Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@21:01:52 GMT

نمادهای بانکی متوقف بورسی، آماده بازگشایی می شوند

تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۹۳۱۲۹۰

نمادهای بانکی متوقف بورسی، آماده بازگشایی می شوند

تهران- ایرنا- مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به تصویب دستور العمل نحوه بازگشایی نمادهای بورسی گفت: در صورت انتشار صورت های مالی حسابرسی شده در سامانه کدال، برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه و رعایت کامل مفاد دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات شرکت های ثبت شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار، نماد معاملاتی بانک ها بازگشایی می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایرنا، در ماه های گذشته به سبب توقف نمادهای مختلف بورسی و از جمله بانک ها، حجم قابل توجهی از منابع مالی بورس، بلوکه شده و نقدشوندگی سهامداران نیز زیر سوال رفته بود.
فعالان بازار سرمایه براین باورند که با توجه به تعدیل منفی بانک ها، بازگشایی آنها افت قابل توجه شاخص را به دنبال خواهد داشت اما بازگشایی این نمادها، بازار را از بلاتکلیفی چند ماهه خارج می کند.
نمادهای برخی بانک ها به دلیل نبود شفافیت در صورت های مالی و الزام بانک مرکزی برای رعایت استانداردهای بین المللی گزارشگری مالی «آی.اف.آر.اس» و همچنین برگزار نشدن مجمع متوقف شده بود، که انتقاداتی را به دنبال داشت.
در نهایت نماد 2 بانک زیانده ملت و تجارت سال گذشته بازگشایی شد که با افت قابل توجه شاخص بورس همراه بود، اما هنوز نماد بانک صادرات، به دلیل ابهام در گزارش های مالی و برگزار نشدن مجمع، متوقف است.
کارشناسان بازار سرمایه براین باورند که با توجه به تعدیل منفی این بانک، بازگشایی نماد این بانک، افت قابل توجه شاخص را به دنبال خواهد داشت، اما بازگشایی این نماد، بازار را از بلاتکلیفی چند ماهه خارج خواهد ساخت.
به گزارش سازمان بورس و اوراق بهادار، سعید محمد علیزاده، مدیر نظارت بر ناشران این سازمان در خصوص مشکلات موجود در نظام بانکداری به دلیل تاخیر یا ارائه نکردن اطلاعات در یک سال گذشته، گفت: باتوجه به اهمیت بحث شفاف سازی بیشتر بازار سرمایه، ارائه اطلاعات به موقع توسط ناشران یکی از الزامات هیات مدیره شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران است و بانک ها نیز از این امر مستثنی نیستند.
وی ادامه داد: با توجه به تفاهم نامه منعقد شده اخیر وزارت امور اقتصادی و دارایی و بانک مرکزی در خصوص حل و فصل موضوع، بانک ها موظف به ارائه صورت های مالی حسابرسی شده به بانک مرکزی و اخذ مجوز برگزاری مجمع هستند.
به گفته مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار، فرایند اخذ گزارش حسابرس نسبت به صورت های مالی بانک ها و ارائه این صورت ها به بانک مرکزی در حال انجام است و در صورت اخذ مجوز برگزاری مجمع از بانک مرکزی، مشکلی برای برگزاری مجمع وجود ندارد.
علیزاده با بیان اینکه توقف و بازگشایی نمادهای معاملاتی بر اساس دستورالعمل اجرایی نحوه انجام معاملات در بورس اوراق تهران و فرابورس ایران صورت می پذیرد، گفت: برای رعایت یکسان حقوق سهامداران فعلی و آتی، بازگشایی نماد های معاملاتی منوط به انتشار و افشای کامل اطلاعات مطابق مفاد دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات شرکت های ثبت شده نزد سازمان است.
وی تاکید کرد: موضوع تخلفات احتمالی نقض مفاد قانون و دستورالعمل های مصوب سازمان بورس و اوراق بهادار توسط هیئت مدیره شرکت های مذکور، از طریق طرح در کمیته پیگیری تخلفات سازمان، در حال پیگیری است.
مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار خاطرنشان کرد: در چند ماه گذشته بررسی های وسیعی برای بازنگری دستورالعمل های توقف و بازگشایی نماد ها با هدف کاهش زمان توقف انجام شده و با کسب نظر از فعالان و متخصصان بازار، اصلاحات وسیعی در دستورالعمل ها انجام شده که به تصویب هیات مدیره سازمان رسیده است.
وی ابراز امیدواری کرد: با اجرایی شدن این مقررات شاهد کاهش زمان توقف نمادها در آینده نزدیک باشیم.
پیش از این «احسان عامری» کارشناس بازار سرمایه، در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا درباره پیامدهای بازگشایی نمادهای متوقف بانکی، گفته بود: تاثیر منفی و روانی بازگشایی نمادهای متوقف بانکی کوتاه مدت است.
به گفته وی، بازگشایی این نمادها می تواند حجم عمده و قابل توجهی از نقدینگی های مسدود شده را به چرخه معاملات بازگرداند و رونق دوباره بازار را به همراه داشته باشد.
برای آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان با کانال اقتصادی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
IRNAeco@
اقتصام**2022*2025*خبرنگار:میثم طاهری*انتشار: لیلا جودی

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۳۱۲۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فیلم|بررسی شرایط واگذاری سهام باشگاه پرسپولیس به کنسرسیوم بانکی

به گزارش قدس آنلاین، سید محمد مهدی احمدی مدیر کنسرسیوم بانک‌های خریدار پرسپولیس در برنامه مجله فوتبال شبکه خبر گفت: ۸۵ درصد سهام باشگاه پرسپولیس به ۶ بانک واگذار شد و تا ۲ سال این فرآیند را بانک شهر مدیریت خواهد کرد. باشگاه پرسپولیس نزدیک به ۱۸۰ میلیارد تومان به نظام بانکی بدهکار است.  
 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • ورود صندوق ملی مسکن به بازار خرید سیمان از طریق بورس
  • اگر برای خرید کشنده فاو در بورس تردید دارید، این مقاله را بخوانید
  • رشد ۶۵۲ واحدی در پایان معاملات
  • گزارش روزانه بورس ۸ اردیبهشت؛ رشد ۶۵۲ واحدی در پایان معاملات
  • رشد هزار واحدی شاخص بورس +نقشه
  • نرخ بهره بین بانکی به ۲۳.۵۱ درصد رسید + جدول
  • اگر برای خرید کشنده فاو در بورس تردید دارید، بخوانید
  • نحوه خرید کشنده فاو در بورس
  • فیلم|بررسی شرایط واگذاری سهام باشگاه پرسپولیس به کنسرسیوم بانکی
  • با اصلاح اطلاعات حساب بانکی خود سود سهام عدالت را دریافت کنید