Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-05-06@03:52:17 GMT

روحانی: ایران و ترکیه لنگر ثبات در منطقه هستند

تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۹۲۵۶۱۱

رییس‌ جمهوری، ایران و ترکیه را لنگر ثبات در منطقه دانست و با تاکید بر اینکه مبارزه با تروریسم و حفظ مرزهای جغرافیایی مهم‌ترین اهداف برای همکاری مشترک در جهت تحکیم ثبات و امنیت منطقه است، از گسترش و تقویت همکاریهای دفاعی تهران – آنکارا استقبال کرد.

خبرگزاری ایسنا: حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی عصر دوشنبه در دیدار ژنرال «خلوصی آکار» رییس ستاد ارتش ترکیه، با اشاره به روابط رو به گسترش ایران با ترکیه به عنوان کشوری دوست و برادر در منطقه، گفت:‌ امروز مناسبات سیاسی، اقتصادی و بین‌المللی دو کشور در سطح خوبی قرار دارد و باید تلاش کنیم تا همکاری‌های نظامی و دفاعی فی‌مابین نیز همتراز با آن توسعه یافته و تقویت شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


رییس جمهور با بیان اینکه ایران و ترکیه به عنوان دو کشور مسلمان و ریشه دار در منطقه، با تهدیدات مشترک منطقه‌ای از جمله تروریسم، ناامنی و بی‌ثباتی روبرو هستند، گفت: باید برای رفع این تهدیدات و در راستای منافع مشترک، روابط و همکاری‌های همه جانبه تهران -آنکارا گسترش یابد.


دکتر روحانی با تأکید بر اینکه اراده دو دولت ایران و ترکیه بر تقویت مناسبات و همکاری‌های نیروهای مسلح دو کشور است، گفت: نیروهای مسلح ایران و ترکیه می‌توانند با توسعه همکاری‌ها و انتقال تجربیات، در بخش‌های مختلف،روابط سازنده‌ای را در راستای رفع تهدیدات منطقه‌ای سامان دهند.
رییس جمهور مبارزه با تروریسم و حفظ مرزهای جغرافیایی در منطقه را از مهم‌ترین اهداف دو کشور در توسعه همکاری‌ها و روابط دانست و گفت: ایران و ترکیه به عنوان دو کشور مهم و لنگر ثبات در منطقه‌، هرگاه در کنار هم باشند، تأثیرگذاری و نقش آفرینی بهتری در راستای حل و فصل مسایل منطقه‌ای خواهند داشت.


دکتر روحانی با تأکید بر ضرورت تلاش در راستای تقویت دولت‌های مرکزی در عراق و سوریه، برای یکپارچگی سرزمینی، مبارزه با تروریسم و ایجاد ثبات در منطقه و عدم هرگونه تغییر در مرزهای جغرافیایی، افزود: هر گونه بر هم خوردن ثبات در مرزهای جغرافیایی به گسترش ناامنی و بی‌ثباتی در منطقه خواهد انجامید.


ژنرال «خلوصی آکار» رییس ستاد ارتش ترکیه نیز در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از ملاقات با رییس جمهور کشورمان، گفت: ایران و ترکیه به عنوان دو قدرت مهم در منطقه می‌توانند با توسعه همکاری‌ها و روابط، نقش مؤثری در ایجاد ثبات و آرامش در منطقه ایفا کنند.


رییس ستاد ارتش ترکیه گروه‌های تروریستی را مانع بزرگی در مسیر ایجاد ثبات و آرامش منطقه دانست و اظهار داشت: ترکیه نسبت به تمامیت ارضی همه کشورهای منطقه از جمله سوریه و عراق احترام قائل است و آمادگی دارد تا در راستای مبارزه با تروریسم و بی‌ثباتی همکاری‌های خود را با کشورهای دوست بویژه ایران گسترش دهد.


خلوصی آکار با اشاره به ضرورت توسعه مناسبات و همکاری‌های ایران و ترکیه، خواستار گسترش روابط نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران با ارتش ترکیه در زمینه‌های مختلف از جمله مبارزه با قاچاق انسان، قاچاق مواد مخدر و تأمین امنیت در منطقه شد.

