Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی گفت: آماده همکاری و تعامل مشترک با موزه ملی تاریخ ادیان سن پترزبورگ روسیه هستیم.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد مقدس، به‌نقل از آستان‌نیوز، محمدهادی زاهدی در نشست مشترک با هیئت اعزامی موزه ملی تاریخ ادیان سن پترزبورگ که در کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی با حضور جمعی از مدیران این سازمان برگزار شد، اظهار داشت: برپایی این نشست می‌تواند زمینه‌ساز تبادلات فرهنگی گسترده‌تر بین موزه‌های حرم مطهر رضوی و این موزه روسیه به‌ویژه در حوزه معرفی هر چه بیشتر اسلام و شیعه شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با تأکید بر اینکه در محورهای مختلفی می‌توان به تبادل تجربیات و دانش موزه‌‌ای با موزه تاریخ ادیان سن پترزبورگ پرداخت، ادامه داد: شناسایی اشیاء، مرمت آثار فرهنگی، برگزاری کارگاه‌های عملی در حوزه‌های مختلف مانند هنرهای اسلامی، کتاب‌آرایی و کاغذسازی سنتی، انتقال مفاهیم موزه‌ای و... از جمله این محورها به شمار می‌رود.

زاهدی به قدمت دیرینه کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی و گنجینه نسخه‌های خطی آن اشاره کرد و گفت: علاوه بر وجود منابع غنی در حوزه اسلام و تشیع، آثار ارزشمند بسیاری مرتبط با دانشمندان شناخته ‌شده شیعه در جهان مانند ابوعلی سینا و جابربن حیان در این مجموعه نگهداری می‌شود.

وی حرم رضوی را موزه‌ای مزین به هنرهای گوناگون قدیمی همچون کاشی‌کاری و معماری دانست و ابراز کرد: درموزه‌های آستان قدس رضوی می‌توان به تماشای نمونه‌های بسیاری از آثار نفیس هنری ادوار مختلف تاریخی نشست و با نقش شیعیان در تمدن بشری آشنا شد.

توجه به بخش شیعه‌شناسی موزه روسیه

در ادامه این نشست، معاون موزه دولتی تاریخ ادیان سن پترزبورگ روسیه گفت: بسیار خرسندم که توانستم در این سفر با مجموعه آستان قدس رضوی و فرهنگ شیعه آشنا شوم.

«اکاترینا تریوکوا» با بیان اینکه در موزه تاریخ ادیان سن پترزبورگ، آثاری متعلق به تمامی ادیان مختلف جهان در معرض دید بازدیدکنندگان قرار دارد، افزود: گسترش همکاری با مجموعه آستان قدس رضوی و موزه‌های آن می‌تواند به غنی‌تر کردن بخش اسلام و شیعه این موزه کمک بسیاری کند.

وی ابراز کرد: ضمن بازدید از موزه‌های آستان قدس رضوی با توانمندی‌های این موزه‌ها آشنا شدم که برایم جالب و تأثیرگذار بود.

معاون این موزه دولتی سن پترزبورگ به وجود کتاب‌های خطی نادر و سایر اشیاء نفیس موزه‌های حرم مطهر رضوی اشاره کرد و گفت: علاقه و تمایل بسیاری داریم که با همکاری این موزه‌ها، بخش شیعه‌شناسی نمایشگاه دائمی موزه خود را غنی و تکمیل کرده و فرهنگ شیعه عصر حاضر را با جذابیت و کشش زیاد به مردم روسیه معرفی کنیم.

وی افزود: اشیاء ارزشمند زیادی در موزه تاریخ ادیان روسیه وجود دارد که متخصصان موزه‌های آستان قدس رضوی می‌توانند در شناسایی، مستندسازی و معرفی کاربرد آن‌ها به این موزه کمک کنند.

تریوکوا به برگزاری همایش‌های مختلف فرهنگی با حضور دانشمندانی از کشورهای مختلف دنیا در روسیه اشاره کرد و ادامه داد: آماده میزبانی از دانشمندان و کارشناسان برجسته مجموعه آستان قدس رضوی به منظور برپایی جلسات شیعه‌شناسی در این کشور هستیم.

