Web Analytics Made Easy - Statcounter

یکی از مشهورترین و معتبرترین مجموعه‌داران علمی حشرات و پروانه‌ها در ایران و جهان به چند و چون کمبود موزه‌های پروانه در کشور و همچنین دنیای خرید و فروش پروانه‌های گران‌قیمت در ایران و جهان پرداخت.

به گزارش مشرق، "علیرضا نادری" در مجموعه علمی خود بیش از ۸ هزار نمونه پروانه از ایران دارد که شامل حدود ۴۲۰ گونه از ۴۳۰ گونه شناخته‌شده در ایران است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین او با مجموعه Callophrys naderii ,Amata naderii در حدود ۱۶ تاکسون جدید برای علم توصیف کرده است و ۱۷ گونه جدید نیز برای کشور ثبت کرده است.

در این رابطه و با توجه به دانش خاص استاد نادری در حوزه حشرات در گفت‌وگویی با او، دیدگاه این پروانه‌شناس و پژوهشگر حوزه اکولوژی را در زمینه موزه‌های پروانه‌ها و همچنین گرانترین پروانه ایران و جهان جویا شدیم.

هنوز پروانه ناشناخته در ایران و جهان داریم؟

نادری: بله - هر ساله ما هنوز تاکسون‌های جدیدی از پروانه‌ها در کشور پیدا می‌کنیم.

چرا موزه‌های عمومی در زمینه پروانه نداریم، البته به جز موسسه گیاه پزشکی کشور.

نادری:موزه‌های تخصصی پروانه بسیار کمیاب هستند، موزه‌های پروانه‌ها معمولاً در دل موزه‌های حشره شناسی یا تاریخ طبیعی قرار دارند.

شما چه تعداد پروانه جمع آوری کردید و نام پروانه‌هایی که به صورت مشترک به نام شما در دنیا ثبت شده است چیست؟

نادری:در مجموعه علمی بنده بیش از ۸ هزار نمونه پروانه از ایران وجود دارد که شامل حدود ۴۲۰ گونه از ۴۳۰ گونه شناخته شده در ایران است. Callophrys naderii , Amata naderii بنده که در حدود ۱۶ تاکسون جدید برای علم توصیف کرده ام و ۱۷ گونه جدید نیز برای کشور ثبت کرده ام.

آیا به نسل کنونی پیشنهاد جمع آوری پروانه و حشرات را می‌دهید؟

نادری: خیر مگر آنکه واقعاً به هدف مقاصد علمی باشد.

جمع آوری کدام حشرات منع قانونی دارد؟

نادری:در ایران به جز مناطق تحت حفاظت سازمان محیط زیست منع قانونی برای جمع آوری علمی حشرات وجود ندارد. در جهان تعداد بسیار اندکی از گونه‌ها تحت حفاظت سازمان IUCN قرار دارند. ولی در ایران گونه خاصی در این زمینه وجود ندارد.

گرانترین پروانه ایران و یا جهان چه قیمتی دارد؟ آیا روند فروش پروانه در دنیا مرسوم است؟

نادری:خرید و فروش پروانه در ایران و پروانه‌های ایرانی در جهان مرسوم نیست، اگرچه گاهی به صورت موردی در خارج از کشور دیده می شود که بیش از ۹۰ درصد این تبادلات بین مجموعه داران علمی صورت می‌پذیرد که بیشتر ترجیح می‌دهند با گونه‌های دیگری از نقاط دیگر که در مجموعه خودشان ندارند این تبادل را انجام دهند.

پروانه‌های مناطق گرمسیری به دلیل زیبایی جزو پروانه‌های هستند خرید و فروش می‌شوند که این بخش عمدتاً از پروانه‌های پرورشی در مزارع پروانه تامین می‌شود.

منبع: تسنیم ارسال به تلگرام

منبع: مشرق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۴۳۹۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پرتاب نخستین کاوشگر جهان برای نمونه‌برداری از سمت دور ماه

چین روز جمعه با موفقیت کاوشگر Chang'e-۶ را به فضا پرتاب کرد و مأموریتی جسورانه را برای جمع‌آوری حدود ۲ کیلوگرم نمونه از سمت دور ماه آغاز کرد. این اولین بار در تاریخ است که یک کشور تلاش می‌کند از این منطقه مرموز، نمونه جمع‌آوری کند.

به گزارش تسنیم، کاوشگر Chang'e-۶ که توسط موشک Long March-۵ Y۸ قدرتمند حمل می‌شد، پس از رسیدن به مدار برنامه‌ریزی شده، سفر چند هفته‌ای خود به ماه را آغاز کرد. این کاوشگر شامل یک مدارگرد، یک فرودگر، یک صعود‌کننده و یک کپسول بازگشت است.

انتظار می‌رود Chang'e-۶ در اواخر سال جاری در حوضه Aitken، یک دشت عظیم برخوردی در قطب جنوب ماه، فرود بیاید. این منطقه که به دلیل قدمت باستانی و پتانسیل علمی بالا انتخاب شده است، می‌تواند سرنخ‌هایی را در مورد منشاء و تاریخچه ماه ارائه دهد.

جمع‌آوری نمونه از سمت دور ماه یک چالش فنی پیچیده است، زیرا این منطقه از دید مستقیم زمین پنهان است. برای غلبه بر این مشکل، Chang'e-۶ از یک ماهواره رله برای برقراری ارتباط با زمین استفاده خواهد کرد.

این کاوشگر همچنین حامل چهار ابزار علمی بین‌المللی است که توسط دانشمندانی از فرانسه، اروپا، ایتالیا و پاکستان توسعه یافته است. این ابزار‌ها برای مطالعه ترکیب، خواص فیزیکی و تاریخچه نمونه‌های جمع‌آوری شده استفاده خواهند شد.

ماموریت Chang'e-۶ گامی مهم در اکتشاف ماه توسط چین است. این کشور در سال ۲۰۲۰ با ماموریت Chang'e-۵ از سمت نزدیک ماه نمونه‌برداری کرد و اکنون قصد دارد با رسیدن به سمت دور ماه به اکتشافات خود ادامه دهد.

دیگر خبرها

  • حمایت ۳ میلیاردی بنیاد علم ایران از طرح‌های نوظهور و ۱.۵ میلیاردی از ریاضی‌دانان
  • جمع‌آوری نمای کامپوزیت برخی از بیمارستان‌های تهران به دلیل ناایمن‌بودن
  • حمایت ۳ میلیاردی بنیاد علم ایران از طرح‌های نوظهور و ۱.۵ میلیاردی از ریاضیدانان
  • ضرورت انتقال دانشجوی بورسیه‌ای به کشور‌های جهان برای پیشرفت علمی ایران/ سیاست‌های علمی، ۲۵ ساله تدوین شوند نه ۸ ساله
  • پرتاب نخستین کاوشگر جهان برای نمونه‌برداری از سمت دور ماه
  • انتقال مجموعه‌ای از اشیاء باستانی از موزه ملی ایران به کرمان
  • نمایش اشیای تاریخی ارزشمند کرمان در باغ موزه هرندی
  • انتقال مجموعه‌ای از اشیاء باستانی استان، از موزه ملی ایران به کرمان
  • انتقال اشیاء باستانی از موزه ملی ایران به استان کرمان
  • تعطیلی اماکن تاریخی در سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع)