Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-04@03:39:11 GMT

ترک عادت با ساده ترين روش

تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۹۴۳۵۵۴

ترک عادت با ساده ترين روش

خبرگزاري آريا -

عادت ها سلسله رفتارهايي را شامل مي شوند که به ما کمک کنند تا کمتر بينديشيم و فعاليت هاي روزانه مان را سريعا انجام دهيم...
ناخن جويدن، مکيدن انگشت،جنجال به پا کردن و پرخاشگري،پرخوري،سيگار کشيدن و ... از جمله عادات و اختلالات رفتاري هستند که غالبا فرد براي کاهش استرس و عدم امنيت خويش بدانها متوسل مي شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

لذت حاصله از انجام آن رفتارها ، باعث مي شود که فرد از آن رفتار ،به عنوان يک ابزار ايمني بخش، در مواقع استرس و آشفتگي هاي فکري و دورني استفاده نمايد و بدين سان است که اين روش ها به تدريج به موارد ديگر زندگي تعميم يافته و تبديل به عادت مي شوند.اگر فرد در اين مرحله،به عادت خود نا آگاه باشد ، خود و يا با کمک درمانگر درصدد کاهش يا از بين بردن آن نباشد تبديل به اختلال شده و آن عادت به گونه اي با زندگي فرد عجين مي شود که با تمامي عملکردهاي او در زندگي شخصي،خانوادگي،شغلي و... تداخل کرده و ايجاد اختلال مي کند و تبديل به وسواس مي شود.
هميشه عادت ها به اين شکل هايي که مي شناسيم، نيستند. عاداتي به ظاهر ساده وجود دارند که به قدري در برخي از ابعاد زندگي ما رسوخ کرده اند که ما ديگر آنها را به عنوان عادت نمي شناسيم و از همه مهتر آن که از وجودشان نا آگاه و بي اطلاعيم.
به مثال هاي ذيل توجه کنيد:
مادري که هر روز تا ساعت مشخصي بايد بخوابد و گرنه سردرد مي شود، مردي که به جاي حرف زدن و حل مشکلات خانوادگي قهر مي کند، پسري که براي تماشاي تلويزيون بايد در جاي مخصوصي بنشيند و گرنه جنجال مي شود، دختري که در بحث هاي خانوادگي فقط گريه مي کند و ...
روان شناسان مي گويند: عادت ها سلسله رفتارهايي را شامل مي شوند که به ما کمک کنند تا کمتر بينديشيم و فعاليت هاي روزانه مان را سريعا انجام دهيم و فرصت هاي زماني بيشتري را در اختيار داشته باشيم . اما از دگر سو آنان معتقدند که عادت ،فعاليت تکرار شوند ه اي است که وابسته به هيچ منطقي نيست.
افرادي که گرفتار عادت شده اند افراد فاقد خلاقيت و پيش بيني شده اي هستند که با نظم خاصي زندگي مي کنند، غذا مي خورند، تفريح مي کنند، کار مي کنند، و... حتي گاها اين عادات سير منفي را طي نموده و تا سطحي عميق تر از شخصيت انسان ريشه دوانيده و موجب بسياري از مسائل اخلاقي همچون دروغگويي، غيبت،سخن چيني، بدون تحقيق قضاوت کردن،و... مي شود.
عادت ها مي توانند تجارب ناخوشايند اما گريز ماپذيري براي برخي از ما باشند. بعضي وقت ها سعي مي کنيم اين عادات را کنار بگذاريم اما در اندک زماني پس از مقابله،دوباره به همان نقطه اول بر مي گرديم؛مانند فردي که مي خواهد سيگار کشيدن را ترک کند اما بيشتر از 2-3 روز نمي تواند در برابر ميل سيگار کشيدن مقاومت کند و دوباره شروع به کشيدن مي کند.
ساکنان ساحل ،پس از مدتي صداي امواج را نمي شنوند، چه تلخ است قصه عادت
مبارزه و مقابله با اين عادات و رفتارهاي منفي، کارسهلي نيست اما غير ممکن هم نمي باشد. اگر ما باور داشته باشيم "آن روز که تغيير نکنيم مُرده ايم"، خواهيم توانست بر مقاومت هاي شديد عادت ها بر تصميم هايمان فائق آئيم و کنارشان بگذاريم. موج مقاومت عادت هاي نهادينه و تثبيت شده، بسيار است اما اگر فرد تصميم به ترک و غلبه بر عادت گرفته باشد خواهد توانست روز به روز بر اين موج منفي چيره شده و با گذر زمان رفتار منفي اش را کنار بگذارد. اما بايد بگوئيم:افراد نمي خواهند و مايل نيستند دست از عادات خود بر دارند، چون که راحتند حاضر نيستند خود را به زحمت انداخته و در مورد کارها و اعمال خود انديشه و تامل کنند . به مرور زمان،همين عادات با زندگي شان عجين مي شود و شخصيتشان همان عادات مي شوند.آنها نمي دانند که افکارشان ،گفتارشان را مي سازد و گفتارشان،رفتارشان را مي آفريند، و رفتارشان ،شخصيتشان را مي سازد و شخصيتشان، سرنوشتشان را رقم مي زند. پس اگر نگران سرنوشت خود هستيد ، مراقب افکارتان باشيد.
براي رهايي شما ازعادت پيشنهاد مي کنيم:
به شناخت برسيد
