Web Analytics Made Easy - Statcounter

شهرستان ملکشاهی در حوزه صنایع دستی دارای استعدادها و قابلیتهای ارزشمندی است که می توان با حمایت هر چه بیشتر از آنها، اقتصاد شهرستان را مقاومتی نمود و توسعه داد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از ملکشاهی خبر، شهرستان ملکشاهی در حوزه صنایع دستی دارای استعدادها و قابلیتهای ارزشمندی است که می توان با حمایت هر چه بیشتر از آنها، اقتصاد شهرستان را مقاومتی نمود و توسعه داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این صنایع دستی که قدمتی طولانی دارند و بخشی از میراث فرهنگی و مردم شناختی منطقه محسوب می شوند، بسیار متنوع می باشند.

نمد مالی از جمله این صنایع دستی است، زیر اندازی طبیعی از پشم گوسفندان که توسط دستان هنرمند افراد نمدمال یا اصطلاحا حلاج ساخته می شود.این صنعت نیاز به به حمایت بیشتر به منظور جلوگیری از منسوخ شدن دارد.

چاقو سازی و آهنگری از قدیم در این شهرستان رواج داشته است و نیازهای مردم به ابزارآلات آهنی و ... به صورت خودکفا توسط هنرمندان و آهنگران بومی تامین می شده است. این صنعت نیازمند راه اندازی کارگاههای فنی برای اشتغالزایی بیشتر است.

جاجیم و گلیم بافی بخشی از صنایع دستی بافتنی شهرستان می باشد که در حال حاضر متاسفانه به روسنتاها ی اطراف محدود شده است. بافت قالی کردی محلی ،چیت بافی بافت عبای کردی مردانه، فرجی، بافی، و... از جمله بافتنی های متعددی است که از دیرباز مردمان این شهرستان در تولید آنها خودکفا بوده اند.

نمونه کامل این صنایع امروزه هنوز در زندگی عشایر رنگ اولیه خود را حفظ کرده، عشایر این شهرستان سرپناه خود را (سیاه چادر) از موی بز می بافند و اغلب وسایل رایج در زنگی را با دستان خود و با هنرمندی خودشان تولید می کنند وبه صنعت مدرن یا جایی دیگر وابستگی چندانی ندارند.

ساماندهی وحمایت از این صنایع موجب حفظ وبقای این هنرهای ارزشمند وتوسعه اقتصادی شهرستان وخانوارهاست.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۱۹۵۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجلیل از هنرمندان نمونه فعال در واحدهای تولیدی فعال صنایع دستی


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، مرکز اصفهان ؛ محمدرضا قربانی گفت: در شهرستان برخوار دو منطقه صنعتی دولت آباد و حبیب آباد و یک ناحیه صنعتی در کمشچه فعال است که بیش از ۲۱ هزار کارگر بیمه شده دارد و در صنایع کوچک و بزرگ، واحد‌های تولیدی و کارگاهی فعال هستند.


وی افزود: شهرستان برخوار رتبه اول اشتغال از لحاظ کمترین نرخ بیکاری را دارد و پارسال بیش از دو هزار و ۴۰۰ فرصت شغلی جدید در سامانه رصد توسط دستگاه را ثبت کرده است.


در این بازدید فرماندار برخوار از صنایع دستی قالی بافی، نقشه کشی، خیاطی، نقاشی روی مس، نقاشی روی کاشی و سفال، مینا کاری و فیروزه کوبی در مجموعه هنری درنا بازدید

دیگر خبرها

  • ثبت جشنواره «گل محمدی و گلاب» شهابیه خمین در تقویم ملی
  • برگزاری آزمون مهارت سنجی گلیم بافی در البرز
  • اقامتگاه سنتی گل‌سنگ دربند افتتاح شد
  • تدوین برنامه جامع ‌مدیریت‌ گردشگری برای‌ «دزپارت» خوزستان
  • شورای راهبردی توسعه گردشگری در ساری شکل گرفت
  • استان فارس برند جهانی در عرصه صنایع دستی محسوب می‌شود
  • معرفی دو زنجیره ارزش گردشگری، اقتصاد زیارت و گوهرسنگ‌ها در اکسپو‭۲۰۲۴ تهران 
  • اهدای ۵۹ شیء تاریخی به اداره میراث‌ فرهنگی شهرستان ملایر
  • دومین جشنواره غذاهای سنتی (آش نغوزه) در چناران برگزار می‌شود
  • تجلیل از هنرمندان نمونه فعال در واحدهای تولیدی فعال صنایع دستی