Web Analytics Made Easy - Statcounter

یکی از والاترین مصادیق امر به معروف و نهی از منکر در کشور حمایت از تولید، کالای داخلی و اشتغال محسوب می شود چراکه حمایت از این موارد موجب جلوگیری از بروز بسیاری از آسیب های اجتماعی همچون بیکاری، فقر و اعتیاد می شود.

به گزارش ایسنا، کارشناسان می گویند صنایع کوچک و متوسط از طریق کارآفرینی، نوآوری، پویایی صنعت و در نهایت ایجاد فرصت های شغلی و افزایش درآمد اقشار مختلف جامعه، تاثیر بسزایی بر اقتصاد کشورها دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در خراسان شمالی نیز برای اینکه بتوان بسترهای ایجاد اشتغال از طریق صنایع کوچک را فراهم کرد، در آن شهرک و نواحی مختلف صنعتی ایجاد شده است. بطور کلی خراسان شمالی دارای 14 شهرک و ناحیه صنعتی است که در هر یک از آنها صنایع مختلفی شکل گرفته‌اند و در حال حاضر حدود 80 درصد از آن ها با ظرفیت های مختلف در حال فعالیت هستند. اما چیزی که باعث گلایه بیشتر صاحبان صنایع این استان شده است این است که در داخل استان حمایت چندانی از محصولات تولیدی آن ها نمی‌شود و این امر سبب شده تا برخی از واحدها با تمامی ظرفیت فعالیت نکنند و برخی از واحدها نیز حتی مجبور به تعدیل نیرو شوند.

خدابنده، مدیر یک شرکت تولیدی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به اینکه این واحدها تولیدی در حال تولید بلوک سبک است، گفت: سالانه 90 هزار متر محصول در این کارخانه تولید می شود که اگر استقبال داخل استانی نیز وجود داشت این میزان تولید افزایش می یافت و حتی به تعداد اشتغال نیز افزوده می‌شد.

وی با بیان اینکه با تلاش های انجام شده اجازه ندادیم تا سطح تولید کاهش یابد، افزود: به منظور جلوگیری از کاهش تولید مجبور به ارتقاء واحد تولیدی و صادرات کالا شدیم که در عرصه رقابت با سایر بازارهای خارجی مشکلاتی نیز وجود دارد اما به خوبی در حال انجام آن هستیم. در حال حاضر 90 درصد از محصول به خارج از کشور صادر و فقط 10 درصد در داخل مصرف می شود. بازار این محصول 10 درصد در شهرهایی همچون مشهد است و خراسان شمالی استقبال چندانی از آن ندارد.

خدابنده با تاکید بر اینکه خراسان شمالی بر روی کمربند زلزله قرار دارد و هر ساله زلزله هایی با قدرت های متفاوت اتفاق می افتد که برخی از آن ها موجب بروز خسارت نیز شده اند، اظهار کرد: اما سازمان های ذی ربط همانند نظام مهندسی ساختمان استان به اهمیت ضرورت سبک سازی در این استان نپرداخته است. زلزله اخیر موجب خراب شدن تعداد زیادی از خانه های روستایی شد اما متاسفانه منازل با آجرهای سنتی(گری) ساخته می شوند و نظارتی نیز بر روی آن ها نمی‌شود.

وی با اشاره به اینکه قیمت محصول تولیدی در این واحد تولیدی با قیمت سایر مصالح ساختمانی تفاوت چندانی ندارد، تاکید کرد: اداراتی همچون بنیاد مسکن و نظام مهندسی ساختمان استان باید پیمانکاران و مردم را ترغیب کنند تا از مصالح با کیفیت و سبک استفاده کنند اما متاسفانه این امر در این استان اتفاق نمی افتد و حمایتی نیز از محصولات تولید شده در این استان نمی شود.

خرید کالا از واحدهای زیرزمینی موجب شده تا خط تولید برخی از کارخانه ها از فعالیت بازبمانند

علی محمد جاجرمی، مدیر یک شرکت تولیدی دیگر نیز در ادامه در گفت و گو با ایسنا با اشاره به اینکه این شرکت در زمینه ساخت یونولیت، ابزار ساختمانی و ابزار تزئینی ساختمان فعالیت می‌کند، گفت: میزان تولید در این واحد تولیدی در حال حاضر با 100 درصد ظرفیت اسمی انجام می شود و مقدار آن کاهش نیافته است.

وی با بیان اینکه این واحد تولیدی در ابتدا در عرصه تولید یونولیت فعال بود، افزود: اما در داخل استان از این محصول هیچ حمایتی نشد و مجبور شدیم 70 نفر کارگری که در این خط تولیدی مشغول بکار بودند را تقلیل دهیم و به 35 نفر برسانیم که هم اکنون این خط با 10 درصد ظرفیت فعالیت می کند. این خط تولید دارای پیشرفته ترین دستگاه هاست اما به علت اینکه در داخل استان از آن حمایتی نشد مجبور شدیم آن را در حالت نیمه فعال قرار دهیم.

