی است و ما نیاز داریم به این الگو؛ چراکه وقتی بیگانگانی مانند گاندی به الگویی مثل امام حسین علیه السلام نیاز دارند آن وقت تکلیف ما مشخص است.

حجت الاسلام طباطبایی افزود: گاندی یک فرد ضعیف، نحیف و پوست به استخوان چسبیده، یک شبه قاره هند را از زیر یوق انگلیسی‌ها که 250 سال با هندی‌ها مثل حیوان رفتار می‌کردند و بر دوش آنها سوار می‌شدند از هند بیرون می‌کند و مردم هند را نجات می‌دهد و بعد از او سوال می‌کنند و می‌گویند یک کسی که کاری به این عظمت انجام داده نمی‌تواند بدون الگو و الهام گرفتن باشد تو از چه کسی الهام و درس گرفتی و چه کسی به تو گفت این کار را انجام بده؟ می‌گوید من از حسین بن علی علیه السلام درس گرفتم، حسین علیه السلام به من درس آزادگی داد و به من آموخت اگر می‌خواهید زنده باشید خوب است سربلند و سرافراز باشید و اگر می‌خواهید با نکبت زندگی کنید بمیرید بهتر است و لذا ما که می‌خواهیم بمیریم بهتر است مرگ خوب و شهادت را انتخاب کنیم.

امام جمعه کاشمر اظهار داشت: وقتی که یک نفر مثل گاندی به الگویی مثل امام حسین علیه السلام نیاز دارد آیا ما که شیعه و مسلمان هستیم نیاز نداریم؟ و حالا ما این الگو را کجا و چگونه معرفی کنیم؟ باید در همین عزاداری‌ها و نشست‌ها و سخنرانی‌ها و تحلیل‌ها معرفی کنیم.

وی ادامه داد: اگر دستگاه امام حسین علیه السلام تعطیل و عزاداری جمع و این حماسه فراموش شود، تکلیف چه می شود؟ اگر یک ملت خواسته باشد از یک قدرت معنوی الهام بگیرد چه می‌خواهد بکند؟ لذا ما باید حماسه کربلا را زنده نگه داریم.

طباطبایی تصریح کرد: به خصوص در این زمان که ما دشمنانی مثل آمریکا داریم بیش از هر زمان دیگر به امام حسین علیه السلام نیاز داریم چون منطق امام حسین(ع)، منطق آزادگی است.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۸۸۵۰۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیین دمام‌ زنی به مناسبت شهادت امام صادق (ع) در بندرعباس

دریافت 65 MB

به گزارش خبرنگار مهر، سنج و دمام از جمله آلاتی است که در جنوب کشور برای اعلام عزا استفاده می‌شود.

در شهر بندرعباس به مناسبت سالروز شهادت حضرت امام صادق علیه‌السلام این آئین سنتی توسط جوانان مسجد امام حسین علیه‌السلام برگزار شد.

کد خبر 6096574

دیگر خبرها

  • سیره و روش امام صادق(ع) تعامل با اهل سنت بود
  • تمسک به وجود نازنین امام صادق(ع) برای امت اسلامی یک ضرورت است
  • برای حفظ اسلام روحانیون در میدان باشند و با جان خود دفاع کنند
  • امام جعفر صادق (ع)؛ شخصیت مهم در جهان اسلام و مکتب شیعه
  • دو توصیه کوتاه از امام صادق علیه‌السلام
  • آیین دمام‌ زنی به مناسبت شهادت امام صادق (ع) در بندرعباس
  • نقش امام صادق(ع)در گسترش سیره تربیتی تشیع برای بیداری جهان
  • مذاهب اسلامی برای کسب فیض به محضر امام صادق(ع) شرفیاب می شدند/ امام صادق(ع) مورد تأیید تمام مذاهب اسلامی هستند
  • حامیان شعار زن، دختران دانشجو را در کف خیابان لگدمال می‌کنند
  • مشهد در سوگ ششمین ولی مسلمین/عطر شهادت در اجتماع صادقیون پیچید