Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - مهدي معتمدي مهر در گفت‌وگو با انصاف نيوز درباره‌ي اظهارات اخير موسوي خوييني‌ها [لينک] گفت: اين اظهارات، خيلي جاي تأمل دارد؛ يکي اين‌که آقاي دکتر يزدي بارها در زماني که در قيد حيات بودند، ارزيابي‌هاي خيلي دقيقي نسبت به مساله‌ي سفارت آمريکا و گروگان‌گيري در آنجا مطرح کردند. حال اينکه آقاي موسوي خوييني‌ها بعد از فوت ايشان که ديگر امکان پاسخ‌گويي از سوي آقاي دکتر يزدي وجود ندارد، اين اظهارات را مطرح کردند در صورتي‌که سال‌ها فرصت داشتند که چنين خاطراتي را مطرح کنند واقعاً جاي سؤال دارد؛ جاي اين سؤال جدي وجود دارد که چرا الان؟
دکتر «ابراهيم يزدي» وزير امور خارجه‌ي دولت موقت، چند روز پيش بر اثر کهولت سن درگذشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معتمدي مهر در ادامه‌ي اين گفتگو افزود: من قصد انگيزه‌خواني و نيت‌خواني ندارم، اما به‌نظر مي‌رسد که آقاي موسوي خوييني‌ها در پاسخ به يک نيازي اين مساله را مطرح کردند و آن اين است که آن سؤال اساسي که آقاي دکتر يزدي سال‌ها مطرح مي‌کردند را از افکار عمومي پاک کنند؛ در واقع مي‌خواهند افکار عمومي را نسبت به يک مساله‌ي اساسي منحرف کنند؛ آن اين است که، خب به هرحال سفارت آمريکا اشغال شد، گروگانگيري انجام شد، همان‌طور که بعضي از دانشجويان خط امام، مثل آقاي اصغرزاه هم مطرح کردند، هدف اين بود که دولت موقت سقوط کند. دولت هم که ظرف چند روز سقوط کرد.
او در ادامه درباره‌ي دليل طولاني شدن مدت گروگانگيري گفت: ولي چرا گروگانگيري 444 روز طول کشيد؟ واقعيت اين است که وقتي ما به اين حادثه نگاه مي‌کنيم مي‌بينيم که نمي‌تواند از قبل پيش‌بيني نشده باشد، براي اينکه ابعاد مساله‌ي گروگانگيري فراتر از مسايل داخلي ايران و فراتر از سقوط دولت موقت بود؛ واقعيت اين است که در بافت مناسبات جهاني و در بافت خود سياست‌گذاري‌هاي آمريکا هم تاثيرگذار بود. يعني ما مي‌بينيم که ادامه پيدا کردن گروگانگيري منجر به اين مي‌شود که کارتر دولتش براي دور دوم انتخاب نشود؛ دولت ريگان بيايد و درواقع دکترين ريگانيسم در کنار تاچريسم هم‌زماني پيدا کند. اين فعال سياسي تاکيد کرد: اين موضوع منشأ تحولات بسيار زياد و حضور نظاميان آمريکا در خاورميانه شد. از سوي ديگر بهره‌برداري اساسي که صهيونيست‌ها و اسراييل از اين مساله کردند و موقعيتي براي آنها به وجود آمد که فرآيند صلح خاورميانه و اجرايي شدن روند «کمپ ديويد» را به تأخير اندازد و اين تأخير تا همين امروز ادامه دارد. يا در خود آمريکا، جنبش ضد جنگ آمريکا بلاموضوع شده است.
او افزود: افکار عمومي ايران، دانشجويان، فرهيختگان، همه اين سؤال را مطرح مي‌کنند که چرا ماجرا تا اين اندازه ادامه پيدا کرد؛ آقاي دکتر صادق طباطبايي مطرح مي‌کنند که نه تنها دانشجويان خط امام و آقاي موسوي خوييني‌ها با دولت موقت همکاري نکردند، با شوراي انقلاب هم در حل مساله همکاري نکردند. يعني حتي اين‌ها به آقاي بهشتي و روحانيون شوراي انقلاب هم اعتماد نکردند و همکاري نکردند. معتمدي مهر در آخر گفت: من فکر مي‌کنم آقاي موسوي خوييني‌ها که بسيار عملکردشان در قضيه‌ي سفارت آمريکا و چند مورد ديگر شبهه‌ناک است، يعني فراتر از اين است که ما فکر کنيم که ايشان دچار اشتباه و خامي شدند، حال قصد دارند با طرح چنين خاطره‌اي که نيمي از حقيقت را دارد و ما مي‌دانيم که گفتن نيمي از حقيقت گاهي مترادف و هم‌معنا با گفتن حرف کذب و دروغ است به نظر من مي‌خواهند افکار عمومي جامعه‌ي ما را که حالا در آستانه‌ي 13 آبان هم قرار داريم، منحرف کنند.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۵۵۹۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ادعاهای تازه دونالد ترامپ درباره ایران و احتمال جنگ با اسرائیل

ترامپ در پاسخ به سؤال خبرنگار تایم در خصوص وفاداری به تل‌آویو گفت «من خیلی به اسرائیل وفادار بوده‌ام؛ وفادارتر از هر رئیس‌جمهوری. من بیش از هر رئیس‌جمهوری برای اسرائیل کار کرده‌ام».