اولين و مهمترين کار براي تغيير يک رفتار و يا يک عادت ،خودآگاهي است. به اين مثال توجه کنيد:اگر شما در مورد چکه کردن شير آب اطلاعي نداشته باشيد، بي ترديد تمايلي هم براي محکم بستن آن نخواهيد داشت و متعاقب همين عدم آگاهي و حتي شايد بي توجهي شما به خراب بودن شير آب و درست نکردن آن ، ممکن است يک چکه کردن کوچک تبديل به يک جريان بيشتر و قوي تر شود. عادت رفتاري ما نيز چنين حالتي دارند ،اگر ما از عادت هاي آموخته شده خود،بي اطلاع باشيم انگيزه اي هم براي ترک اين عادت ها نخواهيم داشت. عادت هاي رفتاري نيزهمچون نشتي شير آب هستند و اگر ناديده گرفته شوند مطمئنا به جرياني قوي تبديل خواهند شد.
بدين سان است که ، روان شناسان معتقدند: آگاهي عامل بسيار مهمي در فرآيند ترک عادت است و يک رفتار را نمي توان تغيير داد مگر آن که درباره ي آن به آگاهي و شناخت برسيم. بهتر است بدانيد که عادت ها به تدريج و تقريبا نا آگاهانه شکل مي گيرند،ترک آنها هم بايد آرام و به تدريج اما آگاهانه انجام پذيرد. يک شبه انتظار تغيير و تحول از خود نداشته باشيد. پس از خود آگاهي از عادت ، بهتر است محرک اصلي بر انگيزاننده يک عادت را جستجو کنيد و در يابيد چه چيز،چه کس و يا چه موقعيتي منجر به بروز اين رفتار خاص در شما مي شود (روان شناسان اين عمل را تحت عنوان شناسايي محرک مي شناسند)، سپس به زنجيره ي رفتار و عواملي که منجر به بروز يک عادت در شما مي شود توجه کنيد(شکل دهي رفتار) ؛ با اين علم، در مرحله ي بعدي شما خواهيد توانست از ارائه پاسخ و تکرار عادت پيشگيري کنيد.
(پيشگيري از پاسخ) بعد از بينديشيد که چه رفتار سازنده و مقبول تري را مي توانيد جايگزين آن عادت کنيد(پاسخ جايگزين). به شما توصيه مي کنيم به هر گونه شناخت و تغييري، از عادتتان دست مي يابيد آن را يادداشت کنيد و هر از چندگاهي به سير درمان و چگونگي تغييرات خود نظارت داشته باشيد.
نکته: يادآور مي شويم که شناسايي محرک، شکل دهي رفتار، پيشگيري از پاسخ، پاسخ جايگزين و نظارت از ديگر تکنيک هاي تغيير رفتار و ترک عادت مي باشند که بر شرح مفصل آن در اين مقاله مجال نيست ، و استفاده صحيح از اين تکنيک هاي رفتاري نيازمند وجود يک رفتار درمانگر است. غرض از بيان ، افزايش آگاهي شما از اهميت خود آگاهي است.
تصميم قاطعانه اي براي ترک عادت بگيريد
تا خود فرد نخواهد هيچ وقت تغيير و تحول رخ نخواهد داد. اگر از عادت رفتاريتان خسته شده ايد و تاب تحمل آن را نداريد، آستين همتتان را بالا ببريد و تصميمي راسخ، بر ترک هميشگي آن بگيريد. بي ترديد اهميت اين مولفه کمتر از خود آگاهي نيست. بايد بدانيد تا شما نخواهيد نمي شود که نمي شود.
براي خود آگاهي از تکنيک" توقف " مدد بگيريد
وقتي رانندگي مي کنيد ، در برابر تابلوها و چراغ هاي ايست ، توقف مي کنيد ، توجه به اين علامت ها باعث خواهد شد که شما به آساني و سلامت به مقصد برسيد. حال از شما مي خواهيم اين رفتار را در طول روز چند بار ،آن هم به مدت چند دقيقه ،انجام دهيد. چند دقيقه بايستيد و ببينيد چه مي کنيد؟به آن چه فکر مي کنيد و يا انجام مي دهيد بنگريد و خود را محاسبه کنيد. هر چند اين کار عجيب به نظر مي رسد که ما فقط در يک توقف کوتاه ،مي توانيم به آن چه انجام مي دهيم، بينديشيم و به سوال هاي خود پاسخ دهيم.
در درون هر يک از ما مرکزي وجود دارد که مي داند چه چيز برايمان خوب است و چه چيز بد. گماشتن يک نگهبان خودي براي مراقبت از اعمال و رفتارهايمان ،باعث خواهد شد نيک و بد کارها نمايان شود و پايان کارها نيکو شود
ولي بهتر است بدانيد که اغلب در همين فرصت هاي کوتاه است که مي توان راه بهبود فکر يا انديشه اي را که در آن لحظه درگيرش هستيم، بيابيم. همين اندک توقف و تامل به ما کمک خواهد کرد تا به سر انجام کارها بينديشيم و اين چيزي نيست جز مراقبت و نظارت بر اعمال خود.
در درون هر يک از ما مرکزي وجود دارد که مي داند چه چيز برايمان خوب است و چه چيز بد. گماشتن يک نگهبان خودي براي مراقبت از اعمال و رفتارهايمان ،باعث خواهد شد نيک و بد کارها نمايان شود و پايان کارها نيکو شود ؛همچنين ما را آماده مي سازد تا به اصلاح نقايص پرداخته و فکر و انديشه مان را به کار گرفته و نتيجه بهتري را بدست آوريم.
منبع: تبيان


