Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام جم آنلاین»
2024-05-04@03:47:54 GMT

گریه کنید تا گوشی همراهتان شارژ شود

تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۹۳۴۸۸۴

گریه کنید تا گوشی همراهتان شارژ شود

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از دیلی میل، محققان دانشگاه لیمریک در ایرلند متوجه شدند که کریستال های لیزیوم (یک نوع پروتیین) زمانی که تحت فشار قرار می گیرند، برق تولید می کنند. لیزیوم در اشک چشم، بزاق و سفیده تخم پرندگان و شیر پستانداران یافت می شود.

کوارتز نیز زمانی که تحت فشار قرار می گیرد، توانایی تولید برق را دارد - یک ویژگی که به عنوان پیزو الکتریکی (اثر فشار برقی) شناخته شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پیزوالکتریکی به معنای الکتریسته حاصل از فشار، از دو واژه‌ی یونانی پیزو به معنای فشار‌ دادن و الکترون گرفته شده‌ است.

این توانایی، کوارتز را برای استفاده در فناوری های مختلف کاربردی می سازد. از کوارتز اغلب برای ساخت تشدیدگرهای برق (resonators) در داخل تلفن های همراه، دستگاه های اولتراسوند و سایر انواع حسگرها استفاده می شود.

'آیمی استاپلتون' یک فیزیکدان محقق در دانشگاه لیمریک گفت: از اثر پیزوالکتریکی در اطراف ما زیاد استفاده می شود، اما توانایی این پروتیین خاص ( لیزیوم) در تولید برق کشف نشده بود.

این فیزیکدان خاطرنشان کرد که مقدار الکتریسته ای که بر اثر فشار از بلورهای لیزوزیم بدست می آید، قابل توجه و به همان اندازه ای است که از کوارتز حاصل می شود. با این وجود از آنجا که بلورهای لیزوزیم یک ماده بیولوژیکی و غیر سمی است، می تواند کاربردهای نوآورانه زیادی مانند پوشش های فعال الکتریکی و ضد میکروبی برای ایمپلنت های پزشکی داشته باشد.

به اعتقاد محققان، تحقیق آنها که جزئیات آن دیروز در مجله Applied Physics Letters منتشر شد، می تواند برای مهار انرژی زیست سازگار پیزوالکتریکی برای دستگاه های زیست پزشکی مورد استفاده قرار کیرد.

منبع: جام جم آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۳۴۸۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اظهار نظر یک نماینده؛ سهمیه بنزین در کارت ملی شارژ می‌شود؟

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مرکز پژوهش‌های مجلس در جریان بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۳ به دولت در مورد سهمیه‌بندی بنزین پیشنهادی ارائه کرد که بر اساس آن دولت باید از خردادماه سال آینده به سرپرست خانوارهای فاقد خودرو به ازای هر نفر، ماهانه ۱۵ لیتر سهمیه بنزین اعطا کند که این سهمیه از محل حذف سهمیه خانوارهای دارای سه خودرو و بیشتر تامین می‌شود.

ایلنا نوشت: فریدون عباسی در ارزیابی این پیشنهاد اظهار داشت: بنده کلا نسبت به طرح‌ها نظر مثبتی ندارم. بنزین ماده‌ای است که در خودرو استفاده می‌شود، چرا باید به افراد بنزین داده شود؟ در هیچ جای دنیا مشکلی بنزین ندارند، سوخت در جایگاه‌ها وجود دارد و مردم مصرف می‌کنند، چون هزینه‌ها در کشورهای دیگر واقعی است سوخت هم مثل بقیه کالاها است در کشور ما بیش از حد به این موضوع پرداخته می‌شود، بنزین نباید ابزاری برای بهم زدن آرامش مردم شود.

وی با بیان اینکه تخصیص بنزین به افراد به جای خودرو در راستای اعطای یارانه بیشتر به اقشار کم‌درآمد نیست، افزود: باید این موضوع را در نظر داشته باشیم که شاید کسی نمی‌خواهد خودرو داشته باشد یا گواهینامه ندارد و یا ترجیح می‌دهد از وسیله نقلیه عمومی استفاده کند، بنابراین لزومی ندارد سوخت به افراد اختصاص داده شود.

عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: بهتر است به اصلاح نظام حقوق و دستمزد بپردازیم و ارجح‌تر است که ارزش پول ملی را حفظ و تورم را کنترل کنیم و نسبت به افزایش درآمد کسانی که درآمد ثابت دارند و حقوق‌بگیر هستند اقدام کنیم تا میزان حقوق دریافتی این افراد با تورم سازگار باشد نه اینکه هر سال کمتر از میزان تورم افزایش دستمزد داشته باشیم.

وی تاکید کرد: مشکل کشور در سهمیه‌بندی بنزین نیست، بنزین نباید سهمیه‌بندی شود جز در موارد بحران مثل زمان جنگ آشکار؛ اکنون در جنگ اقتصادی هستیم و بنزین با کارت سوخت در اختیار مردم قرار می‌گیرد، ما باید همین شیوه تخصیص بنزین با کارت را درست اجرا کنیم یعنی هر شخصی با کارت شخصی سوخت را دریافت کند، قیمت هم مشخص باشد و اگر کسی بخواهد بنزین بیشتری مصرف کند باتوجه به اینکه کشور امکان تولید بنزین به میزان تقاضا را ندارد بنزین را با نرخ وارداتی دریافت کند.

عباسی خاطرنشان کرد: واردات بنزین ارزبر است بنابراین هر شخصی بخواهد بنزین بیشتری به مصرف برساند باید قیمت وارداتی یعنی هزینه واردات، حمل نقل و هزینه جایگاه باید در این نرخ گنجانده شده و قمیت واقعی را پرداخت کند و کسی هم مصرف کمتری دارد بنزین تولید داخل را با نرخ یارانه‌ای که دولت در نظر گرفته دریافت کند.

۲۲۳۲۲۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1902069

دیگر خبرها

  • ظاهر آیفون۱۶ لو رفت/ چیدمان جدید دوربین‌ها/ عکس
  • گریه تلخ پیرمرد پس از نابودی زندگی‌اش در آتش سوزی امامزاده ابراهیم
  • گریه تلخ پیرمرد پس از زندگی‌اش در آتش سوزی امامزاده ابراهیم
  • گریه ناگهانی آقای خواننده در هنگام اجرای آهنگ در کنسرت | فیلم
  • واردات ۲ هزار اتوبوس برقی برای تهران در دست اقدام است
  • ببینید | گریه ناگهانی روزبه بمانی در هنگام اجرای آهنگ «اسمت که میاد»
  • اظهار نظر یک نماینده؛ سهمیه بنزین در کارت ملی شارژ می‌شود؟
  • (ویدیو) گریه ناگهانی مجری صداوسیما روی آنتن زنده
  • کلید رشد آینده خودرو‌های برقی در کجاست؟
  • مهار آتش‌سوزی در مغازه شارژ سیلندر گاز