 

به گزارش فارس، وی در حالی که مدعی شد اگر رئیس‌جمهور آمریکا بود، هرگز جنگ غزه رخ نمی‌داد، ادامه داد که اگر هرگونه درگیری بین جمهوری اسلامی ایران و تل‌آویو رخ دهد، از رژیم صهیونیستی حمایت نظامی خواهد کرد.

ترامپ گفت «من کمک نظامی به اسرائیل را متوقف یا شرطی نخواهم کرد. بله همچنان از اسرائیل حمایت می‌کنم».

رئیس‌جمهور جنجالی پیشین آمریکا ادامه داد «اگر اسرائیل و ایران وارد جنگ شوند، آمریکا از تل‌آویو حمایت نظامی می‌کند. بسیاری بر این باورند که احتمال یک حمله تشریفاتی بین ایران و اسرائیل وجود دارد که اگر اینطور باشد خوب است و چیز بدی نیست. به هرحال پاسخ آری است اگر ایران به اسرائیل حمله کند، ما آن‌جا [در کنار رژیم صهیونیستی]خواهیم بود».

ترامپ همچنین به پاره کردن برجام و در پیش گرفتن فشار حداکثری علیه جمهوری اسلامی اشاره کرد و گفت «نتانیاهو به اوباما التماس کرد که با ایران توافق نکند، اما من به توافق با ایران پایان دادم. هیچ رئیس‌جمهوری آن‌چه را که من انجام دادم برای اسرائیل انجام نداد. من مالکیت اسرائیل بر بلندی‌های جولان را به رسمیت شناختم».

وی با انتقاد از سیاست بایدن در قبال ایران ادامه داد «دولت بایدن اگر باهوش و پرانرژی بود به جای آن‌که به دنبال پیگرد قانونی ترامپ باشد، به دلیل وضعیت بدی که دارند با ایران توافق می‌کردند. آن‌ها باید با ایران توافق می‌کردند».

ترامپ با اشاره به این‌که نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به دلیل تحولات غزه محبوبیت ندارد، گفت «من می‌گویم آن‌چه که در هفتم اکتبر رخ داد، هرگز نباید اتفاق می‌افتاد».

وی سپس اقدام تروریستی واشنگتن در ترور سردار حاج قاسم سلیمانی فرمانده پیشین سپاه قدس را به میان کشید و گفت «من تجربه بدی با بی بی بی (نتانیاهو) دارم که به (سردار) سلیمانی مربوط می‌شود، زیرا همانطور که می‌دانید او درست لحظاتی قبل از حمله کنار رفت.. قرار بود مشترک انجام شود و یکدفعه به ما گفته شد که اسرائیل این کار را انجام نمی‌دهد و من در این خصوص خوشحال نبودم و هرگز فراموش نمی‌کنم».

ترامپ با این‌حال مدعی شد که اگر رئیس‌جمهور بود «هرگز جنگ غزه رخ نمی‌داد و حماس هیچ پولی نداشت».

وی سپس از عملکرد رژیم صهیونیستی در جنگ غزه انتقاد کرد و گفت «اسرائیل یک کار خیلی بد کرد و آن در زمینه روابط عمومی است... اسرائیل نباید هرشب تصاویری از ساختمان‌های درحال سقوط در غزه که با حضور افرادی که در آن هستند، بمباران می‌شود، پخش می‌کرد، اما این کار را می‌کنند».

ترامپ با تکرار ادعا‌های پیشین خود گفت «در دوران ریاست‌جمهوری من، تروریسم بسیار اندکی وجود داشت... چهار سال بدون تروریسم داشتم. ایران پولی نداشت که به کسی بدهد! داعش ۱۰۰ درصد از بین رفته بود، اما حالا در حال بازگشت است».

دیگر خبرها

  • وزیر صمت مطرح کرد: واردات خودروهای کارکرده منتظر مصوبه دولت
  • ادعاهای تازه دونالد ترامپ درباره ایران و احتمال جنگ با اسرائیل
  • تیک‌تاک؛ صدای اعتراض
  • دانشگاه‌ها؛ پاشنه آشیل دولت آمریکا / عملیات وعده صادق نتیجه اقتدار علمی ایران است   
  • حرکت اعتراضی دانشجویان درآمریکا بیداری جهان نسبت به مساله فلسطین و عمق تنفر عمومی نسبت به رژیم صهیونیستی است
  • تیک‌تاک؛ صدایی برای اعتراض
  • آمریکا ۵ یگان ارتش اسرائیل را ناقض حقوق بشر اعلام کرد
  • جعل نام خلیج‌فارس کار انگلیسی‌هاست
  • ادعای آزادی‌خواهی آمریکا با «سرکوب معترض‌ها» زیر سوال رفته است
  • درخواست کریمی قدوسی از دولت افغانستان برای بررسی رگ و ریشه اش /سخنگوی سپاه ادعای جنجالی را تکذیب کرد /گاف تاریخی نماینده مشهد چه بود؟