صحیفه سجادیه نقشه راه مبارزه با طاغوت است
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۹۳۲۴۸۲
امام سجاد(علیهالسلام) پاسخ بسیاری از پرسشهای بشر را با زبان دعا و نیایش ارائه فرمودهاند که باید مورد واکاوی قرار بگیرد.
به گزارش گروه رسانه های بیباک، دعا، پیوندی معنوی میان انسان و خدای متعال است که البته آثار تربیتی قابل توجهی در روح انسان دارد، از این رو دعا از دیدگاه اسلام از جایگاه خاصی برخوردار است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
همان طور که میدانید، یکی از یادگاران ارزشمند امام زین العابدین(علیهالسلام) صحیفه گرانسنگ سجادیه است که همه دعاها و مناجاتهای حضرت در آن گردآوری شده و پس از قرآن و نهج البلاغه، بزرگترین و غنیترین گنجینه حقایق و معارف الهی به شمار میآید.
صحیفه سجادیه کامله، مشتمل بر 75 دعا و نیایش است که امام سجاد(علیهالسلام) املا فرموده و امام باقر(علیهالسلام) و برادرش زید بن علی آن را در دو نسخه نوشتهاند.
این صحیفه ارزشمند در حقیقت راهبردی ویژه است که امام سجاد(علیهالسلام) در دوران اختناق حکومت اموی از آن برای مبارزه با انحرافات دشمنان و اشاعه فرهنگ غنی دین بهره بردند.
امروز به روایتی برابر با سالگرد شهادت مظلومانه چهارمین پیشوای بر حق شیعه است، به همین مناسبت جایگاه این صحیفه ارزشمند در سیره امام زین العابدین(علیهالسلام) را در گفتوگو با حجت الاسلام والمسلمین دکتر مسعود عالی کارشناس اخلاق و معارف اسلامی و مبلّغ دینی مورد واکاوی قرار دادهایم که در ادامه میخوانید.
یکی از مهمترین ویژگیهای امام سجاد(علیهالسلام) انتقال مفاهیم و فرهنگ قیام حیاتبخش عاشورا به نسلهای دیگر است، اما این امام همام در آن دوران اختناق از چه راهبردی برای انتقال این مفاهیم بهره بردند؟
به نکته خوبی اشاره کردید؛ دوران اختناق! امام سجاد(علیهالسلام) پس از قیام عاشورا و شهادت پدر بزرگوارشان معاصر با حکومت اموی بودند که در حقیقت، تاریکترین دوران تاریخ را به خود اختصاص میدهد. امام زین العابدین(علیهالسلام) در آن دوران اختناق و استبداد، مورد نظارت شدید عمال حکومت اموی بودند و همه برخوردها و تعاملات ایشان تحت نظر بود. آن حضرت یادگار و وامدار نهضت عاشورا بودند و امویان نمیخواستند، این قیام برحق به گوش دیگران برسد و از همین جهت حضرت را در حلقه تنگ محاصره، خانه نشین کردند تا شیعیان ارتباط کمتری با ایشان داشته باشند؛ اما امام سجاد(علیهالسلام) که تربیت یافته مکتب وحی بودند، این محدودیت و حصر را به فرصتی ویژه تبدیل کردند و با تدوین مناجات و نیایش در صحیفه سجادیه به عنوان نقشه راه مبارزه با طاغوت؛ به جنگ با دشمنان رفتند.