شناخت شیعه واقعی در ایران

مشاور عالی و علمی موزه تاریخ ادیان سن پترزبورگ نیز ضمن تقدیر از برپایی این نشست بیان کرد: در طول سفر به ایران و این بازدیدها توانستیم با اسلام و شیعه واقعی بیشتر آشنا شویم و مراسم روز عاشورا را از نزدیک ببینیم.

«تیگران تومانیان» این سفر را انگیزه‌ای برای مطالعه و پژوهش بیشتر در زمینه اسلام شیعه دانست و افزود: در حال آموزش نیروی انسانی خود در حوزه تاریخ ادیان در روسیه هستیم و از هرگونه همکاری با ایران؛ چه دانشگاهی و چه فرهنگی، در راستای شناخت بیشتر فرهنگ شیعه استقبال می‌کنیم.

همچنین کارشناس ارشد بخش اسلام‌شناسی موزه تاریخ ادیان سن پترزبورگ روسیه در ادامه این نشست به پایان‌نامه و پژوهش‌های خود درباره یکی از علمای شیعه اشاره کرد و گفت: سفر به ایران و این بازدیدها، کمک بسیاری در گسترش اطلاعاتم در حوزه اسلام شیعه کرد.

«ایرینا عثمُنوا» اضافه کرد: مطالعه درباره موضوعات شیعه نه تنها برای من بلکه برای دیگر دانش‌جویان روسیه و همکارانم در این موزه بسیار جالب است و امیدوارم بتوانم پاسخ‌گوی محققان این حوزه در کشورم باشم.

تبادلات فرهنگی در حوزه‌های مختلف

در ادامه، مدیر گروه ادیان ابراهیمی دانشگاه ادیان و مذاهب که در این نشست حضور داشت، گفت: هیئت اعزامی موزه تاریخ ادیان روسیه علاقه فراوانی به شناخت اسلام شیعه و معرفی آن در این موزه دارند.

حجت‌الاسلام والمسلمین الیاس عارفی افزود: پیشنهاد می‌کنم با همکاری مجموعه آستان قدس رضوی غرفه دیگری با عنوان «گفت‌وگوی اسلام و مسیحیت» در موزه تاریخ ادیان سن پترزبورگ دایر شود.

در حاشیه نشست، رئیس اداره مطالعات و برنامه‌ریزی مرکز امور بین‌الملل آستان قدس رضوی ابراز کرد: نشست حاضر با هدف تجهیز این موزه ملی روسیه به نمادهای شیعی و تبادلات فرهنگی در حوزه شیعی و رضوی برگزار شد.

غلامرضا کحلکی ادامه داد: مرکز امور بین‌الملل آستان قدس رضوی در راستای انجام وظایف خود به منظور ارتباط این مجموعه بزرگ موقوفاتی با دیگر کشورها در راستای معرفی اسلام، فرهنگ و سیره رضوی و همکاری‌های مشترک در این حوزه، این نشست و بازدیدها را برنامه‌ریزی کرده است.

انتهای پیام/

R41347/P41362/S6,1188/CT12

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۵۴۱۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یک جنگ سرد جدید؟ جنگ جهانی سوم؟ / چگونه می توانیم در این «عصر سردرگمی» حرکت کنیم؟

فرارو- تیموتی گارتون اش، مورخ، نویسنده و مفسر بریتانیایی است. او استاد مطالعات اروپایی در دانشگاه آکسفورد است. بخش عمده‌ای از آثار "تیموتی گارتون اش" مربوط به اواخر تاریخ مدرن و معاصر اروپای مرکزی و شرقی بوده است. او در مورد رژیم‌های کمونیستی سابق آن منطقه، تجربه آن‌ها با پلیس مخفی، انقلاب‌ها در سال ۱۹۸۹ میلادی و تبدیل دولت‌های بلوک شرق سابق به کشور‌های عضو اتحادیه اروپا مطالبی را نوشته است. "تیموتی گارتون اش" نقش اروپا و چالش ترکیب آزادی و تنوع را به ویژه در رابطه با گفتار آزاد مورد بررسی قرار داده است. کتاب‌های متعددی از او به زبان فارسی ترجمه و چاپ شده اند از جمله کتاب "ما مردم" با ترجمه "فروغ پوریاوری" توسط "نشر ثالث" و "پرونده" با ترجمه "صبا نوروزی" توسط "نشر کتاب پارسه".

