Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - پيشنهاد عبور خط لوله تاپي از خاک ايران و صادرات به پاکستان از مسير خط لوله صلح يک راهکار برد-برد براي تمامي بازيگران تجارت گاز منطقه خواهد بود.
به گزارش خبرنگار اقتصادي خبرگزاري فارس وزير نفت پاکستان در مصاحبه اخير خود با خبرگزاري فارس مشکل اصلي تاخير در اجراي خط لوله تاپي را مشکل امنيتي عبور اين خط لوله از خاک افغانستان عنوان کرده‌است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پيشنهاد عبور اين خط لوله از خاک ايران و صادرات به پاکستان از مسير خط لوله صلح يک راهکار برد-برد براي تمامي بازيگران تجارت گاز منطقه خواهد بود.
خط لوله پيشنهادي تاپي خط لوله صادرات گاز ترکمنستان به پاکستان و هند است که توافق اجراي آن از طريق افغانستان و با طول 1735 کيلومتر و ظرفيت 33 ميليارد مترمکعب در سال، بين 4 کشور ترکمنستان، افغانستان، پاکستان و هند امضا شده‌است. بر اساس پيش‌بيني‌ها اين خط لوله بين 7 تا 9 ميليارد دلار هزينه دربرخواهد داشت و در صورت اجرايي شدن در زمان مورد توافق تا سال 2021 به بهره برداري خواهد رسيد.
در چند سال اخير چندين مرتبه اجراي اين خط لوله به تعويق افتاده است. علت اصلي تعويق چندباره اين پروژه مشکلات امنيتي موجود در مسير اين خط لوله در عبور از افغانستان و بخش‌هايي از پاکستان عنوان شده است. به تازگي نيز وزير نفت پاکستان در مصاحبه خود با خبرگزاري فارس ضمن تاکيد بر مشکلات امنيتي خط لوله تاپي در عبور از افغانستان عنوان کرده‌است که اين خط لوله جايگزيني براي خط لوله صلح ايران نيست و به دليل استراتژي جديد امريکا در افغانستان اينده اين پروژه با ابهام روبه‌رو است.
در اين شرايط پيشنهاد عبور اين خط لوله از خاک ايران و در نزديکي مرز افغانستان-ايران مي‌تواند تضميني براي اجراي اين پروژه ايجاد کند. چرا که اولا به دليل امنيت بالايي که ايران در بين کشورهاي منطقه دارد مي‌تواند امنيت اين خط لوله را تضمين کند. ثانيا با عبور اين خط لوله از خاک ايران کمتر از 500 کيلومتر يعني حدود 300 کيلومتر به طول مسير اجراي اين خط لوله افزوده خواهد شد که در مقابل به دليل کاهش هزينه‌هاي حفظ امنيت خط لوله اين هزينه نيز مرتفع خواهد شد.
در اين بين ايران نيز مي‌تواند با اجراي اين خط لوله در خاک ايران ضمن تکميل شبکه داخلي خطوط لوله خود گاز ترکمنستان را در مرز خود خريداري کرده و به پاکستان و هند تحويل دهد يا حداقل سوآپ گاز براي اين کشورها انجام دهد. از طرف ديگر اجراي اين خط لوله از مسير ايران موجب پيشبرد راهبرد کلان ايران يعني تبديل شدن به هاب گازي منطقه خواهد بود. ضمن اينکه عبور اين خط لوله از مرز ايران به پاکستان موجب ايجاد ضمانت اجرايي براي خط لوله صلح نيز خواهد شد.
لازمه عملي شدن چنين پيشنهادي مذاکره چندجانبه بين مسئولين مرتبط در اين حوزه در کشورهاي طرف اين پروژه است. بنابراين وزارت نفت ايران مي‌تواند با ورود به کنسرسيوم اجراي اين خط لوله ضمن ارائه اين پيشنهاد مقدمات ورود ايران به بازار جهاني تجارت گاز را فراهم کند و جايگاه ايران را به عنوان يکي از بازيگران اصلي اين بازار که بزرگترين دارنده ذخاير گازي جهان نيز هست تثبيت کند.
انتهاي پيام/

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۰۹۱۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سفر هیأت تجاری و اقتصادی ترکمنستان به افغانستان

منابع خبری افغانستان از سفر یک هیئت تجاری و اقتصادی ترکمنستان به ولایت هرات خبر دادند.

این هیأت به ریاست رئیس اتحادیه تجار و تولیدکنندگان ترکمنستان امروز وارد هرات شده‌اند.

هدف از این سفر بررسی شرایط افزایش تجارت میان دو کشور می‌باشد.

قربانقلی بردی محمدوف، رهبر ملی ترکمنستان گفته بود به انتقال گاز و برق به این افغانستان توجه ویژه دارد و برای امتداد خط آهن نیز تلاش خواهد کرد و در بخش‌های مختلف تجارت با افغانستان تسهیلات ایجاد خواهد کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • (ویدئو) چرا ایران از ترتیبات منطقه‌ای کاسپین و افغانستان حذف شد؟
  • فضل الرحمان: برای بهبود روابط پاکستان و طالبان مجازات می‌شوم
  • دومین قطار ترانزیتی افغانستان - ترکیه آماده حرکت است؛ عبور از ایران مشروط به همکاری راه‌آهن
  • سفر هیأت تجاری و اقتصادی ترکمنستان به افغانستان
  • دومین قطار ترانزیتی افغانستان - ترکیه آماده حرکت است / عبور از ایران مشروط به همکاری راه‌آهن
  • قربانی بهبود روابط کابل اسلام آباد شده ایم
  • رایزنی ایران و افغانستان بر تقویت ترانزیت از مسیر چابهار
  • نشست اقتصادی ایران و افغانستان در زاهدان
  • درخواست یک مقام طالبان برای به بهره‌برداری رسیدن مسیر چابهار-افغانستان
  • نشست مشترک اقتصادی مقامات ایران و افغانستان