Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارس نیوز»
2024-05-03@04:12:44 GMT

سایه سنگین پدر خوانده در فرهنگ امروز

تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۹۴۸۳۸۲

به گزارش پارس نیوز،

طی روزهای آینده به صدمین سالگرد بزرگترین انقلاب سوسیالیستی جهان یعنی انقلاب اکتبر ۱۹۱۷ نزدیک می شویم انقلابی که از همان روزهای نخست تاثیر خود را بر کشورمان ایران گذاشت. شماره نوزدهم فرهنگ امروز به مناسبت صدمین سالگرد این انقلاب پرونده اندیشه خود را به بررسی تاثیر این انقلاب بر روشنفکری ایران اختصاص داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طرح روی جلد و همچنین عنوان «پدرخوانده» گویای این مطلب است که فرهنگ امروز در این شماره میراث انقلاب اکتبر و چپ انقلابی را برای جامعه روشنفکری ایران و تاثیرات آن در حوزه اندیشه، ادبیات، تاریخ نگاری، فلسفه علم و ... با قوام یافتن اندیشه چپ در ایران رخ داده را مورد بررسی قرار داده است. برای پیگیری این میراث در این پرونده، سیاوش جمادی از اندیشه استبدادزده مارکسیسم- لنینیسم در ایران، تاثیر این انقلاب بر جریان روشنفکری ایران، فلسفه علم مارکسیستی در ایران، تاثیر انقلاب اکتبر بر تاریخ نگاری و همین طور جنبش کارگری و توجه به متون ادبی و فلسفی و جامعه شناختی تحت تاثیر این انقلاب توسط افرادی چون سیاوش جمادی، منوچهر آشتیانی، محسن حکیمی، موسی اکرمی، مازیار بهروز، مشیت علایی، میثم خسروی، رضا مختاری، مهناز نوروزی و اکبر ولی زاده مورد بررسی قرار گرفته است.

فرهنگ امروز در این شماره هدیه ویژه ای برای علاقه مندان به سینما دارد. فرهنگ امروز در این شماره در پرونده ای با عنوان سیاست برسون، وجوه ماتریالیستی – سیاسی روبر برسون را مورد بررسی قرار داده است. واکاوی سینمای برسون تیم پرونده سینمای فرهنگ امروز را بر آن داشت تا با ژاک رانسیر به گفت و گو بپردازند. البته مصاحبه با برایان پرایس هم به همان اندازه برای فرهنگ امروز و بی شک برای مخاطبان آن هم جالب توجه خواهد بود. در این پرونده بنجامین نویس هم به درخواست فرهنگ امروز یادداشتی اختصاصی برای ویژه نامه برسون نگاشته است. او استاد تئوری انتقادی دانشگاه چیچستر است. همچنین متنی از استیون شاویرو که برسون را به غایت ماتریالیست می داند و متنی از آلن بدیو در باب برسون ترجمه شده است. علاوه بر این برنا حدیقی، رامین اعلایی و محمد نصیری وجوه دیگر سینمای برسون را مورد مداقه قرار دادند.

بخش آموزه این شماره فرهنگ امروز ترجمه متنی از ریچارد ولین در پاسخ به این پرسش است که ضد روشنگری چیست. افزون بر آن مترجمین این متن در ابتدا در یادداشتی به این پرسش پاسخ دادند که آیا پست مدرنیسم، نقاب مارکسیسم از رمق افتاده است؟ چراکه از نگاه ولین پست مدرنیسم ادامه سنت ضدروشنگری در قرن بیستم است.

خطای شرق شناسی عنوان بخش الهیات شماره نوزدهم فرهنگ امروز است که به دنبال پاسخ گویی به این پرسش بوده است که آیا مطالعات اسلام شناسانه در غرب را باید با دیده تهدید نگریست؟ مواجهه با آثار شرق شناسی ، شناخت فلسفه اسلامی، جغرافیای اسلام پژوهی، شیعه شناسی، فقه پژوهی و قران پژوهی از موضوعات این پرونده بودند که با همکاری انشاء الله رحمتی، حسن انصاری، حسن رضایی هفتادر و دیگر انجام شده است.

پرونده ادبیات این شماره سخن از یک فقدان در ادبیات ایران دارد؛ فقدان گفت و گو. جامعه ایرانی همواره اهل سکوت و گفت و گو گریز بوده است. فرهنگ امروز در در این پرونده در پی آن است که انواع گفت وگو را در متون ادب فارسی به عنوان منبع الهام فرهنگی ایرانی ردیابی کند تا دریابد که شگرد گفت و گو تا چه حد در شکل گیری روایت در آثار ادبی موثر بوده ست. گفت و گو با ابوالفضل خطیبی در باب مساله گفت و گو در شاهنامه، گفت و گو با مهدی محقق در باب فرهنگ تعامل و یادداشت داود اسپرهم در باب اطوار گفت و گو در ادبیات عرفانی و همچنین مسایلی که میرجلالدین کزازی و محمد امیر جلالی مطرح کردند این موضوع را در ادبیات و فرهنگ ایران مورد بررسی قرار گرفت اما در این بین برای به سرانجام رسیدن بحث مصاحبه ای صورت گرفت با محمدامین قانعی راد تا از منظر جامعه شناسی این مساله مورد بحث قرار گیرد.

در شماره نوزدهم فرهنگ امروز در پرونده ای که در سرویس جهان نشریه فرهنگ امروز جای گرفته است نگاهی جدیدی شده است به مساله داعش در جهان و آینده انها. در گفت و گویی که با علی موجانی و داود فیرحی صورت گرفته این مساله مطرح شد که با کاهش قلمرو سیاسی و زوال قدرت نظامی داعش در ماه های اخیر حیات ایدئولوژیک این گروه ادامه خواهد داشت؟ همچنین در این پرونده چند مبحث تئوریک در باب داعش هم به نگارش درآمده است.

