Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-07@04:42:18 GMT

روند کاهش صيد کيلکا ماهيان درياي خزر

تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۹۵۱۴۳۶

روند کاهش صيد کيلکا ماهيان درياي خزر

خبرگزاري آريا-مدير کل دفتر امور صيد و صيادي سازمان شيلات ايران از کاهش هفت درصدي صيد کيلکا ماهيان در مازندران و گيلان خبر داد.
به گزارش خبرگزاري آريا،مختار آخوندي اظهار داشت: در شش ماه امسال هشت هزار و 500 تن کيلکا ماهي در درياي خزر صيد شده است.
وي گفت: صيد کيلکا در استان گيلان با کاهش 15 درصدي و در استان مازندران با افزايش هفت درصدي همراه بوده و درمجموع کاهش هفت درصدي صيد کيلکاي درياي خزر گزارش شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


امسال 71 فروند شناور صيد کيلکا از استان‌هاي گيلان و مازندران به صيد کيلکاماهيان اختصاص يافته اند.
آخوندي خاطرنشان کرد: 27 فروند شناور کيلکاگير به تعاوني‌هاي صيادي استان گيلان و 44 فروند ديگر نيز به تعاوني‌هاي صيادي استان مازندران اختصاص دارند.
به گفته آخوندي، هر سال شناورهاي صيد کيلکاي استان مازندران در آبهاي بابلسر و بندر اميرآباد به صيد کيلکا مي‌پردازند.
مدير کل دفتر صيد و صيادي سازمان شيلات ايران در گفتگو با شبکه اطلاع رساني جامعه دريايي ايران (مانا) گفت: کيلکاگيران استان گيلان نيز در آب‌هاي بندر انزلي و کياشهر به صيد کيلکا اشتغال دارند.
وي با اشاره به اينکه سه ماه نخست امسال به منظور زادآوري کيلکاماهيان صيد به صورت خودجوش از سوي صيادان تعطيل شده بود، يادآور شد: صيد کيلکا ماهيان در آب‌هاي مازندران و گيلان با تاخير و از تير آغاز شد.
آخوندي با اشاره به اينکه هر سال بخش زيادي از مجموع صيد سالانه کيلکا در نيمه دو سال رقم مي‌خورد، تصريح کرد: پيش بيني مي‌شود نيمه دوم امسال شاهد رشد قابل توجهي در صيد کيلکا ماهيان درياي مازندران و گيلان باشيم.
پارسال در مجموع 23 هزار تن کيلکا در آبهاي مازندران و گيلان صيد شد.
وي با اشاره به ثابت ماندن تقريبي ميزان صيد کيلکاماهيان در سال‌هاي اخير تاکيد کرد: اميد مي‌رود صيد امسال نيز به رقم مشابه پارسال برسد.
آخوندي با اشاره به اينکه از سال 79 با ورود مهاجم شانه دار به آبهاي خزر شاهد کاهش چشمگير ماهيان کيلکا بوديم، اظهار داشت: اين گونه شانه دار با از بين بردن غذاي اصلي ماهيان کيلکا باعث کاهش ذخاير اين گونه ماهيان با ارزش درياي خزر شد.
مدير کل دفتر امور صيد و صيادي سازمان شيلات ايران در ادامه بيان کرد: تا قبل از سال 79 و ورود مهاجم شانه دار به آبهاي خزر، سالانه 95 هزار تن کيلکا صيد مي‌شد، اما از آن به بعد صيد ماهيان کيلکان سالانه به 15 هزار تن کاهش يافت.
آخوندي با اشاره به اينکه گونه کيلکاي که در آن سال‌ها صيد مي‌شد، گونه آنتومي بود، اما به دليل ورود مهاجم شانه دار، تعداد اين گونه ماهيان کيلکا به شدت کاهش يافت، بيان کرد: در ده سال اخير فقط گونه معمولي کيلکا در ابهاي خزر صيد شده است.
در يک دهه گذشته به طور متوسط هر سال 20 تا 25 هزار تن صيد ماهيان کيلکا صيد شده که حاکي از تثبيت جمعيت کيلکا ماهيان درياي خزر است.
وي درباره فروش کيلکا ماهيان صيد شده هم گفت: بخش عمده اين گونه ماهيان جهت تبديل شدن به پودر ماهي در اختيار کارخانه‌هاي صنايع شيلاتي قرار مي‌گيرد.
اخوندي با اشاره به اينکه مي‌توان با فرآوري ماهيان کيلکا و ايجاد تنوع غذايي با استفاده از اين محصول مشتريان بيشتري پيدا کرد، اذعان داشت: در سالهاي اخير تلاش تشکل‌هاي صيادي بر افزايش مصرف انساني کيلکا ماهيان است تا سود بيشتري عايد صيادان شود.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۵۱۴۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توسعه زنجیره ارزش ماهیان سردآبی در چهارمحال و بختیاری

یاسر رحیمیان اظهار داشت: در بخش کشاورزی چهارمحال و بختیاری زنجیره ارزش راهبردی بادام و ماهیان سردآبی در حال پیگیری بوده که ارزش تقریبی هر کدام از این زنجیره‌ها در بادام ۵۰ همت (هزار میلیارد تومان) و در ماهیان سردآبی ۱۵ همت است.

وی با بیان اینکه چهارمحال و بختیاری در بحث زنجیره راهبردی ارزش بادام رتبه یک کشوری را به خود اختصاص داده است، افزود: این استان به‌عنوان راهبر زنجیره ارزش بادام در کشور نیز انتخاب شد.

رحیمیان با اشاره به زنجیره ارزش گیاهان دارویی در این استان، اضافه کرد: دانشگاه آزاد شهرکرد در این حوزه با سازمان جهادکشاورزی استان همکاری دارند.

بیشتر بخوانید

صادرات خاویار طلایی از مبدا چهارمحال و بختیاری به کشور‌های مقصد

وی گفت: سالانه ۲۵ هزار تن ماهی در چهارمحال و بختیاری تولید می‌شود و به زودی توسعه زنجیره ارزش ماهیان سردآبی و شیلات با همکاری مرکز تحقیقات کشاورزی و سازمان شیلات ایران در دستور کار قرار می‌گیرد.

رحیمیان ادامه داد: پس از زنجیره ارزش بادام و گیاهان دارویی، تکمیل زنجیره ارزش گیاهان دارویی و پروتئین شامل (گوشت قرمز، گوشت مرغ و تولیدات زنبور عسل) در سال‌جاری در دستور کار قرار خواهد گرفت.

باشگاه خبرنگاران جوان چهارمحال و بختیاری شهرکرد

دیگر خبرها

  • توسعه زنجیره ارزش ماهیان سردآبی در چهارمحال و بختیاری
  • جهان در سراشیبی سقوط نرخ تولد
  • احداث ۱۲ دستگاه دوربرگردان در محور‌های مواصلاتی مازندران
  • آغاز برداشت برگ‌های زمردین چای از باغ‌های گیلان و مازندران
  • کاهش رشد منفی موالید سالیانه در گیلان
  • تصویب اولویت‌های اساسی در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی گیلان
  • کاهش وزن با این نوشیدنی‌ها
  • افت شاخص انتظارات تورمی به پیش از آغاز تحریم/ تدوام روند نزولی نرخ تورم
  • آذربایجان غربی صاحب رتبه نخست کشوری درتولید آرتمیا
  • شیب تند کاهش قیمت خودرو در بازار / ریزش سنگین پژو پارس