جاجرمی تصریح کرد: متاسفانه هیچ حمایتی از کالای با کیفیتی که در این واحد تولیدی ساخته می شد، از سوی استان نشد و به جای تولیدکنندگانی همچون ما، واحدهای بدون پروانه و فاقد استاندارد که به صورت زیرزمینی تولیدی می کنند در حال جولان دادن هستند و کالاهای بی کیفیت خود را عرضه می کنند و مردم خراسان شمالی نیز از آن ها خریداری می کنند.

وی خاطرنشان کرد: برای اینکه بتوان چرخ این واحد تولیدی را چرخاند خط تولید ابزار ساختمانی و ابزار تزئینی ساختمان را فعال کردیم که هم اکنون تمامی محصول تولیدی به خارج از کشور صادر می شود. اگر در خراسان شمالی نیز از محصول یونولیت تولیدی این کارخانه حمایت شود می توان دوباره این خط را فعال و میزان اشتغالزایی را دوباره به حالت اول بازگرداند.

علی عبدالهی، مدیر یک شرکت تعاونی که در زمینه تولید لوله های پلی اتیلن فعالیت دارد در گفت و گو با ایسنا با اشاره به اینکه این واحد تولیدی در سال 76 با یک خط تولیدی شروع بکار کرد، گفت: هم اکنون این واحد تولیدی دارای هشت خط تولید است. هم اکنون این واحد تولیدی با نیمی از ظرفیت فعالیت می کند. این واحد سالانه 14 هزار تن انواع لوله تولید می کند این درحالیست که متاسفانه مشکل تامین مواد اولیه برای این واحد تولیدی تبدیل به یک دغدغه بزرگ شده است.

وی با بیان اینکه به طور میانگین این واحد تولیدی برای خرید مواد اولیه حدود پنج میلیارد تومان سرمایه در گردش هزینه می کند، اظهار کرد: سرمایه در گردش این واحد تولیدی از طریق فروش محصولات تامین می شود اما در سال جاری برای اینکه بتوان قسمتی از این رقم را تامین کرد از طریق اخذ تسهیلات وارد شدیم.

وی، میزان وام اخذ شده برای پیش برد امر تولیدی در این شرکت را یک میلیارد و 350 میلیون تومان بیان کرد و توضیح داد: این وام با کارمزد خیلی بالا( 18 درصد) از بانک اخذ شده است اما آیا سود این شرکت به اندازه 18 درصد است؟

عبداللهی در ادامه تصریح کرد: تا سال 93 این شرکت مقدار زیادی از محصولات تولیدی خود را به کشورهایی همچون ترکمنستان، افغانستان و تاجیکستان صادر می کرد اما بعد از اعمال شدن تحریم ها میزان صادرات این واحد تولیدی به صفر رسیده است.

وی در پاسخ به این سوال که میزان استقبال خراسان شمالی از محصولات تولیدی در این واحد تولیدی چگونه است؟ خاطرنشان کرد: در حقیقت در حال حاضر شرکت تعاونی با افزایش کیفیت و تحویل به موقع کالا توانسته است بازارهای خوبی را در داخل کشور فراهم کند اما در داخل استان استقبال خوبی از این محصول نشده و فروش چندانی به مردم خراسان شمالی ندارد.

عبدالهی بیان کرد: کشور در زمان فعلی با بحران آب مواجه است و هم اکنون بسیاری از کشاورزان به سمت اجرای طرح هایی همچون آبیاری تحت فشار رفته اند تا بتوانند از حداقل آب حداکثر استفاده را ببرند به همین دلیل این محصول در خارج استان به علت کیفیت بالای آن از استقبال خوبی برخوردار شده است. خراسان شمالی نیز جدا از این قضیه نیست و بحران آب در آن نیز وجود دارد و باید به سمت اجرای طرح هایی همچون آبیاری تحت فشار برود و سازمان جهاد کشاورزی استان نقش مهمی در ترغیب کردن کشاورزان برای خرید کالاهای داخل استانی همچون این واحد تولیدی را دارد.

مافیای برخی از کارپردازان قسمتی از سهم بازار داخل استان را برای محصولات خراسان شمالی گرفته است

امید حیدریان، رئیس خانه صنعت و معدن خراسان شمالی نیز در ادامه در گفت و گو با ایسنا افزود: خراسان شمالی دارای صنایع مختلفی است که برخی از تولیدات آن مصرف داخل استانی دارند و برخی از تولیدات همچون محصولات کارخانه فولاد اسفراین مصرف استانی ندارد. محصولاتی همچون بلوک، سیم، کابل، فوم و ... در خراسان شمالی استفاده می شوند اما تولیدکنندگان به علت اینکه در داخل این استان استفاده نمی شود از آن گلایه مند هستند.