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۴۳۵۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آموزش ساخت پمپ آب قوی با مواد اولیه ساده و ارزان در خانه (فیلم)



منبع:فرادید

ویدئوهای دیدنی دیگر در کانال های آپارات و یوتیوب عصر ایران ???????????? کانال 1 aparat.com/asrirantv کانال 2 aparat.com/asriran کانال 3 youtube.com/@asriran_official/videos کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: نحوه متصل کردن لوله PVC به لوله اصلی آب (فیلم) نحوه تیز کردن چاقو توسط استاد ژاپنی (فیلم) 2 روش هوشمندانه برای ساخت شیرآب و شیر حمام با لوله PVC (فیلم)

دیگر خبرها

  • ۷ نکته مهم برای تهیه بستنی ساده خانگی که باید بدانید
  • عادت‌های روزمره‌ای که نمی‌دانستید دلیل ترش کردن معده هستند
  • ۷ نکته مهم برای تهیه بستنی ساده خانگی + طرز تهیه
  • آموزش ساخت پمپ آب قوی با مواد اولیه ساده و ارزان در خانه (فیلم)
  • اگر می‌خواهید شاد باشید این عادت‌ها را کنار بگذارید
  • (ویدیو) طرز تهیه کرپ سیب‌زمینی سوخاری؛ یک غذای متفاوت و ساده
  • چند ترفند ساده برای آن‌که هوش مصنوعی، اطلاعات شما را ندزدد
  • آیت الله ابراهیم امینی و تربیت عقلانی
  • هوش مصنوعی به زبان ساده برای کودکان و نوجوانان
  • آرزوی ساده یک معلم+ فیلم