Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-07@02:57:40 GMT

رونمایی از نرم افزار واقعیت ترکیبی در تخت جمشید

تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۹۶۰۷۲۸

رونمایی از نرم افزار واقعیت ترکیبی در تخت جمشید

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید از رونمایی و آغاز به کار نرم افزارواقعیت ترکیبی همزمان با بازدید معاون میراث فرهنگی و ارزیاب یونسکو از تخت جمشید خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی معاونت میراث فرهنگی؛ مدیر پایگاه جهانی تخت جمشید درحالی از رونمایی و آغاز به کار نرم افزاری با نام واقعیت ترکیبی خبر داد که گردشگران تخت جمشید از این پس این سایت جهانی را به شکل بازسازی شده و سه بعدی با می بینند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«مسعودرضایی منفرد» مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید در رابطه با این خبر گفت: نرم افزار واقعیت ترکیبی (Mixed Reality) که به اختصار MR نامیده می شود فناوری است که به کاربر این امکان را می دهد که آثار تاریخی تخت جمشید را به صورت طرح بازسازی شده سه بعدی از طریق عینک های مخصوص ببیند و به این ترتیب جذابیت بصری محیط با استفاده از افکت ها و انیمیشن های سه بعدی ارتقاء می یابد.

وی افزود: این نرم افزار که مکمل راهنمای گردشگری به حساب می آید برای نخستین بار در تخت جمشید اجرا می شود و در روز بازدید معاون میراث فرهنگی کشور و ارزیاب یونسکو از مجموعه آثار تاریخی تخت جمشید رونمایی شد.

به گفته مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید، به کارگیری تکنولوژی که یکی از نشانه های توسعه یافتگی در ارائه خدمات به گردشگران در محوطه های تاریخی است می تواند در مدیریت بازدید موثر واقع شود.

رضایی منفرد تاکید کرد:این فناوری که توسط جوانان خوش ذوق و علاقمند ایرانی طراحی شده در مجموعه آثاری همچون تخت جمشید می تواند ضمن ارائه تصویر مطلوب تری از آثار به گردشگر، از یک سو ابزاری در جهت حفظ و کاهش آسیب های احتمالی و انسانی به آثار کارآمد باشد و از سوی دیگر عدم دسترسی گردشگر را به مکان های آسیب پذیر را جبران می کند.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۶۰۷۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

از سند ثبت ملی مهارت لَردِه دوزی روستای بیابانک ثبت‌شده در فهرست میراث‌ فرهنگی ناملموس رونمایی شد

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین استان سمنان، حسن عربی گفت: در چهارمین جشنواره گردشگری گولاچ روستای هدف گردشگری بیابانک ک با استقبال گردشگران، مردم و مسئولان استانی و شهرستانی برگزار شد، به‌صورت نمادین از سند ثبت ملی مهارت لرده دوزی روستای بیابانک در فهرست میراث ناملموس کشور رونمایی شد.

مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان سرخه افزود: در اجرای ماده ۱۲ کنوانسیون بین‌المللی حفظ میراث فرهنگی ناملموس با قانون الحاق جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون مذکور مصوب سال ۱۳۸۴ مجلس شورای اسلامی و آیین‌نامه اجرایی آن و ماده ۳ قانون اساسنامه سازمان میراث فرهنگی کشور مصوب سال ۱۳۶۷ مجلس شورای اسلامی، مهارت لرده دوزی روستای بیابانک در فهرست ملی میراث فرهنگی ناملموس ثبت گردید.

حسن عربی گفت: این میراث فرهنگی ناملموس به شماره ۲۵۹۱ در تاریخ ۲۵/۱۱/۱۴۰۰ در فهرست ملی میراث فرهنگی ناملموس به ثبت رسیده است.

لَردِه دوزی مجموعه‌ای از هنرهای دستی، مانند تکه‌دوزی، گل‌دوزی، بخارادوزی، خامه‌دوزی، پولک‌دوزی، قیطان‌دوزی، ساقه‌دوزی، سیاه دوزی، زری‌دوزی و سرمه‌دوزی است. لَردِه به معنای یک سطح صاف است که این فرآیندهای هنری روی آن اجرا می‌شود.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1902640

دیگر خبرها

  • ترک‌خوردگی‌ها و فرونشست عجیب نقش جهان
  • صنعت نوشت‌افزار ایران در بازار جهانی کجا ایستاده است؟
  • محوطه جهانی نقش‌رستم به‌دلیل فرونشست تعطیل شد | مدیر پایگاه میراث جهانی تخت‌جمشید: فرونشست نقش رستم بحرانی تر از تخت جمشید است
  • از سند ثبت ملی مهارت لَردِه دوزی روستای بیابانک ثبت‌شده در فهرست میراث‌ فرهنگی ناملموس رونمایی شد
  • استقرار گروه‌ پایش و مرمت در مجموعه باستانی نقش رستم
  • محوطه باستانی نقش رستم دچار آبگرفتگی شد
  • از سند ثبت ملی بافت تاریخی روستای بیابانک رونمایی شد
  • استقرار گروه‌های مرمتی و باستان شناسی در نقش رستم
  • استقرار گروه‌های مرمتی و باستان شناسی در نقش ستم
  • مدیر پایگاه تخت جمشید: آب‌گرفتگی و فرونشست‌های متعدد در محوطه باستانی نقش رستم