وی با تاکید بر اینکه در این میان کارپردازان ادارات نقش خیلی مهمی را در این زمینه ایفا می کنند، توضیح داد: به عنوان مثال یک کارپرداز می تواند یک کالای بی کیفیت تولیدی خارج از استان را به گونه ای جلوه دهد که بسیار خوب به نظر برسد و گاهی نیز می تواند یک کالای خوب را طوری جلوه دهد که کاملا بی کیفیت به نظر برسد. کارپردازان نقش خیلی مهمی در خرید کالاهای داخلی استانی توسط ادارات دارند اما متاسفانه برخی از آن ها به علت برخی از مسائل همچون قیمت اقدام به خرید کالاهای خارج استانی می کنند.

حیدریان اظهار کرد: مافیای برخی از کارپردازان قسمتی از سهم بازار داخل استان را برای محصولات خراسان شمالی گرفته است.

وی به پیمانکاران نیز اشاره کرد و گفت: پیمانکاران نیز به دنبال آن هستند تا با کمترین قیمت بیشترین سود را کسب کنند به همین دلیل گاهی اوقات کالاهای بی کیفیت را از خارج استان تهیه می کنند.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: نظام مهندسی ساختمان استان و اداره کل استاندارد باید بر ورود کالاهای غیر استاندارد نظارت کافی داشته باشند و از استفاده آنان خودداری کنند که این موضوع نیز بارها تکرار و گوش زد شده است.

نمی شود افراد را ملزم به خرید کالایی کرد

یحیی نیکدل، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی نیز در گفت و گو با ایسنا افزود: در بحث تولید و فروش کالا، موضوع بازاریابی نقش خیلی مهمی ایفا می کند و باید تولیدکنندگان به این موضوع توجه ویژه داشته باشند.

وی افزود: این سازمان بارها به ادارات مکاتبه کرده است تا حد امکان از کالاهایی که در داخل استان تولید می شود خریداری کنند اما باید خود تولیدکنندگان نیز بعد از مکاتبات انجام شده به دنبال معرفی محصولات خود می رفتند. ما موضوع نقش کارپردازان را رد و تایید نمی کنیم اما خود تولیدکنندگان نیز باید پیگیری هایی برای فروش محصولات خود در داخل استان داشته باشند. در عین حال فضا، فضایی رقابتی است و نمی شود افراد را ملزم به خرید کالایی کرد.
انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۸۹۴۰۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازدید هیات تجاری هرمزگان از نمایشگاه لاستیک و پلاستیک چین

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خلیج فارس، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان گفت: هدف از این بازدید استفاده از تجربیات جهانی برای ایجاد صنایع پایین دستی، پترو پالایشگاهی و تکمیل زنجیره ارزش در هرمزگان و ایجاد اشتغال پایدار است.
خلیل قاسمی افزود: در این سفر برای طرح توسعه واحد تولید کننده و بسته بندی محصولات صیفی واحد تولیدی پتروپلاستیک پدیده بندر با شرکت طرف چینی قرارداد همکاری بست.
وی گفت: واحد تولیدی آب حیات شهرستان رودان نیز برای احداث خط تولید آب‌های طعم دار قراردادی در این نمایشگاه امضاء کرد.

بیشتر بخوانید؛ رشد صادرات غیر نفتی در هرمزگان
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان افزود: در این سفر به سرمایه گذاران متعهد شدیم که خطوط تولیدی که در کشور مورد نیاز است و تولید نمی‌شوند را در ثبت سفارش و واردات حمایت کنیم.
قاسمی افزود واحد تولید کننده قطعات بتنی و مصالح سبک ساختمانی در بندرعباس نیز به توافقاتی برای خرید فناوری‌های مربوطه دست یافت.
هیات تجاری و اقتصادی هرمزگان متشکل از مسئولان اقتصادی استان و نمایندگان بخش خصوصی عازم کشور چین شده است.

دیگر خبرها

  • رزهای تولیدی خراسان جنوبی ۳۷.۵ میلیارد تومان ارزآوری داشت
  • فقط ۴۵۰۰ صنف خراسان شمالی شناسه یکتا دارد
  • اعطای نشان اقتصاد مقاومتی به ۱۲ واحد تولیدی برتر
  • آبیاری نوین ؛ گامی به سوی جهش تولید
  • گندمکاران یزد نگرانی بابت تحویل گندم نخواهند داشت
  • رسیدگی قضایی به مشکلات ۲۶۲ واحد تولیدی خوزستان
  • بازدید هیات هرمزگانی از نمایشگاه لاستیک و پلاستیک کشور چین
  • تولید ۲ هزار و ۶۰۰ متر مربع فرش درخراسان‌شمالی
  • بازدید هیات تجاری هرمزگان از نمایشگاه لاستیک و پلاستیک چین
  • رسیدگی به مشکلات حقوقی ۲۶۲ واحد تولیدی خوزستان