یعنی در آن دوران فرصتی برای قیام مسلحانه برای امام سجاد(علیهالسلام) میسر نشد؟
خیر؛ اول اینکه پس از قیام عاشورا رعب و اختناق شدیدی در جامعه حکمفرما شده بود و با کنترل و تسلط شدیدی که حکومت جبار اموی بر قرار کرده بود، هرگونه جنبش و حرکت مسلحانه پیشاپیش محکوم به شکست میشد و کوچکترین حرکت از دید جاسوسان حکومت اموی پنهان نمیماند، پس انجام قیام مسلحانه برای حضرت ممکن نبود و نکته دوم اینکه در آن دوران، دشمن، انحرافات و خرافههای بیشماری را به دین وارد کرده بود و همه احادیث رسول اکرم(صلی الله علیه وآله) توسط امویان جرح و تعدیل شده بودند. حضرت در چنین شرایطی یا میبایست با ایجاد هیجان و احساسات در میان جمع معتقدان و علاقهمندان خود پرچم مخالفت علیه حکومت اموی را برمی داشتند و وارد جنگ میشدند یا اینکه موج احساسات سطحی را به وسیله تدبیری ویژه مهار کنند.
ایشان راهبرد دعا و نیایش را انتخاب کردند تا در این مسیر هم کلام حق توسعه پیدا کند و هم شاگردان خوبی در مکتب دین تربیت شوند زیرا امام سجاد(علیهالسلام) اعتقاد داشتند در همان شرایط سخت میتوانند، دلها را متوجه دین و حقایق عاشورا کنند.
چرا از صحیفه سجادیه پس از قرآن و نهج البلاغه به عنوان گنجی گرانسنگ یاد میشود؟
پرسش قابل تأملی است. صحیفه سجادیه معارف ارزشمندی را در دل خود جای داده که به پرسشهای گوناگون بشر پاسخ میدهد و آنچه برای سعادت جست وجو میکنیم در همین صحیفه گردآوری شده است. صحیفه سجادیه مشتمل بر اصول اعتقادی، احکام، فروع دین و معارف توحیدی و عرفانی، اخلاقیات و مسائل اجتماعی و فرهنگی و سیاسی است.
امام سجاد(علیهالسلام) پاسخ بسیاری از پرسشهای بشر را با زبان دعا و نیایش ارائه فرمودهاند که باید مورد واکاوی قرار بگیرد. نظرات روشن امام سجاد(علیهالسلام) درباره مسائل سیاسی، نشان دهنده این است که هیچ انقلابی بدون پشتوانه ایمان و اعتقاد به نتیجه متعالی نخواهد رسید.
ایشان به زبان نیایش، جایگاه امام حسین(علیهالسلام) و امویان را مشخص کردهاند و با یادآوری این مسئله که پدرشان نواده رسول خدا(صلی الله علیه وآله) بودند و امویان بر چنین شخصیتی تاختند، بار دیگر برحقانیت قیام کربلا و ظلم امویان تأکید فرموده و آن را پیش روی پرسشگر جهانیان قرار دادند. این حرکت امام زین العابدین(علیهالسلام) به امویان و دشمنان اسلام ثابت کرد که حقیقت، پنهان نمیماند و اگرچه در غل و زنجیر و محاصره باشد، باز هم حقانیت خود را اثبات میکند و از این جهت صحیفه سجادیه کتابی هدایتگر است که انسان را در مسیر قرآن به تعالی روحی و معنوی رهنمون میشود.
اگر بخواهیم، فارغ از هدف مبارزاتی امام سجاد(علیهالسلام) در صحیفه سجادیه اهداف دیگری را جست وجو کنیم؛ جناب عالی چه نکاتی را قابل طرح میدانید؟
هدف مهم صحیفه سجادیه انسان سازی و تبیین زندگی الهی است زیرا این مجموعه ارزشمند، محصول معنوی روزگار سرنوشت ساز تاریخ اسلام است؛ دورانی که فتوحات و کشورگشاییهای مسلمانان، جامعه اسلامی را با دو خطر بزرگ ورود فرهنگهای بیگانه به حریم جامعه دینی و موج راحت طلبی با ورود غنایم جنگی به سرزمینهای اسلامی روبهرو کرده بود.
در چنین دورانی صحیفه سجادیه در حقیقت همه ابعاد تربیتی دینی را به زبان شیوای دعا و نیایش پیش روی جویندگان حقیقت قرار میدهد؛ ایشان با درک عمیق و همه جانبه اوضاع اجتماعی عصر خودشان و با هدف عمل به تکلیف الهی وارد میدان شدند.