به گزارش فرارو به نقل از گاردین، در دوره کنونی چند بحرانی سیاره‌ای ما سعی می‌کنیم با نگاه به گذشته به اهداف خود دست یابیم. آیا آن طور که گرابین نیبلت، رئیس سابق اندیشکده چتم هاوس در کتاب تازه اش اشاره می‌کند ما احتمالا در جنگ سرد تازه‌ای قرار داریم؟ آیا این وضعیت همان گونه که "نایل فرگوسن" مورخ استدلال کرده ما را به آستانه جنگ جهانی سوم سوق خواهد داد؟ یا آن گونه که من گاهی اوقات به آن اشاره کرده ام آیا جهان در حال اغاز وضعیتی شبیه به اروپای اواخر قرن نوزدهم متشکل از امپراتوری‌های رقیب و قدرت‌های بزرگ است؟

راه دیگری برای تلاش به منظور قرار دادن دردسر‌های مان در شکل تاریخی قابل درک آن است که آن‌ها را به مثابه "عصر ... " نامگذاری کنیم و واژگانی که جای آن سه نقطه را می‌گیرند نشان دهنده موازی بودن شرایط یا تضاد شدید وضعیت فعلی با عصر پیشین باشند. از این روست که "فرید زکریا" استاد روابط خارجی و مفسر در شبکه خبری "سی ان ان" در تازه‌ترین کتاب خود اشاره می‌کند ما در "عصر جدیدی از انقلاب ها" قرار داریم بدان معنا که می‌توانیم چیز‌هایی از انقلاب‌های فرانسه، صنعتی و آمریکا بیاموزیم یا آن گونه که "گیدئون راچمن" مفسر حوزه روابط خارجی در "فایننشال تایمز" می‌گوید در عصر "مرد قوی" به سر می‌بریم؟ "مارک لئونارد" رئیس شورای روابط خارجی اتحادیه اروپا می‌گوید: "نه، عصر فعلی "عصر فقدان صلح" است، زیرا ارتباط باعث بروز تعارض می‌شود".

با این وجود، اگر بخواهیم درباره عصر حاضر صحبت کنیم مطمئنا می‌توان گفت "عصر هوش مصنوعی" است اصطلاحی که عنوان کتابی است که توسط "هنری کیسینجر" خبره عرصه روابط خارجی نوشته شده بود یا شاید بتوان گفت عصر حاضر همان گونه که "برونو ماکائس" ستون نویس حوزه روابط بین الملل در شماره اخیر نشریه "نیواستیتسمن" استدلال کرده "عصر خطر" است. اگر عنوان "عصر .. " را در کادر جستجو در وب سایت نشریه "فارن افرز" تایپ کنید دسته دیگری از عناوین رقیب عناوین پیش‌تر ذکر شده را مشاهده خواهید کرد از جمله "عصر بی اخلاقی"، "عصر ناامنی انرژی"، "عصر معافیت از مجازات"، "عصر نخست امریکا" "عصر فاجعه آب و هوایی" و موارد دیگر.

شاید این صرفا "عصر هیاهو" باشد که در آن ناشران کتاب و ویراستاران رسانه‌ها و نویسندگان را بی وقفه به سمت اطلاق عناوین و پسوند‌های بزرگ و ساده انگارانه سوق می‌دهد تا باعث افزایش فروش کتب و یا افزایش امار مخاطب و بازدید کننده یک مقاله در بازار شلوغ ایده‌ها شود.

با این وجود، جدای از شوخی بسیار مهم است که سعی کنیم از تاریخ درس بیاموزیم چرا که ما قطعا چیزی جز گذشته نداریم. ترفند لازم برای این کار آن است که بدانید چگونه گذشته را بخوانید. ابتدا باید ترکیبی از قدیمی و جدید و مشابه و متفاوت را شناسایی کنید. همان طور که "آنتونی بلینکن" وزیر امور خارجه ایالات متحده در سفر اخیر خود به پکن اظهار داشت رابطه بین ایالات متحده و چین تنها دو ابر قدرت فعلی جهان به وضوح یکی از "پرپیامدترین روابط جهان" است. همانند دوران جنگ سرد، آن دو ابرقدرت در یک رقابت استراتژیک جهانی، چند بعدی، متمایل به رنگ و بوی ایدئولوژیک و بلند مدت هستند.