رئیس ستاد ارتش ترکیه شامگاه یک‌شنبه( ۹ مهر) و به دنبال سفر اخیر هیأت عالی‌رتبه نظامی ایران به مسئولیت سردار سرلشکر محمدحسین باقری وارد تهران شد و امروز (دوشنبه) در دیدارهای جداگانه با رییس ستاد کل نیروهای مسلح کشورمان و دبیر شورای عالی امنیت ملی پیرامون آخرین تحولات منطقه و موضوعات فی مابین بحث و تبادل نظر کرد.

قرار است چهارشنبه هفته جاری (12مهر) رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه وارد ایران شود.

منبع: فردا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۲۵۶۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترکیه: مسئله فلسطین نباید قربانی رقابت‌های منطقه‌ای شود

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از آناتولی، «هاکان فیدان» وزیر امور خارجه ترکیه طی سخنرانی که در پانزدهمین نشست سازمان همکاری اسلامی داشت، خطاب به کشور‌های مسلمان گفت: مقاومت در برابر اشغالگری، دیگر یک مسئله اسرائیلی-فلسطینی نیست؛ بلکه به نبردی جهانی میان ظالمان و مظلومین تبدیل شده است.

رئیس دستگاه دیپلماسی ترکیه رژیم صهیونیستی را به فرار از مسئولیت در قبال ریختن خون فلسطینیان متهم کرد و گفت: بر همه مسلمانان جهان واجب است که در سایه اتحاد، از فلسطینی‌ها دفاع کنند.

به باور وی، مسلمانان در سایه اتحاد و از راه‌های دیپلماتیک و البته در صورت لزوم با توسل به زور می‌توانند به هدف خود برسند.
فیدان با اشاره به اختلافات تاریخی میان برخی از کشور‌های مسلمان هشدار داد که مسئله فلسطین نباید قربانی رقابت‌های منطقه‌ای شود چراکه پیروز چنین وضعیتی، اسرائیل خواهد بود.

وزیر امور خارجه ترکیه از اعضای سازمان همکاری اسلامی خواست که با اعمال فشار علیه رژیم صهیونیستی، به اشغالگری این رژیم پایان داده و راه‌حل دو دولتی را به نتیجه برسانند.

همچنین وی با تأکید بر اینکه ترکیه از همه ابزار‌ها برای اعمال فشار به اسرائیل استفاده خواهد کرد، خواستار تلاش همه‌جانبه کشور‌های مسلمان برای تحقق عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل شد.

ترکیه اخیراً همه روابط تجاری با رژیم صهیونیستی را به حال تعلیق درآورد و اعلام کرد که به جمع شاکیان اسرائیل در دیوان دادگستری بین‌المللی خواهد پیوست.

حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران هم روز گذشته در جمع اعضای سازمان همکاری اسلامی، خطاب به کشور‌های منطقه یادآوری کرد که رژیم صهیونیستی دشمن مشترک است و گذشت زمان به نیروی اشغالگر مشروعیت نمی‌بخشد.

انتهای پیام/

مریم خرمائی

دیگر خبرها

  • برنامه همکاری طالبان و ترکیه
  • طالبان به دنبال گسترش همکاری‌های اقتصادی با ترکیه
  • بررسی راه‌های گسترش همکاری دانشگاه صنعتی شریف با دانشگاه‌های عراق
  • ترکیه: مسئله فلسطین نباید قربانی رقابت‌های منطقه‌ای شود
  • دیدار امیرعبداللهیان با همتای ترک: گفتگو درباره تحولات منطقه، فلسطین و روابط دوجانبه
  • تاکید عمار حکیم بر گسترش همکاری فرهنگی ایران و عراق
  • سیاست‌گذاری صحیح برای گسترش روابط با همسایگان در حوزه تقویت جایگاه گازی چگونه باید باشد؟
  • تثبیت جایگاه ایران در منطقه پس از «وعده صادق»
  • گسترش همکاری‌ها با کشور همسایه کمکی به دیپلماسی فرهنگی است
  • آیا نفوذ روسیه در قفقاز جنوبی کاهش یافته است؟