در بخش کتاب هم طبق روال گذشته چندین کتاب مورد نقد قرار گرفتند. روشنفکری، آگاهی کاذب و ایدئولوژی که به تازگی با قلم هومن قاسمی به بازار کتاب آمد توسط علیرضا سیداحمدیان نقد شد. قرن ذوق به قلم جورج دیکی، مطالعات فرهنگی و اجتماعی کلاس درس دانشگاهی به قلم عباس کاظمی و امیر کوستوریتسا به قلم دینا ایوردانووا و اندیشه سیاسی روزنتال از جمله کتاب هایی بودند که به همراه چند کتاب دیگر در این شماره نقد شده اند. همچنین حمید طالب زاده در مصاحبه ای به پرسش هایی در باب جدیدترین کتابش گفت و گویی میان هگل و فیلسوفان اسلامی پاسخ گفت. همچنین پرفسور نوبوآکی کوندو، ایرانشناس ژاپنی هم در مصاحبه با فرهنگ امروز در باب موضوع و چگونگی نگارش کتاب جدیدشان قانون اسلام و جامعه ایران: تاریخ اجتماعی تهران دوره قاجار سخن گفت. به بهانه تالیف کتاب درسی جدید منطق متوسطه گفت و گویی صورت گرفت با نویسنده آن سعید انواری. همچنین در بخش گزارش با افزوده شدن بخشی به نام درنگ، نسبت بتهوون و انقلاب فرانسه بررسی شد.

نوزدهمین شماره فرهنگ امروز به مدیرمسئولی امیرابراهیم رسولی و سردبیری بهزاد جامه بزرگ در ۱۶۴ صفحه و به قیمت ۱۴ هزار تومان منتشر شده است

نحوه اشتراک ماهنامه

برای اشتراک ماهنامه پس از واریز وجه اشتراک، اطلاعات زیر به همراه تصویر رسید بانکی، یا اطلاعات مبلغ واریزشده را (شامل مبلغ، تاریخ و ساعت واریز) به رایانامه info@FarhangEmrooz.com ارسال کنید. درصورت نیاز با شما تماس می‌گیریم

اطلاعات مورد نیاز:

نام و نام‌خانوادگی، تاریخ تولد، شماره تلفن همراه، شماره تلفن ثابت، رایانامه و نشانی کامل پستی (استان، شهر، خیابان، کوچه، پلاک، واحد) و کد پستی

هزینه ها:

تک‌شماره ۱۴۰.۰۰۰ ریال

سه‌شماره ۴۲۰.۰۰۰ ریال

(به همراه هزینه پست)

شماره حساب:

۲۶۹-۸۰۰۰-۱۰۳۵۶۲۷۶-۱ بانک پاسارگاد یا کارت ۵۰۲۲۲۹۱۰۱۲۷۴۰۹۰۶ - حامد خردپیشه

منبع: پارس نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارس نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۴۸۳۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سایه مالک نساجی بر سر ورزش ایران مستدام!

به گزارش "ورزش سه"، رحیم درزی خلردی رئیس هیئت فوتبال استان مازندران در جریان پیروزی تیم نساجی مقابل ذوب آهن اصفهان، در گفتگو با خبرنگاران گفت: خیلی خوشحال هستم، چون هواداران، مالک تیم ما و همه مردم مازندران خوشحال هستند. نتیجه دلخواهی به دست آوردیم و بلکه به نظرم بازی خوبی را تماشا کردیم. من یک تبریک ویژه و خسته نباشید به مالک باشگاه نساجی جناب آقای حدادیان می‌گویم که همه الزامات را فراهم آورد تا این تیم نتیجه بگیرد.

او ادامه داد: کسی که هواداران را با هواپیمای شخصی برای دیدن بازی‌ها می‌آورد، بسیار قابل تقدیر است. انشاالله سایه مهندس حدادیان سالیان سال بر سر فوتبال مازندران و ورزش مازندران و ایران مستدام باشد.

رئیس هیئت فوتبال مازندران درباره حضور نماینده این استان در منطقه سقوط توضیح داد: دیروز شهرداری نوشهر در دقایق آخر نتوانست نتیجه بگیرد ولی این تیم اکنون این فرصت را دارد تا ما سال بعد در لیگ یک، نماینده جدیدی داشته باشیم. تیم‌های دیگر هم تقریبا در جدول ماندنی شدند ولی در استان آنقدر پتانسیل و ظرفیت داریم که انشاالله بتوانیم فوتبال خوب‌تری در استان داشته باشیم.

دیگر خبرها

  • افشای مدرک تحصیلی استاد همه‌چیزدان عرصه سیاست ایران | کدام دانشگاه درس خوانده است؟ +سند
  • نجات اقتصاد کشور در سایه نوآوری رقم می‌خورد
  • سایه مالک نساجی بر سر ورزش ایران مستدام!
  • دهه کرامت فرصتی برای ارتقای معارف ولایی
  • صبح امروز؛ دیدار تیم ملی والیبال دانش‌آموزی ایران با رهبر انقلاب
  • دیدار ۳هزار معلم از سراسر ایران با رهبر انقلاب
  • برای 20 سالگی درگذشت گل آقا
  • عملیات وعده صادق نشات گرفته از فرهنگ ایثار و شهادت است
  • صاحب‌نظر روس: ایران الگوی مثال‌زدنی پیشرفت برای شرق و غرب است
  • جای خالی آقای حرف حساب