با این وجود، همان گونه که نیبلت در ابتدای کتاب اش به درستی بیان می‌کند: "جنگ سرد جدید هیچ شباهتی به جنگ سرد پیشین نخواهد داشت". او دو تفاوت بزرگ را در این باره مشخص می‌سازد: درجه یکپارچگی اقتصادی بین دو کشور به قدری افزایش یافته که باعث شده کارشناسان درباره "شیمی روابط" صحبت کنند. همزمان یک واقعیت که شاید از شدت رقابت دوگانه بکاهد آن است که بسیاری از قدرت‌های بزرگ و متوسط دیگر مانند روسیه، هند، ژاپن، ترکیه، عربستان سعودی و برزیل نیز وجود دارند.

نکته نخست به وضوح قابل توجه است، اما لزوما از داغ شدن جنگ سرد جلوگیری نخواهد کرد. "نورمن آنجل" روزنامه نگار درست چند سال پیش از آغاز جنگ جهانی اول کتابی تاثیرگذار تحت عنوان "توهم بزرگ" را نوشته بود. او استدلال کرد که درجه وابستگی متقابل اقتصادی بین قدرت‌های بزرگ اروپایی بدان معناست که احتمال وقوع یک جنگ بزرگ بین دولتی بسیار بعید به نظر می‌رسد و در صورت وقوع نیز نمی‌تواند طولانی مدت باشد. با این وجود، آن چه در عمل رخ داد آن بود که فرضیه شخص آنجل به توهم بزرگ تبدیل شد!

تفاوت دوم ذکر شده توسط نیبلت به نظر من قانع کننده است. گاهی اوقات قدرت‌های دیگر که از آن‌ها تحت عنوان "غیر متعهد‌های نوین" یاد می‌شود اصطلاح دیگری که بخش نخست آن برگرفته از دوره جنگ سرد است بسیار قدرتمندتر و ثروتمندتر از کشور‌های غیر متعهد پیش از سال ۱۹۸۹ میلادی هستند. همان گونه که در مورد جنگ اوکراین مشاهده می‌کنیم روابط روسیه با کشور‌هایی مانند چین و هند به اقتصاد روسیه این امکان را می‌دهد تا از فشار تحمیل شده از سوی غرب جان سالم به در ببرد.

در تلاشی دیگر برای اطلاق یک برچسب کلی به "عصر سردرگمی" فعلی "ایوان کراستف" پژوهشگر علوم سیاسی، مارک لئونارد و من اشاره کرده ایم که عصر حاضر "عصر اتحاد‌های معامله ای" ست بدان معنا که در آن قدرت‌های بزرگ و متوسط ​​غیر غربی اتحاد‌های معامله‌ای برقرار می‌کنند و گاهی در همسویی همزمان با شرکای مختلف در ابعاد مختلف قدرت پیدا می‌کنند. برای مثال، آنان رابطه اقتصادی عمده با چین و یک رابطه امنیتی با ایالات متحده را با یکدیگر ترکیب می‌کنند.

تحلیل ما در تضاد با تحلیل مبتنی بر طرح ایده "محور اقتدارگرایی" متشکل از روسیه، چین و کره شمالی است. آنجا واژه "محور" به چیزی شبیه اتحاد زمان جنگ اشاره دارد به چیزی شبیه "محور شرارت" مطرح شده از سوی "جورج دابلیو بوشگ رئیس جمهور اسبق ایالات متحده و هم چنین تداعی گر "نیرو‌های محور" یا "متحدین" متشکل از آلمان نازی، ایتالیای فاشیست و ژاپن امپراتوری در جنگ جهانی دوم می‌باشد. فرگوسن در اوایل سال جاری در "دیلی میل" نوشته بود: "و اکنون مشابه دهه ۱۹۳۰ میلادی یک محور اقتدارگرای تهدیدآمیز پدید آمده است".