در حقیقت این اقدام امام چهارم، جهاد فرهنگی برای تحقق آرمان های الهی پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله) و احیای ارزش های اخلاقی فراموش شده بود. و حالا این اثر معنوی پس از گذشت قرنها در اختیار ما قرار گرفته تا راه درست و غلط را بخوبی تشخیص دهیم.
وظیفه ما به عنوان شیعه در برابر این میراث ارزشمند چیست؟
صحیفه سجادیه را در کتابخانههای عمومی یا شخصی زندانی نکنیم. این کتاب مسیر هدایت را به روی ما باز میکند و حداقل قدردانی ما از امام سجاد(علیهالسلام) که در آن دوران اختناق و ظلم این اثر گرانسنگ را برای هدایت ما تدوین کردهاند، این است که صحیفه را بخوانیم و به آن عمل کنیم. یادمان باشد، نادیده گرفتن صحیفه سجادیه جفا به حق امام زین العابدین(علیهالسلام) است.
منبع: روزنامه قدس
رسانهها
منبع: بی باک نیوز
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.bibaknews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «بی باک نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۳۲۴۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
امام صادق(ع) علوم الهی را بسط داد و انسانهای شایستهای را تربیت کرد
به گزارش خبرنگار حوزه استان ها خبرگزاری تقریب، حجت الاسلام و المسلمین علی خورشیدی امام جمعه بیجار در آیین عبادی سیاسی نماز جمعه این شهرستان ضمن دعوت همگی به رعایت تقوا و آرزوی سلامتی برای مقام معظم رهبری، با اشاره به اهمیت درباره تعلیم و تربیت؛ اظهار داشت: خداوند متعال در سوره مبارکه بقره آیه ۱۵۱ میفرماید «كَما أَرسَلنا فيكُم رَسولًا مِنكُم يَتلو عَلَيكُم آياتِنا وَيُزَكّيكُم وَيُعَلِّمُكُمُ الكِتابَ وَالحِكمَةَ وَيُعَلِّمُكُم ما لَم تَكونوا تَعلَمونَ» در میان شما رسولی از خودتان فرستادیم که همواره آیات ما را بر شما میخواند و شما را از هر نوع آلودگی ظاهری و باطنی پاک و پاکیزه میکند و کتاب و حکمت به شما میآموزد و آنچه را نمیدانستید به شما تعلیم میدهد، لذا یکی از اهداف بعثت انبیا تعلیم و تربیت بندگان بوده است.
وی با بیان اینکه تکامل وجودی انسان جز با علم و عمل حاصل نمیشود، تصریح کرد: پیامبران هم خرد و بینش انسانها را رشد میدهد و هم عمل او را به درستی پرورش داده و متناسب با بینش صحیح و حق پرورش میدهند.
حجت الاسلام خورشیدی عنوان کرد: از آیه ۱۵۱ سوره بقره این گونه استفاده میشود که گام اول در هدایت انبیا نمایاندن آیات و نشانههای الهی به بندگان است تا زمینه تربیت اخلاقی فراهم شود و سپس دستورات دینی و راه فرزانگی و حکمت به آنان آموخته شود.
امام صادق علیه السلام علوم الهی را بسط و انسانهای شایستهای را تربیت نمود
امام جمعه بیجار یادآور شد: امام صادق علیه السلام میفرماید: خداوند پیامبران را مژده رسان و بیم دهنده مبعوث نمود تا بندگان پروردگار بشناسند؛ آیه شریفه 151 سوره بقره چند پیام مهم دارد که اولاً رهبری موفق است که از خود مردم در میان مردم و همزبان مردم باشد پیام دوم اینکه تزکیه بر تعلیم مقدم است پیام سوم آموزش دین محور اصلی است و آموزشهای دیگر در مراحل بعدی است پیام چهارم انسان برای شناخت بسیاری از حقایق نیازمند وحی است.
