Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تین نیوز»
2024-05-06@12:34:16 GMT

فاصله زیادی با رونق پایدار مسکن داریم

تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۹۳۱۱۲۰

فاصله زیادی با رونق پایدار مسکن داریم

تین‌نیوز |

عضو هیأت مدیره سازمان نظام مهندسی استان تهران گفت: قدرت خرید مسکن پایین است و تا زمانی که وضعیت اقتصادی متقاضیان واقعی مسکن بهبود نیابد با رونق پایدار مسکن فاصله خواهیم داشت.

بیژن خطیبی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در پاسخ به این سئوال که بر اساس گزارش بانک مرکزی قیمت مسکن و میزان معاملات در شهریور ماه افزایش 9 درصدی داشته است، آیا این رشد در حد تورم را می‌توان به منزله رونق جدی بخش مسکن در نظر گرفت، گفت: بر اساس گزارش بانک مرکزی قیمت مسکن حدود 7 درصد رشد داشته است اما باید اذعان کرد که در دوران رکود قرار داریم و این به عوامل زیادی بستگی دارد که یکی از این عوامل بروکراسی اداری و پایین بودن قدرت خرید است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: همه ساله در سه ماهه دوم سال اوج خرید و فروش مسکن و جابجایی است و بعد از آن دچار یک رکود می‌شویم پس این تغییرات و شوک در بازار به چند دلیل بوده که یکی از آنها کاهش نرخ سود بانکی توسط دولت بود.

خطیبی ادامه داد: البته این رونق گذرا است و بنده احساس می‌کنم دوباره با یک نزول در معاملات مواجه شویم؛ پس تا زمانی که پروژه‌های عمرانی در کشور راه نیافتند، بحث نقدینگی در کشور حل نشود و وضعیت اقتصادی متقاضیان واقعی خرید مسکن بهبود پیدا نکند نمی توان با قاطعیت از رونق مسکن سخن گفت.

عضو هیأت مدیره سازمان نظام مهندسی استان تهران در خصوص بخشنامه شهردار جدید تهران در خصوص توقف فروش تراکم شناور گفت: مهندسان وابسته به ساخت‌وساز شهر هستند پس هر بخشنامه‌ای که باعث رکود ساخت‌وساز شود قطعاً بر عملکرد اعضای نظام مهندسی هم تأثیر خواهد گذاشت، اما اینکه این اقدام در جهت شفاف‌سازی و جلوگیری از فساد باشد قطعاً مفید و مؤثر خواهد بود.

خطیبی ادامه داد: تراکم شناور به این معنا نیست که تراکم دریافت‌ کند و هرجا که دوست دارد اقدام به ساخت‌وساز کند؛ این بخشنامه با این هدف بوده است که جلوی فساد را بگیرد، یعنی به این معنی که اگر یک پیمانکاری که از شهرداری طلب داشت شهرداری اعلام می‌کرد که پول نقد ندارم بنابراین به جای طلب به این پیمانکار تراکم شناور می‌دادند.

وی افزود: یعنی به جای 100 میلیون تومان طلب 100 میلیون تومان تراکم شناور داده می‌شد؛ حال این تراکم شناور چه می‌کند؟ اگر سازنده در یک منطقه‌ای ساخت‌وساز شهری کند به کمیسیون معماری مراجعه و وقتی پروانه ساخت تأیید می‌شود به جای اینکه به شهرداری پول بدهد، به شهرداری اعلام می‌کند که تراکم شناور دارد پس این تراکم شناور به این معنی نیست که اگر تراکم شناور دارید در هر نقطه‌ای می‌توانید اقدام به ساخت‌وساز کنید.

به گفته وی، شهرداری به پیمانکاران شهرداری که از شهرداری طلب دارند به جای پرداخت پول تراکم شناور داده تا فرصتی برای پرداخت داشته و زمان آن را به عقب بیاندازد، بنابراین این تراکم شناور تأثیر چندانی بر روی ساخت‌وساز نخواهد داشت.

خطیبی افزود: پس تیم جدید در شهرداری تهران این سختی کار را به جان خریده‌اند و باید طلب پیمانکاران را نقداً پرداخت کنند.

منبع: تین نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تین نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۳۱۱۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعاونی‌های قم ۲۰ درصد طرح نهضت ملی را می‌سازند

وحید وزیری راد گفت: ۹۰ درصد مردم استان قم که بین دهک یک تا ۷ قرار داشتند، کالابرگ تشویقی را طی سه مرحله و هر مرحله به مبلغ ۲۲۰ هزار تومان دریافت کردند.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قم بیان کرد: کارگران در دهک بین یک تا ۵ قرار دارند و یکی از اقدامات دولت برای کارگران همین کالابرگ است که البته حقوق کارگری کفاف تأمین هزینه همه امور زندگی آنان را نمی‌دهد.