یادگیری از گذشته هم چنین شامل دیدن تعامل بین ساختار‌ها و فرآیند‌های عمیق از یک سو و اراده جمعی و رهبری فردی از سوی دیگر است.

عصر ما نمونه‌های مهمی از هر دو نوع نیروی تاریخی را ارائه می‌دهد. روشی که در آن انباشت اثرات ناخواسته فعالیت‌های انسانی به طور خطرناکی محیط طبیعی ما را متحول می‌کند از طریق گرمایش جهانی، کاهش تنوع زیستی و کمبود منابع یکی از این تغییرات ساختاری عمیق است. از این روست که اصطلاح "عصر آنتروپوسن"* مطرح می‌شود.

توسعه شتابان فناوری از جمله هوش مصنوعی یکی دیگر از تغییرات ساختاری است. کیسینجر استدلال کرد که کاربرد‌های نظامی غیرقابل پیش بینی ذاتی هوش مصنوعی ممکن است در نهایت حتی حداقل ثبات استراتژیک بازدارندگی هسته‌ای بین ایالات متحده، چین و روسیه را نیز تضعیف کند. اگر نسبت به این موضع تردید دارید که احتمالات و انتخاب‌های فردی انسان نیز اهمیت دارند.

اکنون به آخرین و مهم‌ترین نکته می‌رسم. ناهنجاری تفسیری‌ای که من شناسایی کردم خود نشانه این واقعیت است که ما در دوره جدیدی از تاریخ اروپا و جهان قرار داریم که همه به دنبال عوامل جدید هستند. پس از جنگ (پس از ۱۹۴۵) دوره به اصطلاح "پسا دیوار" دنبال شد، اما آن دوره صرفا از ۹ نوامبر ۱۹۸۹ (سقوط دیوار برلین) تا ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ (حمله روسیه به اوکراین) به طول انجامید.

در تاریخ همانند داستان عاشقانه "آغاز" اهمیت دارد. آن چه در پنج سال پس از ۱۹۴۵ میلادی رخ داد نظم بین المللی را برای چهار دهه پس از آن شکل داد و از برخی جنبه‌ها نهاد‌هایی را به وجود آورد که تا به امروز پابرچا هستند از جمله سازمان ملل متحد. بنابراین، کاری که ما اکنون انجام می‌دهیم برای مثال در مورد حمایت از اوکراین برای برنده شدن در جنگ و یا در مقابل سناریوی اجازه دادن به شکست خوردن اوکراین در جنگ در تعیین ویژگی و کاراکتر دوره جدید از اهمیت شایان توجهی برخوردار خواهد بود. مهم‌ترین درس تاریخ آن است که ساختن آن برعهده ماست.

*عصر "آنتروپوسن" یک واحد غیر رسمی زمان در حوزه زمین شناسی است که برای توصیف آخرین دوره در تاریخ زمین مورد استفاده قرار می‌گیرد. این مفهوم به معنای زمانی است که فعالیت‌های انسان تغییرات قابل توجهی بر آب، هوا و اکوسیستم سیاره وارد می‌سازد.

دیگر خبرها

  • دعوت آلکنو از بدنساز ایرانی برای حضور در تیم والیبال زنیت
  • درخشش آثار هنرمند خراسانی در نمایشگاه جهانی هنر امارات
  • یک جنگ سرد جدید؟ جنگ جهانی سوم؟ / چگونه می توانیم در این «عصر سردرگمی» حرکت کنیم؟
  • درب طلای حرم امام رضا (ع) آماده شد + جزئیات
  • آستان مقدس حضرت معصومه(س)، آماده‌ی دهه‌ کرامت است
  • کلنگ‌زنی چایخانه آستان قدس رضوی در شهر زنجان
  • آستان مقدس حضرت معصومه(س)، آماده‌ی دهه‌ی کرامت است
  • کلنگ‌زنی چایخانه آستان قدس رضوی در سطح شهر زنجان
  • درب طلای حرم امام رضا (ع) آماده شد
  • درب طلای حرم امام رضا(ع) آماده شد