وی شهادت امام صادق علیه السلام را محضر امام زمان ارواحنا فداه و رهبر فرزانه انقلاب و همه محبین و دوستداران حضرت تسلیت عرض گفت و افزود: از شاخصترین ویژگی عصر ولایت و امامت امام صادق علیه السلام تولید علوم الهی بود که بعد از رحلت پیامبر مکرم اسلام تعمداً و غفلتاً از بین رفته بود.
حجت الاسلام خورشیدی بیان داشت: امام صادق علیه السلام علوم الهی را بسط و انسانهای شایستهای را تربیت نمود؛ حضرت در یک حدیث شاخص و مهمی که بیانگرحال و روز الان ماست میفرماید: گرانی قیمتها اخلاق و رفتار مردم را نامطلوب میسازد امانتداری را از بین میبرد و مردم مسلمان را از فشار و سختی به سطوح میآورد؛ این روایت سه جنبه مهم برای حیات اجتماعی را خاطرنشان میسازد اول اخلاق اجتماعی مردم را تغییر میدهد اگر قدرت خرید مردم پایین باشد و پدیده گرانی رفتار اقشار جامعه را عوض میکند دوم گرانیها امانتداری را از بین میبرد در فرهنگ روایی امانت داری معنای وسیعی دارد یکی از مصادیق امانتداری رعایت حقوق اجتماعی است نقطه مقابل امانت خیانت است سومین پیامد خطرناک گرانی در جامعه این است که مردم را از فشار و سختی به سطوح میآورد افکار عمومی تحریک پذیر میشود و اعصاب جامعه به هم میریزد دولتمردان باید به فکر مردم باشند به فکر معیشت مردم باشند.
جنگ ترکیبی دشمن یک رویداد با برنامه بلند مدت است
امام جمعه بیجار با اشاره به جنگ ترکیبی دشمن متذکر شد: مطالب و گفتاری درباره عفاف و حجاب که به تعبیر رهبر معظم انقلاب یک چالش تحمیلی است، دشمن تمام قد برای نجات منافع خود در امت اسلام و بخصوص ایران اسلامی به مقوله حجاب حمله کرده است، فتنه و جنگ ترکیبی یک رخداد اتفاقی نیست، بلکه یک رویداد با برنامه حداقل ۱۰ ساله بود که از دهه ۹۰ شروع کرده و رهبر معظم انقلاب مدتها قبل هشدارهای لازم را داده بودند.
وی اضافه کرد: تمدن منحط غربی دو نوع تهاجم فرهنگی دارد یکی تهاجم فرهنگی خارج از تمدن خودش و دوم تهاجم فرهنگی داخلی غرب به جامعه زنان خودش هم شبیه خون فرهنگی انحطاط برهنگی و آسیبهای اجتماعی خسته شدند موجی از حجابخواهی در غرب به واقعیت تبدیل شده و حجاب را پناهگاه خود میدانند اما دولت فرانسه و غرب و سرمایهداران قانون منع حجاب تصویب کردند و از ورود دختران محجبه به مدارس جلوگیری میکنند مثل همیشه از مردم خانوادهها میخواهند نسبت به این موضوع حساس باشند.
اردیبهشت، ماه نکوداشت علم و فرهنگ است
حجت الاسلام خورشیدی در پایان خاطرنشان کرد: اردیبهشت، ماه نکوداشت علم و فرهنگ است بهترین فرصت و ایام برای احترام معلم و عالم است؛ حضرت علی علیه السلام میفرماید: هرکه دانشمندی را احترام کند خدا را احترام کرده است این موضوع دارای دو محور است اول گرامی داشت اهل علم که پیامبر مکرم اسلام میفرماید هر که به استقبال دانشمندان رود مرا استقبال کرده است؛ دوم برتری جایگاه و موقعیت عالمان است بر عابدان و حکمت برتری در این است که شیطان در میان مردم بدعت میگذارد و دانشمندان به آن پی میبرند اما عابد سرگرم عبادت خود است به بدعت توجهی ندارد.
انتهای پیام/