وزیری راد با بیان اینکه امروز نیازمند کارگر ماهر، نیمه ماهر و دارای مهارت در بخش‌های مختلف هستیم افزود: سازمان فنی و حرفه‌ای در این حوزه می‌تواند نقش آفرین باشد و خروجی دانشگاه‌ها آماده ورود به مشاغل نیستند و برای ورود به مشاغل مختلف نیازمند مهارت لازم هستند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قم عنوان کرد: در حال حاضر ۳۰ هزار نفر متقاضی شغل یا ارتقای شغل در استان قم هستند و ۱۲ هزار نفر نیروی کار برای واحد‌های تولیدی نیاز داریم.

وزیری راد تاکید کرد: خرید و فروش فیش‌های طرح نهضت ملی مسکن ممنوع است و تمام واحد‌ها در نهایت به نفر اولی که ثبت نام کرده واگذار می‌شود.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قم در ادامه بیان کرد: ۷۱ هزار واحد مسکونی در استان قم در قالب طرح نهضت ملی مسکن در دست ساخت است و در حوزه مسکن کارگری نیز اقدامات خوبی در حال انجام است.

طرح نهضت ملی مسکن استان قم در سطح کشور از نظر میزان پیشرفت رتبه نخست را دارد

وزیری راد با بیان اینکه طرح نهضت ملی مسکن استان قم در سطح کشور از نظر میزان پیشرفت رتبه نخست را دارد افزود: سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم نیز نظارت لازم بر کیفیت ساخت را بر عهده دارد و تجربه مسکن مهر سبب شده تا مشکلاتی که در گذشته در روند ساخت وجود داشته در این طرح برطرف و در راستای ارتقا کیفیت ساخت و ساز‌ها عمل شود.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قم عنوان کرد: در طرح مسکن مهر استان قم برای بالغ بر ۲۰ هزار واحد برای افرادی که فاقد مسکن بودند احداث شد و در طرح نهضت ملی مسکن نیز تلاش می‌شود این امر محقق شود.

وزیری راد  بیان کرد: در استان قم کسی در طرح نهضت ملی مسکن به دلیل عدم تأمین آورده اخراج نشده و دستگاه‌های مختلف از جمله نهاد‌های حمایتی و نیز خیرین مسکن ساز در این عرصه و ورود کردند تا افرادی که دارای مشکلاتی در تأمین آورده هستند را یاری کنند و تلاش می‌شود زمان آورده‌ها بیشتر شود.

وزیری راد تصریح کرد: بانک‌های خصوصی باید در کنار بانک‌های دولتی به این پروژه کمک کنند و سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم و شهرداری قم نیز تخفیفات خوب ۳۰ تا ۵۰ درصدی به این طرح ارائه کردند.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قم اضافه کرد: در حال حاضر تعاونی‌های استان قم احداث ۲۰ درصد از واحد‌های مسکونی در طرح نهضت ملی مسکن را بر عهده دارند و تاکنون قرارداد بالغ بر ۶ هزار واحد مسکونی در قالب قرارداد ۹۹ ساله با تعاونی‌های دارای صلاحیت قم منعقد شده است.

وزیری راد با بیان اینکه ساخت ۵ هزار واحد در سایت پرنیان از جمله اقدامات تعاونی‌های استان قم است عنوان کرد: به دنبال آن هستیم تا ۱۰۰ متر مربع از مجموع ۳۰۰ متری خانه‌های سایت پرنیان به امر کارگاه‌های کوچک و اشتغال خانگی اختصاص یابد.

باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

دیگر خبرها

  • ساخت مسکن‌های «استطاعت پذیر» در تهران به کجا رسید؟
  • تعاونی‌های قم ۲۰ درصد طرح نهضت ملی را می‌سازند
  • ساخت مسکن‌های «استطاعت پذیر» در پایتخت به کجا رسید؟
  • تکلیف‌نامه شهرداری تهران برای پارک‌های پایتخت چه می‌گوید؟
  • طرح نهضت ملی مسکن رضوانشهر در مرحله صدور پروانه
  • واقعی‌کردن بهای خدمات ساخت‌وساز در کرج آثار مثبتی داشت
  • کاشت ساختمان در پارک‌های تهران؛ ممنوع یا مجاز؟
  • رونق ساخت‌وساز و اقتصاد ارومیه با ابلاغ و اجرای طرح جامع
  • توقف ساخت اسکله شناور در سواحل غزه از سوی آمریکا+فیلم
  • توقف ساخت اسکله شناور در سواحل غزه از سوی آمریکا